Lentoturmatutkinta

Susa
Reactions:
Viestit: 7766
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Susa »

Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:40 No olihan se nyt silti vauhdikas perkele.
Kaikki muu oli vauhdikasta, paitsi ohjelman mukainen lattakierre alas oikaisu yrityksineen.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4223
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Susa kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:47
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:40 No olihan se nyt silti vauhdikas perkele.
Kaikki muu oli vauhdikasta, paitsi ohjelman mukainen lattakierre alas oikaisu yrityksineen.
Eli nytkö väität sitten, ettei Stockmann osannut hommaansa?
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Susa
Reactions:
Viestit: 7766
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Susa »

Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:54 Eli nytkö väität sitten, ettei Stockmann osannut hommaansa?
Tuohon epäonniseen oikaisuun astihan ohjelma oli kuulema edennyt suunnitellusti,
sitten jokin meni pieleen; moottoritehot laskivat, mekaaninen vika, virhe arvio, sairaskohtaus...
Varmaan jokin noista, eiköhän tutkijalautakunta aikanaan sen kerro.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4223
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Susa kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:04
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:54 Eli nytkö väität sitten, ettei Stockmann osannut hommaansa?
Tuohon epäonniseen oikaisuun astihan ohjelma oli kuulema edennyt suunnitellusti,
sitten jokin meni pieleen; moottoritehot laskivat, mekaaninen vika, virhe arvio, sairaskohtaus...
Varmaan jokin noista, eiköhän tutkijalautakunta aikanaan sen kerro.
Jep. Sitä vartenhan ne tutkijat ovat, jotta tiedetään syyt tapahtumille. Ikävä kuitenkin. Mutta onni oli se, ettei yleisöä joutunut uhreiksi. Tässä air race kisassa kävi aikoinaan niinkin. Ja silloin vika oli nimenomaan koneessa. https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Reno_Air_Races_crash
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11067
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:20
Susa kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:04
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:54 Eli nytkö väität sitten, ettei Stockmann osannut hommaansa?
Tuohon epäonniseen oikaisuun astihan ohjelma oli kuulema edennyt suunnitellusti,
sitten jokin meni pieleen; moottoritehot laskivat, mekaaninen vika, virhe arvio, sairaskohtaus...
Varmaan jokin noista, eiköhän tutkijalautakunta aikanaan sen kerro.
Jep. Sitä vartenhan ne tutkijat ovat, jotta tiedetään syyt tapahtumille. Ikävä kuitenkin. Mutta onni oli se, ettei yleisöä joutunut uhreiksi. Tässä air race kisassa kävi aikoinaan niinkin. Ja silloin vika oli nimenomaan koneessa. https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Reno_Air_Races_crash
Koneessahan ei ollut vikaa vaan huollon ja tarkastuksen puutteissa jolloin koneen osa petti huollon laiminlyöntien takia.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4403
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:00
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:20
Susa kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:04
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:54 Eli nytkö väität sitten, ettei Stockmann osannut hommaansa?
Tuohon epäonniseen oikaisuun astihan ohjelma oli kuulema edennyt suunnitellusti,
sitten jokin meni pieleen; moottoritehot laskivat, mekaaninen vika, virhe arvio, sairaskohtaus...
Varmaan jokin noista, eiköhän tutkijalautakunta aikanaan sen kerro.
Jep. Sitä vartenhan ne tutkijat ovat, jotta tiedetään syyt tapahtumille. Ikävä kuitenkin. Mutta onni oli se, ettei yleisöä joutunut uhreiksi. Tässä air race kisassa kävi aikoinaan niinkin. Ja silloin vika oli nimenomaan koneessa. https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Reno_Air_Races_crash
Koneessahan ei ollut vikaa vaan huollon ja tarkastuksen puutteissa jolloin koneen osa petti huollon laiminlyöntien takia.
Koska olen mikä olen, uskallan väittää että tuo Mustang tuli ketoon monen syyn summana, joku trimmilaipan irtoaminen ei siihen yksin riitä.
Pilotti on liian vanha, suorastaan ikäloppu tuollaisiin g-voimiin joita yllättävä pystyynnousu tuotti, konetta oli myös kevennetty ja muutenkin muutettu erittäin radikaalisti, muistaakseni hiukan luvatta.
Minun mielestä noin.
Justis
Reactions:
Viestit: 1615
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Justis »

Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:00
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:20
Susa kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:04
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:54 Eli nytkö väität sitten, ettei Stockmann osannut hommaansa?
Tuohon epäonniseen oikaisuun astihan ohjelma oli kuulema edennyt suunnitellusti,
sitten jokin meni pieleen; moottoritehot laskivat, mekaaninen vika, virhe arvio, sairaskohtaus...
Varmaan jokin noista, eiköhän tutkijalautakunta aikanaan sen kerro.
Jep. Sitä vartenhan ne tutkijat ovat, jotta tiedetään syyt tapahtumille. Ikävä kuitenkin. Mutta onni oli se, ettei yleisöä joutunut uhreiksi. Tässä air race kisassa kävi aikoinaan niinkin. Ja silloin vika oli nimenomaan koneessa. https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Reno_Air_Races_crash
Koneessahan ei ollut vikaa vaan huollon ja tarkastuksen puutteissa jolloin koneen osa petti huollon laiminlyöntien takia.
koneessa ei ollut vikaa mutta koneessa oli silti vikaa kun petti? Sillä lailla.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4223
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:15
Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:00
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:20
Susa kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:04 Tuohon epäonniseen oikaisuun astihan ohjelma oli kuulema edennyt suunnitellusti,
sitten jokin meni pieleen; moottoritehot laskivat, mekaaninen vika, virhe arvio, sairaskohtaus...
Varmaan jokin noista, eiköhän tutkijalautakunta aikanaan sen kerro.
Jep. Sitä vartenhan ne tutkijat ovat, jotta tiedetään syyt tapahtumille. Ikävä kuitenkin. Mutta onni oli se, ettei yleisöä joutunut uhreiksi. Tässä air race kisassa kävi aikoinaan niinkin. Ja silloin vika oli nimenomaan koneessa. https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Reno_Air_Races_crash
Koneessahan ei ollut vikaa vaan huollon ja tarkastuksen puutteissa jolloin koneen osa petti huollon laiminlyöntien takia.
Koska olen mikä olen, uskallan väittää että tuo Mustang tuli ketoon monen syyn summana, joku trimmilaipan irtoaminen ei siihen yksin riitä.
Pilotti on liian vanha, suorastaan ikäloppu tuollaisiin g-voimiin joita yllättävä pystyynnousu tuotti, konetta oli myös kevennetty ja muutenkin muutettu erittäin radikaalisti, muistaakseni hiukan luvatta.
Kyllä pääsyy siihen koneen putoamiseen, ja siksi myös niihin rajuihin g-voimiin oli nimenomaan siinä trimmissä, joka asetti koneen syöksyyn, jota ei voi mitenkään pysäyttää. Se, että koneen teknisiä osia ei oltu huollettu ja päivitetty oli tietenkin syy sen trimmin hajoamiseen. Mutta, syy oli siis tekninen, vaikka lentäjäkin oli iäkäs ja niin ikään iäkästä konetta viritelty mm. juuri siipiä lyhentämällä.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3691
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Toope »

Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:00
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:20
Susa kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:04
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:54 Eli nytkö väität sitten, ettei Stockmann osannut hommaansa?
Tuohon epäonniseen oikaisuun astihan ohjelma oli kuulema edennyt suunnitellusti,
sitten jokin meni pieleen; moottoritehot laskivat, mekaaninen vika, virhe arvio, sairaskohtaus...
Varmaan jokin noista, eiköhän tutkijalautakunta aikanaan sen kerro.
Jep. Sitä vartenhan ne tutkijat ovat, jotta tiedetään syyt tapahtumille. Ikävä kuitenkin. Mutta onni oli se, ettei yleisöä joutunut uhreiksi. Tässä air race kisassa kävi aikoinaan niinkin. Ja silloin vika oli nimenomaan koneessa. https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Reno_Air_Races_crash
Koneessahan ei ollut vikaa vaan huollon ja tarkastuksen puutteissa jolloin koneen osa petti huollon laiminlyöntien takia.
Tuo lienee yleisin vika onnettomuuskoneissa! Lentäjien koulutuspuutteiden ohella.
Suoranaiset tekniset ongelmat/suunnitteluvirheet ovat harvinaisia ongelmia. Pikemmin niin, ettei miehistö ole ajan tasalla koneen toiminnasta/joskus teknologiasta (=huono koulutus).
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4223
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Pahimpia tarinoita puutteellisesta lentäjien kolutuksesta, ja suoranaisesta tiedon pimittämisestä liittyi näihin Boeing 737 Max koneisiin. Niihin oli tehty merkittäviä muutoksia edellisiin 737 koneisiin verrattuna, eikä lentäjille edes kerrottu niistä. Ja erohan oli ainakin juuri siinä trimmissä, jonka käyttäytyminen täytyy lentäjän tiedossa tietenkin olla. Sehän joko vakauttaa tai epävakauttaa koko koneen perkele.

Toinen mielenkiintoinen, tai oikeastaan pelottava lentäjien osaamattomuuteen liittyvä crash, oli se Air Francen lento 447, jonka lentäjät lensivät itse mereen vuonna 2009. https://fi.wikipedia.org/wiki/Air_Francen_lento_447

Iltalehti oli näköjään kaivanut vuoden 2001 perämiehen mokan plus-sivuilleen. Silloinhan perämiehen toiminnan seurauksena koko sivuperäsin irtosin Nykin yläpuolella. Kiva juttu just WTC-iskujen jälkeen perkele. https://fi.wikipedia.org/wiki/American_ ... _lento_587
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Q-S
Reactions:
Viestit: 353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Q-S »

Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 20:09 Pahimpia tarinoita puutteellisesta lentäjien kolutuksesta, ja suoranaisesta tiedon pimittämisestä liittyi näihin Boeing 737 Max koneisiin. Niihin oli tehty merkittäviä muutoksia edellisiin 737 koneisiin verrattuna, eikä lentäjille edes kerrottu niistä. Ja erohan oli ainakin juuri siinä trimmissä, jonka käyttäytyminen täytyy lentäjän tiedossa tietenkin olla. Sehän joko vakauttaa tai epävakauttaa koko koneen perkele.

Toinen mielenkiintoinen, tai oikeastaan pelottava lentäjien osaamattomuuteen liittyvä crash, oli se Air Francen lento 447, jonka lentäjät lensivät itse mereen vuonna 2009. https://fi.wikipedia.org/wiki/Air_Francen_lento_447

Iltalehti oli näköjään kaivanut vuoden 2001 perämiehen mokan plus-sivuilleen. Silloinhan perämiehen toiminnan seurauksena koko sivuperäsin irtosin Nykin yläpuolella. Kiva juttu just WTC-iskujen jälkeen perkele. https://fi.wikipedia.org/wiki/American_ ... _lento_587
Nuo kaksi viimeksi mainittua ovat kyllä mielenkiintoisia ja kohtalokkaita.

Luin aikanaan AF-tutkintaraportin, josta kävi ilmi uskomattoman monta päällekkäistä onnetonta sattumusta, jotka puutteellisen koulutuksen seurauksena johtivat sitten mereen.

Jälkimmäinen AA-tapaus myös koulutuksen ongelma, mutta erityisen hämmentävää, että ohjaaja ylipäänsä polkenut jalkaa lähellä 250kt nopeutta kun kallistusta oli vain about max 25 astetta. Tuon kokoluokan härveli noissa nopeuksissa on lähtökohtaisesti erittäin suuntastabiili, eli palaa ihan itsestään luisusta pois. Tuossa nopeudessa tulpattoman mopon polkeminen pienemmälläkin liikennekoneella niin sanotusti kielletty manooveri suuren kuormituksen takia. Ja siksikin, että polkeminen saa koneen entistä sekavampaan lentotilaan, koska se on suunniteltu erittäin stabiiliksi pystyakselin suhteen.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4223
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Tämä tapahtuma kertoo siitä, että lentokonetta voi lentää myös ilman sivuperäsintä. Edellytys on, että kaikki muut pinnat ja moottorien ohjaus toimivat. Eikä olosuhteet voi olla kovinkaan huonot. Tämä B-52 oli vuonna 1964 erittäin onnekas. Siinä vuoden 2001 Nykin koneessa samaa onnea ei ollut tarjolla.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4403
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 19:06
Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:15
Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:00
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 15:20
Jep. Sitä vartenhan ne tutkijat ovat, jotta tiedetään syyt tapahtumille. Ikävä kuitenkin. Mutta onni oli se, ettei yleisöä joutunut uhreiksi. Tässä air race kisassa kävi aikoinaan niinkin. Ja silloin vika oli nimenomaan koneessa. https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Reno_Air_Races_crash
Koneessahan ei ollut vikaa vaan huollon ja tarkastuksen puutteissa jolloin koneen osa petti huollon laiminlyöntien takia.
Koska olen mikä olen, uskallan väittää että tuo Mustang tuli ketoon monen syyn summana, joku trimmilaipan irtoaminen ei siihen yksin riitä.
Pilotti on liian vanha, suorastaan ikäloppu tuollaisiin g-voimiin joita yllättävä pystyynnousu tuotti, konetta oli myös kevennetty ja muutenkin muutettu erittäin radikaalisti, muistaakseni hiukan luvatta.
Kyllä pääsyy siihen koneen putoamiseen, ja siksi myös niihin rajuihin g-voimiin oli nimenomaan siinä trimmissä, joka asetti koneen syöksyyn, jota ei voi mitenkään pysäyttää. Se, että koneen teknisiä osia ei oltu huollettu ja päivitetty oli tietenkin syy sen trimmin hajoamiseen. Mutta, syy oli siis tekninen, vaikka lentäjäkin oli iäkäs ja niin ikään iäkästä konetta viritelty mm. juuri siipiä lyhentämällä.
Se kone kylläkin nousi yllättäen ylöspäin, teki silmukan ja tuli suoraan alas.Tiedät ihan hyvin että trimmillä vain hienosäädetään kone lentämään suoraan ilman vänkäämistä, varsinainen ohjainpinta on paljon suurempi ja voittaa trimmin ohjauskyvyn suunnilleen kymmenen nolla.
Vaikka trimmit lentäisi kaikki huitsin nevadaan, ohjainpinnat on edelleen kunnossa ja kone hallittavissa.

Siis jos puhutaan samasta tapauksesta.
Minun mielestä noin.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4223
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:08
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 19:06
Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:15
Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:00

Koneessahan ei ollut vikaa vaan huollon ja tarkastuksen puutteissa jolloin koneen osa petti huollon laiminlyöntien takia.
Koska olen mikä olen, uskallan väittää että tuo Mustang tuli ketoon monen syyn summana, joku trimmilaipan irtoaminen ei siihen yksin riitä.
Pilotti on liian vanha, suorastaan ikäloppu tuollaisiin g-voimiin joita yllättävä pystyynnousu tuotti, konetta oli myös kevennetty ja muutenkin muutettu erittäin radikaalisti, muistaakseni hiukan luvatta.
Kyllä pääsyy siihen koneen putoamiseen, ja siksi myös niihin rajuihin g-voimiin oli nimenomaan siinä trimmissä, joka asetti koneen syöksyyn, jota ei voi mitenkään pysäyttää. Se, että koneen teknisiä osia ei oltu huollettu ja päivitetty oli tietenkin syy sen trimmin hajoamiseen. Mutta, syy oli siis tekninen, vaikka lentäjäkin oli iäkäs ja niin ikään iäkästä konetta viritelty mm. juuri siipiä lyhentämällä.
Se kone kylläkin nousi yllättäen ylöspäin, teki silmukan ja tuli suoraan alas.Tiedät ihan hyvin että trimmillä vain hienosäädetään kone lentämään suoraan ilman vänkäämistä, varsinainen ohjainpinta on paljon suurempi ja voittaa trimmin ohjauskyvyn suunnilleen kymmenen nolla.
Vaikka trimmit lentäisi kaikki huitsin nevadaan, ohjainpinnat on edelleen kunnossa ja kone hallittavissa.

Siis jos puhutaan samasta tapauksesta.
Se tapahtumasarja puhuu juuri sen puolesta, ettei trimmi toimi. Ensin se painaa koneen hallitsemattomasti ylös, ja sitten ehkä jopa lentäjän toimesta se tulee takaisin alas. Mutta aika hankala nopealla aikataululla on tuossa mitään järkevää tehdä, vaikka tajuaisi sen trimmin paskana olevankin. En yhtään ihmettele että tuli tonttiin se Mustang-härveli. Harmillisinta oli se, että yleisöä oli suoraan alapuolella kun tämä tapahtui. Onneksi Kouvolassa ei ollut.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Q-S
Reactions:
Viestit: 353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Q-S »

Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:08 Se kone kylläkin nousi yllättäen ylöspäin, teki silmukan ja tuli suoraan alas.Tiedät ihan hyvin että trimmillä vain hienosäädetään kone lentämään suoraan ilman vänkäämistä, varsinainen ohjainpinta on paljon suurempi ja voittaa trimmin ohjauskyvyn suunnilleen kymmenen nolla.
Vaikka trimmit lentäisi kaikki huitsin nevadaan, ohjainpinnat on edelleen kunnossa ja kone hallittavissa.

Siis jos puhutaan samasta tapauksesta.
Joo mutta jos kone lentää maksiminopeudella tai edes lähellä sitä, ja tapahtuu jompi kumpi seuraavista

1) maksiminopeudelle vaakalennossa ja tämän seurauksena huomattavasti 'nokka alas trimmattu' trimmilaippa lentää huitsin vidduun, tai
2) maksiminopeudelle vaakalennossa trimmatun koneen trimmilaippa muljahtaa ääriasentoon 'nokka ylös'

niin seurauksena on hallitsematon nokan nousu jota ei millään käsivoimilla pysty / ehdi estämään. Tämä tapahtuu jo periaatteessa riisikuppi-kessnallakin, jonka lentäminen on tosin hölmöä koska kyse on jatkuvasta moottorihäiriötilanteesta vain yhdellä moottorintapaisella. [sarcasm].
Vastaa Viestiin