Yksi vai monta älykkyyttä?

Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1092
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Purdue »

KultaKikkare kirjoitti: 01 Maalis 2024, 13:45
Purdue kirjoitti: 01 Maalis 2024, 13:38 Joo, 75:n IQ kertoo jo mun käsittääkseni lievästä retardaation asteesta.
En tiedä miten luotettavia noi mittaukset on, mutta tuossa on 28 maata joiden keskiälykkyys on 75 tai alle.

https://www.worlddata.info/iq-by-country.php
Joo, ja tuo pointtihan noissa keskimääräisissä IQ lukemissa paljastuu kun tuijotetaan keskihajontaa. Jos väestön keski IQ on 100 ja keskihajonta 15, niin 68 prosenttia väestöstä mahtuu 85-115 IQ välille. Eli noin 15% väestöstä kuuluu ryhmään, jonka IQ on yli 115 ja 2% väestöstä ryhmään, jonka IQ on yli 132 eli ovat kelpoisia Mensan jäseniksi.

Jos nyt väestön keski IQ on vaikkapa 80 ja keskihajonta 15, niin (mulla ei ole eksakteja lukuja tässä) on selvää, että sen väestön osan koko jonka IQ on yli 115, niin on vain muutaman hassun prosentin luokkaa koko väestöstä, ja Mensan jäsenyyteen kelpaavia on todella vähän.

Jos sitten taas ajatellaan, että esim. USA:ssa collegea ja yliopistoa käyvien nuorten keski IQ on välillä 115-120, niin tosta voi päätellä että yliopistotasolla pärjääviä henkilöitä on vain muutama prosentti sellaisessa maassa, jonka keski IQ on 80.

Eli se niiden ihmisten koulutettavuus vaativiin tehtäviin on todella huono.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11021
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

KultaKikkare kirjoitti: 01 Maalis 2024, 13:45
Purdue kirjoitti: 01 Maalis 2024, 13:38 Joo, 75:n IQ kertoo jo mun käsittääkseni lievästä retardaation asteesta.
En tiedä miten luotettavia noi mittaukset on, mutta tuossa on 28 maata joiden keskiälykkyys on 75 tai alle.

https://www.worlddata.info/iq-by-country.php
Norja ruotsi ja tanska samassa nipussa.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Palstan keskimääräinen ÄO? Korkea. Sen tarkemmin en osaa asiasta sanoa.

Poikkeuksiakin siihen on. Jokainen tietää. Ad hominemja välttäen. Onko tosiasia taas ad hominem? Kohteliaisuussäännöt tietenkin.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Paikalla
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4921
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Purdue kirjoitti: 01 Maalis 2024, 14:02 Eli se niiden ihmisten koulutettavuus vaativiin tehtäviin on todella huono.
Juu. Ja sit on se gaussin käyrän vasen laita. Oppiiko ne käyttämään esim. sähköisiä hallinnon palveluita?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Ainut luotettava testi itsestäni on 7-8 vuotiaana kasvatus neuvolassa. Olin aika levoton oppilas, muissa maailmoissa. Siis viallinen. Muistan oikeastaan vain mustetahra testit.

Minulle se oli hauska leikki. Ei tuon ikäinen ymmärrä tekevänsä mitään testiä. Haluaisin nähdä paperit. Ne joilta olen tuloksen kuullut voivat valehdella, miellyttääkseen minua tai suojellakseen.

En tiedä mikä on " Lähes nero".
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Why »

KultaKikkare kirjoitti: 01 Maalis 2024, 13:32 Juu. Älykkäimmän orangin ÄO:n sanotaan olevan n. 75. En tiedä miten se on todettu tai miten biased, mut toi on paljon enemmän kuin matalimpien maiden ihmisten keskiarvot.
No tuollahan läpäisisi juuri ja juuri suomalaisen peruskoulun.
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2053
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

❤️Eroottinen älykkyys puuttuu myös kaikilta listoilta
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Ja pervoottinen äly.
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja SHT »

KultaKikkare kirjoitti: 01 Maalis 2024, 14:55
Purdue kirjoitti: 01 Maalis 2024, 14:02 Eli se niiden ihmisten koulutettavuus vaativiin tehtäviin on todella huono.
Juu. Ja sit on se gaussin käyrän vasen laita. Oppiiko ne käyttämään esim. sähköisiä hallinnon palveluita?
Ei se oppimattomuus ole välttämättä yksilön syy. Sähköinen palvelu voi olla huonosti toteutettu. Esim Omavero, en ole tähän mennessä onnistunut siellä muuttamaan verokorttia, joten joudun soittamaan verottajalle. Kun ostin tämän asunnon, ei kiinteistövälittäjä järjestelmän ongelmien vuoksi onnistunut antamaan varainsiirtoveroilmoitusta sähköisesti. Sitä säädettiin aika pitkään, verottaja sanoi minulle :"Potki sitä välittäjää perseeseen"
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Seksi, eroottisuus ja äly ovat yhtä. Älykäs nainen = eroottinen, seksikäs.

Koska olen radalla parempi lopettaa. En hallitse itseäni. Olut on kosteaa kylmää ja maistuu hyvältä.

Onneksi eilen sammuin enkä tullut tänne aukomaan päästäni.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Paikalla
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4921
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

SHT kirjoitti: 01 Maalis 2024, 16:41
KultaKikkare kirjoitti: 01 Maalis 2024, 14:55
Purdue kirjoitti: 01 Maalis 2024, 14:02 Eli se niiden ihmisten koulutettavuus vaativiin tehtäviin on todella huono.
Juu. Ja sit on se gaussin käyrän vasen laita. Oppiiko ne käyttämään esim. sähköisiä hallinnon palveluita?
Ei se oppimattomuus ole välttämättä yksilön syy. Sähköinen palvelu voi olla huonosti toteutettu. Esim Omavero, en ole tähän mennessä onnistunut siellä muuttamaan verokorttia, joten joudun soittamaan verottajalle. Kun ostin tämän asunnon, ei kiinteistövälittäjä järjestelmän ongelmien vuoksi onnistunut antamaan varainsiirtoveroilmoitusta sähköisesti. Sitä säädettiin aika pitkään, verottaja sanoi minulle :"Potki sitä välittäjää perseeseen"
Joo no sekin vielä.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6110
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

KultaKikkare kirjoitti: 29 Helmi 2024, 23:55 Meinaatko ettei kuviopäättelytestin tulos sitten korreloi manipulointitaitojen kanssa, ihmisillä jotka ovat panostaneet niiden oppimiseen?

Älykäs huomaa nopeammin mitkä narut toimii. Löytää ihmisten käytöksestä erilaisia kaavamaisuuksia joita voi hyödyntää, osaa kategorisoida ihmisiä tiettyjen piirteiden mukaan, jne...
Voi se korreloida, koska yleensä ihmisten hyvät ominaisuudet korreloivat. Joku hypoteesi oli, että yksi syy älykkäiden pitempään elämäänkin on se, että heidän hermosto on yleisesti laadukkaampi ja säätelee sisäelimistön toiminnan paremmin.

Mutta looginen testiälykkyys ei ole kovin hyvä ennustamaan ihmisen toimintaa, koska ei siinä ole sellaisia selkeitä kaavamaisuuksia, jotka voi kuvata loogisilla säännöillä ja ennustaa tulevan. Se on paljon hienovaraisempaa ja kohinaisempaa hommaa.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Neutroni, MooM, QS, Fizikiston... Älymystön aatelia palstalla.

Olen vain rehellinen, en muuta.

Ja mitä vitun väliä? Ihan kuin välittäisin? Kaltaisten seurassa on vain kotona. Ette ymmärrä enkä välitä. Saunaan ja olutta. Älyllisen ihmisten kanssa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

JacJalo Naturalisti.

Hienoja ihmisiä

Kaikki ei vain tajua. Varsinkaan Naturalistia.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Yksi vai monta älykkyyttä?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Nyt on ollaan todella syvällä.

Aloin katsomaan Twin Peaksia. Outoa. Kaikki on siinä. Laura Palmer.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Vastaa Viestiin