Tajunnan laajentaminen

Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Tajunnan laajentaminen


Aloitetaanpa tällainen topikki, jossa aiheena tajunnan laajentaminen sekä muuntuneet tietoisuuden tilat.

Ihan ekaksi on määriteltävä mitä tajunnan laajentaminen on. Ihmisellä on kaksi tietoista kokemuspohjaa:
1) Aistimaailma, jonka puitteissa aivot luovat meille aistikokemusten koko kirjon.
3) Subjektiivinen todellisuus, eli tulkittu tietoinen maailmamme joka perustuu viime kädessä kielelle ja käsitteelliselle ajattelulle, jossa annamme kokemuksillemme merkityksiä.

Tajunnan laajentamisen määritelmä:

Tajunnan laajentamisella tässä aloituksessa tarkoitetaan sellaisia muuttuneita tietoisuuden tiloja, joissa yksilön aistimaailma taikka subjektiivinen todellisuuskäsitys muuttuvat.


Erilaisia muuttuneita tietoisuuden tiloja ovat esim. hypnoosi, meditaatio, kuolemanrajakokemukset (NDE), ruumiista irtautumisen kokemukset (OBE), psykoosi, psykoaktiivisten aineiden kuten LSD:n aiheuttamat tajunnan muutokset, jne.

Mutta yhtä lailla voisi sanoa, että tajunnan laajentaminen positiivisessa mielessä on myös uusien asioiden oppimista, eli kyse on yksilön todellisuuskäsitysten muuttumisesta.


Tuossa on Wikipedian artikkeli muuttuneista tietoisuuden tiloista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Altered_s ... sciousness


Ja tuossa lyhyt video aiheesta:



Mutta joo, tässä siis lanka, jossa voi keskustella niin aistikokemusten kuin subjektiivisten todellisuuskäsitysten muutoksista. Patologisessa taikka negatiivisessa mielessä tajunnan laajentaminen saattaa olla yksilön kannalta normaalista poikkeava kokemus, kun taas positiivisessa mielessä opiskelu joka muokkaa yksilön subjektiivisia todellisuuskäsityksiä, niin on hyvä asia.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Jäärä
Reactions:
Viestit: 94
Liittynyt: 23 Huhti 2023, 14:40

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Joskus tuli ”harrastettua” selkounien näkemistä ja niihin liittyi itselläni vahvasti tuo OBE. Kaikki oikeastaan lähti ensimmäisistä OBE kokemumsista, jotka olivat ihan spontaaneja ja todella hämmentäviä. Hiljalleen opin sitten miten saan sen aikaiseksi ja sitä tuli joitakin kertoja kokeiltua. Syystä tai toisesta niiden jälkeen oli jotenkin ihan puhki ja se harrastus sitten jäi. Myöskään spontaanisti niitä ei ole enää vuosiin ilmennyt.
Ne spontaanit kokemukset alkoivat siis keskellä yötä nukkuessa. Hyvin erikoisia olivat kyllä. Helppo uskoa, että joku uskoo oikeasti irtaantuvansa kehostaan.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Jäärä kirjoitti: 02 Maalis 2024, 08:46 Joskus tuli ”harrastettua” selkounien näkemistä ja niihin liittyi itselläni vahvasti tuo OBE. Kaikki oikeastaan lähti ensimmäisistä OBE kokemumsista, jotka olivat ihan spontaaneja ja todella hämmentäviä. Hiljalleen opin sitten miten saan sen aikaiseksi ja sitä tuli joitakin kertoja kokeiltua. Syystä tai toisesta niiden jälkeen oli jotenkin ihan puhki ja se harrastus sitten jäi. Myöskään spontaanisti niitä ei ole enää vuosiin ilmennyt.
Ne spontaanit kokemukset alkoivat siis keskellä yötä nukkuessa. Hyvin erikoisia olivat kyllä. Helppo uskoa, että joku uskoo oikeasti irtaantuvansa kehostaan.
Itse en ole tuollaisia koskaan kokenut, mutta ajatuksena tuo on mielenkiintoinen ja hämmentävä yhtä aikaa.

Aivothan luovat meidän kehostamme koko ajan eräänlaisen "kartan" jonka perusteella tunnemme "olevamme kehossamme". Jotenka mun käsittääkseni tossa siis on vaan kyse siitä, että tämä aivojen prosessi jotenkin häiriintyy.

Vähän sama asia taitaa olla noissa LSD:n aikaansaamissa kokemuksissa, jossa eri aistien kvaaliat menevät sekaisin. Henkilö voi siis kuulla värejä tms.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Niin, ja oikeastaan mun mielestä opiskelu on sitä parasta tajunnan laajentamista. Itse asiassa määrittelin aloituksessa tajunnan laajentamisen tarkoituksella hyvin laveasti, jotta myös opiskelu saadaan mukaan.

Jos ajatellaan jotain hallusinogeenejä taikka muita päihteitä, niin mä luulen että se tajunnan laajentaminen ei johda mihinkään. Ei ainakaan pitkässä juoksussa. Ehkäpä henkilölle muodostuu laajempi käsitys siitä millainen se aistimaailma voi olla.

Mut jos puhutaan subjektiivisesta todellisuudesta, niin parasta tajunnan laajentamista on tutustua eri tieteisiin ja kehittää omaa ajattelua ja maailmankuvaa sen pohjalta.

Ja tässäkin pätee se, että pitää lukea laajasti. Tajunta on kuin vappupallo. Jos sulla on kapea ja pitkulainen vappupallo, niin se laajenee vain yhteen suuntaan. Mutta iso pyöreä pallo laajenee joka suuntaan, ja tällainen yleissivistävä laajentaminen nimenomaan auttaa panemaan asioita perspektiiviin.

Eli nuorille sanoisin: unohtakaa stimulantit ja psykedeelit, ja opiskelkaa ja lukekaa laajasti! Se on sitä parasta tajunnan laajentamista!
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Jäärä
Reactions:
Viestit: 94
Liittynyt: 23 Huhti 2023, 14:40

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Tuo tajunnan laajeneminen tuon oppimisen ja uteliaisuuden kautta on hyvä ajatus. Se tosin vaatisi, että perusluonteessa olisi jonkin verran, mielellään jopa vähän enemmänkin suhteellisuudentajua. Nykyään oletetaan, että syntymälahjana on saatu rekallinen maalaisjärkeä, jota sitten omilla aivoilla ajatteleminen googlea apuna käyttäen päästään ohituskaistaa pitkin sinne tiedon terävimpään kärkeen aihepiiristä riippumatta. Tällainen toimintamalli supistaa tajuntaa. Dunning ja Kruger pyörivät haudoissaan.
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2508
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Minä näin jokin aika sitten jutun, olisiko ollut Tieteen Kuvalehdessä, Selkouni laitteesta joka parantaisi mahdollisuuksia nähdä selkounia. En vain löytänyt sitä mistään siis sitä juttua. Psykoosit ovat minulle tuttuja, niitä en suosittele "kokeilemaan". Kärsin masennuksesta joka oli niin raju että se johti psykooseihin. Nyt lääkitys on kunnossa ja olen ok. Ainakin minulla psykooseihin liittyi ahdistusta, harhaluuloja ja pelkotiloja. Tyyliin kahvi on myrkytettyä ym.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Lapset eivät kysele tajuntaa laajentavien aineiden perään.
Koska lapsilla on mielikuvitus ja leikki. Monet aikuiset kieltävät itseltään leikin. Se on sääli. Koska maailmassa on enemmän kuin koskaan mahdollisuuksia astua ulos arjesta. Astua toiseen todellisuuteen ilman aineita.
Olla jotain muuta mitä et ole.

On roolipelejä, pelikonsoleita, VR-laseja jne.
Voit harrastaa keskiaikaa ja taistella oikeilla miekoilla, tai sotia metsässä muovikuulia ampuvilla leluaseilla.
Tai voit tehdä itsellesi artistiprofiilin nettiin ja julkaista omaa taidetta ja musiikkia.
Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Ainoa tulppa on oma estyneisyys, ja se ettei uskalla haaveilla. Edes yksin kotona.

Toinen mikä hyvin vahvasti tulppaa elämykset ja elämän ylipäätään, ovat ihmiset jotka kertovat sinulle että touhusi ovat naurettavaa pelleilyä.
Jos lähelläsi on ihmisiä jotka naureskelevat sinulle, jos haluat maalata tauluja tai laittaa itsellesi pihalle pienen ateljeen - hankkiudu eroon heistä.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Vasta kuulin, että joku ryhmä tekee ihan pian tieteellistä tutkimusta DMT-konetontuista, niiden olemassaolosta, sanomasta ja sen sellaisesta. Toivottavasti tutkimus toteaa tontut tosiksi ja luultavasti jonkun muun ulottuvuuden olioiksi.

Olisi päheä tutkimustulos todeta, että tosiepeleitä ovat ja niillä on meille asiaa.
Can I pet that dog?
Paikalla
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja SHT »

Kissatäti kirjoitti: 02 Maalis 2024, 12:35 Minä näin jokin aika sitten jutun, olisiko ollut Tieteen Kuvalehdessä, Selkouni laitteesta joka parantaisi mahdollisuuksia nähdä selkounia. En vain löytänyt sitä mistään siis sitä juttua. Psykoosit ovat minulle tuttuja, niitä en suosittele "kokeilemaan". Kärsin masennuksesta joka oli niin raju että se johti psykooseihin. Nyt lääkitys on kunnossa ja olen ok. Ainakin minulla psykooseihin liittyi ahdistusta, harhaluuloja ja pelkotiloja. Tyyliin kahvi on myrkytettyä ym.
Kahvi on sen verran pahaa, ettei sitä tarvitse myrkyttää.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Kissatäti kirjoitti: 02 Maalis 2024, 12:35 Minä näin jokin aika sitten jutun, olisiko ollut Tieteen Kuvalehdessä, Selkouni laitteesta joka parantaisi mahdollisuuksia nähdä selkounia. En vain löytänyt sitä mistään siis sitä juttua. Psykoosit ovat minulle tuttuja, niitä en suosittele "kokeilemaan". Kärsin masennuksesta joka oli niin raju että se johti psykooseihin. Nyt lääkitys on kunnossa ja olen ok. Ainakin minulla psykooseihin liittyi ahdistusta, harhaluuloja ja pelkotiloja. Tyyliin kahvi on myrkytettyä ym.
viewtopic.php?t=2667#p143657
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Jäärä kirjoitti: 02 Maalis 2024, 12:01 Tuo tajunnan laajeneminen tuon oppimisen ja uteliaisuuden kautta on hyvä ajatus. Se tosin vaatisi, että perusluonteessa olisi jonkin verran, mielellään jopa vähän enemmänkin suhteellisuudentajua. Nykyään oletetaan, että syntymälahjana on saatu rekallinen maalaisjärkeä, jota sitten omilla aivoilla ajatteleminen googlea apuna käyttäen päästään ohituskaistaa pitkin sinne tiedon terävimpään kärkeen aihepiiristä riippumatta. Tällainen toimintamalli supistaa tajuntaa. Dunning ja Kruger pyörivät haudoissaan.
En tiedä onko toi nykyään tuossa oikein, vaikka oli 20v sitten.

Jos tahtoo jostain aiheesta tietää paljon, on helppo löytää aiheen asiantuntijoiden terävin kärki, joilla kaikilla on podcastia, luentoja ja muuta kamaa satatuntitolkulla netissä. Sen lisäksi että ne tuntee alansa, osaavat he myös kertoa mitä, missä ja miten löytää lisää hyvää tietoa, ja että miten sitä huonoa tietoa on hyvä välttää.

Tunnin tai kolmen luentoja, keskusteluja ja videoita saa kaikilta aloilta parhaimmilta opettajilta. Ilmaiseksi.

On hölmöä kuvitella, että dunning ja kruger eivät arvostaisi uuden oppimista.
Can I pet that dog?
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2508
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Musiikki laajentaa tajuntaa, siitäkin oli juttua täällä :D Siis elektroninen musiikki. Minulla on kuitenkin mieli avoinna kaikelle musiikille :D
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kohina
Reactions:
Viestit: 2654
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Nonni. Piti tämäkin aihe gentrifoida. Drugs are bad, m'kay? Mutta niin on avokadokin liikaa syötynä.
Make Keke Great Again
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Joku sanoi että naiset tykkää enemmän isosta peniksestä kuin isosta ymmärryksestä.
Same same but different
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2508
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Keijona kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:43 Joku sanoi että naiset tykkää enemmän isosta peniksestä kuin isosta ymmärryksestä.
Miehet ovat jänniä. Yliarvostavat isoja peniksiä ja peniksen koon merkitystä naiselle. Minusta sillä ei juurikaan ole väliä miehen rakastelutaitojen kanssa.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Vastaa Viestiin