Tajunnan laajentaminen

Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Kissatäti kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:46
Keijona kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:43 Joku sanoi että naiset tykkää enemmän isosta peniksestä kuin isosta ymmärryksestä.
Miehet ovat jänniä. Yliarvostavat isoja peniksiä ja peniksen koon merkitystä naiselle. Minusta sillä ei juurikaan ole väliä miehen rakastelutaitojen kanssa.
Kyllä ne naiset tilaisuuden tullen vilkuilee peniksiä siinä missä miehetkin. Ja onhan tuo ihan tutkimuksen tulosta, että pieni penis ei naisia miellytä koska tuntuu vähän.
Usein naiset vaan eivät puolisoidensa libidoa halua loukata peniksen kokoa kritisoimalla.

Mutta pieni penis ei tietenkään poista miehen mahdollisuutta naista seksuaalisesti tyydyttää, pystyyhän siihen toinen nainenkin. Pienen peniksen omaavilla miehillä vaan on siihen tyydyttämiseen keinoja vähemmän, käytännössä joutuvat nuoleskelemaan enemmän.
Same same but different
ID10T
Reactions:
Viestit: 11080
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:56
Kissatäti kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:46
Keijona kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:43 Joku sanoi että naiset tykkää enemmän isosta peniksestä kuin isosta ymmärryksestä.
Miehet ovat jänniä. Yliarvostavat isoja peniksiä ja peniksen koon merkitystä naiselle. Minusta sillä ei juurikaan ole väliä miehen rakastelutaitojen kanssa.
Kyllä ne naiset tilaisuuden tullen vilkuilee peniksiä siinä missä miehetkin. Ja onhan tuo ihan tutkimuksen tulosta, että pieni penis ei naisia miellytä koska tuntuu vähän.
Usein naiset vaan eivät puolisoidensa libidoa halua loukata peniksen kokoa kritisoimalla.

Mutta pieni penis ei tietenkään poista miehen mahdollisuutta naista seksuaalisesti tyydyttää, pystyyhän siihen toinen nainenkin. Pienen peniksen omaavilla miehillä vaan on siihen tyydyttämiseen keinoja vähemmän, käytännössä joutuvat nuoleskelemaan enemmän.
Sinäkö miehenä tunnet naisen paremmin kuin nainen itse?
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Minimus Yahves kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:18
Jäärä kirjoitti: 02 Maalis 2024, 12:01 Tuo tajunnan laajeneminen tuon oppimisen ja uteliaisuuden kautta on hyvä ajatus. Se tosin vaatisi, että perusluonteessa olisi jonkin verran, mielellään jopa vähän enemmänkin suhteellisuudentajua. Nykyään oletetaan, että syntymälahjana on saatu rekallinen maalaisjärkeä, jota sitten omilla aivoilla ajatteleminen googlea apuna käyttäen päästään ohituskaistaa pitkin sinne tiedon terävimpään kärkeen aihepiiristä riippumatta. Tällainen toimintamalli supistaa tajuntaa. Dunning ja Kruger pyörivät haudoissaan.
En tiedä onko toi nykyään tuossa oikein, vaikka oli 20v sitten.

Jos tahtoo jostain aiheesta tietää paljon, on helppo löytää aiheen asiantuntijoiden terävin kärki, joilla kaikilla on podcastia, luentoja ja muuta kamaa satatuntitolkulla netissä. Sen lisäksi että ne tuntee alansa, osaavat he myös kertoa mitä, missä ja miten löytää lisää hyvää tietoa, ja että miten sitä huonoa tietoa on hyvä välttää.

Tunnin tai kolmen luentoja, keskusteluja ja videoita saa kaikilta aloilta parhaimmilta opettajilta. Ilmaiseksi.

On hölmöä kuvitella, että dunning ja kruger eivät arvostaisi uuden oppimista.
Toki, olet ihan oikeassa tuossa, että asiatietoa on paljon saatavilla.

Mutta mä luulen, että nimimerkki "Jäärän" pointti oli tuo ohituskaista tietoon. Eli helposti kuvitellaan, että sitä tietoa on enemmän kuin itsellä onkaan.

Tyhmä tai lukematon ei tiedä asioista mitään. Sitten on näitä vähän lukeneita, jota ymmärtää jonkin aiheen perusteet ja pystyy sellaisesta myös keskustelemaankin. Mutta tällainen henkilö ei ole vielä asiantuntija, eikä useinkaan ymmärrä tietonsa rajoja.

Ja sitten on nämä asiantuntijat. Paitsi, että tuntevat aiheensa läpikotaisin, niin he myös ymmärtävät selkeästi oman tieteenalansa tiedollisen kehitysasteen, ja sen mitä ei vielä tiedetä, ja joka kaipaa tutkimista.

Itse asiassa mä kannustan meitä ei-ammattilaisiakin perehtymään eri tieteenaloihin, kunhan muistetaan se, että se tiedon terävin kärki on vielä kaukana. Silti, tajunnan laajentaminen eri aiheisiin ja tieteisiin perehtymällä on kannatettavaa puuhastelua.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

En itse koe meditaatiota tajunnan laajentamiseksi siinä muodossa missä jotkut hakee sitä huumeista.
Tällaista tavoitetta ei oikeastaan saisi edes olla, kun harjoitusta lähdetään tekemään. Korkeintaan voisi puhua ymmärryksen laajenemisesta. Itse en ainakaan halua vaaleanpunaisia elefantteja tai tonttu-ukkoja yhtään enempää tietoisuuteen, kuin mitä niitä luonnostaan tulee.

On toki tiettyjä henkisen harrastuneisuuden suuntia, jossa tavoite on nimenomaan näkyjen näkeminen ja elämykset. Mutta sienien ja vastaavien käyttö tuntuu kasvavan sitä mukaa mitä tärkeämpää se tyylisuunalle on.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 02 Maalis 2024, 14:08 En itse koe meditaatiota tajunnan laajentamiseksi siinä muodossa missä jotkut hakee sitä huumeista.
Tällaista tavoitetta ei oikeastaan saisi edes olla, kun harjoitusta lähdetään tekemään. Korkeintaan voisi puhua ymmärryksen laajenemisesta. Itse en ainakaan halua vaaleanpunaisia elefantteja tai tonttu-ukkoja yhtään enempää tietoisuuteen, kuin mitä niitä luonnostaan tulee.

On toki tiettyjä henkisen harrastuneisuuden suuntia, jossa tavoite on nimenomaan näkyjen näkeminen ja elämykset. Mutta sienien ja vastaavien käyttö tuntuu kasvavan sitä mukaa mitä tärkeämpää se tyylisuunalle on.
Joo, kyse on ihan siitä millä tavalla tajunnan laajentaminen määritellään. Mä pyrin aloituksessa siihen, että määritelmä olisi mahdollisimman kattava ja yleisluontoinen. Juuri siksi ettei tää ketju fakkiutuisi vain huumeista ja psykedeeleistä keskusteluksi.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Kohina
Reactions:
Viestit: 2657
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Kissatäti kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:46
Keijona kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:43 Joku sanoi että naiset tykkää enemmän isosta peniksestä kuin isosta ymmärryksestä.
Miehet ovat jänniä. Yliarvostavat isoja peniksiä ja peniksen koon merkitystä naiselle. Minusta sillä ei juurikaan ole väliä miehen rakastelutaitojen kanssa.
Kyllä sillä tulee harjoiteltua enemmän.
Make Keke Great Again
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Purdue kirjoitti: 02 Maalis 2024, 14:00
Minimus Yahves kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:18
Jäärä kirjoitti: 02 Maalis 2024, 12:01 Tuo tajunnan laajeneminen tuon oppimisen ja uteliaisuuden kautta on hyvä ajatus. Se tosin vaatisi, että perusluonteessa olisi jonkin verran, mielellään jopa vähän enemmänkin suhteellisuudentajua. Nykyään oletetaan, että syntymälahjana on saatu rekallinen maalaisjärkeä, jota sitten omilla aivoilla ajatteleminen googlea apuna käyttäen päästään ohituskaistaa pitkin sinne tiedon terävimpään kärkeen aihepiiristä riippumatta. Tällainen toimintamalli supistaa tajuntaa. Dunning ja Kruger pyörivät haudoissaan.
En tiedä onko toi nykyään tuossa oikein, vaikka oli 20v sitten.

Jos tahtoo jostain aiheesta tietää paljon, on helppo löytää aiheen asiantuntijoiden terävin kärki, joilla kaikilla on podcastia, luentoja ja muuta kamaa satatuntitolkulla netissä. Sen lisäksi että ne tuntee alansa, osaavat he myös kertoa mitä, missä ja miten löytää lisää hyvää tietoa, ja että miten sitä huonoa tietoa on hyvä välttää.

Tunnin tai kolmen luentoja, keskusteluja ja videoita saa kaikilta aloilta parhaimmilta opettajilta. Ilmaiseksi.

On hölmöä kuvitella, että dunning ja kruger eivät arvostaisi uuden oppimista.
Toki, olet ihan oikeassa tuossa, että asiatietoa on paljon saatavilla.

Mutta mä luulen, että nimimerkki "Jäärän" pointti oli tuo ohituskaista tietoon. Eli helposti kuvitellaan, että sitä tietoa on enemmän kuin itsellä onkaan.

Tyhmä tai lukematon ei tiedä asioista mitään. Sitten on näitä vähän lukeneita, jota ymmärtää jonkin aiheen perusteet ja pystyy sellaisesta myös keskustelemaankin. Mutta tällainen henkilö ei ole vielä asiantuntija, eikä useinkaan ymmärrä tietonsa rajoja.

Ja sitten on nämä asiantuntijat. Paitsi, että tuntevat aiheensa läpikotaisin, niin he myös ymmärtävät selkeästi oman tieteenalansa tiedollisen kehitysasteen, ja sen mitä ei vielä tiedetä, ja joka kaipaa tutkimista.

Itse asiassa mä kannustan meitä ei-ammattilaisiakin perehtymään eri tieteenaloihin, kunhan muistetaan se, että se tiedon terävin kärki on vielä kaukana. Silti, tajunnan laajentaminen eri aiheisiin ja tieteisiin perehtymällä on kannatettavaa puuhastelua.
Sitten on myös esim autistien äitejä, jotka itsekin spectrumilla. Ne ehtii lukemaan autismista enemmän kuin sen alan asiantuntijat. Ulosanti ja jäsentely ei ehkä huippuluokkaa, mutta lukusivuja huimasti.

Tai als-riku, joka tietää alssista enemmän kuin yksikään lääkäri maailmassa, mutta resurssit kokeisiin ei ole samat. Helppo lukea paljon jos vain silmä liikkuu.
Can I pet that dog?
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Olisi hyvä erottaa se, että laajeneeko ja kasvaako se tajunta, vai pelkästään oma puolueellisuus.
Same same but different
Q-S
Reactions:
Viestit: 353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Q-S »

jäi epäselväksi miten opiskelu laajentaa tajuntaa, määritelmällisesti siis.

Jos nyt lähden kauppakorkeaan opiskelemaan laskentatoimeen erikoistuakseni, niin ymmärrän paremmin mitä pörssiyhtyön talousosastolla tapahtuu ja ehkä opin kansantalouden lainalaisuuksista paljonkin asioita, mutta onko se tajunnan laajentamista?
Paikalla
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2508
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Q-S kirjoitti: 02 Maalis 2024, 18:04 jäi epäselväksi miten opiskelu laajentaa tajuntaa, määritelmällisesti siis.

Jos nyt lähden kauppakorkeaan opiskelemaan laskentatoimeen erikoistuakseni, niin ymmärrän paremmin mitä pörssiyhtyön talousosastolla tapahtuu ja ehkä opin kansantalouden lainalaisuuksista paljonkin asioita, mutta onko se tajunnan laajentamista?
Tajunnan laajentamista siitä tulee käsittääkseni silloin kun osaa yhdistää oppimiaan tietoja ja käsittää itsekseen kokonaisuuksia. Niin sanotusti oivaltaa jotain ilman että sitä oppii tai opetetaan suoranaisesti?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Keijona kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:56
Kissatäti kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:46
Keijona kirjoitti: 02 Maalis 2024, 13:43 Joku sanoi että naiset tykkää enemmän isosta peniksestä kuin isosta ymmärryksestä.
Miehet ovat jänniä. Yliarvostavat isoja peniksiä ja peniksen koon merkitystä naiselle. Minusta sillä ei juurikaan ole väliä miehen rakastelutaitojen kanssa.
Kyllä ne naiset tilaisuuden tullen vilkuilee peniksiä siinä missä miehetkin. Ja onhan tuo ihan tutkimuksen tulosta, että pieni penis ei naisia miellytä koska tuntuu vähän.
Usein naiset vaan eivät puolisoidensa libidoa halua loukata peniksen kokoa kritisoimalla.

Mutta pieni penis ei tietenkään poista miehen mahdollisuutta naista seksuaalisesti tyydyttää, pystyyhän siihen toinen nainenkin. Pienen peniksen omaavilla miehillä vaan on siihen tyydyttämiseen keinoja vähemmän, käytännössä joutuvat nuoleskelemaan enemmän.
Mun naiset vilkuilee niitä silleen, että näyttääpä huonolta. Sun niin että tuossapa on parempi ku mun ukolla. Mutta ei se johdu koosta tai muodosta, vaan peniksen kantajasta.
Can I pet that dog?
Kohina
Reactions:
Viestit: 2657
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Joo liian iso mulkku ei saa olla
Make Keke Great Again
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Q-S kirjoitti: 02 Maalis 2024, 18:04 jäi epäselväksi miten opiskelu laajentaa tajuntaa, määritelmällisesti siis.

Jos nyt lähden kauppakorkeaan opiskelemaan laskentatoimeen erikoistuakseni, niin ymmärrän paremmin mitä pörssiyhtyön talousosastolla tapahtuu ja ehkä opin kansantalouden lainalaisuuksista paljonkin asioita, mutta onko se tajunnan laajentamista?
Mä määrittelin tajunnan laajentamisen aloituksessa näin:

"Tajunnan laajentamisella tässä aloituksessa tarkoitetaan sellaisia muuttuneita tietoisuuden tiloja, joissa yksilön aistimaailma taikka subjektiivinen todellisuuskäsitys muuttuvat."

Eli kun ymmärrät laskentatoimea ja sen yhtiön talousosaston tapahtumia, niin sun subjektiivinen todellisuuskäsitys tästä maailmasta ja sen ilmiöistä sekä toiminnasta laajenee.

Itse asiassa tuo laajentaa mun mielestä paremmalla tavalla sitä sun tajuntaa kuin vaikkapa psykedeelit, joissa sun aistit saattaa sekoittua ja toimia normaalista poikkeavalla tavalla.

Tässä jälkimmäisessä tapauksessa siitä tajunnan laajentamisesta ei ole mitään hyötyä, mutta laskentatoimen osaamisella voit saada hyväpalkkaisen työpaikan. ;)
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Kohina
Reactions:
Viestit: 2657
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Q-S kirjoitti: 02 Maalis 2024, 18:04 jäi epäselväksi miten opiskelu laajentaa tajuntaa, määritelmällisesti siis.

Jos nyt lähden kauppakorkeaan opiskelemaan laskentatoimeen erikoistuakseni, niin ymmärrän paremmin mitä pörssiyhtyön talousosastolla tapahtuu ja ehkä opin kansantalouden lainalaisuuksista paljonkin asioita, mutta onko se tajunnan laajentamista?
Tosta yuli vähän aikaa sitten tutkimus. Serotoniini vaikuttaa tässä hetkessä, kun dopamiinin määrä taas kasvaa eritoten sosiaalisessa kanssakäymisessä ja pitää reiluudesta huolen, jonka voi tosin jo päätellä siitä että vihan neurokorrelaatti on nopeasti romahtava dopamiinitaso.

Tajuntaa laajentavat ovatkin serotoniinireseptoreihin sitoutuvia, eli carpe diem kamaa. Se ei tosin ole hyvä juttu jos on haulikko kädessä ja toinen on tosi tosi paskamainen. Dopamiini taas suunnitelmallisuuteen liittyvänä toimii mm. ADHD lääkkeenä.
Make Keke Great Again
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Tajunnan laajentaminen

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Purdue kirjoitti: 02 Maalis 2024, 18:35
Q-S kirjoitti: 02 Maalis 2024, 18:04 jäi epäselväksi miten opiskelu laajentaa tajuntaa, määritelmällisesti siis.

Jos nyt lähden kauppakorkeaan opiskelemaan laskentatoimeen erikoistuakseni, niin ymmärrän paremmin mitä pörssiyhtyön talousosastolla tapahtuu ja ehkä opin kansantalouden lainalaisuuksista paljonkin asioita, mutta onko se tajunnan laajentamista?
Mä määrittelin tajunnan laajentamisen aloituksessa näin:

"Tajunnan laajentamisella tässä aloituksessa tarkoitetaan sellaisia muuttuneita tietoisuuden tiloja, joissa yksilön aistimaailma taikka subjektiivinen todellisuuskäsitys muuttuvat."

Eli kun ymmärrät laskentatoimea ja sen yhtiön talousosaston tapahtumia, niin sun subjektiivinen todellisuuskäsitys tästä maailmasta ja sen ilmiöistä sekä toiminnasta laajenee.

Itse asiassa tuo laajentaa mun mielestä paremmalla tavalla sitä sun tajuntaa kuin vaikkapa psykedeelit, joissa sun aistit saattaa sekoittua ja toimia normaalista poikkeavalla tavalla.

Tässä jälkimmäisessä tapauksessa siitä tajunnan laajentamisesta ei ole mitään hyötyä, mutta laskentatoimen osaamisella voit saada hyväpalkkaisen työpaikan. ;)
Tuossahan ei juuri mikään ole totta. Lukemalla ei laskutaito parane, mutta psykedeeleillä paranee monikin asia.
Can I pet that dog?
Vastaa Viestiin