Suuri tekoälykeskustelu

Mikä tulee olemaan tulevaisuuden tekoälyn vaikutus ihmiskunnalle?

1. Tekoäly tulee olemaan pääasiassa hyödyllinen.
16
89%
2. Tekoäly tulee olemaan pääasiassa haitallinen.
2
11%
 
Ääniä yhteensä: 18

Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1092
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Suuri tekoälykeskustelu


Mitä on tekoäly? Tekoälyn mahdollisuudet ja riskit? Tuleeko tekoäly pelastamaan ihmiskunnan vai tuhoamaan sen? Viekö tekoäly ihmisiltä työpaikat, ja jos vie, niin mitä tilalle?

Tässä on lanka, jossa voi keskustella kaikkeen tekoälyyn (AI) liittyvästä. Ketjuun voi myös linkittää YouTubesta mielenkiintoisia videoita, jotka valaisevat asiaa, ja näiden videoiden pohjalta voidaan sitten jatkaa keskustelua.

Ketjun aloitukseen liittyy myös päättymätön äänestys, jossa voi ottaa kantaa siihen, että tuleeko kehittyvä tekoäly olemaan ihmiskunnalle haitallinen vaiko hyödyllinen?


Ja tuossa on yleisluontoinen video siitä mitä tekoäly on:

~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4210
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Jopa tekoälyn pinnalliset hyödyt tulevat kääntymään ihmistä, ja koko ihmiskuntaa vastaan. Näin tulee tapahtumaan entistä jyrkemmin, vaikkei kukaan käyttäisikään sitä tarkoituksellisesti pelkkiin negatiivisiin tarkoituksiin. Mutta, niitä tarkoituksellisia haittoja tullaa tekemään ainakin yhtä paljon kuin hyödyllisiä, koska hyötyjä on vaikea kohta enää edes löytää.

Epäilisin, että hyöty/haittasuhde on tasoa 15/85 tai jopa vielä surkeampi. Tekoäly on varmistus sille, että ihmiskunta kohtaa nykymuotoisen loppunsa todella nopeasti. Ja on turha luulla, etteikö sen vaikutus osuisi omaan päähän. Varmasti osuu, sitä ei tarvitse edes epäillä.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1092
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Mä tilasin tuon kaikkien Tekoäly Introjen Äidin eli Stuart Russellin ja Peter Norvigin yli 1000 sivuisen kirjan "Artificial Intelligence: A Modern Approach (4th Ed., Global Edition, 2021):

https://www.amazon.de/-/en/Stuart-Russe ... 292401133/


Tuo kirja tuli perjantaina postissa, ja olen siitä alkua lukenut jonkin matkaa. Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, mutta tän lukemisessa ja omaksumisessa tulee kyllä menemään aika lailla aikaa. Ala kun ei ole mulle syvällisemmin entuudestaan tuttu, enkä myöskään ymmärrä ohjelmoinnista kuin ihan perus prinsiippejä, niin paljon tässä on varmaankin sellaista, joka tulee menemään ohi multa, mutta halusin tän nimenomaisen kirjan ostaa siitä syystä että saan todella kattavan esityksen luettua siitä, kuinka ammattilaiset ihan oikeasti tätä tekoälyä lähestyvät.

Alku on ainakin ollut mielenkiintoinen. Russell & Norvig analysoivat sitä mitä agenttius on tekoälyn näkökulmasta, ja katsovat että rationaalisuus määrittelee tällaisia agentteja. Tää on ihan tuttua huttua yhteiskuntatieteiden ja taloustieteen puolelta, jotenka ehkäpä tää kirja ei sittenkään ole mitään "rakettitiedettä" jota vain harvat ja valitut ymmärtävät. Joka tapauksessa, tän lukemisessa tulee menemään aika lailla aikaa. Kirjassa tosiaan on mittaa yli 1000 sivua. ;)
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Tähän asti siitä on ollut lähinnä hupia, mutta kyllä se alkaa jo töissäkin näkymään ja joihinkin pieniin työjuttuihin olen sitä jo hyödyntänyt. Tärkein hyöty tulee asiakkaiden suunnalta kun niitä pääsee opastamaan tästä aiheesta esimerkiksi tietoturvakulmalla eli saadaan tästäkin rahaa kassaan.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1092
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:17 Tähän asti siitä on ollut lähinnä hupia, mutta kyllä se alkaa jo töissäkin näkymään ja joihinkin pieniin työjuttuihin olen sitä jo hyödyntänyt. Tärkein hyöty tulee asiakkaiden suunnalta kun niitä pääsee opastamaan tästä aiheesta esimerkiksi tietoturvakulmalla eli saadaan tästäkin rahaa kassaan.
Mä luulen, että tekoälyllä suuressa mittakaavassa tulee olemaan vähän samanlaisia vaikutuksia kuin globalisaatiolla, eli että jos ajatellaan asiaa eri ammattiryhmien näkökulmasta, niin tulee olemaan sekä voittajia että häviäjiä.

Ja jos ajatellaan koneiden ja laitteiden teknologista kehitystä, ja kuinka se on muuttanut taloutta ja yhteiskuntaa, niin näkisin että tekoäly on vain jatkumo tälle kehitykselle.

Itävaltalainen ekonomisti Joseph Schumpeter loi vajaa sata vuotta sitten käsitteen "Luova tuho" (Creative Destruction), jonka mukaan innovaatiot ja teknologinen kehitys johtaa siihen että uudet innovaatiot luovat uusia aloja samalla kun vanhat alat kuihtuvat ja/tai poistuvat kokonaan.

Kysymys oikeastaan ihmisten näkökulmasta on se, että kykeneekö talousjärjestelmä luomaan uusia innovaatioita ja työpaikkoja siinä tahdissa jossa vanhat alat ja työpaikat poistuvat?

Tämä pätee ihan samalla tavalla normi koneisiin ja laitteisiin, automaatioon ja sen sellaiseen, kuin myös tekoälyyn ja robotiikkaan.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2053
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Tekoälyn avulla, kuka vaan voi olla netissä ihan mitä vaan. Ja tietää kaikesta kaiken. Ja tuottaa täydellistä tieteellistä tekstiä raportiksi omista tekemisistään. Ja näyttää kaikissa medioissa hyvältä ja ikuisesti nuorelta. Kertoen ohessa huippuluokan vitsejä.
Kaikki tämä usealla kielellä.

Tästä voi päätellä miltä lähitulevaisuus näyttää.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:40 Tekoälyn avulla, kuka vaan voi olla netissä ihan mitä vaan. Ja tietää kaikesta kaiken. Ja tuottaa täydellistä tieteellistä tekstiä raportiksi omista tekemisistään. Ja näyttää kaikissa medioissa hyvältä ja ikuisesti nuorelta. Kertoen ohessa huippuluokan vitsejä.
Kaikki tämä usealla kielellä.

Tästä voi päätellä miltä lähitulevaisuus näyttää.
No ei ainakaan vielä olla edes lähellä. Hiukan vaativampaa kun kysyy vaikkapa kosmologiasta, niin kyllä sieltä vastaus tulee, mutta se on varsin usein pelkkää soopaa.
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2053
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:47
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:40 Tekoälyn avulla, kuka vaan voi olla netissä ihan mitä vaan. Ja tietää kaikesta kaiken. Ja tuottaa täydellistä tieteellistä tekstiä raportiksi omista tekemisistään. Ja näyttää kaikissa medioissa hyvältä ja ikuisesti nuorelta. Kertoen ohessa huippuluokan vitsejä.
Kaikki tämä usealla kielellä.

Tästä voi päätellä miltä lähitulevaisuus näyttää.
No ei ainakaan vielä olla edes lähellä. Hiukan vaativampaa kun kysyy vaikkapa kosmologiasta, niin kyllä sieltä vastaus tulee, mutta se on varsin usein pelkkää soopaa.
Pointti leppoisassa matalan profiilin sosiaalisissa yhteisöissä on, että eri alojen osaajat voivat kohdata ja keskustella vaikka korkokengän historiasta, ilman että jokainen on alan asiantuntija.
Nyt tekoäly pesee perustiedoissa jo kaikki. Ainakin minut se pesee tiedoillaan lähes kaikessa. Jää enää osa-alueet joissa yksittäisillä ihmisillä on erittäin syvää osaamista, ja heidän väliset keskustelunsa.
Kyllä minullakin varmaan on omasta ammatistani jotain sellaista tietoa, jota ei tekoäly hallitse ja tuota. Mutta ei ketään minun kanssani jaksa niistä keskustella kovin pitkään.
En väitä siis että tekoäly voittaa ihmisen älyn lähiaikoina, mutta ruohonjuuritason ajattelun ja prosessit se tulee tappamaan aika pian.
En esimerkiksi itse näe, että olisin internet foorumeilla enää montaa vuotta. Syy on juuri se, että hyvin pian ei voi enää tietää tuottaako esimerkiksi väittelyssä vastapuoli kaiken tietonsa AI:stä.

Täälläkin oli jo joku kokeillut työntää jossain ketjussa vastaväittäjän tekstin AI:hin. Käskenyt tekoälyä hakemaan kaikki virheet, ja tuottamaan raportin. Toki kertoi asian avoimesti, ja jakoi tuloksen.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:11
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:47
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:40 Tekoälyn avulla, kuka vaan voi olla netissä ihan mitä vaan. Ja tietää kaikesta kaiken. Ja tuottaa täydellistä tieteellistä tekstiä raportiksi omista tekemisistään. Ja näyttää kaikissa medioissa hyvältä ja ikuisesti nuorelta. Kertoen ohessa huippuluokan vitsejä.
Kaikki tämä usealla kielellä.

Tästä voi päätellä miltä lähitulevaisuus näyttää.
No ei ainakaan vielä olla edes lähellä. Hiukan vaativampaa kun kysyy vaikkapa kosmologiasta, niin kyllä sieltä vastaus tulee, mutta se on varsin usein pelkkää soopaa.
Pointti leppoisassa matalan profiilin sosiaalisissa yhteisöissä on, että eri alojen osaajat voivat kohdata ja keskustella vaikka korkokengän historiasta, ilman että jokainen on alan asiantuntija.
Nyt tekoäly pesee perustiedoissa jo kaikki. Ainakin minut se pesee tiedoillaan lähes kaikessa. Jää enää osa-alueet joissa yksittäisillä ihmisillä on erittäin syvää osaamista, ja heidän väliset keskustelunsa.
Kyllä minullakin varmaan on omasta ammatistani jotain sellaista tietoa, jota ei tekoäly hallitse ja tuota. Mutta ei ketään minun kanssani jaksa niistä keskustella kovin pitkään.
En väitä siis että tekoäly voittaa ihmisen älyn lähiaikoina, mutta ruohonjuuritason ajattelun ja prosessit se tulee tappamaan aika pian.
En esimerkiksi itse näe, että olisin internet foorumeilla enää montaa vuotta. Syy on juuri se, että hyvin pian ei voi enää tietää tuottaako esimerkiksi väittelyssä vastapuoli kaiken tietonsa AI:stä.

Täälläkin oli jo joku kokeillut työntää jossain ketjussa vastaväittäjän tekstin AI:hin. Käskenyt tekoälyä hakemaan kaikki virheet, ja tuottamaan raportin. Toki kertoi asian avoimesti, ja jakoi tuloksen.
No äkkiäkös kultakikkare koodaa pienen softanpätkän ja laittaa tekoälyt keskustelemaan täällä keskenään, niin foorumi jatkaa elämäänsä ilman ihmisiä ja ehkä jopa keskustelu taso nousee. :lol:
OlliS
Reactions:
Viestit: 11238
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Tekoäly ja robotit mullistaa kaiken. Talouden ja koulutuksen ja tieteet. Sieltä pitää kysyä mm. Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta 😇
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:26 Tekoäly ja robotit mullistaa kaiken. Talouden ja koulutuksen ja tieteet. Sieltä pitää kysyä mm. Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta 😇
User
Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta
ChatGPT
Valitettavasti minulla ei ole tietoa henkilön nimeltä Olli Santavuori käsityksestä universumista tai kosmologiasta

Ei taida se sun "kosmologia" oikein olla vielä maailmalla tunnettua? :lol:
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2053
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:18
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:11
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:47
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:40 Tekoälyn avulla, kuka vaan voi olla netissä ihan mitä vaan. Ja tietää kaikesta kaiken. Ja tuottaa täydellistä tieteellistä tekstiä raportiksi omista tekemisistään. Ja näyttää kaikissa medioissa hyvältä ja ikuisesti nuorelta. Kertoen ohessa huippuluokan vitsejä.
Kaikki tämä usealla kielellä.

Tästä voi päätellä miltä lähitulevaisuus näyttää.
No ei ainakaan vielä olla edes lähellä. Hiukan vaativampaa kun kysyy vaikkapa kosmologiasta, niin kyllä sieltä vastaus tulee, mutta se on varsin usein pelkkää soopaa.
Pointti leppoisassa matalan profiilin sosiaalisissa yhteisöissä on, että eri alojen osaajat voivat kohdata ja keskustella vaikka korkokengän historiasta, ilman että jokainen on alan asiantuntija.
Nyt tekoäly pesee perustiedoissa jo kaikki. Ainakin minut se pesee tiedoillaan lähes kaikessa. Jää enää osa-alueet joissa yksittäisillä ihmisillä on erittäin syvää osaamista, ja heidän väliset keskustelunsa.
Kyllä minullakin varmaan on omasta ammatistani jotain sellaista tietoa, jota ei tekoäly hallitse ja tuota. Mutta ei ketään minun kanssani jaksa niistä keskustella kovin pitkään.
En väitä siis että tekoäly voittaa ihmisen älyn lähiaikoina, mutta ruohonjuuritason ajattelun ja prosessit se tulee tappamaan aika pian.
En esimerkiksi itse näe, että olisin internet foorumeilla enää montaa vuotta. Syy on juuri se, että hyvin pian ei voi enää tietää tuottaako esimerkiksi väittelyssä vastapuoli kaiken tietonsa AI:stä.

Täälläkin oli jo joku kokeillut työntää jossain ketjussa vastaväittäjän tekstin AI:hin. Käskenyt tekoälyä hakemaan kaikki virheet, ja tuottamaan raportin. Toki kertoi asian avoimesti, ja jakoi tuloksen.
No äkkiäkös kultakikkare koodaa pienen softanpätkän ja laittaa tekoälyt keskustelemaan täällä keskenään, niin foorumi jatkaa elämäänsä ilman ihmisiä ja ehkä jopa keskustelu taso nousee. :lol:
Tai sitten sellaisen foorumiäpin, jossa kaikki muut ovat tekoälykeskustelijoita, ja äpin käyttäjä ainoa oikea ihminen. Ja kaikki foorumilla ihastelevat käyttäjän älyä ja viisautta.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1696
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Purdue kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:17 Mä tilasin tuon kaikkien Tekoäly Introjen Äidin eli Stuart Russellin ja Peter Norvigin yli 1000 sivuisen kirjan "Artificial Intelligence: A Modern Approach (4th Ed., Global Edition, 2021):

https://www.amazon.de/-/en/Stuart-Russe ... 292401133/


Tuo kirja tuli perjantaina postissa, ja olen siitä alkua lukenut jonkin matkaa. Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, mutta tän lukemisessa ja omaksumisessa tulee kyllä menemään aika lailla aikaa. Ala kun ei ole mulle syvällisemmin entuudestaan tuttu, enkä myöskään ymmärrä ohjelmoinnista kuin ihan perus prinsiippejä, niin paljon tässä on varmaankin sellaista, joka tulee menemään ohi multa, mutta halusin tän nimenomaisen kirjan ostaa siitä syystä että saan todella kattavan esityksen luettua siitä, kuinka ammattilaiset ihan oikeasti tätä tekoälyä lähestyvät.

Alku on ainakin ollut mielenkiintoinen. Russell & Norvig analysoivat sitä mitä agenttius on tekoälyn näkökulmasta, ja katsovat että rationaalisuus määrittelee tällaisia agentteja. Tää on ihan tuttua huttua yhteiskuntatieteiden ja taloustieteen puolelta, jotenka ehkäpä tää kirja ei sittenkään ole mitään "rakettitiedettä" jota vain harvat ja valitut ymmärtävät. Joka tapauksessa, tän lukemisessa tulee menemään aika lailla aikaa. Kirjassa tosiaan on mittaa yli 1000 sivua. ;)
Hui miten vanha kirja 8-)
edit:
Viimeksi muokannut Stalker, 03 Maalis 2024, 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11238
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:30
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:26 Tekoäly ja robotit mullistaa kaiken. Talouden ja koulutuksen ja tieteet. Sieltä pitää kysyä mm. Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta 😇
User
Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta
ChatGPT
Valitettavasti minulla ei ole tietoa henkilön nimeltä Olli Santavuori käsityksestä universumista tai kosmologiasta

Ei taida se sun "kosmologia" oikein olla vielä maailmalla tunnettua? :lol:
Täytyy kysyä toisella tavalla tai toiselta palvelimelta. Minä sain selostuksen. Lukeehan ne mun kotisivun jos haluavat.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:37
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:30
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:26 Tekoäly ja robotit mullistaa kaiken. Talouden ja koulutuksen ja tieteet. Sieltä pitää kysyä mm. Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta 😇
User
Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta
ChatGPT
Valitettavasti minulla ei ole tietoa henkilön nimeltä Olli Santavuori käsityksestä universumista tai kosmologiasta

Ei taida se sun "kosmologia" oikein olla vielä maailmalla tunnettua? :lol:
Täytyy kysyä toisella tavalla tai toiselta palvelimelta. Minä sain selostuksen. Lukeehan ne mun kotisivun jos haluavat.
Ei kai tekoälykään sellaista sontaa suostu lukemaan?
Vastaa Viestiin