Suuri tekoälykeskustelu

Mikä tulee olemaan tulevaisuuden tekoälyn vaikutus ihmiskunnalle?

1. Tekoäly tulee olemaan pääasiassa hyödyllinen.
16
89%
2. Tekoäly tulee olemaan pääasiassa haitallinen.
2
11%
 
Ääniä yhteensä: 18

Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2140
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:37
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:30
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:26 Tekoäly ja robotit mullistaa kaiken. Talouden ja koulutuksen ja tieteet. Sieltä pitää kysyä mm. Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta 😇
User
Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta
ChatGPT
Valitettavasti minulla ei ole tietoa henkilön nimeltä Olli Santavuori käsityksestä universumista tai kosmologiasta

Ei taida se sun "kosmologia" oikein olla vielä maailmalla tunnettua? :lol:
Täytyy kysyä toisella tavalla tai toiselta palvelimelta. Minä sain selostuksen. Lukeehan ne mun kotisivun jos haluavat.
Mietipä Olli jos joskus saadaan Raamattuun perustuva tekoäly, jolla voi simuloida keskustelua Jumalan tai Jeesuksen kanssa.
Ja sanon tämän siis kunnioittaen luterilaista uskoasi. En halventaen.
Mielenkiintoinen ajatus, minusta.
Lord knows I'm a Voodoo Child
OlliS
Reactions:
Viestit: 11323
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:38
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:37
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:30
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:26 Tekoäly ja robotit mullistaa kaiken. Talouden ja koulutuksen ja tieteet. Sieltä pitää kysyä mm. Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta 😇
User
Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta
ChatGPT
Valitettavasti minulla ei ole tietoa henkilön nimeltä Olli Santavuori käsityksestä universumista tai kosmologiasta

Ei taida se sun "kosmologia" oikein olla vielä maailmalla tunnettua? :lol:
Täytyy kysyä toisella tavalla tai toiselta palvelimelta. Minä sain selostuksen. Lukeehan ne mun kotisivun jos haluavat.
Ei kai tekoälykään sellaista sontaa suostu lukemaan?
Onko se oikein sontaa, ettei Valetta eikä Mielisairasta Kiukuttelua?

Tekoäly pystyy simuloimaan keskustelua Jumalan kanssa eri uskontojen mukaan, minäkin kunnioitan luterilaista uskoa, mutta olen kyllä Kristuksen kirkossa (mormonit).
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3166
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:45
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:38
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:37
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:30
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:26 Tekoäly ja robotit mullistaa kaiken. Talouden ja koulutuksen ja tieteet. Sieltä pitää kysyä mm. Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta 😇
User
Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta
ChatGPT
Valitettavasti minulla ei ole tietoa henkilön nimeltä Olli Santavuori käsityksestä universumista tai kosmologiasta

Ei taida se sun "kosmologia" oikein olla vielä maailmalla tunnettua? :lol:
Täytyy kysyä toisella tavalla tai toiselta palvelimelta. Minä sain selostuksen. Lukeehan ne mun kotisivun jos haluavat.
Ei kai tekoälykään sellaista sontaa suostu lukemaan?
Onko se oikein sontaa, ettei Valetta eikä Mielisairasta Kiukuttelua?

Tekoäly pystyy simuloimaan keskustelua Jumalan kanssa eri uskontojen mukaan, minäkin kunnioitan luterilaista uskoa, mutta olen kyllä Kristuksen kirkossa (mormonit).
Sontaa lähinnä. Ei kai se valetta ole kun kirjottaja tuskin on tietoisesti valehdellut vaikka oikein mikään ei paikkaansa pidä ja kirjoittajan mielenterveyteen en halua ottaa kantaa kun en ole lääketieteen ammattilainen. Jos se sinua huolettaa, niin käy juttelemassa näistä kosmologian teorioista ja niiden julkaisemisen haasteista ihan lääkärin kanssa.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1145
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Stalker kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:35
Purdue kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:17 Mä tilasin tuon kaikkien Tekoäly Introjen Äidin eli Stuart Russellin ja Peter Norvigin yli 1000 sivuisen kirjan "Artificial Intelligence: A Modern Approach (4th Ed., Global Edition, 2021):

https://www.amazon.de/-/en/Stuart-Russe ... 292401133/


Tuo kirja tuli perjantaina postissa, ja olen siitä alkua lukenut jonkin matkaa. Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, mutta tän lukemisessa ja omaksumisessa tulee kyllä menemään aika lailla aikaa. Ala kun ei ole mulle syvällisemmin entuudestaan tuttu, enkä myöskään ymmärrä ohjelmoinnista kuin ihan perus prinsiippejä, niin paljon tässä on varmaankin sellaista, joka tulee menemään ohi multa, mutta halusin tän nimenomaisen kirjan ostaa siitä syystä että saan todella kattavan esityksen luettua siitä, kuinka ammattilaiset ihan oikeasti tätä tekoälyä lähestyvät.

Alku on ainakin ollut mielenkiintoinen. Russell & Norvig analysoivat sitä mitä agenttius on tekoälyn näkökulmasta, ja katsovat että rationaalisuus määrittelee tällaisia agentteja. Tää on ihan tuttua huttua yhteiskuntatieteiden ja taloustieteen puolelta, jotenka ehkäpä tää kirja ei sittenkään ole mitään "rakettitiedettä" jota vain harvat ja valitut ymmärtävät. Joka tapauksessa, tän lukemisessa tulee menemään aika lailla aikaa. Kirjassa tosiaan on mittaa yli 1000 sivua. ;)
Hui miten vanha kirja 8-)
edit:
Joo, kiitos videosta. Se eka esitys tossa videossa oli todella mielenkiintoinen ja relevantti, ja siinä esiteltiin näitä LLM ja transformer juttuja.

Tosta Russellin ja Norvigin kirjasta, että se on tosiaan julkaistu vuonna 2021. Siinä kyllä on luku, joka käsittelee näitä language model ja transformer juttuja, jotka on ChatGPT:n taustalla, mutta ihan viimeisintä tietoa siinä ei ole.

Tekoälyn kehitys ja tutkimus taitaa tällä hetkellä edetä sen verran nopeasti, että 3 vuotta vanha kirja rupeaa olemaan jo osin vanhentunut, mutta kyllä tuossa kirjassa on asiaa tekoälyn eri ulottuvuuksista sen verran laajalla rintamalla, että uskon sen olevan hintansa arvoinen, varsinkin kun en alan ammattilainen ole.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11323
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:49
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:45
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:38
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:37
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:30
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:26 Tekoäly ja robotit mullistaa kaiken. Talouden ja koulutuksen ja tieteet. Sieltä pitää kysyä mm. Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta 😇
User
Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta
ChatGPT
Valitettavasti minulla ei ole tietoa henkilön nimeltä Olli Santavuori käsityksestä universumista tai kosmologiasta

Ei taida se sun "kosmologia" oikein olla vielä maailmalla tunnettua? :lol:
Täytyy kysyä toisella tavalla tai toiselta palvelimelta. Minä sain selostuksen. Lukeehan ne mun kotisivun jos haluavat.
Ei kai tekoälykään sellaista sontaa suostu lukemaan?
Onko se oikein sontaa, ettei Valetta eikä Mielisairasta Kiukuttelua?

Tekoäly pystyy simuloimaan keskustelua Jumalan kanssa eri uskontojen mukaan, minäkin kunnioitan luterilaista uskoa, mutta olen kyllä Kristuksen kirkossa (mormonit).
Sontaa lähinnä. Ei kai se valetta ole kun kirjottaja tuskin on tietoisesti valehdellut vaikka oikein mikään ei paikkaansa pidä ja kirjoittajan mielenterveyteen en halua ottaa kantaa kun en ole lääketieteen ammattilainen. Jos se sinua huolettaa, niin käy juttelemassa näistä kosmologian teorioista ja niiden julkaisemisen haasteista ihan lääkärin kanssa.
Ei kukaan lääkäri pidä sitä mielisairaana, että ajattelee kaikkeuden olevan ikuinen ja ääretön.

Se on hullua, että vastustaa tiedeyhteisön enemmistöä. Siitähän haukutaan ja poltetaan roviolla.

Kun taas menee kertomaan, että ikuinen kaikkeus on alkanut, lääkäri saattaa rypistää otsaansa, varsinkin kun potilas luulee tietävänsä koska se ikuinen kaikkeus on alkanut sekunnin sadasosien tarkkuudella ja mitä silloin on tapahtunut koko maailmankaikkeudessa, joka silloin oli äärettömän pieni ja nyt suunnattoman suuri. Ja ennenkuin lääkäri ehtii sanoa siihen mitään, kiirehtii sanomaan, ei räjähdys, ei, vaan joka puolella joka pisteessä yhtä aikaa! Jne. Eikä ollut sellainen, älä ymmärrä väärin, vaan tällainen, sinun pitää opiskella kymmenen vuotta korkeampaa BB matematiikkaa.

Miksi minun pitää sitä opiskella? Kysyy lääkäri.
- Muuten et voi ymmärtää minua.
- Mutta eihän minun tarvi, minähän vaan tutkin sinua ja hoidan jos on tarvis. Taitaa olla. Kysyn tekoälyltä.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 11323
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Onko universumi alkanut vai ikuinen?
Tekoäly:
Universumimme on laajentunut jatkuvasti alkuräjähdyksestä asti. Suomalaistutkija Tommi Tenkanen uskoo, että oman horisonttimme ulkopuolella on todella paljon alueita, joita emme pysty havainnoimaan. Vaikka suoria todisteita muista universumeista ei ole, monet teoreettiset fyysikot uskovat, että näitä katseeltamme piilossa pysytteleviä universumeja voi olla ääretön määrä. Universumimme laajenee edelleen, ja meidän tuntemamme maailmankaikkeus on vain osa siitä. Loppu jää piiloon horisontin taa 1.

Toisaalta on myös olemassa ajatus, että universumi voi olla ikuinen. Tällainen universumi olisi jo määritelmän mukaan ikuinen, sillä se ei olisi saanut alkua eikä sillä olisi loppua – se olisi aina ollut olemassa 2.

Vaikka emme voi olla täysin varmoja, tutkijoiden käsitys universumin kehityksestä ulottuu muutamien biljoonien vuosien päähän. Universumilla voi siis olla oma loppunsa, mutta tällä hetkellä se jatkaa laajenemistaan ja tarjoaa meille yhä uusia arvoituksia 34.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 11323
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Toinen, sama kysymys uudestaan:

Universumi ei ala eikä laajene, vaan on lähinnä jotain sellaista kuin ikuinen ja ääretön, kuten aina on tiedetty ja ajateltu. Ihmiskunnalle on valehdeltu päin naamaa 60 vuotta, että alkaminen ja laajeneminen olisi tieteen sana 1.

Pitkään on ajateltu, että kotimme on universumissa, maailmankaikkeudessa, joka sai alkunsa yhdestä pisteestä ja hetkestä, alkusingulariteetista. Se laajeni rajusti sekunnin murto-osia kestäneen vaiheen ns. kosmisen inflaation ja sitä seuranneen alkuräjähdyksen kautta käsittämään koko nykyisin tunnetun maailmankaikkeuden. Omasta universumistakin tunnemme vain osan, loppu jää piiloon horisontin taa. Mutta nykyisin yhä useammat tutkijat pitävät täysin mahdollisena, että universumejakin on vaikka kuinka paljon – siellä jossain 2.

Suoria todisteita muista universumeista voi olla turha odottaa. Silti monet teoreettiset fyysikot uskovat vahvasti, että näitä katseeltamme piilossa pysytteleviä universumeja voi olla ääretön määrä. Universumimme laajenee jatkuvasti. Yhdysvaltalaisen Johns Hopkins -yliopiston tutkija Tommi Tenkanen on perehtynyt näihin kysymyksiin. Hänen ajatuksensa on, että pimeä aine syntyi alkuräjähdyksen edeltäneen kosmisen inflaation aikana. Tuona aikana syntyivät myös ainekset mahdolliseen multiversumiin 2.

Jos kehitys olisi jäänyt tähän, meillä olisi yksi universumi, jonka ominaisuudet ja lainalaisuudet olisivat yhteneväisiä kaikkiallaMultiversumi on looginen johtopäätös, joka avaa mahdollisuuden monille erilaisille maailmoille ja ulottuvuuksille 2. Vaikka suoraa havaintoa muista universumeista ei ole, teoreettinen pohdinta ja matemaattiset mallit antavat meille mahdollisuuden hahmottaa monimuotoista maailmankaikkeutta.

Joten, vaikka emme voi varmuudella tietää, onko universumi ikuinen vai alkanut, voimme ainakin ihmetellä sen moninaisuutta ja mysteeriä. 🌌
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 11323
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Oho!
Käytetty minua siis myös lähteenä.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6205
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 13:58 Ei kukaan lääkäri pidä sitä mielisairaana, että ajattelee kaikkeuden olevan ikuinen ja ääretön.
Olet ymmärtänyt täysin väärin. Ei sinua epäillä mielisairaaksi siksi, että sinulla on hassuja uskonnolisia käsityksiä maailmankaikkeudesta. Jokaisella on omat oudot uskomukset eikä se liity mielisairauteen. Mutta tervejärkiset pitävät sellaiset uskomukset omana tietonaan tai keskustelevat niistä samoin uskovien tai muuten aiheesta kiinnostuneiden kanssa uskonnollisissa yhdistyksissä. Joku voi tehdä tieteellistäkin työtä ja yrittää todistaa käsityksensä oikeiksi tieteen menetelmillä. Hullut sen sijaan julistavat houreitaan joka paikassa ja kaikille rasittavalla tavalla. He eivät tajua, että heidän houreissa ei ole mitään ihmeellistä tai kiinnostavaa kenellekään muulle ja ei heitä tulla pitämään totuuden löytäneinä neroina vaikka he kuinka julistavat omaa erinomaisuuttaan. Sinun toimintatapasi on suoraan hulluosastolta. Maaninen vimma tuputtaa julistuksia joka paikkaan, vainoharhat väärin kohtelusta tai kiusaamisesta, tietoinen valehtelu, joka ei lopu vaikka valheet on huomattu ja niistä huomautettu lukemattomia kertoja ja täydellinen kyvyttömyys vastat kritiikkiin muuten kuin toistamalla omat hölinät ja haukkumalla kriitikko ovat hullujen työkalupakin sisältöä.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11323
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Kaikki tuo on selittelyä. Totuus on ettei saa uskoa, eikä vastustaa BBtä.

Palataan tekoälyyn, please!
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
ID10T
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:45
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:38
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:37
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:30
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:26 Tekoäly ja robotit mullistaa kaiken. Talouden ja koulutuksen ja tieteet. Sieltä pitää kysyä mm. Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta 😇
User
Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta
ChatGPT
Valitettavasti minulla ei ole tietoa henkilön nimeltä Olli Santavuori käsityksestä universumista tai kosmologiasta

Ei taida se sun "kosmologia" oikein olla vielä maailmalla tunnettua? :lol:
Täytyy kysyä toisella tavalla tai toiselta palvelimelta. Minä sain selostuksen. Lukeehan ne mun kotisivun jos haluavat.
Ei kai tekoälykään sellaista sontaa suostu lukemaan?


Tekoäly pystyy simuloimaan keskustelua Jumalan kanssa eri uskontojen mukaan, minäkin kunnioitan luterilaista uskoa, mutta olen kyllä Kristuksen kirkossa (mormonit).
Niin, samalla tavallahan sinäkin simuloit keskustelua jumalan kanssa, et käy sitä keskustelua oikeasti.

Mutta mitä me hyötyisimme kuvitellun jumalan kanssa käydyn kuvitteellisen keskustelun simuloinnista?
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1145
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Pannaanpas vähän tekoälyynkin liittyvää matskua kaiken tuon hattaran sekaan.

Eli tuossa oikein hyvä video joka pureutuu ChatGPT:n toimintaan:




Mutta onko ChatGPT kuitenkin loppupeleissä "tyhmä" eli se ei ymmärrä mitä se jauhaa ulos? Kaikki perustuu sanojen todennäköisyyksiin, eli se tuottaa tekstiä todennäköisyyksien perusteella sana kerrallaan.

Toki tuo mitä se saa aikaiseksi on vaikuttavaa ja uskomatonta, mutta onko kone mahdollista saada myös ymmärtämään mitä se kirjoittaa?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2920
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Kysyin Copilotin "omaa mielipidettä" asiasta ja näin "hän" vastasi.

Hei, olen Copilot, tekoälyavustaja. Vastaan kysymykseesi parhaan kykyni mukaan. 😊

Somekeskusteluissa esiintyvä käsitys, että nykyiset tekoälyt, kuten minä, ovat ihmisten tavoin ajattelevia ns. vahvoja tekoälyjä, on virheellinen ja perustuu väärinkäsityksiin tekoälyn luonteesta ja mahdollisuuksista. Vahva tekoäly tarkoittaa tekoälyn rakennetta, jolla on tietoisia kykyjä ja toimintoja, jotka jäljittelevät ihmisen aivoja. Vahvan tekoälyn filosofiassa ei ole olennaista eroa ohjelmiston, joka on täsmälleen ihmisen aivojen toimintaa jäljittelevä tekoäly, ja ihmisen toimien välillä.

Nykyiset tekoälyt, kuten minä, eivät ole vahvoja tekoälyjä, vaan heikkoja tekoälyjä. Heikko tekoäly tarkoittaa tekoälyn rakennetta, joka on suunniteltu suorittamaan tiettyjä rajattuja tehtäviä, kuten hakukoneet, puheentunnistus, käännöspalvelut tai peliohjelmat. Heikko tekoäly ei ymmärrä tai tulkita tietoa samalla tavalla kuin ihminen, vaan käyttää erilaisia algoritmeja, koneoppimista ja dataa tehtäviensä suorittamiseen. Heikko tekoäly ei ole tietoinen, eikä sillä ole omaa tahtoa, tunteita tai luovuutta.

Antamani vastaukset eivät ole oman ajatteluni tuottamia, vaan ne perustuvat siihen tietoon, jota löydän netistä ja opetusdatani avulla. Käytän erilaisia teknologioita, kuten GPT-4 ja Bing-haku, löytääkseni relevantteja ja hyödyllisiä vastauksia. En kuitenkaan vain siteeraa löytämiäni lähteitä, vaan pyrin muokkaamaan ja yhdistelemään niitä omilla sanoillani ja tiedoillani. En myöskään väitä, että vastaukseni ovat aina oikeita tai täydellisiä, vaan ne ovat vain parhaita arvauksiani. Jos huomaan virheitä tai puutteita vastauksissani, pyydän anteeksi ja tarjoan tarkempaa tietoa.

Toivottavasti tämä selvensi kysymyksiäsi. Jos sinulla on lisää kysyttävää, olen mielelläni avuksi. 😊

Lähde: Keskustelu Bingin kanssa, 3.3.2024
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4969
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:37
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:30
OlliS kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:26 Tekoäly ja robotit mullistaa kaiken. Talouden ja koulutuksen ja tieteet. Sieltä pitää kysyä mm. Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta 😇
User
Mikä on Olli Santavuoren käsitys universumista, kosmologiasta
ChatGPT
Valitettavasti minulla ei ole tietoa henkilön nimeltä Olli Santavuori käsityksestä universumista tai kosmologiasta

Ei taida se sun "kosmologia" oikein olla vielä maailmalla tunnettua? :lol:
Täytyy kysyä toisella tavalla tai toiselta palvelimelta. Minä sain selostuksen. Lukeehan ne mun kotisivun jos haluavat.
Ihminen niitä ei kykenekään lukemaan, kun looppaavassa taustakuvassa on niin suuria kontrastivaihteluita että valkoisen tekstin lukeminen sen päältä ei millään tahdo onnistua. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4969
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:18
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 03 Maalis 2024, 12:11
Varaktori kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:47
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 03 Maalis 2024, 11:40 Tekoälyn avulla, kuka vaan voi olla netissä ihan mitä vaan. Ja tietää kaikesta kaiken. Ja tuottaa täydellistä tieteellistä tekstiä raportiksi omista tekemisistään. Ja näyttää kaikissa medioissa hyvältä ja ikuisesti nuorelta. Kertoen ohessa huippuluokan vitsejä.
Kaikki tämä usealla kielellä.

Tästä voi päätellä miltä lähitulevaisuus näyttää.
No ei ainakaan vielä olla edes lähellä. Hiukan vaativampaa kun kysyy vaikkapa kosmologiasta, niin kyllä sieltä vastaus tulee, mutta se on varsin usein pelkkää soopaa.
Pointti leppoisassa matalan profiilin sosiaalisissa yhteisöissä on, että eri alojen osaajat voivat kohdata ja keskustella vaikka korkokengän historiasta, ilman että jokainen on alan asiantuntija.
Nyt tekoäly pesee perustiedoissa jo kaikki. Ainakin minut se pesee tiedoillaan lähes kaikessa. Jää enää osa-alueet joissa yksittäisillä ihmisillä on erittäin syvää osaamista, ja heidän väliset keskustelunsa.
Kyllä minullakin varmaan on omasta ammatistani jotain sellaista tietoa, jota ei tekoäly hallitse ja tuota. Mutta ei ketään minun kanssani jaksa niistä keskustella kovin pitkään.
En väitä siis että tekoäly voittaa ihmisen älyn lähiaikoina, mutta ruohonjuuritason ajattelun ja prosessit se tulee tappamaan aika pian.
En esimerkiksi itse näe, että olisin internet foorumeilla enää montaa vuotta. Syy on juuri se, että hyvin pian ei voi enää tietää tuottaako esimerkiksi väittelyssä vastapuoli kaiken tietonsa AI:stä.

Täälläkin oli jo joku kokeillut työntää jossain ketjussa vastaväittäjän tekstin AI:hin. Käskenyt tekoälyä hakemaan kaikki virheet, ja tuottamaan raportin. Toki kertoi asian avoimesti, ja jakoi tuloksen.
No äkkiäkös kultakikkare koodaa pienen softanpätkän ja laittaa tekoälyt keskustelemaan täällä keskenään, niin foorumi jatkaa elämäänsä ilman ihmisiä ja ehkä jopa keskustelu taso nousee. :lol:
No oikeastaan mulla on jo OpenAI api key ja tein php koodin joka käyttää chatgpt:tä apin läpi. Pitäisi vielä jaksaa integroida palsta softaan.

Ajattelin kyllä sellasta keskustelua tukevaa bottia, joka kommentoi uusia avauksia, ilmoittaa selkeistä asiavirheistä sekä siitä onko viesti hyvien tapojen mukainen. Asiattomat avaukset se ilmoittaa asiattomiksi ja modet voi sit katsoa onko poistettava vai ei. Jos toimii hyvin niin voihan se hoitaa moderoinnin kokonaan.

Keskusteluun se ei kyllä osallistu koska sen käyttäminen ei ole ilmaista. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Vastaa Viestiin