Suuri tekoälykeskustelu

Mikä tulee olemaan tulevaisuuden tekoälyn vaikutus ihmiskunnalle?

1. Tekoäly tulee olemaan pääasiassa hyödyllinen.
16
89%
2. Tekoäly tulee olemaan pääasiassa haitallinen.
2
11%
 
Ääniä yhteensä: 18

Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Purdue kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:43
Naturalisti kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:28
Ennenkuin alan tarkemmin kommentoimaan esimerkkejäsi tuohon allaolevaan tekstiin tukeutuen, kysyn, onko siinä jotakin täsmennystä vaativia asioita. Yritän tuon tekstin avulla kuvata joitakin käsitteitä, joita aion käyttää kommenteissani.

Lopussa on Copilotin arvio tekstistä, jonka jouduin syöttämään sille kahdessa palassa.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. En osaa tässä sen tarkemmin kommentoida tuota sun tekstiä, mutta odotan mielenkiinnolla minkälaisia johtopäätöksiä ja ajatustemme fuusioita sinulta onkaan tulossa? Tässä mennään siis selvästi mun osaamisalueen ulkopuolelle, mutta tuo sun yllä oleva johdanto sun ajatuksiin vaikuttaa siis mielenkiintoiselta.
Tässä mennään siis selvästi kaikkien osaamisalueen ulkopuolelle. Kukaan ei vielä tiedä miten aivot oikeasti toimivat. Tämä kaikki on siten vasta spekulaatioita; esitieteellistä filosofista pohdiskelua. Työstän edelleen komnenttejasi. Kommentoin niitä myöhemmin useammassa oassa. Tässä on vielä vähän jatkoa "johdantoon" liittyen sosiaslisiin systeemeihin.

Sosiaaliset systeemit

Subjektiivisten mielten materiaalinen olemassaolo selittyy mielen tilakonehypoteesin avulla, mutta miten sosiaaliset systeemit ja koko kulttuuri ovat materiaalisesti olemassa?

Materialistisen ontologisen realismin mukaan kaikki oleva on materian objekteja ja niiden vuorovaikutusprosesseja, ja mielen tilakonehypoteesi osoittaa, miten sosiaalisen systeemin agentilla voi olla materiaalinen mieli ja siten subjektiivinen käsitys olevasta. Subjektiivinen mieli on aivotoimintaa; aivojen materiaalisten prosessien käynnissä olemista.

Myös sosiaaliset systeemit ovat olemassa subjektiivisten mielten toimintana; niiden vuorovaikutussysteemeinä. Sosiaalisissa systeemeissä ei ole subjektiivisten mielten lisäksi mitään muita merkitysten kokijoita ja toimijoita. Mitään suoraa jaettua kollektiivista käsitystä todellisuudesta ei ole olemassa.

Olemassa on vain enemmän tai vähemmän toistensa kanssa yhteensopivia subjektiivisia käsityksiä, eli subjektiivisten mielten ajatus- ja käyttäytymistottumuksia eli meemejä, jotka kehittyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämässä memeettisessä evoluutiossa (evoluutioalgoritmien ratkaisujoukon tavoin) ilman, että suoraan jaettua kollektiivista käsitystä on missään.

Tämä on yhteensopivaa materialistisen ontologisen realismin ja myös tietoteoreettisen epäsuoran realismin kanssa. Sosiaalisten systeemien agenteilla voi olla vain ensimmäisen persoonan näkökulma olevaan. Naiivin eli suoran realismin mukaista käsitystä olevasta, saati sitten muiden agenttien subjektiivisista käsityksistä, ei voi olla olemassa.

Tämän mahdottomuuden nimeäminen tietoisuuden vaikeaksi ongelmaksi on siksi keinotekoista problematisointia. Siten vain yritetään tehdä tilaa kuolemattomalle sielulle, mistä seuraa vain lisää selitettävää. Occamin partaveitsi neuvoo suosimaan yksinkertaisinta toimivaa selitystä, joten selitykseksi riittää kuolevainen mieli.

Kaikki käsityksemme ovat joka tapauksessa vain todellisuuden representaatioita, ei itse todellisuutta. Myös objektiivisen todellisuuden kolmannen persoonan näkökulmaa tavoittelevat tieteelliset teoriat ovat vain todellisuuden efektiivisiä kuvauksia, ja niistäkin kullakin yksilöllä voi olla vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkökulma, mikäli on mitään käsitystä.

Käsityksemme, eli meemit, eli ajatus- ja käyttäytymistottumukset, tallentuvat jokaisen mieleen subjektiivisella tavalla. Meemeillä ei täten ole "genotyyppiä"; niillä on vain fenotyyppi eli tapa, miten ne ilmenevät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

Kaikkiin teorioihin on suhtauduttava pragmaattisesti, eli niiden arvo liittyy pelkästään siihen, miten hyvin ne voivat kuvata empiirisesti havaittavaa todellisuuden toimintaa.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Naturalisti kirjoitti: 12 Maalis 2024, 12:00
Purdue kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:43
Naturalisti kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:28
Ennenkuin alan tarkemmin kommentoimaan esimerkkejäsi tuohon allaolevaan tekstiin tukeutuen, kysyn, onko siinä jotakin täsmennystä vaativia asioita. Yritän tuon tekstin avulla kuvata joitakin käsitteitä, joita aion käyttää kommenteissani.

Lopussa on Copilotin arvio tekstistä, jonka jouduin syöttämään sille kahdessa palassa.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. En osaa tässä sen tarkemmin kommentoida tuota sun tekstiä, mutta odotan mielenkiinnolla minkälaisia johtopäätöksiä ja ajatustemme fuusioita sinulta onkaan tulossa? Tässä mennään siis selvästi mun osaamisalueen ulkopuolelle, mutta tuo sun yllä oleva johdanto sun ajatuksiin vaikuttaa siis mielenkiintoiselta.
Tässä mennään siis selvästi kaikkien osaamisalueen ulkopuolelle. Kukaan ei vielä tiedä miten aivot oikeasti toimivat. Tämä kaikki on siten vasta spekulaatioita; esitieteellistä filosofista pohdiskelua. Työstän edelleen komnenttejasi. Kommentoin niitä myöhemmin useammassa oassa. Tässä on vielä vähän jatkoa "johdantoon" liittyen sosiaslisiin systeemeihin.

Sosiaaliset systeemit

Subjektiivisten mielten materiaalinen olemassaolo selittyy mielen tilakonehypoteesin avulla, mutta miten sosiaaliset systeemit ja koko kulttuuri ovat materiaalisesti olemassa?

Materialistisen ontologisen realismin mukaan kaikki oleva on materian objekteja ja niiden vuorovaikutusprosesseja, ja mielen tilakonehypoteesi osoittaa, miten sosiaalisen systeemin agentilla voi olla materiaalinen mieli ja siten subjektiivinen käsitys olevasta. Subjektiivinen mieli on aivotoimintaa; aivojen materiaalisten prosessien käynnissä olemista.

Myös sosiaaliset systeemit ovat olemassa subjektiivisten mielten toimintana; niiden vuorovaikutussysteemeinä. Sosiaalisissa systeemeissä ei ole subjektiivisten mielten lisäksi mitään muita merkitysten kokijoita ja toimijoita. Mitään suoraa jaettua kollektiivista käsitystä todellisuudesta ei ole olemassa.

Olemassa on vain enemmän tai vähemmän toistensa kanssa yhteensopivia subjektiivisia käsityksiä, eli subjektiivisten mielten ajatus- ja käyttäytymistottumuksia eli meemejä, jotka kehittyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämässä memeettisessä evoluutiossa (evoluutioalgoritmien ratkaisujoukon tavoin) ilman, että suoraan jaettua kollektiivista käsitystä on missään.

Tämä on yhteensopivaa materialistisen ontologisen realismin ja myös tietoteoreettisen epäsuoran realismin kanssa. Sosiaalisten systeemien agenteilla voi olla vain ensimmäisen persoonan näkökulma olevaan. Naiivin eli suoran realismin mukaista käsitystä olevasta, saati sitten muiden agenttien subjektiivisista käsityksistä, ei voi olla olemassa.

Tämän mahdottomuuden nimeäminen tietoisuuden vaikeaksi ongelmaksi on siksi keinotekoista problematisointia. Siten vain yritetään tehdä tilaa kuolemattomalle sielulle, mistä seuraa vain lisää selitettävää. Occamin partaveitsi neuvoo suosimaan yksinkertaisinta toimivaa selitystä, joten selitykseksi riittää kuolevainen mieli.

Kaikki käsityksemme ovat joka tapauksessa vain todellisuuden representaatioita, ei itse todellisuutta. Myös objektiivisen todellisuuden kolmannen persoonan näkökulmaa tavoittelevat tieteelliset teoriat ovat vain todellisuuden efektiivisiä kuvauksia, ja niistäkin kullakin yksilöllä voi olla vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkökulma, mikäli on mitään käsitystä.

Käsityksemme, eli meemit, eli ajatus- ja käyttäytymistottumukset, tallentuvat jokaisen mieleen subjektiivisella tavalla. Meemeillä ei täten ole "genotyyppiä"; niillä on vain fenotyyppi eli tapa, miten ne ilmenevät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

Kaikkiin teorioihin on suhtauduttava pragmaattisesti, eli niiden arvo liittyy pelkästään siihen, miten hyvin ne voivat kuvata empiirisesti havaittavaa todellisuuden toimintaa.
No niin. Tämä on ihan hyvä alku. Tuosta sosiaalisen systeemin käsitteellistämisestä, niin sanoisin että näin se varmaan onkin psykologisesta ja aivotoiminnan näkökulmasta.

Mutta jos ajatellaan "sosiaalisia systeemejä" yksilöiden välisinä vuorovaikutus systeemeinä, niin niiden systeemien rakennuspalikoita ovat fyysiset ihmisyksilöt. Ja näillä fyysisillä ihmisyksilöillä on materiaalisiin prosesseihin pohjautuvat aivot, joiden avulla he tekevät tuon yksilöiden fyysisen käyttäytymisen ymmärrettäväksi.

Eli ontologinen realismi sekä tietoteoreettinen epäsuora realismi kulkevat käsi kädessä tuossa selityksessä.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4217
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Ensimmäiset kosketukset tekoälyn pahimmista puolista alkaa tulla pikku hiljaa esiin. Kyseessä on tauti, joka tulee tarttumaan tavalla tai toisella kaikkiin. Rokotuksena toimii se, että jätät koko "sivistyksen" taaksesi ja muutat sinne, missä sitä vielä sattuu olemaan. Eli sinne, missä ei ole karvattomia apinoita typerine keksintöineen. Alkaa lainsäätäjillä olla jo kiire näiden asioiden kanssa. Tekoälyn touhut pitäisikin lähtökohtaisesti kriminalisoida nyt heti.

Miamin poliisi pidätti joulukuussa kaksi teiniä heidän luotua seksuaalista kuvamateriaalia 12–13-vuotiaista koulukavereistaan. Poikien kerrotaan käyttäneen tarkoitukseen suunniteltua tekoälytyökalua.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/ ... ad32675137
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Naturalisti kirjoitti: 12 Maalis 2024, 12:00
Purdue kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:43
Naturalisti kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:28
Ennenkuin alan tarkemmin kommentoimaan esimerkkejäsi tuohon allaolevaan tekstiin tukeutuen, kysyn, onko siinä jotakin täsmennystä vaativia asioita. Yritän tuon tekstin avulla kuvata joitakin käsitteitä, joita aion käyttää kommenteissani.

Lopussa on Copilotin arvio tekstistä, jonka jouduin syöttämään sille kahdessa palassa.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. En osaa tässä sen tarkemmin kommentoida tuota sun tekstiä, mutta odotan mielenkiinnolla minkälaisia johtopäätöksiä ja ajatustemme fuusioita sinulta onkaan tulossa? Tässä mennään siis selvästi mun osaamisalueen ulkopuolelle, mutta tuo sun yllä oleva johdanto sun ajatuksiin vaikuttaa siis mielenkiintoiselta.
Tässä mennään siis selvästi kaikkien osaamisalueen ulkopuolelle. Kukaan ei vielä tiedä miten aivot oikeasti toimivat. Tämä kaikki on siten vasta spekulaatioita; esitieteellistä filosofista pohdiskelua. Työstän edelleen komnenttejasi. Kommentoin niitä myöhemmin useammassa oassa. Tässä on vielä vähän jatkoa "johdantoon" liittyen sosiaslisiin systeemeihin.

Sosiaaliset systeemit

Subjektiivisten mielten materiaalinen olemassaolo selittyy mielen tilakonehypoteesin avulla, mutta miten sosiaaliset systeemit ja koko kulttuuri ovat materiaalisesti olemassa?

Materialistisen ontologisen realismin mukaan kaikki oleva on materian objekteja ja niiden vuorovaikutusprosesseja, ja mielen tilakonehypoteesi osoittaa, miten sosiaalisen systeemin agentilla voi olla materiaalinen mieli ja siten subjektiivinen käsitys olevasta. Subjektiivinen mieli on aivotoimintaa; aivojen materiaalisten prosessien käynnissä olemista.

Myös sosiaaliset systeemit ovat olemassa subjektiivisten mielten toimintana; niiden vuorovaikutussysteemeinä. Sosiaalisissa systeemeissä ei ole subjektiivisten mielten lisäksi mitään muita merkitysten kokijoita ja toimijoita. Mitään suoraa jaettua kollektiivista käsitystä todellisuudesta ei ole olemassa.

Olemassa on vain enemmän tai vähemmän toistensa kanssa yhteensopivia subjektiivisia käsityksiä, eli subjektiivisten mielten ajatus- ja käyttäytymistottumuksia eli meemejä, jotka kehittyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämässä memeettisessä evoluutiossa (evoluutioalgoritmien ratkaisujoukon tavoin) ilman, että suoraan jaettua kollektiivista käsitystä on missään.

Tämä on yhteensopivaa materialistisen ontologisen realismin ja myös tietoteoreettisen epäsuoran realismin kanssa. Sosiaalisten systeemien agenteilla voi olla vain ensimmäisen persoonan näkökulma olevaan. Naiivin eli suoran realismin mukaista käsitystä olevasta, saati sitten muiden agenttien subjektiivisista käsityksistä, ei voi olla olemassa.

Tämän mahdottomuuden nimeäminen tietoisuuden vaikeaksi ongelmaksi on siksi keinotekoista problematisointia. Siten vain yritetään tehdä tilaa kuolemattomalle sielulle, mistä seuraa vain lisää selitettävää. Occamin partaveitsi neuvoo suosimaan yksinkertaisinta toimivaa selitystä, joten selitykseksi riittää kuolevainen mieli.

Kaikki käsityksemme ovat joka tapauksessa vain todellisuuden representaatioita, ei itse todellisuutta. Myös objektiivisen todellisuuden kolmannen persoonan näkökulmaa tavoittelevat tieteelliset teoriat ovat vain todellisuuden efektiivisiä kuvauksia, ja niistäkin kullakin yksilöllä voi olla vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkökulma, mikäli on mitään käsitystä.

Käsityksemme, eli meemit, eli ajatus- ja käyttäytymistottumukset, tallentuvat jokaisen mieleen subjektiivisella tavalla. Meemeillä ei täten ole "genotyyppiä"; niillä on vain fenotyyppi eli tapa, miten ne ilmenevät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

Kaikkiin teorioihin on suhtauduttava pragmaattisesti, eli niiden arvo liittyy pelkästään siihen, miten hyvin ne voivat kuvata empiirisesti havaittavaa todellisuuden toimintaa.
Jos Occamin partaveitsi neuvoo suosimaan yksinkertaisinta toimivaa selitystä, niin voiko tuollainen parin arkin sanasalaatti osua edes melkein maaliin?
Can I pet that dog?
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Minimus Yahves kirjoitti: 13 Maalis 2024, 06:53
Naturalisti kirjoitti: 12 Maalis 2024, 12:00
Purdue kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:43
Naturalisti kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:28
Ennenkuin alan tarkemmin kommentoimaan esimerkkejäsi tuohon allaolevaan tekstiin tukeutuen, kysyn, onko siinä jotakin täsmennystä vaativia asioita. Yritän tuon tekstin avulla kuvata joitakin käsitteitä, joita aion käyttää kommenteissani.

Lopussa on Copilotin arvio tekstistä, jonka jouduin syöttämään sille kahdessa palassa.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. En osaa tässä sen tarkemmin kommentoida tuota sun tekstiä, mutta odotan mielenkiinnolla minkälaisia johtopäätöksiä ja ajatustemme fuusioita sinulta onkaan tulossa? Tässä mennään siis selvästi mun osaamisalueen ulkopuolelle, mutta tuo sun yllä oleva johdanto sun ajatuksiin vaikuttaa siis mielenkiintoiselta.
Tässä mennään siis selvästi kaikkien osaamisalueen ulkopuolelle. Kukaan ei vielä tiedä miten aivot oikeasti toimivat. Tämä kaikki on siten vasta spekulaatioita; esitieteellistä filosofista pohdiskelua. Työstän edelleen komnenttejasi. Kommentoin niitä myöhemmin useammassa oassa. Tässä on vielä vähän jatkoa "johdantoon" liittyen sosiaslisiin systeemeihin.

Sosiaaliset systeemit

Subjektiivisten mielten materiaalinen olemassaolo selittyy mielen tilakonehypoteesin avulla, mutta miten sosiaaliset systeemit ja koko kulttuuri ovat materiaalisesti olemassa?

Materialistisen ontologisen realismin mukaan kaikki oleva on materian objekteja ja niiden vuorovaikutusprosesseja, ja mielen tilakonehypoteesi osoittaa, miten sosiaalisen systeemin agentilla voi olla materiaalinen mieli ja siten subjektiivinen käsitys olevasta. Subjektiivinen mieli on aivotoimintaa; aivojen materiaalisten prosessien käynnissä olemista.

Myös sosiaaliset systeemit ovat olemassa subjektiivisten mielten toimintana; niiden vuorovaikutussysteemeinä. Sosiaalisissa systeemeissä ei ole subjektiivisten mielten lisäksi mitään muita merkitysten kokijoita ja toimijoita. Mitään suoraa jaettua kollektiivista käsitystä todellisuudesta ei ole olemassa.

Olemassa on vain enemmän tai vähemmän toistensa kanssa yhteensopivia subjektiivisia käsityksiä, eli subjektiivisten mielten ajatus- ja käyttäytymistottumuksia eli meemejä, jotka kehittyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämässä memeettisessä evoluutiossa (evoluutioalgoritmien ratkaisujoukon tavoin) ilman, että suoraan jaettua kollektiivista käsitystä on missään.

Tämä on yhteensopivaa materialistisen ontologisen realismin ja myös tietoteoreettisen epäsuoran realismin kanssa. Sosiaalisten systeemien agenteilla voi olla vain ensimmäisen persoonan näkökulma olevaan. Naiivin eli suoran realismin mukaista käsitystä olevasta, saati sitten muiden agenttien subjektiivisista käsityksistä, ei voi olla olemassa.

Tämän mahdottomuuden nimeäminen tietoisuuden vaikeaksi ongelmaksi on siksi keinotekoista problematisointia. Siten vain yritetään tehdä tilaa kuolemattomalle sielulle, mistä seuraa vain lisää selitettävää. Occamin partaveitsi neuvoo suosimaan yksinkertaisinta toimivaa selitystä, joten selitykseksi riittää kuolevainen mieli.

Kaikki käsityksemme ovat joka tapauksessa vain todellisuuden representaatioita, ei itse todellisuutta. Myös objektiivisen todellisuuden kolmannen persoonan näkökulmaa tavoittelevat tieteelliset teoriat ovat vain todellisuuden efektiivisiä kuvauksia, ja niistäkin kullakin yksilöllä voi olla vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkökulma, mikäli on mitään käsitystä.

Käsityksemme, eli meemit, eli ajatus- ja käyttäytymistottumukset, tallentuvat jokaisen mieleen subjektiivisella tavalla. Meemeillä ei täten ole "genotyyppiä"; niillä on vain fenotyyppi eli tapa, miten ne ilmenevät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

Kaikkiin teorioihin on suhtauduttava pragmaattisesti, eli niiden arvo liittyy pelkästään siihen, miten hyvin ne voivat kuvata empiirisesti havaittavaa todellisuuden toimintaa.
Jos Occamin partaveitsi neuvoo suosimaan yksinkertaisinta toimivaa selitystä, niin voiko tuollainen parin arkin sanasalaatti osua edes melkein maaliin?
Tämä yhden lauseen salaattiarvostelu jäi minulle täysin hämäräksi. Voitko hiukan konkretisoida? Mihin maaliin tähtäsit?
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Naturalisti kirjoitti: 12 Maalis 2024, 12:00 Kaikki käsityksemme ovat joka tapauksessa vain todellisuuden representaatioita, ei itse todellisuutta. Myös objektiivisen todellisuuden kolmannen persoonan näkökulmaa tavoittelevat tieteelliset teoriat ovat vain todellisuuden efektiivisiä kuvauksia, ja niistäkin kullakin yksilöllä voi olla vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkökulma, mikäli on mitään käsitystä.

Käsityksemme, eli meemit, eli ajatus- ja käyttäytymistottumukset, tallentuvat jokaisen mieleen subjektiivisella tavalla. Meemeillä ei täten ole "genotyyppiä"; niillä on vain fenotyyppi eli tapa, miten ne ilmenevät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

Kaikkiin teorioihin on suhtauduttava pragmaattisesti, eli niiden arvo liittyy pelkästään siihen, miten hyvin ne voivat kuvata empiirisesti havaittavaa todellisuuden toimintaa.
Nyt tuntuu että lähestymme kohtaa jossa meillä on katsannossa oleellinen ero.
Pohdiskelin pitkään tuota aikaisempaa kommenttia johon lupasin vastata. Ajauduin itsekin pohtimaan nimenomaan tarkastelijan näkökulmaa ja sitä, missä tarkastelija fyysisesti/materialistisesti sijaitsee tekoälyssä. Minua on häirinnyt se että näennäisesti tuntuu että katsomme asiaa hyvin samalla tavalla, mutta jokin on silti tuntunut olevan ajattelussamme varsin erilaista.
Tämä mainitsemasi kolmannen persoonan näkökulma tuntuu lähestyvän nimenomaan jotain keskeistä eroa.
Minusta tietoisuudelle on mahdollista ottaa kolmannen persoonan perspektiivi, ja kykyä siihen on myös kehitettävissä. Esimerkiksi meditaation ja mindfullnes:in avulla. Ymmärtääkseni vauvoilla tätä kolmatta perspektiiviä ei ole, ainakaan samassa muodossa kuin aikuisella. Vaan itseään reflektoiva kolmas persoona kehittyy oppimisen myötä. Se kehittyy nimenomaan minäkuvaksi. Sekin on vain työkalu. Se on se "minä", joka on vain osa tietoisuutta. Tämä sijaitsee tietysti fyysisesti subjektin pääkopassa.

Tätä ei tule kuitenkaan tule sotkea tekoälykeskustelussa siihen, mitä ajattelemme ihmisinä tekoälystä. Tekoäly on edelleen vain fyysinen objekti jota kehitämme. Se on fyysisesti työpöydällä kun rakennamme sitä.
Mielestämme ajattelumme ero on siinä, että minä ajattelen tietoisen tekoälyn olevan kehitettävissä pelkästään niin että luomme täydellisen fyysisen kopion ihmisen aivoista. Tarkastelemme sen jälkeen sen toimintaa ja tietoisuutta samoin menetelmin, kuin tutkimme tietoisuutta ihmisen osalta. Minusta tuntuu että sinun tulokulmastasi tietoisuuden luonne on ensin selvitettävä filosofis-loogisesti, ja vasta sitten voimme luoda tietoisen tekoälyn.
Minusta tätä tietoisuuden luonnetta ei tarvitse selvittää vaan tulee ratkaista ainoastaan se, miten luomme koneen joka toimii kuten ihmisen aivot. Tarkastelemme vasta sitten sen tietoisuutta samoin menetelmin kuin tutkimme ihmisen tietoisuutta.
Minulle tietoisuus on siis fyysis-materialistisesta härvelistä syntyvä ilmiö jonka luonnetta ei tarvitse hallita ja tuntea täydellisesti, vaan se voidaan luoda ymmärtämättä sen luonnetta täydellisesti. Tämä pätee muuten jo nyt moniin yksinkertaisempiinkin ihmisen luomiin kapineisiin ja systeemeihin.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Purdue kirjoitti: 12 Maalis 2024, 12:15
Naturalisti kirjoitti: 12 Maalis 2024, 12:00
Purdue kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:43
Naturalisti kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:28
Ennenkuin alan tarkemmin kommentoimaan esimerkkejäsi tuohon allaolevaan tekstiin tukeutuen, kysyn, onko siinä jotakin täsmennystä vaativia asioita. Yritän tuon tekstin avulla kuvata joitakin käsitteitä, joita aion käyttää kommenteissani.

Lopussa on Copilotin arvio tekstistä, jonka jouduin syöttämään sille kahdessa palassa.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. En osaa tässä sen tarkemmin kommentoida tuota sun tekstiä, mutta odotan mielenkiinnolla minkälaisia johtopäätöksiä ja ajatustemme fuusioita sinulta onkaan tulossa? Tässä mennään siis selvästi mun osaamisalueen ulkopuolelle, mutta tuo sun yllä oleva johdanto sun ajatuksiin vaikuttaa siis mielenkiintoiselta.
Tässä mennään siis selvästi kaikkien osaamisalueen ulkopuolelle. Kukaan ei vielä tiedä miten aivot oikeasti toimivat. Tämä kaikki on siten vasta spekulaatioita; esitieteellistä filosofista pohdiskelua. Työstän edelleen komnenttejasi. Kommentoin niitä myöhemmin useammassa oassa. Tässä on vielä vähän jatkoa "johdantoon" liittyen sosiaslisiin systeemeihin.

Sosiaaliset systeemit

Subjektiivisten mielten materiaalinen olemassaolo selittyy mielen tilakonehypoteesin avulla, mutta miten sosiaaliset systeemit ja koko kulttuuri ovat materiaalisesti olemassa?

Materialistisen ontologisen realismin mukaan kaikki oleva on materian objekteja ja niiden vuorovaikutusprosesseja, ja mielen tilakonehypoteesi osoittaa, miten sosiaalisen systeemin agentilla voi olla materiaalinen mieli ja siten subjektiivinen käsitys olevasta. Subjektiivinen mieli on aivotoimintaa; aivojen materiaalisten prosessien käynnissä olemista.

Myös sosiaaliset systeemit ovat olemassa subjektiivisten mielten toimintana; niiden vuorovaikutussysteemeinä. Sosiaalisissa systeemeissä ei ole subjektiivisten mielten lisäksi mitään muita merkitysten kokijoita ja toimijoita. Mitään suoraa jaettua kollektiivista käsitystä todellisuudesta ei ole olemassa.

Olemassa on vain enemmän tai vähemmän toistensa kanssa yhteensopivia subjektiivisia käsityksiä, eli subjektiivisten mielten ajatus- ja käyttäytymistottumuksia eli meemejä, jotka kehittyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämässä memeettisessä evoluutiossa (evoluutioalgoritmien ratkaisujoukon tavoin) ilman, että suoraan jaettua kollektiivista käsitystä on missään.

Tämä on yhteensopivaa materialistisen ontologisen realismin ja myös tietoteoreettisen epäsuoran realismin kanssa. Sosiaalisten systeemien agenteilla voi olla vain ensimmäisen persoonan näkökulma olevaan. Naiivin eli suoran realismin mukaista käsitystä olevasta, saati sitten muiden agenttien subjektiivisista käsityksistä, ei voi olla olemassa.

Tämän mahdottomuuden nimeäminen tietoisuuden vaikeaksi ongelmaksi on siksi keinotekoista problematisointia. Siten vain yritetään tehdä tilaa kuolemattomalle sielulle, mistä seuraa vain lisää selitettävää. Occamin partaveitsi neuvoo suosimaan yksinkertaisinta toimivaa selitystä, joten selitykseksi riittää kuolevainen mieli.

Kaikki käsityksemme ovat joka tapauksessa vain todellisuuden representaatioita, ei itse todellisuutta. Myös objektiivisen todellisuuden kolmannen persoonan näkökulmaa tavoittelevat tieteelliset teoriat ovat vain todellisuuden efektiivisiä kuvauksia, ja niistäkin kullakin yksilöllä voi olla vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkökulma, mikäli on mitään käsitystä.

Käsityksemme, eli meemit, eli ajatus- ja käyttäytymistottumukset, tallentuvat jokaisen mieleen subjektiivisella tavalla. Meemeillä ei täten ole "genotyyppiä"; niillä on vain fenotyyppi eli tapa, miten ne ilmenevät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

Kaikkiin teorioihin on suhtauduttava pragmaattisesti, eli niiden arvo liittyy pelkästään siihen, miten hyvin ne voivat kuvata empiirisesti havaittavaa todellisuuden toimintaa.
No niin. Tämä on ihan hyvä alku. Tuosta sosiaalisen systeemin käsitteellistämisestä, niin sanoisin että näin se varmaan onkin psykologisesta ja aivotoiminnan näkökulmasta.

Mutta jos ajatellaan "sosiaalisia systeemejä" yksilöiden välisinä vuorovaikutus systeemeinä, niin niiden systeemien rakennuspalikoita ovat fyysiset ihmisyksilöt. Ja näillä fyysisillä ihmisyksilöillä on materiaalisiin prosesseihin pohjautuvat aivot, joiden avulla he tekevät tuon yksilöiden fyysisen käyttäytymisen ymmärrettäväksi.

Eli ontologinen realismi sekä tietoteoreettinen epäsuora realismi kulkevat käsi kädessä tuossa selityksessä.
En kommentoi huomioitasi kohta kohdalta vaan yritän sisällyttää vastaukset tähän kommenttiesi inspiroimaan tekstiin.

Sosiaaliset systeemit ja aivotoiminta
Alun perin mentaalisia ilmiöitä yritettiin ymmärtää introspektiolla, eli ensimmäisen persoonan näkökulmasta. Behaviorismi hylkäsi tämän lähestymistavan ja alkoi tutkia psyyken toimintaa luonnontieteen menetelmin kolmannen persoonan näkökulmasta, keskittyen objektiivisesti havaittavaan käyttäytymiseen ja sivuuttaen mielen subjektiiviset ilmiöt.

Nykyään kognitiivinen psykologia, joka edustaa psykologian valtavirtaa, keskittyy jälleen mieleen ja sen sisäisiin prosesseihin. Kognitiivinen neurotiede yhdistää kognitiivisen psykologian löydökset neurotieteen avulla aivojen toimintaan. Vaikka kokonaisvaltainen viitekehys aivojen toiminnasta on vielä kehitteillä, kognitiivinen psykologia on myös laajentanut tutkimusaluettaan kognition lisäksi myös emotionaaliseen ulottuvuuteen.

Epäsuoran realismin näkökulma on tärkeä aivojen toimintaa kuvaavien teorioiden muodostamisessa, mutta sen korostaminen ei ole välttämätöntä muilla erityisaloilla, vaikka se onkin hyvä pitää mielessä.

Arkielämässä ja teorioiden muodostamisessa ihmiset usein ajattelevat, että he kokevat todellisuuden objektiivisesti, naiivin realismin mukaisesti, kolmannen persoonan näkökulmasta. Vaikka yhteisen geneettisen ja memeettisen perimämme ansiosta käsityksemme ja tuntemuksemme voivat lähestyä toisiaan, ne ovat lopulta kuitenkin subjektiivisia.

Sosiologia pyrkii luonnontieteiden tavoin luomaan objektiivisia teorioita kolmannen persoonan näkökulmasta, mutta jokaisella yksilöllä on niistä lopulta vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkökulma.

Mielen tilakonehypoteesi kuvaa aivojen materiaalista informaatioprosessia, joka on olemassa vain sen mahdollistavassa rakenteessa. Kun rakenne vaurioituu, emergentti ominaisuus lakkaa olemasta prosessin pysähtyessä.

Sosiologian teoriat ovat olemassa yksilöiden mieliin hajautuneina subjektiivisina käsityksinä. Sosiologi tutkii empiirisesti näitä teorioita, kun taas aivotutkija tutkii toimintamekanismia, miten erilaiset teoriat ja käsitykset tuottavat merkityksiä ja toimijuutta aivoissa. Sosiologia tutkii yksilöiden vuorovaikutusta, ja aivotutkimus selvittää, miten nämä ja muut käsitteelliset prosessit toimivat aivoissa.

Sosiaalisen tekoälyn on kyettävä oppimaan sosiaalisen vuorovaikutuksen historiallisesti muuttuvia lainalaisuuksia vuorovaikutuksessa sosiaalisen ympäristönsä kanssa.

Autonomisten agenttien, kuten ihmisten, toimintaa ei pidä tutkia pelkästään behavioristisesti, vaan on keskityttävä siihen, miten agentit itse kohdistavat toimintansa ympäristöönsä, havainnoivat seurauksia ja muokkaavat toimintaansa havaintojensa perusteella.

Vuorovaikutusta on tutkittava myös siitä näkökulmasta, että osapuolet tutkivat yhteistä intentionaalista kohdetta ja toisiaan. Ryhmässä toistuvat toimet rutinoituvat ja synnyttävät odotuksia, mikä sujuvoittaa yhteiseloa.

Yksityiset ja julkiset vuorovaikutukset käynnistävät kontekstiin ja tilanteeseen sopivia toimintaa ohjaavia subjektiivisia meemejä, jotka tuottavat yhteensopivia vuorovaikutus askelia (toiminta-tulkinta pareja). Lopulta kaikki toimivat näissä vuorovaikutustilanteissa omilla säännöillään, jotka hioutuvat vuorovaikutus käytännöissä.

Vaikka mielemme pyrkii ymmärtämään todellisuutta objektiivisesti, viime kädessä kaikki kokemuksemme ovat subjektiivisia. Subjektiiviset käsitykset sosiaalisista ilmiöistä ja rakenteista kehittyvät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa meemien fenotyyppien ilmentymien ohjaamana.

Sosiaalisten systeemien aktorien toimintaa ei tule ajatella vain behavirionistisina refleksiautomaatteina, vaan aktiivisesti ympäristöään materiaalisesti ja mentaalisesti muokkaavina autonomisina agenteina (mentaalinen on materiaalisesti olemassa aivojen prosesseina).

Vahvan tekoälyn on kyettävä oppimaan, muokkaamaan kösityksiään ja mukautumaan sosiaaliseen ympäristöönsä normaalin toimintansa yhteydessä ihmisten tavoin; muodostamaan ja muokkaamaan käsityksiään todellisuudesta, käyttäytymisestä, kielipeleistä, yhteiskunnan rakenteista ja normeista sekä sopeuttamaan toimintaansa sen mukaisesti. (Jatkuu myöhemmin.)
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Naturalisti kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:28 Tilakoneen tilansiirtofunktiona toimiva funktiomuisti saa näin tiedon informaationaapureiden tilasta ja talamuksen kautta kiertävästä omasta edellisestä tilasta ja tuottaa lähtöönsä seuraavan toimintatilan.
Funktiomuistin synapsit vahvistuvat Hebbin säännön mukaan: “neuronit, jotka laukeavat yhdessä, kytkeytyvät yhteen” (Cells that fire together wire together). Tämä tarkoittaa, että miltei samanaikainen aktiopotentiaalipulssi kahdessa neuronissa johtaa niitä yhdistävän synapsin vahvistamiseen (käyttäytymis- ja ajatustottumusten vahvistumiseen). Vastaavasti harvoin käytetyt synapsit heikkenevät.

Memeettinen informaatiosysteemi on täten tilakoneiden muodostama hierarkkinen toiminnallinen rakenne (yksityiskohtiin voidaan palata tarkemmin myöhemmin). Pelkistettynä sitä voidaan ajatella myös yhtenä valtavana tilakoneena. Sen tilansiirtofunktio eli ajatus- ja käyttäytymistottumukset tallentuvat aivokuoren synapseihin ja toteutuva toimintatilojen sekvenssi ilmenee tilamuistin eli neuronien aktivaatiotilojen arvojen vaihteluna.

Nämä tilamuistin sekvenssit ovat ainutkertaisia eikä niitä sellaisenaan tallenneta minnekään. Sen sijaan funktiomuistiin tallentuu, vahvistuu ja modifioituu kykyjä tuottaa tilamuistissa tietyissä spatiaalisessa konteksteissa ja temporaalisessa tilanteissa esiintyneitä sekvenssejä tilamuistiin uudelleen uutena ainutkertaisena ajattelun ja käyttäytymisen tapahtumavirtana.
Täyttyy vähän vilkaista mitä tuo tilakone tarkoittaa, tarkemmin.
Mutta alan ehkä saamaan enemmän ja enemmän kiinni tosiaan tästä. Vahva ehkä.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin olet pyrkinyt memetiikan ja siihen liittyvien työkalujen ja filosofioiden avulla kuvaamaan sitä, minkä luontoista tekoälyn tietoisuus ja ajattelu voisi olla. Et suinkaan luomaan pohjaa sille, miten itse tekoäly lopulta toteutetaan teknisesti. Etkä myöskään kuvaamaan tietoisuutta täydellisesti.
Nämähän menevät todennäköisesti tulevaisuudessa rinnakkain. Eli kehityksessä tulee useita iteraatiokierroksia, joissa testatun teknologian toimintaa verrataan joihinkin sinun tai jonkun muun luomiin malleihin. Malleihiin tietoisuuden oletetusta luonteesta.
Sekä teknologia että nämä mallit kehittyvät. Nämä kuvaamasi memeettiset mallit ovat siis luonnoksia siitä mitä tietoisuus voisi olla, eivät varsinaisia teknologiaa määrittämään pyrkiviä teorioita. Tavallaan speksin tekoa siitä, miten sen keinoaivohärvelin pitäisi toimia.
Jostain syystä, keskustelu on ohjautunut vahvasti siihen, mitä keinoaivot voisivat materialistisessa mielessä olla. Missä tietoisuus fyysisesti sijaitsee jne. Vaikka se ei välttämättä ole kysymyksessä edes niin olennaista. Vaikka filosofisessa mielessä toki kiinnostavaa pohdittavaa.

Tämä näin mutuna. Tarvii palata aiheeseen jahka taas ehtii.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Naturalisti kirjoitti: 13 Maalis 2024, 14:21
Purdue kirjoitti: 12 Maalis 2024, 12:15
Naturalisti kirjoitti: 12 Maalis 2024, 12:00
Purdue kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:43
Naturalisti kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:28
Ennenkuin alan tarkemmin kommentoimaan esimerkkejäsi tuohon allaolevaan tekstiin tukeutuen, kysyn, onko siinä jotakin täsmennystä vaativia asioita. Yritän tuon tekstin avulla kuvata joitakin käsitteitä, joita aion käyttää kommenteissani.

Lopussa on Copilotin arvio tekstistä, jonka jouduin syöttämään sille kahdessa palassa.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. En osaa tässä sen tarkemmin kommentoida tuota sun tekstiä, mutta odotan mielenkiinnolla minkälaisia johtopäätöksiä ja ajatustemme fuusioita sinulta onkaan tulossa? Tässä mennään siis selvästi mun osaamisalueen ulkopuolelle, mutta tuo sun yllä oleva johdanto sun ajatuksiin vaikuttaa siis mielenkiintoiselta.
Tässä mennään siis selvästi kaikkien osaamisalueen ulkopuolelle. Kukaan ei vielä tiedä miten aivot oikeasti toimivat. Tämä kaikki on siten vasta spekulaatioita; esitieteellistä filosofista pohdiskelua. Työstän edelleen komnenttejasi. Kommentoin niitä myöhemmin useammassa oassa. Tässä on vielä vähän jatkoa "johdantoon" liittyen sosiaslisiin systeemeihin.

Sosiaaliset systeemit

Subjektiivisten mielten materiaalinen olemassaolo selittyy mielen tilakonehypoteesin avulla, mutta miten sosiaaliset systeemit ja koko kulttuuri ovat materiaalisesti olemassa?

Materialistisen ontologisen realismin mukaan kaikki oleva on materian objekteja ja niiden vuorovaikutusprosesseja, ja mielen tilakonehypoteesi osoittaa, miten sosiaalisen systeemin agentilla voi olla materiaalinen mieli ja siten subjektiivinen käsitys olevasta. Subjektiivinen mieli on aivotoimintaa; aivojen materiaalisten prosessien käynnissä olemista.

Myös sosiaaliset systeemit ovat olemassa subjektiivisten mielten toimintana; niiden vuorovaikutussysteemeinä. Sosiaalisissa systeemeissä ei ole subjektiivisten mielten lisäksi mitään muita merkitysten kokijoita ja toimijoita. Mitään suoraa jaettua kollektiivista käsitystä todellisuudesta ei ole olemassa.

Olemassa on vain enemmän tai vähemmän toistensa kanssa yhteensopivia subjektiivisia käsityksiä, eli subjektiivisten mielten ajatus- ja käyttäytymistottumuksia eli meemejä, jotka kehittyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämässä memeettisessä evoluutiossa (evoluutioalgoritmien ratkaisujoukon tavoin) ilman, että suoraan jaettua kollektiivista käsitystä on missään.

Tämä on yhteensopivaa materialistisen ontologisen realismin ja myös tietoteoreettisen epäsuoran realismin kanssa. Sosiaalisten systeemien agenteilla voi olla vain ensimmäisen persoonan näkökulma olevaan. Naiivin eli suoran realismin mukaista käsitystä olevasta, saati sitten muiden agenttien subjektiivisista käsityksistä, ei voi olla olemassa.

Tämän mahdottomuuden nimeäminen tietoisuuden vaikeaksi ongelmaksi on siksi keinotekoista problematisointia. Siten vain yritetään tehdä tilaa kuolemattomalle sielulle, mistä seuraa vain lisää selitettävää. Occamin partaveitsi neuvoo suosimaan yksinkertaisinta toimivaa selitystä, joten selitykseksi riittää kuolevainen mieli.

Kaikki käsityksemme ovat joka tapauksessa vain todellisuuden representaatioita, ei itse todellisuutta. Myös objektiivisen todellisuuden kolmannen persoonan näkökulmaa tavoittelevat tieteelliset teoriat ovat vain todellisuuden efektiivisiä kuvauksia, ja niistäkin kullakin yksilöllä voi olla vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkökulma, mikäli on mitään käsitystä.

Käsityksemme, eli meemit, eli ajatus- ja käyttäytymistottumukset, tallentuvat jokaisen mieleen subjektiivisella tavalla. Meemeillä ei täten ole "genotyyppiä"; niillä on vain fenotyyppi eli tapa, miten ne ilmenevät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

Kaikkiin teorioihin on suhtauduttava pragmaattisesti, eli niiden arvo liittyy pelkästään siihen, miten hyvin ne voivat kuvata empiirisesti havaittavaa todellisuuden toimintaa.
No niin. Tämä on ihan hyvä alku. Tuosta sosiaalisen systeemin käsitteellistämisestä, niin sanoisin että näin se varmaan onkin psykologisesta ja aivotoiminnan näkökulmasta.

Mutta jos ajatellaan "sosiaalisia systeemejä" yksilöiden välisinä vuorovaikutus systeemeinä, niin niiden systeemien rakennuspalikoita ovat fyysiset ihmisyksilöt. Ja näillä fyysisillä ihmisyksilöillä on materiaalisiin prosesseihin pohjautuvat aivot, joiden avulla he tekevät tuon yksilöiden fyysisen käyttäytymisen ymmärrettäväksi.

Eli ontologinen realismi sekä tietoteoreettinen epäsuora realismi kulkevat käsi kädessä tuossa selityksessä.
En kommentoi huomioitasi kohta kohdalta vaan yritän sisällyttää vastaukset tähän kommenttiesi inspiroimaan tekstiin.

Sosiaaliset systeemit ja aivotoiminta
Alun perin mentaalisia ilmiöitä yritettiin ymmärtää introspektiolla, eli ensimmäisen persoonan näkökulmasta. Behaviorismi hylkäsi tämän lähestymistavan ja alkoi tutkia psyyken toimintaa luonnontieteen menetelmin kolmannen persoonan näkökulmasta, keskittyen objektiivisesti havaittavaan käyttäytymiseen ja sivuuttaen mielen subjektiiviset ilmiöt.

Nykyään kognitiivinen psykologia, joka edustaa psykologian valtavirtaa, keskittyy jälleen mieleen ja sen sisäisiin prosesseihin. Kognitiivinen neurotiede yhdistää kognitiivisen psykologian löydökset neurotieteen avulla aivojen toimintaan. Vaikka kokonaisvaltainen viitekehys aivojen toiminnasta on vielä kehitteillä, kognitiivinen psykologia on myös laajentanut tutkimusaluettaan kognition lisäksi myös emotionaaliseen ulottuvuuteen.

Epäsuoran realismin näkökulma on tärkeä aivojen toimintaa kuvaavien teorioiden muodostamisessa, mutta sen korostaminen ei ole välttämätöntä muilla erityisaloilla, vaikka se onkin hyvä pitää mielessä.

Arkielämässä ja teorioiden muodostamisessa ihmiset usein ajattelevat, että he kokevat todellisuuden objektiivisesti, naiivin realismin mukaisesti, kolmannen persoonan näkökulmasta. Vaikka yhteisen geneettisen ja memeettisen perimämme ansiosta käsityksemme ja tuntemuksemme voivat lähestyä toisiaan, ne ovat lopulta kuitenkin subjektiivisia.

Sosiologia pyrkii luonnontieteiden tavoin luomaan objektiivisia teorioita kolmannen persoonan näkökulmasta, mutta jokaisella yksilöllä on niistä lopulta vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkökulma.

Mielen tilakonehypoteesi kuvaa aivojen materiaalista informaatioprosessia, joka on olemassa vain sen mahdollistavassa rakenteessa. Kun rakenne vaurioituu, emergentti ominaisuus lakkaa olemasta prosessin pysähtyessä.

Sosiologian teoriat ovat olemassa yksilöiden mieliin hajautuneina subjektiivisina käsityksinä. Sosiologi tutkii empiirisesti näitä teorioita, kun taas aivotutkija tutkii toimintamekanismia, miten erilaiset teoriat ja käsitykset tuottavat merkityksiä ja toimijuutta aivoissa. Sosiologia tutkii yksilöiden vuorovaikutusta, ja aivotutkimus selvittää, miten nämä ja muut käsitteelliset prosessit toimivat aivoissa.

Sosiaalisen tekoälyn on kyettävä oppimaan sosiaalisen vuorovaikutuksen historiallisesti muuttuvia lainalaisuuksia vuorovaikutuksessa sosiaalisen ympäristönsä kanssa.

Autonomisten agenttien, kuten ihmisten, toimintaa ei pidä tutkia pelkästään behavioristisesti, vaan on keskityttävä siihen, miten agentit itse kohdistavat toimintansa ympäristöönsä, havainnoivat seurauksia ja muokkaavat toimintaansa havaintojensa perusteella.

Vuorovaikutusta on tutkittava myös siitä näkökulmasta, että osapuolet tutkivat yhteistä intentionaalista kohdetta ja toisiaan. Ryhmässä toistuvat toimet rutinoituvat ja synnyttävät odotuksia, mikä sujuvoittaa yhteiseloa.

Yksityiset ja julkiset vuorovaikutukset käynnistävät kontekstiin ja tilanteeseen sopivia toimintaa ohjaavia subjektiivisia meemejä, jotka tuottavat yhteensopivia vuorovaikutus askelia (toiminta-tulkinta pareja). Lopulta kaikki toimivat näissä vuorovaikutustilanteissa omilla säännöillään, jotka hioutuvat vuorovaikutus käytännöissä.

Vaikka mielemme pyrkii ymmärtämään todellisuutta objektiivisesti, viime kädessä kaikki kokemuksemme ovat subjektiivisia. Subjektiiviset käsitykset sosiaalisista ilmiöistä ja rakenteista kehittyvät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa meemien fenotyyppien ilmentymien ohjaamana.

Sosiaalisten systeemien aktorien toimintaa ei tule ajatella vain behavirionistisina refleksiautomaatteina, vaan aktiivisesti ympäristöään materiaalisesti ja mentaalisesti muokkaavina autonomisina agenteina (mentaalinen on materiaalisesti olemassa aivojen prosesseina).

Vahvan tekoälyn on kyettävä oppimaan, muokkaamaan kösityksiään ja mukautumaan sosiaaliseen ympäristöönsä normaalin toimintansa yhteydessä ihmisten tavoin; muodostamaan ja muokkaamaan käsityksiään todellisuudesta, käyttäytymisestä, kielipeleistä, yhteiskunnan rakenteista ja normeista sekä sopeuttamaan toimintaansa sen mukaisesti. (Jatkuu myöhemmin.)
Mä tosta objektiivisuudesta ja siitä kuinka sosiologia tutkii näitä empiirisiä teorioita heittäisin muutaman kommentin.


Tuosta olen tismalleen samaa mieltä:

"Sosiologia tutkii yksilöiden vuorovaikutusta, ja aivotutkimus selvittää, miten nämä ja muut käsitteelliset prosessit toimivat aivoissa."


Mutta sosiologia ei tutki empiirisiä teorioita, vaan niiden teorioiden avulla tutkitaan empiiristä sosiaalista todellisuutta, joka koostuu fyysisistä yksilöistä sekä heidän tulkinnoistaan tuosta sosiaalisesta todellisuudesta.

Nuo fysikaaliset yksilöt ovat osa objektiivista materiaalista todellisuutta, eli ontologinen realismi pätee tähän.

Lisäksi tuo sosiaalinen todellisuus on sellainen, että kukaan yksittäinen yksilö ei voi muuttaa sitä yksipuolisesti. Tämä johtuu siitä, että muut yksilöt ylläpitävät käyttäytymiseen liittyviä odotuksia yllä viime kädessä sanktioin eli käytösvastineiden avulla.

Tämän takia tuo sosiaalinen todellisuus vaikuttaa kunkin yksilön näkökulmasta hieman samalta kuin tuo fysikaalinen objektiivinen todellisuus, joka on olemassa yksilön tulkinnoista riippumatta. Mutta tätä ei tule tulkita tietoteoreettisesti naivin realismin näkökulmasta!

Tarkoittaa siis sanoa, että jos ryöstän kaupan kassan aseella uhaten, niin poliisi tulee ja pidättää minut. Eli kaupan ryöstämiseen liittyy tiettyjä odotuksia viranomaisten käytösvastineista, ja kaupan ryöstäjä ei saa niitä yksipuolisesti toivottua pois.

Tarkoittaa siis sanoa sitä, että sosiaalinen todellisuus on objektiivinen kahdessa mielessä: a) ihmisyksilöt ovat fysikaalisia olemassa olevia biologisia olentoja, jotka ovat objektiivisesti olemassa, ja b) sosiaaliset instituutiot ja vuorovaikutukseen liittyvät odotukset ovat enemmän taikka vähemmän sen kaltaisia, että ne vaikuttavat objektiivisilta koska yksittäiset yksilöt eivät pysty yksinään muuttamaan näitä odotuksia ja sitä todellisuutta.


Mutta, tää ero meidän näkökannoissa selittyy varmastikin sillä että mä kiinnitän huomioni en niinkään sosiologian teorioihin vaan niiden teorioiden kuvaamaan ihmisten väliseen reaalimaailmaan, kun taas sinä kiinnität huomiosi toisaalta ihmisten aivojen fyysisiin prosesseihin ja siihen kuinka nämä prosessit ovat viime kädessä subjektiivisia.

Tuo ihmisten välinen reaalimaailma on olemassa lihaa ja verta olevina yksilöinä ja heidän välisenä vuorovaikutuksenaan. Tuo vuorovaikutuksen havainnointi on juuri sitä, että mitä fyysiset oikeat ihmiset tekevät. Ja se on sitten subjektiivisten mielten tehtävä ymmärtää tuota reaalimaailman vuorovaikutusta.

Sen tekoälyn tehtävä jos puhutaan sosiaalisesta todellisuudesta olisi siis ymmärtää näitä reaalimaailman vuorovaikutus ilmiöitä.

Ja vinkkinä kun puhut tuosta subjektiivisuudesta, niin fenomenologia tutkii juurikin näitä ilmiöitä. Yksi hyvä intro aiheeseen on Robert Sokolowskin vuonna 2000 julkaistu kirja "Introduction to Phenomenology", ja vuorovaikutuksen sosiologian puolella Etnometodologia on kytköksissä tähän perinteeseen.

Muutoin ihan mielenkiintoista pohdintaa tuo sun teksti.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Purdue kirjoitti: 13 Maalis 2024, 14:58 (...)
Kopioin palautteesi alle ja lisäsin siihen omat kommenttini hakasulkuihin.


Mä tosta objektiivisuudesta ja siitä kuinka sosiologia tutkii näitä empiirisiä teorioita heittäisin muutaman kommentin.


Tuosta olen tismalleen samaa mieltä:

"Sosiologia tutkii yksilöiden vuorovaikutusta, ja aivotutkimus selvittää, miten nämä ja muut käsitteelliset prosessit toimivat aivoissa."


Mutta sosiologia ei tutki empiirisiä teorioita, vaan niiden teorioiden avulla tutkitaan empiiristä sosiaalista todellisuutta, joka koostuu fyysisistä yksilöistä sekä heidän tulkinnoistaan tuosta sosiaalisesta todellisuudesta.

Nuo fysikaaliset yksilöt ovat osa objektiivista materiaalista todellisuutta, eli ontologinen realismi pätee tähän.

Lisäksi tuo sosiaalinen todellisuus on sellainen, että kukaan yksittäinen yksilö ei voi muuttaa sitä yksipuolisesti. Tämä johtuu siitä, että muut yksilöt ylläpitävät käyttäytymiseen liittyviä odotuksia yllä viime kädessä sanktioin eli käytösvastineiden avulla.

[ Juuri niin, teoriat ovat myös työkaluja, mutta kai sosiologi myös kehittää työkalujaan. Nämä subjektiiviset tulkinnat ovat olemassa kehittyvinä meemien kykyinä, jotka tuottavat aivojen ajattelu ja käyttäytymis -prosesseja (tapahtumasekvenssejä). ]

Tämän takia tuo sosiaalinen todellisuus vaikuttaa kunkin yksilön näkökulmasta hieman samalta kuin tuo fysikaalinen objektiivinen todellisuus, joka on olemassa yksilön tulkinnoista riippumatta. Mutta tätä ei tule tulkita tietoteoreettisesti naivin realismin näkökulmasta!

[ Tuo vaikutus välittyy yksilölle muiden yksilöiden tuottamien meemien fenotyyppien ilmentyminä, joissa on aina myös diversiteettiä, joka on yksi memeettistä evoluutiota edistävä tekijä. ]

Tarkoittaa siis sanoa, että jos ryöstän kaupan kassan aseella uhaten, niin poliisi tulee ja pidättää minut. Eli kaupan ryöstämiseen liittyy tiettyjä odotuksia viranomaisten käytösvastineista, ja kaupan ryöstäjä ei saa niitä yksipuolisesti toivottua pois.

Tarkoittaa siis sanoa sitä, että sosiaalinen todellisuus on objektiivinen kahdessa mielessä: a) ihmisyksilöt ovat fysikaalisia olemassa olevia biologisia olentoja, jotka ovat objektiivisesti olemassa, ja b) sosiaaliset instituutiot ja vuorovaikutukseen liittyvät odotukset ovat enemmän taikka vähemmän sen kaltaisia, että ne vaikuttavat objektiivisilta koska yksittäiset yksilöt eivät pysty yksinään muuttamaan näitä odotuksia ja sitä todellisuutta.

Mutta, tää ero meidän näkökannoissa selittyy varmastikin sillä että mä kiinnitän huomioni en niinkään sosiologian teorioihin vaan niiden teorioiden kuvaamaan ihmisten väliseen reaalimaailmaan, kun taas sinä kiinnität huomiosi toisaalta ihmisten aivojen fyysisiin prosesseihin ja siihen kuinka nämä prosessit ovat viime kädessä subjektiivisia.

[ a) ihmiset ovat fysikaslisesti olemassa ja b) myös sosiaalinen todellisuus on viime kädessä olemassa meemeinä eli ihmisten aivojen materiaalisina prosesseina.

Kaikki eri yksilöiden mielten tuottamat toistensa kanssa vuorovaikuttavat ja risteilevät tapahtumasekvenssit kukin yksilö tuottaa omilla (vuorovaikutuksessa kehittyvillä) pelisäännöillään. Sosiaalisten systeemien lainalaisuudet eivät ole luonnonlakien kaltaisia, vaan memeettisessä evoluutiossa kehittyviä käyttäytymis- ja ajattelutottumuksia. Ne ovat siten parhaimmillaankin aina vain tietyn historiallisen vaiheen tilannetta kuvaava likiarvoja. ]

Tuo ihmisten välinen reaalimaailma on olemassa lihaa ja verta olevina yksilöinä ja heidän välisenä vuorovaikutuksenaan. Tuo vuorovaikutuksen havainnointi on juuri sitä, että mitä fyysiset oikeat ihmiset tekevät. Ja se on sitten subjektiivisten mielten tehtävä ymmärtää tuota reaalimaailman vuorovaikutusta.

Sen tekoälyn tehtävä jos puhutaan sosiaalisesta todellisuudesta olisi siis ymmärtää näitä reaalimaailman vuorovaikutus ilmiöitä.

[ Tuon jatkuvasti säännöiltään muuttuvan vuorovaikutuksen muutosten havainnointi ja kyky sopeutua muutoksiin on oltava myös sosiaalisilla tekoälyillä. ]

Ja vinkkinä kun puhut tuosta subjektiivisuudesta, niin fenomenologia tutkii juurikin näitä ilmiöitä. Yksi hyvä intro aiheeseen on Robert Sokolowskin vuonna 2000 julkaistu kirja "Introduction to Phenomenology", ja vuorovaikutuksen sosiologian puolella Etnometodologia on kytköksissä tähän perinteeseen.

Muutoin ihan mielenkiintoista pohdintaa tuo sun teksti.

[ Fenomenologia tuntuu minusta tällä hetkellä liiaksi henkimaailmaan sitoutuvalta puuhalta. ]
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Naturalisti kirjoitti: 13 Maalis 2024, 17:23

Kopioin palautteesi alle ja lisäsin siihen omat kommenttini hakasulkuihin.
Joo, mä näkisin edelleen että nuo meidän jotkin pienet erot tuossa ajattelussa on enemmänkin näkökulmista riippuvaisia kuin että meillä olisi kovinkaan erilaiset näkemykset itse substanssista.

Mutta jatka vain analyysejäsi. Mielenkiintoista luettavaa, jota kommentoin sitten tarpeen tullen. ;)
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 13 Maalis 2024, 14:38
Naturalisti kirjoitti: 11 Maalis 2024, 13:28 Tilakoneen tilansiirtofunktiona toimiva funktiomuisti saa näin tiedon informaationaapureiden tilasta ja talamuksen kautta kiertävästä omasta edellisestä tilasta ja tuottaa lähtöönsä seuraavan toimintatilan.
Funktiomuistin synapsit vahvistuvat Hebbin säännön mukaan: “neuronit, jotka laukeavat yhdessä, kytkeytyvät yhteen” (Cells that fire together wire together). Tämä tarkoittaa, että miltei samanaikainen aktiopotentiaalipulssi kahdessa neuronissa johtaa niitä yhdistävän synapsin vahvistamiseen (käyttäytymis- ja ajatustottumusten vahvistumiseen). Vastaavasti harvoin käytetyt synapsit heikkenevät.

Memeettinen informaatiosysteemi on täten tilakoneiden muodostama hierarkkinen toiminnallinen rakenne (yksityiskohtiin voidaan palata tarkemmin myöhemmin). Pelkistettynä sitä voidaan ajatella myös yhtenä valtavana tilakoneena. Sen tilansiirtofunktio eli ajatus- ja käyttäytymistottumukset tallentuvat aivokuoren synapseihin ja toteutuva toimintatilojen sekvenssi ilmenee tilamuistin eli neuronien aktivaatiotilojen arvojen vaihteluna.

Nämä tilamuistin sekvenssit ovat ainutkertaisia eikä niitä sellaisenaan tallenneta minnekään. Sen sijaan funktiomuistiin tallentuu, vahvistuu ja modifioituu kykyjä tuottaa tilamuistissa tietyissä spatiaalisessa konteksteissa ja temporaalisessa tilanteissa esiintyneitä sekvenssejä tilamuistiin uudelleen uutena ainutkertaisena ajattelun ja käyttäytymisen tapahtumavirtana.
Täyttyy vähän vilkaista mitä tuo tilakone tarkoittaa, tarkemmin.
Mutta alan ehkä saamaan enemmän ja enemmän kiinni tosiaan tästä. Vahva ehkä.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin olet pyrkinyt memetiikan ja siihen liittyvien työkalujen ja filosofioiden avulla kuvaamaan sitä, minkä luontoista tekoälyn tietoisuus ja ajattelu voisi olla. Et suinkaan luomaan pohjaa sille, miten itse tekoäly lopulta toteutetaan teknisesti. Etkä myöskään kuvaamaan tietoisuutta täydellisesti.
Nämähän menevät todennäköisesti tulevaisuudessa rinnakkain. Eli kehityksessä tulee useita iteraatiokierroksia, joissa testatun teknologian toimintaa verrataan joihinkin sinun tai jonkun muun luomiin malleihin. Malleihiin tietoisuuden oletetusta luonteesta.
Sekä teknologia että nämä mallit kehittyvät. Nämä kuvaamasi memeettiset mallit ovat siis luonnoksia siitä mitä tietoisuus voisi olla, eivät varsinaisia teknologiaa määrittämään pyrkiviä teorioita. Tavallaan speksin tekoa siitä, miten sen keinoaivohärvelin pitäisi toimia.
Jostain syystä, keskustelu on ohjautunut vahvasti siihen, mitä keinoaivot voisivat materialistisessa mielessä olla. Missä tietoisuus fyysisesti sijaitsee jne. Vaikka se ei välttämättä ole kysymyksessä edes niin olennaista. Vaikka filosofisessa mielessä toki kiinnostavaa pohdittavaa.

Tämä näin mutuna. Tarvii palata aiheeseen jahka taas ehtii.
Joo, tämä on vasta esitieteellistä filosofista pohdiskelua. Kukaan ei vielä tiedä kuinka aivot toimivat, mutta se on toistaiseksi ainoa tuntemamme (biologinen) kone, joka kykenee ajattelemaan. Siksi olisi houkuttelevaa ottaa siitä mallia.
Jalo Arkkivalo kirjoitti:Jostain syystä, keskustelu on ohjautunut vahvasti siihen, mitä keinoaivot voisivat materialistisessa mielessä olla. Missä tietoisuus fyysisesti sijaitsee jne. Vaikka se ei välttämättä ole kysymyksessä edes niin olennaista. Vaikka filosofisessa mielessä toki kiinnostavaa pohdittavaa.
Olennaista ainakin on, että keinoäly on kehitethävä tämän materiaalisen maailman aineksista. Jos sellainen joskus saadaan kehitettyä, on se tietysti vahva todiste sille, ettei mitään henkimaailmaa ole tarpeellista olettaa olevaksi
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Naturalisti kirjoitti: 13 Maalis 2024, 14:21
Sosiaaliset systeemit ja aivotoiminta


Sosiaalisten systeemien aktorien toimintaa ei tule ajatella vain behavirionistisina refleksiautomaatteina, vaan aktiivisesti ympäristöään materiaalisesti ja mentaalisesti muokkaavina autonomisina agenteina (mentaalinen on materiaalisesti olemassa aivojen prosesseina).

Vahvan tekoälyn on kyettävä oppimaan, muokkaamaan kösityksiään ja mukautumaan sosiaaliseen ympäristöönsä normaalin toimintansa yhteydessä ihmisten tavoin; muodostamaan ja muokkaamaan käsityksiään todellisuudesta, käyttäytymisestä, kielipeleistä, yhteiskunnan rakenteista ja normeista sekä sopeuttamaan toimintaansa sen mukaisesti. (Jatkuu myöhemmin.)
Heitänpä tähän vielä yhden kommentin niistä rajoitteista jotka rajoittavat taikka ohjaavat yksilön käyttäytymistä sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa, ja jotka sen tekoälyn olisi tunnistettava ja ymmärrettävä.

Tähän mennessä mä olen tuonut esiin kaksi rajoitetta:

1) Yksilön kohdistamat odotukset koskien omaa ja toisten toimintaa.
2) Muiden toimijoiden käytösvastineet eli todellinen fyysinen toiminta ja käyttäytyminen.

Näiden lisäksi on kaksi muutakin keskeistä rajoitetta:

3) Se toiminnan materiaalinen ulottuvuus eli fyysinen ympäristö ja konteksti kattaen elottoman ja elollisen luonnon sekä ihmisen rakentaman ympäristön.
4) Yksilöiden välillä vallitseva suhde.


Kohta 3): Erilaisia fyysisiä rajoitteita yksilön valinnoille ja toiminnalle on siis useista lähteistä. Yksi toimintaa rajoittava tekijä saattaa olla ihmisten fyysiset piirteet eli sukupuoli ja etninen tausta. Naisen asema esim. patriarkaalisessa yhteiskunnassa on sellainen, ettei hän pysty täysin itsenäiseen toimintaan, vaan on aviomiehestä taikka miespuolisista sukulaisista riippuvainen.

Samoin yksilön materiaalinen asema liittyen tulonjakoon saattaa rajata hänen mahdollisuuksiaan toimia jossakin sosiaalisessa tilanteessa. Voitaisiin yleisemmällä tasolla puhua yksilön materiaalisista resursseista, jotka mahdollistavat tiettyjä valintoja ja toisaalta resurssien puutteesta, joka rajaa tiettyjä valintoja mahdollisten valintojen ulkopuolelle.

Kohta 4): Yksilöiden välinen suhde vaikuttaa ehdottomasti siten, että se rajaa tiettyjä vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja pois siinä vuorovaikutustilanteessa. Ystävät ja toisaalta kilpailijat näkevät toisensa eri valossa, ja heidän vuorovaikutukseensa kohdistuu erilaisia odotuksia. Nämä odotukset rajaavat mahdollisten valintojen kirjoa.

Jos pitäisi nostaa esiin esimerkki kansainväliseltä tasolta, niin USA esimerkiksi suhtautuu hyvin eri tavalla Pohjois-Korean ydinaseisiin kuin Britannian ydinaseisiin. Tämä johtuu pitkältikin siitä tosiseikasta, että USA:n suhde näihin valtioihin on erilainen.


Mutta joo, tällaisen lisähuomautuksen ajattelin lisätä joukon jatkeeksi.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Purdue kirjoitti: 14 Maalis 2024, 04:03
Naturalisti kirjoitti: 13 Maalis 2024, 14:21
Sosiaaliset systeemit ja aivotoiminta


Sosiaalisten systeemien aktorien toimintaa ei tule ajatella vain behavirionistisina refleksiautomaatteina, vaan aktiivisesti ympäristöään materiaalisesti ja mentaalisesti muokkaavina autonomisina agenteina (mentaalinen on materiaalisesti olemassa aivojen prosesseina).

Vahvan tekoälyn on kyettävä oppimaan, muokkaamaan kösityksiään ja mukautumaan sosiaaliseen ympäristöönsä normaalin toimintansa yhteydessä ihmisten tavoin; muodostamaan ja muokkaamaan käsityksiään todellisuudesta, käyttäytymisestä, kielipeleistä, yhteiskunnan rakenteista ja normeista sekä sopeuttamaan toimintaansa sen mukaisesti. (Jatkuu myöhemmin.)
Heitänpä tähän vielä yhden kommentin niistä rajoitteista jotka rajoittavat taikka ohjaavat yksilön käyttäytymistä sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa, ja jotka sen tekoälyn olisi tunnistettava ja ymmärrettävä.

Tähän mennessä mä olen tuonut esiin kaksi rajoitetta:

1) Yksilön kohdistamat odotukset koskien omaa ja toisten toimintaa.
2) Muiden toimijoiden käytösvastineet eli todellinen fyysinen toiminta ja käyttäytyminen.

Näiden lisäksi on kaksi muutakin keskeistä rajoitetta:

3) Se toiminnan materiaalinen ulottuvuus eli fyysinen ympäristö ja konteksti kattaen elottoman ja elollisen luonnon sekä ihmisen rakentaman ympäristön.
4) Yksilöiden välillä vallitseva suhde.


Kohta 3): Erilaisia fyysisiä rajoitteita yksilön valinnoille ja toiminnalle on siis useista lähteistä. Yksi toimintaa rajoittava tekijä saattaa olla ihmisten fyysiset piirteet eli sukupuoli ja etninen tausta. Naisen asema esim. patriarkaalisessa yhteiskunnassa on sellainen, ettei hän pysty täysin itsenäiseen toimintaan, vaan on aviomiehestä taikka miespuolisista sukulaisista riippuvainen.

Samoin yksilön materiaalinen asema liittyen tulonjakoon saattaa rajata hänen mahdollisuuksiaan toimia jossakin sosiaalisessa tilanteessa. Voitaisiin yleisemmällä tasolla puhua yksilön materiaalisista resursseista, jotka mahdollistavat tiettyjä valintoja ja toisaalta resurssien puutteesta, joka rajaa tiettyjä valintoja mahdollisten valintojen ulkopuolelle.

Kohta 4): Yksilöiden välinen suhde vaikuttaa ehdottomasti siten, että se rajaa tiettyjä vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja pois siinä vuorovaikutustilanteessa. Ystävät ja toisaalta kilpailijat näkevät toisensa eri valossa, ja heidän vuorovaikutukseensa kohdistuu erilaisia odotuksia. Nämä odotukset rajaavat mahdollisten valintojen kirjoa.

Jos pitäisi nostaa esiin esimerkki kansainväliseltä tasolta, niin USA esimerkiksi suhtautuu hyvin eri tavalla Pohjois-Korean ydinaseisiin kuin Britannian ydinaseisiin. Tämä johtuu pitkältikin siitä tosiseikasta, että USA:n suhde näihin valtioihin on erilainen.


Mutta joo, tällaisen lisähuomautuksen ajattelin lisätä joukon jatkeeksi.
Ok, tässä tuli lisää mielenkiintoisia näkökulmia. Panen nämä jatkoksi tuohon kommentoimattomien asioiden listaan. Kommentoin niitä tarkemmin joskus myöhemmin.

Aivotoiminnan näkökulmasta näihin kuten kaikkiin muihinkin toimintoihin liittyy aivokuoren meemikoneen (memeettinen informaatio järjestelmä) lisäksi myös kuoren alaiset liskoaivot (geneettinen informaatio järjestelmä), jotka molemmat toimivat kokoajan keskinäisessä vuorovaikutuksessa.

Memeettinen taso saa kaiken aikaa herätteitä geneettiseltä tasolta; vatsanpohja- ja perstuntumia. Noita puhekielen käsitteitä käytetään yleensä synonyymisesti, mutta niille voidaan antaa myös spesifisemmät merkitykset:

-Vatsanpohjatuntumat ovat limbisenjärjestelmän kautta välittyviä emotionaalisia homeostaasin säätelyyn ja lajityypillisiin vietti- ja vaistotoimintoihin liittyviä virikkeitä.

-Perstuntumat ovat ruumiin asentoa ja motorista dynaamista liiketilaa hallintsevan "fysiikkamoottorin" (jonka keskeinen osa on pikkuaivot) meemikoneelle tuottamia virikkeitä.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Purdue kirjoitti: 10 Maalis 2024, 14:54 (...)
Sosiaalisten systeemien lainalaisuuksista
Sosiaalisten systeemien lainalaisuus ei ole luonnonlakien kaltaista vaan ihmisten itsensä keksimää ja siksi myös ihmisten itsensä muutettavissa. Usein käy kuitenkin niin, että ihmisten ajattelu- ja käyttäytymistottumuset luutuvat niin vahvasti, että niistä tulee uskontojen kaltaisia.

Näin on käynyt esimerkiksi valtavirran taloustieteelle. Uskomukset on kirjoitettu matemaattiseen muotoon ja alettu pitää niitä luonnonlakeina. Taloustieteen teorioilla voi selittää talouden toimintaa yhtä vähän kuin lintujen lennolla tai sammakon sisälmyksillä.

Lyhyen tähtäimen ennustettavuus perustuu siihen, että kun ihmiset on saatu uskomaan jotakin, niin ennusteet realisoituvat sitten itse itseään toteuttaen. Nämäkin ovat niitä sosiaaliseen käytäntöön liittyviä odotuksia. Odotukset ohjaavat toimintaa, mutta toiminta muuttuu, kun odotukset jostakin syystä muuttuvat. Muutos voi tapahtua joko kulttuurin vitkan vuoksi hitaasti (kaikkien käsitykset ei muutu kerralla eikä samaan suuntaan) tai äkillisesti esimerkiksi talouden romahduksen tai vallankumouksen seurauksena.

Tämä pätee kaikkeen ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Kaikki yksilöt pelaavat kuitenkin viime kädessä näitä vuorovaikutus performansseja ja kielipelejä omilla muuttuvilla säännöillään. Eri kulttuurien sisäinen memeettinen evoluutio voi ohjata kehitystä eri suuntiin. Mitään kulttuurin ulkopuolisia luonnonlakien kaltaisia metafyysisiä normeja ei ole olemassa.

Kaikki realisoituvat vuorovaikutussekvenssit ovat yksilöiden jatkuvien subjektiivisten mielikuvakeksenssien tavoin ainutkertaisia eikä niitä talleteta mihinkään. Sen sijaan jokainen vuorovaikutus sekvenssi voi potentiaalisesti modifioida meemien kykyjä eli muuttaa tapaa miten ne toimivat uusissa samankaltaisissa tilanteissa. Vuorovaikutusprosessit eli meemien fenotyypit ovat olemassa vain käytännön toiminnan ainutkertaisina ilmentyminä.

“Eli sosiaalisen maailman (fyysiset ihmisyksilöt sekä näiden yksilöiden tulkitsema todellisuus) tulkinta edellyttää sekä ontologista realismia että epäsuoraa realismia. Se mielenkiintoinen kysymys on se, että mikä on näiden kahden prinsiipin suhde ja vuorovaikutuksen periaate sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.”

Yksilöiden tulkitsema todellisuus on materiaalisesti olemassa heidän aivojensa subjektiivisina materiaalisina prosesseina. Mitään suoraan jaettua käsitystä ei sosiologisista todellisuudesta ole olemassa kuten ei ole mistään muustakaan teoriasta. Oletamme kuitenkin vaistomaisesti, että oma subjektiivinen käsityksemme on yhteinen naiivin realismin mukainen suoraan jaettu fysikaalinen ja sosiaalinen todellisuus.

“Jos (...) ajatellaan tekoälyä psykologisesta mentaalisesta näkökulmasta ajatusten tasolla, (...) niin silloin tuo kahden prinsiipin vuorovaikutus on oleellinen tekijä luotaessa sosiaaliseen toimintaan kykeneviä tekoälysovellutuksia. Eli sen tekoälyn on ymmärrettävä tuota dynamiikkaa.”

Tai täsmällisemmin sanottuna tekoälyn on kyettävä tuottamaan itselleen muiden agenttien toiminnan kanssa yhteensopivaa vuorovaikutusdynamiikkaa tuottavia käsityksiä vuorovaikutuskäytäntöjen muuttuessa. Nämä subjektiiviset käsitykset kehittyvät memeettisessä evoluutiossa kuin evoluutioalgoritmien ratkaisujoukko ilman, että suoraan jaettua kollektiivista käsitystä on missään.

Olen lisännyt seuraaviin sitaatteihin kommentteja hakasulkuihin.

“ (...) jos asiaa tarkastelee toiminnallisina tapahtumasekvensseinä, niin:

- Se vuorovaikutus perustuu toiminta-tulkinta pareihin
- Se vuorovaikutus tilanne alkaa toimijan A toiminnasta, jonka henkilö B tulkitsee.
- Tuon tulkinnan perusteella henkilö B toimii, ja sitten puolestaan henkilö A tulkitsee henkilön B toiminnan merkityksen.
- Tämä vuoromainen sekvenssi jatkuu vuorovaikutustilanteen loppuun saakka, ja vuorovaikutus päättyy jommankumman toimijan toiminnalla.

- Ja kaikki vuorovaikutus, oli se sitten verbaalista taikka oikeaa fyysistä toimintaa [myös verbaalinen on oikeaa fyysistä toimintaa], niin on mun käsittääkseni kuvattavissa tällä tavalla. Mä kutsun näitä "vuorovaikutuksen muotokaavoiksi" (patterns of interaction).

- Eli sen tekoälyn on pystyttävä ymmärtämään tällaisia sekvenssejä eli vuorovaikutuksen muotokaavoja. Lyhimmillään se saattaa olla sellasita, että toinen sanoo aamulla kohdatessa että "Huomenta" ja toinen vastaa siihen samalla tavalla. Pisimmillään se saattaa olla aika pitkäkin tapahtumaketju. Tällaisia sekvenssinomaisia vuorovaikutuksen muotokaavoja on esimerkiksi kaupan kassalla asiointi taikka vaikka ravintolakäynti.

[Nämä muotokaavat ovat olemassa vain subjektiivisten meemien kykyinä. Myös tekoälyn on kyettävä muokkaamaan omia subjektiivisesti ymmärtämiään muotokaavoja ihmisten tavoin.]

- Nää eroaa rationaalisesta toiminnasta ja päätöksenteosta siinä, että tuon toiminnan tulkinnan päämääränä ei niinkään ole "odotettavissa olevan hyödyn maksimointi" vaan se, että siinä vuorovaikutustilanteessa sekvenssin joka väliaskeleella se tekoäly ymmärtää sen toisen toimijan toiminnan, osaa tulkita sen merkityksen oikein, ja pystyy toimimaan tämän tulkinnan perusteella ymmärrettävästi ja älykkäästi siinä tilanteessa. Ja koko ajan niin, että se kokonaiskuva mistä tilanteessa on kyse niin on mielessä.

[ Mielen prosesseja on kahta eri lajia: kontekstiprosesseja ja objektiprosesseja. Toimija tarkastelee ensin mainittuja sisältäpäin ja jälkimmäisiä ulkoapäin. Molempia on runsas joukko erilaisia vuorovaikutustilanteita varten. Vuorovaikutus alkaa tilanteen tarjoaman informastion perusteella määräytyvän kontekstin ja siihen liittyvien objektien tasolla. Sekä konteksti- että objektiprosessit voivat myös vaihtua spesifisemmiksi kun vuorovaikutus sekvenssit etenevät. Toisinsanoen sekvenssiprosessit voivat paitsi haarautua tilanteen mukaan myös vaihtua täsmällisempiin konteksti- ja objektiprosesseihin.]

- Tätä varten jos sitä tekoälyä lähtisi vaikkapa opettamaan, niin sen pitäisi oppia paitsi tällaisia vuorovaikutuksen muotokaavojen sekvenssejä mutta myös niitä tilanteita, joissa se toinen osapuoli ei käyttäydykään odotuksien mukaisesti. Se bussiin nouseva matkustaja saattaakin lipun ostamisen sijaan ensin kysyä, että meneekö tämä bussi jonnekin tiettyyn paikkaan, ja sen bussikuskin on pystyttävä reagoimaan tällaisiin tilanteisiin oikealla tavalla.

[ Tekoäly on tehtävä kykeneväksi itse oppimaan ja muokkaamaan näitä sekvenssejä (konteksti ja objektiprosessit) normaalissa vuorovaikutuksessa ihmisten tavoin.]

- Tämän takia nostin esiin ne vuorovaikutuksen sosiologiat, koska niissä on pohdittu tällaisia asioita. Ihan suoraan ne eivät tarjoa vastauksia näihin ongelmiin, mutta jos niiden ajatukset osaa tulkita ja kiteyttää, niin sovellettuna ne toimisivat hyvinkin tällaisen tekoälyn pohjana. Keskusteluanalyysi painottaa esim. paljonkin sitä kuinka ja miten yksilöt ottavat keskustelussa "vuoroja" (turn taking).

[ Tuntematta tarkemmin näitä vuorovaikutuksen sosiologioita arvasin, että niitä voisi soveltaa vahvan tekoälyn suunnitteluun edellä luonnostelemillani tavoilla.]

- Jos taas tuota bussiin nousun sekvenssiä pitäisi tarkastella institutionaalisesta näkökulmasta, jota mä olen tuonut esiin, niin katsoisin, että sen robottibussikuskin tulisi:

(...)

[ Ensinnäkin, mitään kognitiivisen psykologian kuvaamia lukuisia eri muistityyppejä ei aivoissa ole olemassa. Siellä on vain kahden tyyppisiä muistielementtejä: fuktiomuistia ja tilamuistia. Nämä molemmat liittyvät vain paikallisten pylväiden toimintaan. Jokainen pylvään toiminta-askel suoritetaan tilansiirtofunktion sen hetkisen information perusteella. Tulos töräytetään sitten aktiopotentiaalipusssiparvena informaationaapureille jotka hoitavat omat hommansa vastaavalla tavalla. Näin aivojen tiedoton pylväspopulaatio tuottaa tietoisuutena ilmenevää kognitiivista ja emotionaalista ainutkertaista tapahtumavirtaa.

Toisinsanoen nuo luettelemasi toimenpiteet toteutetaan täysin tietokonemetaforasta poikkeavalla tavalla. Jokaisessa toimintasekvenssin askeleessa ollaan jossakin kontekstissa , johon liittyvät objektiprosessit suorittavat tilansiirtofunktioiden määräämät siirtymät. Näin massiivisesti rinnakkaisesti toimivat sekvenssiprosessit tuottavat kokemamme tietoisuuden ainutkertaista tapahtumien virtaa. ]

Oleellista tossa jos haluat lähestyä asiaa toiminnallisten tapahtumasekvenssien kautta, niin on kaiketikin nuo toiminta-tulkinta parit, joissa aina yksi toimija toimii jollakin tavalla, ja jonka toinen toimija tulkitsee. Tämän tulkinnan perusteella taas tämä toinen toimija toimii, jonka se ensimmäinen toimija puolestaan tulkitsee. Ja niin edelleen.

[ Nämä toiminta-tulkintaparit ovat siis tallentuneet tilakoneiden tilsnsiirtofuktioihin jokaisella yksilöllä omalla tavallaan ja sekvenssit voivat lähestyä toisiaan memeettisessä evoluutiossa eli sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.]

(Jatkuu myöhemmin.)
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Vastaa Viestiin