Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2499
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Niin että miksi ette ole uteliaita ja halua löytää jotain uutta?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kissatäti kirjoitti: 04 Maalis 2024, 22:04 Niin että miksi ette ole uteliaita ja halua löytää jotain uutta?
Miten moiseen johtopäätökseen olet päätynyt?
Joskus on kyllä vaikeuksia muistaa edes vanhaa opittua.
Se on erilaisia, ei erillaisia. ;)
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

En tiedä, piti ihan testata. Tulos ei yllättänyt. Musiikki, tiede, muukin taide... Olen kaikesta kiinnostunut. Tietenkin lähes täydet neuroottisuudesta. Mutta jääköön siihen. Voi olla suurta hömppää kuten kaikki testit. Ajankulua kun nyt ei parempaakaan ole.

https://bigfiveaspects.com/
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Eusa
Reactions:
Viestit: 1509
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 12:05

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Eusa »

Kissatäti kirjoitti: 04 Maalis 2024, 22:04 Niin että miksi ette ole uteliaita ja halua löytää jotain uutta?
Hm. On oireellista "haluta" löytää uutta. Jos on aidosti utelias, löytää kyllä uutta.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Paikalla
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4921
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Kissatäti kirjoitti: 04 Maalis 2024, 22:04 Niin että miksi ette ole uteliaita ja halua löytää jotain uutta?
Mistä ja kenestä teistä sä puhut?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Kissatäti yritti provoo.🤣🤣😂
Paikalla
Kohina
Reactions:
Viestit: 2650
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Tää on kyl ihan pöhkö, mut viihdyttävä, eikä ihan täysin väärässäkään.
https://vm.tiktok.com/ZGeUtWaTq/
Make Keke Great Again
siili suhonen
Reactions:
Viestit: 783
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 21:51

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja siili suhonen »

Deimos kirjoitti: 04 Maalis 2024, 22:39 En tiedä, piti ihan testata. Tulos ei yllättänyt. Musiikki, tiede, muukin taide... Olen kaikesta kiinnostunut. Tietenkin lähes täydet neuroottisuudesta. Mutta jääköön siihen. Voi olla suurta hömppää kuten kaikki testit. Ajankulua kun nyt ei parempaakaan ole.

https://bigfiveaspects.com/
Mistä tiedät ettei ole? Parempaa.
Kontiainen näki asiat kovin eri tavalla.
siili suhonen
Reactions:
Viestit: 783
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 21:51

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja siili suhonen »

Kissatäti kirjoitti: 04 Maalis 2024, 22:04 Niin että miksi ette ole uteliaita ja halua löytää jotain uutta?
Näin ne homeostaattista optmimointia toteuttavat aivot toimivat. Tietoinen kokemus on karkean tason kuvaus organismin homeostaattisesta tilasta ja odotuksista. Aivot pyrkivät ennenkaikkea säilyttämään tämän kokemuksen ennustettavuuden ja tässä juuri, uskomusten, näkemysten, mielipiteiden, päätelmien, toiveiden ja pelkojen sekamelskasta nouseva ego eli kokemus Minusta ajassa ja tilassa on tärkeässä roolissa. Kuten kaikki instituutiot egokin pyrkii ennenkaikkea itsesäilytykseen ja tässä kontekstissa uusi ja totuttuja käyttäytymismalleja rikkova toiminta koetaan voittopuolisesti uhkaksi egon itsesäilytkselle. Utelias tämä ego on siinä määrin kun aivot lasskelmoivat uteliaisuuden kohteen tarjoaman ptentiaalisen hyödyn ylittävän uteliaisuuteen tyydyttämiseen tuhlatun ajan.
Iän myötä tuo default mode networkin ylläpitämä tietotoimisto jäykistyy entisestään kun homeostaattisen ennustettavuuden ja tasapainon kannalta tyydyttäviksi osoittautunut asema ja käyttäytymismallit yhteisöllisissä dominanssihierarkioissa ovat löytäneet uomansa, Enää ei kannata oppia uutta ja vaihtaa näkemyksiä vaan yrittää pitää kiinni tästä kaikesta.
Siksi kosmologisen sivilisaation vuoksi olisi tärkeintä varhaiskasvatuksen uudistaminen. Tämä on sw herkkä ikä jolloin lapsista tehdään uteliaita tai ei. Suuri ja voimaannuttava maria montessori vertasi tätä lapsen kaiken imevää, uteliasta mieltä saturoidussa liuoksessa kasvavaan kristalliin. Meillä aikuisilla tuo kristalli on jo lakannut kasvamasta ja jähmwttnyt omassa erinomaisuudessaan paistattelevaksi egohelyksi. Upea nainen patriarkaalisen maailman puristuksessa hyvä sisar montessori. Huikea elämäntyö. Esikuva ja esimerkki uteliaasta ja periksiantamattomasta.
Kontiainen näki asiat kovin eri tavalla.
siili suhonen
Reactions:
Viestit: 783
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 21:51

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja siili suhonen »

no lapsista ei tietenkään tarvi tehdä uteliaita vaan onnistua säiolyttämään se uteliaisuus aikuisuuteen asti. Miten onnistua tässä kasvatustyössä. MAria tietää.
Kontiainen näki asiat kovin eri tavalla.
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2499
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

En kyllä muista mitä mielessäni liikkui kun aloitin tämän ketjun :D, sen verran viiniä liikaa oli mennyt. Olen pahoillani jos jos pahoitin jonkun mielen.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Kissatäti kirjoitti: 06 Maalis 2024, 07:18 En kyllä muista mitä mielessäni liikkui kun aloitin tämän ketjun :D, sen verran viiniä liikaa oli mennyt. Olen pahoillani jos jos pahoitin jonkun mielen.
Rölölöö.🤣🤣🤣
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2499
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Raspu kirjoitti: 06 Maalis 2024, 08:15
Kissatäti kirjoitti: 06 Maalis 2024, 07:18 En kyllä muista mitä mielessäni liikkui kun aloitin tämän ketjun :D, sen verran viiniä liikaa oli mennyt. Olen pahoillani jos jos pahoitin jonkun mielen.
Rölölöö.🤣🤣🤣
Heh! Muistan että kävin kierroksilla mutta en muista miksi. :D Jotenkin se liittyi biologiaan, kai! :lol: tai ympäristöön.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Kissatäti kirjoitti: 06 Maalis 2024, 08:29
Raspu kirjoitti: 06 Maalis 2024, 08:15
Kissatäti kirjoitti: 06 Maalis 2024, 07:18 En kyllä muista mitä mielessäni liikkui kun aloitin tämän ketjun :D, sen verran viiniä liikaa oli mennyt. Olen pahoillani jos jos pahoitin jonkun mielen.
Rölölöö.🤣🤣🤣
Heh! Muistan että kävin kierroksilla mutta en muista miksi. :D Jotenkin se liittyi biologiaan, kai! :lol: tai ympäristöön.
Näitä sattuu.
Jotenkin arvasin heti, että nyt ei ole normimielentila.
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2499
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Miten voi olla että ollaan niin erillaisia?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Raspu kirjoitti: 06 Maalis 2024, 08:51
Kissatäti kirjoitti: 06 Maalis 2024, 08:29
Raspu kirjoitti: 06 Maalis 2024, 08:15
Kissatäti kirjoitti: 06 Maalis 2024, 07:18 En kyllä muista mitä mielessäni liikkui kun aloitin tämän ketjun :D, sen verran viiniä liikaa oli mennyt. Olen pahoillani jos jos pahoitin jonkun mielen.
Rölölöö.🤣🤣🤣
Heh! Muistan että kävin kierroksilla mutta en muista miksi. :D Jotenkin se liittyi biologiaan, kai! :lol: tai ympäristöön.
Näitä sattuu.
Jotenkin arvasin heti, että nyt ei ole normimielentila.
Toivon ettei satu lisää. Aika häpeissäni täällä olen. Eilinen menikin sitten nukkuessa, mun sydän ei jaksa tuollaista törpöttelyä mitä tuli maanantaina harrastettua. Kiitos ymmärryksestä Rapsu!
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Vastaa Viestiin