Osaatko ohjelmointia?

Osaatko ohjelmointia?

1. Kyllä
15
88%
2. En
2
12%
 
Ääniä yhteensä: 17

Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6110
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Olen tehnyt ja teen edelleen pieniä ohjelmia matemaattiseen mallinnukseen ja mittalaitteiden ohjaamiseen ja datan keräämiseen. Tietokoneille ja mikrokontrollereille C:llä ja assemblerilla. Mutta se on pieni osa töistäni kuitenkin, ehkä 5-10 % ajasta.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Neutroni kirjoitti: 06 Maalis 2024, 19:46 Olen tehnyt ja teen edelleen pieniä ohjelmia matemaattiseen mallinnukseen ja mittalaitteiden ohjaamiseen ja datan keräämiseen. Tietokoneille ja mikrokontrollereille C:llä ja assemblerilla. Mutta se on pieni osa töistäni kuitenkin, ehkä 5-10 % ajasta.
Pääsisimpä minäkin. Vaihdetaanko, ota sä lastentarha kaitsettavaksi?
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6110
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Varaktori kirjoitti: 06 Maalis 2024, 19:49 Pääsisimpä minäkin. Vaihdetaanko, ota sä lastentarha kaitsettavaksi?
Enpä taida suostua, vaikka tutkijat ovat välillä lähes yhtä rasittavia kaitsettavia. Et sinä kuitenkaan niin paljoa tienaa, että voisi kärvistellä muutaman vuoden ja elää sitten vapaaherrana loppuikä.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Neutroni kirjoitti: 06 Maalis 2024, 19:57
Varaktori kirjoitti: 06 Maalis 2024, 19:49 Pääsisimpä minäkin. Vaihdetaanko, ota sä lastentarha kaitsettavaksi?
Enpä taida suostua, vaikka tutkijat ovat välillä lähes yhtä rasittavia kaitsettavia. Et sinä kuitenkaan niin paljoa tienaa, että voisi kärvistellä muutaman vuoden ja elää sitten vapaaherrana loppuikä.
No ei näillä hommilla rikastumaan kyllä pääse. :lol:
Vanha jäärä
Reactions:
Viestit: 91
Liittynyt: 17 Maalis 2023, 21:23

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Vanha jäärä »

Siitä tulee tänä vuonna 55 vuotta, kun tein ensimmäisen tietokoneohjelmani Algolilla. Sitten alkoi Fortran-kausi, jolloin käytin eri Fortran-versioita monissa eri koneissa. Kaikenlaista teknistä ja graafista (piirturit, Tektronix 4010 ensi alkuun) ohjelmointia, mitä erilaisempia datakonverttereita. Konverttereita tarvittiin, kun koneissa oli erilaisia sananpituuksia ja erilaisia sisäisiä esitysmuotoja, mutta data piti saada siirtymään koneesta toiseen. Mahtisuorituksena on jäänyt mieleen , että kun ohjelmoin konvertterin, joka muunsi binäärisen piirturitiedoston 16-bittisestä, kahden komplementtia käyttävästä koneesta 36-bittiseen, yhden komplementtia käyttävään koneeseen Fortran-ohjelmalla, niin ohjelma toimi heti. Selitys tähän oli tietysti se, että tuollaisen ohjelman suunnittelun täytyi olla äärimmäisen tarkkaa, sanoisin jopa bitin tarkkaa. Tuolloin tietokoneissa ei ollut virtuaalimuistia, vaan ohjelmoijan oli huolehdittava itse muistinhallinnasta isojen Fortranin COMMON-alueiden sekä koodin ketjutuksen tai segmentoinnin avulla.

Sitten mukaan tuli muitakin ohjelmointikieliä, joista osa oli varsin harvinaisia vain tiettyyn ympäristöön sopivia. Pahimmillaan käytin viittä (!) eri tietokonetta, joissa kaikissa oli eri käyttöjärjestelmä ja oma versionsa esimerkiksi Fortranista. Jonkun verran tein ohjelmia C:llä, yleensä joidenkin hankalien algoritmien runkoja, joista muut sitten tekivät lopullisia tuotanto-ohjelmia. C++-kausi jäi minulla aivan periaatetasolle, vain muutama kokeilu tuli tehtyä

Lopulta kävi kuten useimmille käy: ohjelmointi vähenee ja muut tehtävät valtaavat alaa. Ohjelmointia kun tarvitsi, niin muut hoitivat homman, kun antoi edes suurpiirteiset speksit. Sitten lopulta tuli eläkeläiseksi siirtyminen. Nykyisin yritän häätää dementiaa kirjoittamalla lyhyitä Excel-makroja tai Python-pätkiä, kun sanaristikot ryhtyvät kyllästyttämään.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Jos mun pitäisi ohjelmoida niin hakisin netistä valmista tai kysyisin ain apua.

Eli en osaa, mutta en osaa kuvitella opettelun montaa viikkoa vievän.
Can I pet that dog?
Vanha jäärä
Reactions:
Viestit: 91
Liittynyt: 17 Maalis 2023, 21:23

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Vanha jäärä »

Minimus Yahves kirjoitti: 07 Maalis 2024, 02:31 Jos mun pitäisi ohjelmoida niin hakisin netistä valmista tai kysyisin ain apua.

Eli en osaa, mutta en osaa kuvitella opettelun montaa viikkoa vievän.
Tuo on totta, että nykyisin netistä löytyy paljon valmista ja tekoäly kirjoittaa äkkiä vielä lisää.

Toimivan pikku ohjelman saa toki aikaan muutaman viikon, jopa muutaman päivän opettelulla. Isommat projektit vaativat enemmän.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3208
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Osaan jotakin pientä. Tosin työkenttä on vähän laajempi ja teen paljon muutakin. Suunittelua ja muuta. Mutta voisi kai sanoa, että pääasia on ohjelmointi. Sitä olen halunnut itse tehdä hallinnollisten yms sijasta ja päätellen palkasta niin olen kohtuullisen hyvä siinä. Kaikenlaista on vuosien mittaan tullut tehtyä. IBM assemblerista korkean tason tilastointiin SAS-ohjelmistolla. Mahtaisinko edes muistaa kaikkia mitä on tullut tehtyä.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3208
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Vanha jäärä kirjoitti: 07 Maalis 2024, 09:01
Minimus Yahves kirjoitti: 07 Maalis 2024, 02:31 Jos mun pitäisi ohjelmoida niin hakisin netistä valmista tai kysyisin ain apua.

Eli en osaa, mutta en osaa kuvitella opettelun montaa viikkoa vievän.
Tuo on totta, että nykyisin netistä löytyy paljon valmista ja tekoäly kirjoittaa äkkiä vielä lisää.

Toimivan pikku ohjelman saa toki aikaan muutaman viikon, jopa muutaman päivän opettelulla. Isommat projektit vaativat enemmän.
Ja sitten on se ohjelma elinkaari. On taito osata tehdä ohjelmia, jotka kestävät aikaa ja ovat järkevästi ylläpidettävissä. Ja sitä ei opita netistä.
Vastaa Viestiin