Osaatko ohjelmointia?

Osaatko ohjelmointia?

1. Kyllä
15
88%
2. En
2
12%
 
Ääniä yhteensä: 17

Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Osaatko ohjelmointia?


Aloitetaanpa tällainen tietojenkäsittelytieteeseen ja miksei tekoälyynkin liittyvä keskustelu ohjelmoinnista. Tässä voi jokainen avautua omasta osaamisestaan ja kokemuksistaan. Samoin langassa voi kysyä kaikkea mikä ohjelmoinnissa askarruttaa, ja fiksummat sitten toivottavasti vastaavat näihin kysymyksiin.

Ja tässä langassa voi myös keskustella erilaisista ohjelmointikielistä sekä sovellusalueista. Joku peliohjelmointihan on ihan erilaista kuin vaikkapa nettisivujen suunnittelu ja koodaus.



Laitan tän ketjun yhteyteen myös päättymättömän äänestyksen, jossa jokainen voi ottaa kantaa siihen osaako itse ohjelmointia vaiko ei?


Tuossa on myös lyhyt video ohjelmoinnista:

~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11080
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Olen aikoinaan opiskellutkin ohjelmointia ja ohjelmistosuunnittelua, mutta siitä on jo liikaa aikaa, ja ajauduin koulun jälkeen IT-alalle vähän toisenlaisiin hommiin.

Harrastuksen vuoksi olen jotain pientä väsäillyt.
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4820
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Tässä osaaminen varmaan liittyy ohjelmoinnin perusasioihin, eli käytössä olevien elementtien rakenteisiin ja toimintalogiikkaan, koodin ohjausrakenteisiin, tyypillisiin ohjelmointiympäristöjen toteutustapoihin ja käyttöön... Amattimaisessa hommassa myös dokumentointiin ja versionhallintaan, lisenssiasioihin jne jne.

Erilaisia ympäristöjä ja kieliä on pilvin pimein, joten kenelläkään ei ole edes mahdollisuutta oppia niitä kaikkia.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4820
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Itse en ohjelmoi työkseni, vaan työssäni. ja ylensä melko pieniä kikkareita (sori kikkare), joilla tehdään aina tietty homma. Aiemmin tein c-pohjaista koodia kuvantamislaitteisiin ja laskentakoodeja laskentaympäristöön. Nykyisin monenlaisen laskennan (signaalinkäsittelyä, tilastollista testausta, luokittelua, malleja) lisäksi teen aika usein erilaisia skriptejä, joilla ajetaan tutkmusprotokolien tehtäviä, kyselyitä yms, sekä lasketaan koodin sisällä tarvittavat jutut ja tallennetaan tulokset. Plus näiden lokien koostamiseen tarvittavia juttuja.

Ohjelmointi on minulla lähinnä näiden prosessien automatisointia sekä yhdelle datasetille että isommalle määrälle dataa. Sekä erilaisten tiedostojen lukemiseen ja käsittelyyn liittyvää koodausta, jolla välttää käsityöhön kuluvaa aikaa.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1698
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Stalker »

En osaa, mutta olen monesta kielestä kurssin käynyt ja ne läpäissyt.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Mun oli pakko vastata tuohon äänestyksen kysymykseen että: EN.


Olen parisen vuotta sitten kyllä koodannut Python ohjelmointikielellä pienen "laskurin" jossa oli koodia varmaan hieman reilu sata riviä, ja ohjelma jopa toimi niin kuin piti. Eli tuolloin perehdyin Python ohjelmoinnin alkeisiin, mutta en kyllä osaa ohjelmointia sanan varsinaisessa merkityksessä, joten oli siis pakko vastata että, en, en osaa. Ohjelmointi on kyllä mielenkiintoinen osaamisalue noin periaatteessa.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4820
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Stalker kirjoitti: 06 Maalis 2024, 14:06 En osaa, mutta olen monesta kielestä kurssin käynyt ja ne läpäissyt.
Tuollaisista jää yleensä jonkinlainen lukutaito mutta koodin tuottaminen vaatii jatkuvaa lisäopiskelua ja syntaksin tsekkaamista. Mulla esim Java on silä tasolla, että parikin kurssia on siitä suoritettu, mutta jos pitäisi jotain tuottaa, niin hidasta olisi. Samoin jotkut ammoin unohtuneet. Tein jopa graduni Fortranilla (77!) tehdystä laskentakoodista ja sen implementoinnista mittausten analyysiin, ja senkin jälkeen jotain F95:llä, muta eipä lähtisi enää :D
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Kaikenlaista on tullut työkseen koodailtua, peleistä nettipalveluihin ja hyvin rautaläheisestä MCU ja FPGA ohjelmoinnista korkean tason kieliin virtualisoidussa cloud ympäristössä. Autonomisia kaivoskoneita, älykkäitä metsäkoneita, sairaalalaitteita, ralliautojen ruiskuboksi, erilaisia nettipalveluita, datan analysointia, ... Kyl mä teen mitä vaan jos maksetaan hyvin.

Tällä hetkellä en myöskään ohjelmoi työkseni mut työssäni jonkun verran. Teen droneihin liittyvää R&D työtä johon sisältyy jonkun verran koodausta. Käytännössä vois kai sanoa et työkseni opiskelen/otan selvää/testailen asioita joista ei aina ole olemassa oppimateriaalia. Boldly go where no man has gone before. :D
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Eikä nykyään tarvi juuri koodia kirjottaa, tekoäly tekee sen. Enempi aikaa menee oikeiden promptien keksimiseen, oikolukuun, testaamiseen ja integrointiin.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1698
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Silloin kun aloitin työurani, osain tietysti kaiken ja tiesin myös kaiken. Koodasin alkajaiseksi tiedonsyöttöön briljantin kaskoispuskuroidun ohjelmanpätkän assemblerilla.
Kehtasivat sanoa, ettei tuosta ota Erkkikään selvää ja joku teki saman korkeamman tason kielellä, oli se jonkun prosentin hitaampi, nenillensä saivat.
Sittemmin siirrettiin neuvontatehtäviin, tiesinhän kaiken kaikesta 8-)
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2508
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Opinnoissa jouduin suorittamaan ohjelmoinnin perusteet mutta en muista enää mitään. Ja vanhentunuttakin tietoni kai olisi. Jotain kieltäkin opiskeltiin mutta en edes muista mitä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1698
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Stalker »

MS/LINUX-rintamalla olen pitkään ollut LINUX-poterossa, mutta C# on alkanut kiehtoa, sillä olisin varmaan saanut ymmärrettävän kaksoispuskurointi ohjelman. :roll:
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja SHT »

Olen ohjelmoinut työkseni. Nykyään olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2436
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Minulla oli tietojenkäsittelytiede (cum laude) sivuaineena opinnoissani.
Ja kun olin muutaman vuoden pääaineen puolella tutkijana, tulin siihen tulokseen, että pitäisi löytää jotain pysyvämpää työtä.

Siirryin sitten töihin tietoliikenteen pariin yksityiselle puolelle ja kolmisen vuotta olin ohjelmistosuunnittelijana ja toimintotestaajana. Ohjelmointikielenä oli yrityksen oma kehittämä Pascal-tyyppinen reaaliaikaisen ympäristön käyttöön sopiva ohjelmointikieli.
Ohjelmistopakettien päivitysten välissä tulleet nopeat korjaustarpeet tehtiin assemblerillä.

Myöhemmin työuralla tein enää joskus harvoin itselleni tarpeellisia työtä nopeuttamaan ja helpottamaan joitain Excel-makroja VisualBasicillä.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3109
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Osaatko ohjelmointia?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Erlang on harrastushommissa käytössä. No retroilun puolella muutamankin prosessorin kanssa assembler ja MisterFPGA:n kanssa verilog, yms. Töissä sitten kaikkea tylsempää.
Vastaa Viestiin