Kryptovaluutat

Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4969
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Taas mennään, BTC on all-time-high. Mitä ootte mieltä kryptovaluutoista? Pari vuotta sitten tapahtuneen suuren krässin piti jopa tuhota kryptot kokonaan, mutta ei siltä näytä.
Capture.JPG
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
ID10T
Reactions:
Viestit: 11179
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Kryptovaluutat kuluttavat sähköä tolkuttomasti. Lisäksi ne ovat haavoittuvia.
kryptovaluutat.jpg
Laitoin löydökseni kuvakaappauksena, koska siinä referoitu raportti on maksullinen.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1145
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Mä en itse oikein usko kryptovaluuttoihin, mutta maailmankaupan kannalta jokin korivaluutta, joka siis olisi keskiarvo joidenkin isojen valuuttojen kursseista, voisi olla hyvä.

Tuossa esimerkkinä wocu: http://www.wocu.com/

Tuo World Currency Unit on 20 maailman suurimman valuutan painotettu korivaluutta. Tuollainen valuutta olisi maailmankaupassa hyvä, koska se vähentäisi valuuttakurssiriskiä kansainvälisessä kaupassa.

Toisaalta on niin, että USA etunenässä vastustaa tuollaisen korivaluutan käyttöönottoa, koska dollarilla on niin määräävä asema maailmankaupassa. Mutta euro ja nyttemmin Kiinan yuan ovat kasvattaneet asemaansa maailmankaupassa. Reservivaluuttojen kohdalla dollari on edelleen selvä ykkönen ja euro tulee kakkosena. Mutta Ukrainan sodan vuoksi esim. Kiina on pyrkinyt vähentämään dollarin käyttöä reservivaluuttana.

Kiina ja Venäjä myös haluaisivat nähdä dollarin tilalla jonkin muun valuutan maailmankaupassa. Tässä mielessä jokin tuon wocun kaltainen järjestely voisi olla käyttökelpoinen ratkaisu, jos tällaiseen valuuttaan joskus päädytään.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja Raspu »

BTC on scammi johon moni uskoo.
Niin kauan kun uskoo sillä voi pelurit tehdä rahaa.
Ite olen periaatteessa vastaan tommosia hypoteettisia valuuttoja.
Toi 20 valuutan valuuttakori olis minusta taas hyvä idea.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4969
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Purdue kirjoitti: 06 Maalis 2024, 17:01 Tuo World Currency Unit on 20 maailman suurimman valuutan painotettu korivaluutta. Tuollainen valuutta olisi maailmankaupassa hyvä, koska se vähentäisi valuuttakurssiriskiä kansainvälisessä kaupassa.
Toi olis hyvä stabiili valuutta. Vähän sama kuin indekseihin sijoittaminen.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1145
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja Purdue »

KultaKikkare kirjoitti: 06 Maalis 2024, 17:49
Purdue kirjoitti: 06 Maalis 2024, 17:01 Tuo World Currency Unit on 20 maailman suurimman valuutan painotettu korivaluutta. Tuollainen valuutta olisi maailmankaupassa hyvä, koska se vähentäisi valuuttakurssiriskiä kansainvälisessä kaupassa.
Toi olis hyvä stabiili valuutta. Vähän sama kuin indekseihin sijoittaminen.
Totta!

Mä en itse ole harrastanut sijoittamista, mutta jos harrastaisin niin sijoittaisin varmaankin euromääräisiin indeksiosuuksiin (ETF).

Jostain luin joskus, että jos ajattelee esim. suuria amerikkalaisia osakeindeksejä tyyliin Nasdaq, S&P 500 taikka Dow Jones, niin suurin osa piensijoittajista jotka käy itse kauppaa häviää noille indekseille.

Eli moni piensijoittaja tekisi isomman tilin pitkässä juoksussa sijoittamalla indeksiosuuksiin kuin käymällä itse aktiivista kauppaa. Lisäksi noitten indeksiosuuksien (ETF) vuotuiset kustannukset on huomattavasti alhaisemmat kuin perinteisten rahastojen perimät kulut.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4969
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Raspu kirjoitti: 06 Maalis 2024, 17:19 BTC on scammi johon moni uskoo.
Niin kauan kun uskoo sillä voi pelurit tehdä rahaa.
Ite olen periaatteessa vastaan tommosia hypoteettisia valuuttoja.
Toi 20 valuutan valuuttakori olis minusta taas hyvä idea.
No en ole eri mieltä. Mut eikö kaikki FIAT raha ole hypoteettista?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1145
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja Purdue »

KultaKikkare kirjoitti: 06 Maalis 2024, 18:31
Raspu kirjoitti: 06 Maalis 2024, 17:19 BTC on scammi johon moni uskoo.
Niin kauan kun uskoo sillä voi pelurit tehdä rahaa.
Ite olen periaatteessa vastaan tommosia hypoteettisia valuuttoja.
Toi 20 valuutan valuuttakori olis minusta taas hyvä idea.
No en ole eri mieltä. Mut eikö kaikki FIAT raha ole hypoteettista?
Oleellista mun käsittääkseni FIAT rahan kannalta on sen vaihdettavuus (convertibility). Ja sehän on tuo IMF, joka on hallinnoinut valuuttakursseja ja niihin liittyvää politiikkaa toisen maailmansodan jälkeen.

Tuossa teksti vuodelta 1996 IMF:n sivuilta, jonka aiheena on tuo valuuttojen vaihdettavuus:

https://www.elibrary.imf.org/display/bo ... 43/C03.xml


Kansainvälisen kaupan kannalta on siis tärkeää, että valuutta on vaihdettavissa toisiin valuuttoihin ilman rajoituksia.

Suurista valuutoista dollari ja euro on täysin vaihdettavia valuuttoja, mutta Kiinan yuan ei ole. Tämä tarkoittaa sitä ettei sen käyttö kansainvälisessä kaupassa ole yhtä ongelmatonta kuin dollarin ja euron.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja Raspu »

KultaKikkare kirjoitti: 06 Maalis 2024, 18:31
Raspu kirjoitti: 06 Maalis 2024, 17:19 BTC on scammi johon moni uskoo.
Niin kauan kun uskoo sillä voi pelurit tehdä rahaa.
Ite olen periaatteessa vastaan tommosia hypoteettisia valuuttoja.
Toi 20 valuutan valuuttakori olis minusta taas hyvä idea.
No en ole eri mieltä. Mut eikö kaikki FIAT raha ole hypoteettista?
Niin, nykyinen järjestelmä perustuu sopimukselle. US dollarilla voidaan kuitata velat printtaamalla dollareita. Eurossa se on vaikeempaa kun on monen valtion rahaliitto.
Minusta osakkeilla on realistisin arvo, koska niissä on takana oikeeta omistusta ja firmoja, vaikka kuplia nouseekin aika-ajoin.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Btc tulee käymään miljoonassa jossain vaiheessa. Kirjoitin näin liki 10v sitten jo.

Meillä on vaimon kanssa ujo osakesäästöprojekti sille, koska elää 50v mun ohi. Tyyliin huba kuussa sen eläkekassaan. Nyt on vuosi takana ja kurssinousu ihan melkein 50%.

Krypto ei kiinnosta säästökohteena yhtään, vaikka olen ollut haka btc:n kurssin ennustamisessa.
Can I pet that dog?
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Kryptovaluutat

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Minimus Yahves kirjoitti: 07 Maalis 2024, 02:28 Btc tulee käymään miljoonassa jossain vaiheessa. Kirjoitin näin liki 10v sitten jo.

Meillä on vaimon kanssa ujo osakesäästöprojekti sille, koska elää 50v mun ohi. Tyyliin huba kuussa sen eläkekassaan. Nyt on vuosi takana ja kurssinousu ihan melkein 50%.

Krypto ei kiinnosta säästökohteena yhtään, vaikka olen ollut haka btc:n kurssin ennustamisessa.
Tämä on minusta jepa järjestely.
Kunnon mies pyrkii eläessää järjestämään asiat niin että kuollessaan vaimo ja perhe ei jää tyhjän päälle.
Vastaa Viestiin