Tietoisuus (consciousness) on se minkä me kaikki subjektiivisesti koemme, ja joka on meidän hereillä ollessa koko ajan läsnä. Silti tiedemiehet ja filosofit eivät osaa selittää sen syvintä olemusta.
Tuolta voi lukea Stanford Encyclopedia of Philosophyn artikkelin tietoisuudesta:
https://plato.stanford.edu/entries/consciousness/
Filosofi David Chalmersin esittämä "tietoisuuden kova ongelma" (Hard problem of consciousness) on yksi keskeinen ja relevantti probleema:
Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_prob ... sciousnessIn philosophy of mind, the hard problem of consciousness is to explain why and how humans and other organisms have qualia, phenomenal consciousness, or subjective experiences.
Tuossa video, jolla Chalmers itse selittää mistä tietoisuuden kovassa ongelmassa on kyse:
Tuossa taas video, jolla Susan Blackmore kertoo tietoisuudesta. Blackmoren mukaan "tietoisuuden virta" on illuusio, jota ei ole olemassa. Aivot toimivat siten, että samaan aikaan on käynnissä lukemattomia prosesseja, ja mitään yhtä tietoisuuden virtaa taikka "kokijaa" ei ole olemassa:
Ja tuossa vielä video, jolla Daniel C. Dennett kertoo ajatuksistaan koskien tietoisuutta. Hänkin katsoo, että monet aivojen prosessit kilpailevat tietoisuuteen pääsystä yhtä aikaa. Lisäksi hän kyseenalaistaa kvaalioiden olemassaolon:
Elikkä, tietoisuudesta tiedetään paljon, mutta sen lopullista olemusta ei osata selittää. Tietoisuuden kova ongelma, jonka David Chalmers nostaa esiin, niin on se kuinka materiaaliset aivot tuottavat subjektiivisen kokemuksen?
Ja itse lähden siitä, että tietoisuus on materiaalisten aivojen prosessi, ja hylkään Kartesiolaisen dualismin, mutta selittämättä jää se, että kuinka materiaaliset aivot itse asiassa tuottavat tämän fenomenaalisen tietoisuuden kokemuksen.
Tietoisuus on siis se minkä me kaikki tunnemme koska koemme sen jatkuvasti ollessamme hereillä. Silti sitä ei tiede vielä osaa täysin selittää. Nuo ammatikseen tätä pohtineet tuntuvat hylkäävän ajatuksen tietoisuuden virrasta ja yhdestä kokijasta, joka tuon virran kokee. Kun aivojen prosessointia on tutkittu, niin tuota kokijaa ei löydy mistään. Mikä on siis Minän syvin olemus? Vai onko sekin eräänlainen illuusio, jota ei ole olemassa?