AimoJortikka kirjoitti: ↑16 Maalis 2024, 07:53 https://www.nuhvi.fi/index.php/fi/tieto ... en-kertoja
Kylmäkosken kertoja.
"Toivo Santalahti Kylmäkoskelta suunnitteli ja toteutti lisävälityksen Nuffield 3 ja 4 mallin traktoreihin 1950 luvun lopulla. Tämä Nuffieldin kytkimen ja vaihteiston välissä olevassa tyhjässä tilassa sijaitseva rataspari koteloineen mahdollisti vaihteiden ja ulosoton/hihnapyörän nopeuksien määrän tuplaantumisen. Alunalkaen prototyyppi valmistettiin levytavarasta ja rattaat olivat Neuvostoliittolaisesta Klim Voroshilov panssarivaunusta. Tuotantomalleissa vaihteisto oli valua ja rattaat teetätettiin nyk. ATA Gearsilla.
Vaihdelaatikosta löytyi pykäliä alkuun 10+2, ulosotosta 540, sekä noin 1000 rpm ja jälkeenpäin "Tenspeed"- malleissa 20 + 4.
Rataspari muutti välitystä 1,5 kertaiseksi, jolloin huippunopeudet nousivat tavallisesta 30-34 km/h noin 45 km/h riippuen moottorin kierroksista, vakiokierroksinen Nuffield DM4 tai 460 kulki juuri ja juuri 45 km/h. Kuutosmoottoreilla varustettuina nopeudet lähentelivät maagista kuuttakymppiä kierrosten hipoessa 2800 rpm. On turha väittää, että vakiokierroksinen Nuffield nelos tai kolmosmoottorilla kulkisi yli 50 km/h!"
Ennen oli miehet rautaa. Nimittäin Nuffin tankovälitteiset rumpujarrut olivat sellaiset, että jo traktorin pysäyttäminen oli joskus haasteellista. Tarvittiin voimaa. Ja jarrujen puoltaminen oli ongelma. Siihen kun lisättiin tuo nopeus ja aivan hillitön kärry taakse ja massiivinen kuorma puuta niin siinä oli varmasti henki löysässä. Eikä se Nuffin tehostamaton ohjaus hiukan väljänä varmasti auttanut hengissä pysymistä.
Tunnetko ketään joka on jäänyt henkiin ?