Reserviläiskolutus

Tämä alue on kaatopaikka postauksille, joita valiolautakunta ei hyväksynyt muilla alueilla.
Jos tekee mieli tonkii, niin tee se täällä.
Avatar
Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:
Viestit: 364
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 07:24

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

Enigma kirjoitti: 22 Joulu 2022, 19:00
Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 22 Joulu 2022, 18:41
Oispa ollu tyttöystävää :(
Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella. Tyttöystävä haittasi bilettämistä, toisaalta sai elää sitä kanielämää. Molemmat aika yliarvostettuja nykyvinkkelistä.
JPr ssä asian hoiti siihen määrätty vartioryhmä. Minä kun olin etelästä ja vietin pääosat lomista varuskunnassa, olin kaksi kertaa prikaatin vartiopäällikkönä ja kerran Prikaatin apulaispäivystäjänä. Tämän vuoksi minut laskettiin kait suck the dick-luokkaan ja ylennettiin. Olisin varmasti rakastunut meidän asealiupseeriin (sotilasmestari), mutta siihen aikaan sellainen oli ehdottomasti kiellettyä.
Lisäksi olin hetero. Paska tuuri.
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Näin sitä tosisotilaat taistelee - mitään hätälippaita.... ;)

https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/ ... 7ac4c11108
Poistettu
Reactions:

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b8b3 ... 48e66c8cf8

"Fakta on, että palveluskelpoisten miesten määrä ikäluokasta on tässä matkan varrella pienentynyt. Siinä näkyy yhteiskunnan polarisaatio. Silloin kun itse lähes 45 vuotta sitten menin varusmieheksi, niin ne määrät pyörivät jossain 90 prosentissa, ketkä olivat palveluskelpoisia. Nyt ollaan alle 70 prosentin lukemissa."
Poistettu
Reactions:

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Enigma kirjoitti: 23 Joulu 2022, 14:48 Näin sitä tosisotilaat taistelee - mitään hätälippaita.... ;)

https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/ ... 7ac4c11108
Vittu mikä urpo.🤣
Siinä oli taas "tähdättyjä" laukauksia umpimähkää.
Poistettu
Reactions:

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Lyde19 kirjoitti: 22 Joulu 2022, 17:25 Juttellin äskettäin parin kohta armeijaan menevän pojan kanssa. Motivaatio on nykyisin kova. Toinen kertoi menevänsä rukkiin tai tarkka-ampujaksi. Toine erikoisrajajääkäriksi jos läpäisee testit. Pääsykokeisiin treenataan erikseen. Piti tietysti kertoa että olen samassa paikassa ollut mutta sissinä.
Olen vähän kateellinen teille armeijan käyneille. Itse nimittäin asepalveluksesta vapautettu terveydellisistä syistä.

Jos on metsästysharrastaja niin tarkka-ampujaksi on mahiksia. Kapunkipoitsuja niihin ei yleensä kelpuuteta.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3187
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Enigma kirjoitti: 22 Joulu 2022, 18:43 Absurdein ja vaarallisin asia meillä oli kiertovartio, jossa kovat lippaassa. Pakkasyö ja pehmeää lunta kaikkialla, pimeys ja täydellinen hiljaisuus - puun takaa lähtevä jänis aiheutti lähes sydänkohtauksen. Yksi kaveri sekosi ja ampui koko lippaallisen varaston peltikattoon.
Meillä kanssa kiertovartio ja kovat lippaassa. Ja reitti sellainen, että joskus tuumasin että jos rynkyn tarvitsisin siviiliin niin tuolle reitille vaan pesäpallomailan kanssa ja sopivasta pimeästä nurkasta kun kääntyy niin lyö heti, ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia väistää. Kuka lienee senkin reitin suunnitellut. Meillä myös yksi kaveri ilmeisesti sekosi. Tai sitten pelkäsi liikaa (oli kaveri joka pelästyi kun ruokapöydässä pyysi että "saanko suolaa?") eikä kehdannut tunnustaa kenellekään. Uskalsi mieluummin ampua itsensä. Aivot seinällä. Yksikön vääpelinä oli aika karskin maineessa ollut sotilasmestari, oli pari viikkoa varsin hiljaista poikaa.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3187
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Enigma kirjoitti: 22 Joulu 2022, 16:30 En muista patruunoista muuta kuin että oli varta vasten tehty kp-käyttöön ja liian tehokkaita pistooleille. Siksi hävityskamaa aseiden mukana, ja siksi niitä saatinkin paukuttaa. Ei kuulunut mihinkään koulutukseen, mutta joskus armeijassa mukaviakin kapiaiisia ja järjesti tällaiset ammunnat.
Jouduin tai pääsin pariksi viikoksi VMTLn takia vähän ammuskelemaan. Olin paikassa (sijaintia ei saanut kertoa ja en hämmästyisi vaikka olisi edelleen samassa käytössä), missä varastoitiin siihen aikaan "hätävaraa" eli siellä oli aivan julmettu määrä Suomi-konepistoolia ja pystykorvaa ja muuta museokamaa, pikakivääriä ja konekivääriä. Niitä roudattiin kuorma-autolla ampumaradalle laatikoittain ja hommana oli putsata varastorasvat, ampua jokaisella joitakin laukauksia ja laittaa uudestaan varastorasvat. Oli mukava TVÄL-sotilasmetari ja saatiin vähän leikkiäkin. Pystykorva oli muuten aivan jumalattoman tarkka vielä 300 metristä.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3187
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Raspu kirjoitti: 24 Joulu 2022, 09:11 https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b8b3 ... 48e66c8cf8

"Fakta on, että palveluskelpoisten miesten määrä ikäluokasta on tässä matkan varrella pienentynyt. Siinä näkyy yhteiskunnan polarisaatio. Silloin kun itse lähes 45 vuotta sitten menin varusmieheksi, niin ne määrät pyörivät jossain 90 prosentissa, ketkä olivat palveluskelpoisia. Nyt ollaan alle 70 prosentin lukemissa."
Tuota noin. Juu. Tosin omasta kokemuksesta voin sanoa, että aikanaan armeijaan pääsi sellaisia, joiden ei sinne olisi kuulunut päästä.

Muistan kaverin vieläkin. Ei osannut edes kengännauhoja sitoa. Ei oppinut arvomerkkejä. Eikä oikein mitään muutakaan.
Kotiutettiin sitten lopulta yhden ampumarataepisodin jälkeen. Ohjehan oli, että jos rynkky jumittaa, niin piti nostaa toinen (en enää muista kumpi) jalka polvitaipeesta koukkuun ylös ja odottaa, että joku kouluttaja tulee selvittämään tilannetta.
No, mitäpä teki hän? Nousi seisomaan, rynkky tuossa lantiolla, osoitti piipulla kohti ammuntaa johtanutta kadettia ja sanoi "Tää ei lauennut". Kadettihan veti heti maihin ja sitten alkoi sellainen huuto, että nykypäivän alokkaat laskisivat housuihinsa. Oli ollut aikaisemminkin sen verta kaikenlaista, että tuon jälkeen kotiutettiin. Onneksi.

Toista ei kotiutettu, mutta muistan kyllä senkin. Kaveri oli käsketty ampumaratavartiosta (paikka tiellä, että kukaan ei eksy vahingossa ampumaradalle) näyttösuojaan. Mitäpä teki hän. Olin itse ampumassa, ammuntana se, missä taulut nousee ja laskee. Näin silmänurkastani, miten kaveri lähestyy etuoikealta kyyryssä juosten samalla kun räiskimme kovilla. Ammunnan johtaja oli vanhempi pitkän linja sotilasmestari. Pelkäsimme että saa sydärin kun huusi "TULI SEIS!!! TULI SEIS!!!" kun kaveri juoksi kyyryssä ja syöksyi näyttösuojaan.

Muitakin oli kuten tuo kaveri joka vartiolenkillä ampui itsensä, eräs joka yritti lyödä kokelasta puukolla yms yms kaikkea kivaa. Mutta omiin kokemuksiin viitaten niin saattaa olla, että nykyisin tuollaiset tapaukset pyritään karsimaan ennalta eikä vasta sitten kun on sattunut jotakin. Tosin jos hylkäyssyy ei ole päänupissa vaan fysiikassa muuten, niin onhan kunto heikentynyt. Mahtaako monessakaan olla niin kuin meillä että tuvan tulo-cooperin keskiarvo oli lähes 3.000 metriä. Tosin minä nostin sitä keskiarvoa omalla tuloksellani tietty hiukan mutta melko kovakuntoisia olivat muutkin.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3187
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 22 Joulu 2022, 18:19 Minua alkaa lähinnä nolottamaan aina nämä inttimuistelot kylmimpine talvineen koskaan ym. muistot. Intti on kuitenkin ollut 98%:lle sitä samaa ilman suksivaraston katolle poistumisia ja sitä ex- legioonalaista, joka puukon kanssa meni teltan seinän läpi. Tylsää. Puurtamista. Toistoa.
Toisilla intti saatoi olla myös oppitunneilla istumista ja kokeisiin lukemista, intissä kun on monenlaista aselajia ja toimintaa. Joissakin vaaditaan älyä ja osaamista, joissakin sitten jotakin muuta.

Minä olen kertausharjoituksissa ollessani nukkunut enemmän öitä teltassa metsässä kuin 11 kuukauden armeija-aikana.
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Yksi näkökulma

Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18616
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Joo-o. Toinen, siis näkökulma aiheeseen.
Juice Leskinen - Kuusessa Ollaan
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7898
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Reserviläiskolutus

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Vituttaa kun ei pääse enää kertausharjoituksiin. Pitäisi varmaan anoa esikunnasta konsultin paikkaa harjoituksiin.
Vastaa Viestiin