No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Eivät ehkä tavalla joka on tuossa Goswellin hypoteesin raakileessa. Jos se on mahdollista niin vain siitä syystä että musta aukko on "Höyrystynyt" siihen pisteeseen että fizzle??? (Tuohan viittaa jo kiivaaseen poreiluun, mutta räjähdys?). Joku muu voi ottaa kantaa tuohon kvantti-informaatio ongelmaan.

Do black holes explode? The 50-year-old puzzle that challenges quantum physics


Stephen Hawking’s paradoxical finding that black holes don’t live forever has profound, unresolved implications for the quest for unifying theories of reality.

https://www.nature.com/articles/d41586-024-00768-4

As for the title of Hawking’s paper, seeing actual black-hole explosions is a possibility that astronomers take seriously. Large black holes act like very cold bodies, but smaller ones are hotter, which makes them shrink faster; and the particles they shed should become more and more energetic, reaching a culmination when the black hole disappears. Hawking showed that ‘ordinary’ stellar-mass black holes, which form when massive stars collapse in on themselves at the end of their lives, take many times longer than the age of the Universe to get to this point. But, in principle, black holes with a range of smaller masses could have formed from random fluctuations in the density of matter during the first moments after the Big Bang. If a primordial black hole of the right mass were to fizzle into non-existence somewhere near the Solar System, it could be picked up by neutrino and γ-ray observatories.

Astronomers have not seen any black holes explode so far, but they are still on the lookout5. Such an observation would have certainly earned Hawking the Nobel Prize that eluded him all his life. As it is, the questions produced by his simple, inquisitive paper title look set to nourish the intersection between cosmology and physics for a good few years yet.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6112
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Deimos kirjoitti: 17 Maalis 2024, 03:21 Eivät ehkä tavalla joka on tuossa Goswellin hypoteesin raakileessa. Jos se on mahdollista niin vain siitä syystä että musta aukko on "Höyrystynyt" siihen pisteeseen että fizzle??? (Tuohan viittaa jo kiivaaseen poreiluun, mutta räjähdys?). Joku muu voi ottaa kantaa tuohon kvantti-informaatio ongelmaan.
Luin jostain, että se mustan aukon viimeinen hetki olisi ihmisen mittakaavassa jonkinmoista ydinräjähdystä vastaava, mutta astronomisessa skaalassa hyvin vähäinen tussahdus. Muistaakseni esim. Auringon tavallisiin flareihin liittyy kertaluokkia suurempien energiamäärien vapautuminen.
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4398
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Olen hyvin pettynyt tieteentekijöihin, käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta. Ensin sanotaan että tapahtumahorisontti on vain ulkopuoliselle ilmentyvä rajapinta joka mustan aukon gravitaation, erittäin voimakkaan gravitaation takia pitää kaiken mustassa aukossa, mikään ei karkaa, ei edes valo, astronautti voi periaatteessa ylittää tuon rajapinnan huomaamattaan, jopa elossa mutta vain jos musta aukko on valtavan suuri.

Sitten joku helvetin idiootti tulee sanomaan että tuon näennäisen rajapinnan kohdalle mahdoillisesti ilmentyvä kvanttifluktuaatio aiheuttaa mustan aukon höyrystymisen, Neutronin kuvaamalla tavalla?????

Eikö tuo tieteen mastermind tajua että tuossa ei puhuta vielä mustasta aukosta itsestään, vaan vain rajapinnasta matkalla mustaan aukkoon, ei noilla tapahtumilla tuossa rajapinnassa ole mitään merkitystä itse mustaan aukkoon, etenkin kun se mikä luovuttaa energiaa on se hiukkasparin toinen puolikas, ei itse musta aukko. Millä helvetin ajatuksella joku voi saada mustan aukon massan noin vähenemään, umpihullu ajatus.

:mrgreen:
Minun mielestä noin.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Goswell kirjoitti: 17 Maalis 2024, 11:14 Olen hyvin pettynyt tieteentekijöihin, käsittämätöntä epäjohdonmukaisuutta. Ensin sanotaan että tapahtumahorisontti on vain ulkopuoliselle ilmentyvä rajapinta joka mustan aukon gravitaation, erittäin voimakkaan gravitaation takia pitää kaiken mustassa aukossa, mikään ei karkaa, ei edes valo, astronautti voi periaatteessa ylittää tuon rajapinnan huomaamattaan, jopa elossa mutta vain jos musta aukko on valtavan suuri.

Sitten joku helvetin idiootti tulee sanomaan että tuon näennäisen rajapinnan kohdalle mahdoillisesti ilmentyvä kvanttifluktuaatio aiheuttaa mustan aukon höyrystymisen, Neutronin kuvaamalla tavalla?????

Eikö tuo tieteen mastermind tajua että tuossa ei puhuta vielä mustasta aukosta itsestään, vaan vain rajapinnasta matkalla mustaan aukkoon, ei noilla tapahtumilla tuossa rajapinnassa ole mitään merkitystä itse mustaan aukkoon, etenkin kun se mikä luovuttaa energiaa on se hiukkasparin toinen puolikas, ei itse musta aukko. Millä helvetin ajatuksella joku voi saada mustan aukon massan noin vähenemään, umpihullu ajatus.

:mrgreen:
Olen minäkin. "Tieteen tekijöihin". Saa tulkita ihan vapaasti.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4398
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Korjataan nyt alkuun pari juttua, ei ole olemassa mitään mustaa aukkoa, vaan vain hyvin tiheitä ja erittäin massiivisia kohteita joilla on siksi hurjan voimakas gravikenttä. Toisekseen ei ne räjähdä, ne laajenee lopulta. Eikä ne haihdu.
Minun mielestä noin.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Goswell kirjoitti: 18 Maalis 2024, 13:44 Korjataan nyt alkuun pari juttua, ei ole olemassa mitään mustaa aukkoa, vaan vain hyvin tiheitä ja erittäin massiivisia kohteita joilla on siksi hurjan voimakas gravikenttä. Toisekseen ei ne räjähdä, ne laajenee lopulta. Eikä ne haihdu.
Vai niin???? Ja minä olen Tommy Tabermann.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4398
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Deimos kirjoitti: 18 Maalis 2024, 13:57
Goswell kirjoitti: 18 Maalis 2024, 13:44 Korjataan nyt alkuun pari juttua, ei ole olemassa mitään mustaa aukkoa, vaan vain hyvin tiheitä ja erittäin massiivisia kohteita joilla on siksi hurjan voimakas gravikenttä. Toisekseen ei ne räjähdä, ne laajenee lopulta. Eikä ne haihdu.
Vai niin???? Ja minä olen Tommy Tabermann.
Ai, hauska tutustua.
Minun mielestä noin.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Goswell kirjoitti: 18 Maalis 2024, 14:09
Deimos kirjoitti: 18 Maalis 2024, 13:57
Goswell kirjoitti: 18 Maalis 2024, 13:44 Korjataan nyt alkuun pari juttua, ei ole olemassa mitään mustaa aukkoa, vaan vain hyvin tiheitä ja erittäin massiivisia kohteita joilla on siksi hurjan voimakas gravikenttä. Toisekseen ei ne räjähdä, ne laajenee lopulta. Eikä ne haihdu.
Vai niin???? Ja minä olen Tommy Tabermann.
Ai, hauska tutustua.
Kiitos paljon myös Edvin Laine.👍🍺.Hauska tutustua nyt kun maskit ovat poissa päältä.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Goswell kirjoitti: 18 Maalis 2024, 13:44 Korjataan nyt alkuun pari juttua, ei ole olemassa mitään mustaa aukkoa, vaan vain hyvin tiheitä ja erittäin massiivisia kohteita joilla on siksi hurjan voimakas gravikenttä.
Käsityksesi ovat vastoin teorioita ja havaintoja: https://chat.openai.com/share/8197f94b- ... 022d8158b7
Noin näin minä ajattelen
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4398
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Keckuli kirjoitti: 18 Maalis 2024, 21:05
Goswell kirjoitti: 18 Maalis 2024, 13:44 Korjataan nyt alkuun pari juttua, ei ole olemassa mitään mustaa aukkoa, vaan vain hyvin tiheitä ja erittäin massiivisia kohteita joilla on siksi hurjan voimakas gravikenttä.
Käsityksesi ovat vastoin teorioita ja havaintoja: https://chat.openai.com/share/8197f94b- ... 022d8158b7
Jaa että kuvittelet AI:n olevan jumalansanaa, se toistaa ihmisten uskomuksia. tuossa toteaa näin.

"Romahtaminen mustaksi aukoksi: Kun paine kasvaa riittävän suureksi, tähden keskiosan aine romahtaa äärimmäisen tiheäksi pisteksi, jota kutsutaan singulaarisuudeksi. Tämä luo mustan aukon tapahtumahorisontin ympärille, joka on alue, jonka sisällä gravitaatio on niin voimakasta, että mikään, ei edes valo, voi paeta sen sisältä."

Se musta kappale on tuon tapahtumahorisontin sisällä, ei ympärillä. Valo karkaa tapahtumahorisontin ulkopuolelta, ei sisältä.
Minun mielestä noin.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Keckuli kirjoitti: 18 Maalis 2024, 21:05
Goswell kirjoitti: 18 Maalis 2024, 13:44 Korjataan nyt alkuun pari juttua, ei ole olemassa mitään mustaa aukkoa, vaan vain hyvin tiheitä ja erittäin massiivisia kohteita joilla on siksi hurjan voimakas gravikenttä.
Käsityksesi ovat vastoin teorioita ja havaintoja: https://chat.openai.com/share/8197f94b- ... 022d8158b7
Pitkästä aikaa, Keckuli👍
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7919
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Eräs Universiumin loppuskenaario on kaikkeus on pimeä ja siellä vaeltaa valtavia rautaplaneettoja. Rautaa siksi että se ei enää ydinreaktiossa hajotessaan tuota energiaa. Eikä myöskään fuusiossa.
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4398
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Lyde19 kirjoitti: 18 Maalis 2024, 22:03 Eräs Universiumin loppuskenaario on kaikkeus on pimeä ja siellä vaeltaa valtavia rautaplaneettoja. Rautaa siksi että se ei enää ydinreaktiossa hajotessaan tuota energiaa. Eikä myöskään fuusiossa.
Minun mielestä noin.
Paikalla
OlliS
Reactions:
Viestit: 11241
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Räjähtävät.

Siinä se kierrätys on, jota ilman emme voi universumin mekaniikkaa ymmärtää. Mutta ei kaikkeudessa yhtä aikaa, kuten Syklinen malli sanoo, vaan paikallisesti.

Toinen mitä täytyy tapahtua, että suuria räjähdyksiä olisi, on, että galakseja tulee lähekkäin.

Miksi emme näe? Niin kaukana, ettemme tajua välähdystä sellaiseksi? Jotkut kvasaarit? Ei etsitäkään niitä pelkästään, vaan niiden jälkeisiä sumuja! Sumuja, joiden takaa ei näy galakseja. Pimeitä alueita taivaalla.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: No? Räjähtävätkö mustat aukot?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Neutroni kirjoitti: 17 Maalis 2024, 09:09
Deimos kirjoitti: 17 Maalis 2024, 03:21 Eivät ehkä tavalla joka on tuossa Goswellin hypoteesin raakileessa. Jos se on mahdollista niin vain siitä syystä että musta aukko on "Höyrystynyt" siihen pisteeseen että fizzle??? (Tuohan viittaa jo kiivaaseen poreiluun, mutta räjähdys?). Joku muu voi ottaa kantaa tuohon kvantti-informaatio ongelmaan.
Luin jostain, että se mustan aukon viimeinen hetki olisi ihmisen mittakaavassa jonkinmoista ydinräjähdystä vastaava, mutta astronomisessa skaalassa hyvin vähäinen tussahdus. Muistaakseni esim. Auringon tavallisiin flareihin liittyy kertaluokkia suurempien energiamäärien vapautuminen.
Olen samoilla linjoilla.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Vastaa Viestiin