Nämä valenssiasiat on kontrolloiduissa kokeissa yleensä pelkistetty äärimmilleen. Tyyliin saatko rahaa vai menetätkö, tunnetko kipua vai et tai saatko negatiivista vai positiivista palautetta. Todellisen elämän tilanteissa yleensä ei ole kyse noin selkeistä outcomeista, vaan helposti mitattavien konkreettisten hyötyjen ja haittojen lisäksi monimutkaisemmista sosiaalisista kytkennöistä ja arvioiduista todennäköisyyksistä. Usein vielä niin, että erilaiset vaikutukset tulevat erilaisilla aikajänteillä ja jos on impulsiivinen luonne, ne nopeat vaikutukset painavat enemmän kuin vähemmän impulsiivisella.Purdue kirjoitti: ↑18 Maalis 2024, 09:34Joo, en siis ole julkaissut tuota, mutta lähellä oli. Kirjoittelin tossa noin vuosi sitten erään amerikkalaisprofessorin tuoreeseen kirjaan liittyen kirja-arvostelun esseen muodossa englannin kielellä, ja tämä taulukko oli osa sitä analyysiä. Ja tuo professori tykästyi sen verran siitä esseestä, että kirjoitin sen arvostelun pohjalta toisen esseen, joka olisi ollut enemmän julkaisukelpoinen. Homma kariutui omalta osaltani kuitenkin siihen, että se aiottu media olisi ollut open access julkaisu, jossa artikkelin julkaisukustannukset lankeavat kirjoittajalle. Article processing charges sekä englannin kielen tarkistus olisi tulleet maksamaan lähemmäs pari tonnia, joten päätin olla julkaisematta tuota esseetä. Ei nuo mun ideat nyt niin mullistavia olleet, vaikka toisaalta olisi ollut ihan kiva julkaista se essee.MooM kirjoitti: ↑18 Maalis 2024, 09:13 Lisähuomiona, ei mitenkään kritiikkinä tms: Siihen, miten joku kokemus asettuu valenssissa (pos/neg-akseli), vaikuttaa paitsi kokemuksen komponenttien objektiivinen valenssi, myös henkilön arvot. Kokemukseen voi liittyä vaikkapa fyysisesti epämukavia tuntemuksia (esim raskas työ, paleleminen tms) tai taloudellisia menetyksiä, mutta jos kokemukseen liittyy tunne, että toimii arvojensa mukaan vaikkapa auttamalla toista, nettona kokemus (tai odotukset kokemuksesta, mikä liittyy motivaatioon) voi olla selvästi positiivinen.
Oletko julkaissut tuon jossain vai mistä noin formaali ja englanninkielinen tapa esittää asia?
Ja joo, tuo sun valenssinäkökulma on mielenkiintoinen, ja sitä olen itsekin pohtinut. Mä näkisin, että tuo kysymys hyvästä ja pahasta (pos/neg) on jaettavissa kolmeen osaan:
1) Yksilön etunäkökulma
2) Yksilön preferenssit
3) Yksilön tunteet
Noi kaikki kolme näkökulmaa tulee eri yhteyksissä esiin sen suhteen kuinka yksilö tulkitsee jotakin asiaa, prosessia, ilmiötä taikka objektia positiivinen-neutraali-negatiivinen akselilla.
Ja tuo evaluaatio siis tästä näkökulmasta auttaa sitä tulkitsijaa luomaan suhteen siihen ulkoiseen objektiin. Eli tuleeko asiaa lähestyä vai pitäisikö se torjua?
Ja kun ajattelee rationaalisen valinnan teoriaa, niin siinä preferenssit on se ratkaiseva tekijä. Tunnepuolta eli affektiivista arvottamista pidetään yleensä epärationaalisena, mutta tuo yllä oleva kolmijako osoittaa sen, että nuo kaikki kolme näkökulmaa vastaavat yhteen ja samaan kysymykseen: onko jokin asia hyvä taikka paha sen tulkitsijan kannalta?
Jos mielihyvä "oikein tekemisestä" ja muusta altruismista (tai mielipaha väärin tekemisestä) lasketaan koettuun valenssiin (=hyötyyn) mukaan, en usko kenenkään tekevän asioita, joista on toiselle hyötyä, mutta itselle selvästi nettona negatiivista valenssia.