Avaimen päivittäminen

SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Avaimen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja SHT »

Olen joskus aiemmin (kesällä) kirjoittanut elektromekaanisen ulko-oveni lukon temppuilusta. Lukko vaihdettiin kesällä ja sen jälkeen se toimi moitteettomasti. Eilen lukko alkoi taas temppuilla. Huoltoyhtiön poika kävi katsomassa lukkoa ja sanoi, että vika voi olla pieleen menneestä päivityksestä. Hän kävi päivittämässä avaimeni alakerran ulko-oven lukijassa. Lukija oli kuulema pitänyt pii-piip-piip ääntä, mistä huomaa, että päivitys on käynnissä. Toivottavast se auttoi, ainakin poika sai lukon aukeamaan tällä keinolla. Aina sitä oppii uutta.
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 438
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: Avaimen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Yaleko?
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11072
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Avaimen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Meillä on iLoq ja lukkoja asennettaessa kerrottiin, että lukot ovat päivitettävissä ilman tarvetta tulla asuntoon. Hyvä niin, mutta mitä niissä ylipäätään pitää päivittää? Virustorjuntaako? Pelottaa ajatus, että joku hakkeri pääsee kotiimme tuosta vaan. Vaikka eihän se lukkojen tiirikointikaan harvinaista ole, mutta tuollainen hakkerointisysteemi on silti keljumpi, koska kaiketi voro voi silloin tehdä kaikki muut avaimet kelvottomiksi, paitsi omansa.
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Avaimen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja SHT »

apetteri kirjoitti: 23 Maalis 2024, 20:44Yaleko?
En tiedä, pitäisi kysyä isännöitsijältä.
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Avaimen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja SHT »

ID10T kirjoitti: 24 Maalis 2024, 07:39 Meillä on iLoq ja lukkoja asennettaessa kerrottiin, että lukot ovat päivitettävissä ilman tarvetta tulla asuntoon. Hyvä niin, mutta mitä niissä ylipäätään pitää päivittää? Virustorjuntaako? Pelottaa ajatus, että joku hakkeri pääsee kotiimme tuosta vaan. Vaikka eihän se lukkojen tiirikointikaan harvinaista ole, mutta tuollainen hakkerointisysteemi on silti keljumpi, koska kaiketi voro voi silloin tehdä kaikki muut avaimet kelvottomiksi, paitsi omansa.
Minulla on huono kuulo, mutta nyt onnistuin kuulemaan päivityksen piip-piip-äänen. Itsekin ihmettelen, mitä varten täytyy päivittää. Varmaan virustorjuntaa ja joidenkin avainten poistoa käytöstä/otosta kiäyttöön.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Avaimen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

En näistä teidän avaimista tiedä, mutta omia vastaavia pitää päivittää tasaisin väliajoin jotta käyttöoikeus pysyy voimassa. Tietysti sen takia, että samalla tarkistetaan ja tarvittaessa päivitetään avaimelle annetut kulkuoikeudet. Mulla on paljon sellaisia kulkuja joissa otetaan toinen avain seinän putkilukosta, niin eipä se kulkuoikeus ainakaan noissa voi olla missään muualla kuin siellä avaimen sisällä.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11072
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Avaimen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Varaktori kirjoitti: 24 Maalis 2024, 12:33 En näistä teidän avaimista tiedä, mutta omia vastaavia pitää päivittää tasaisin väliajoin jotta käyttöoikeus pysyy voimassa. Tietysti sen takia, että samalla tarkistetaan ja tarvittaessa päivitetään avaimelle annetut kulkuoikeudet. Mulla on paljon sellaisia kulkuja joissa otetaan toinen avain seinän putkilukosta, niin eipä se kulkuoikeus ainakaan noissa voi olla missään muualla kuin siellä avaimen sisällä.
Täytyyhän sen kulkuoikeuden olla lukossakin. Mistä se avain muuten sen saisi? Ja lukkoja ohjaa jonkinlainen keskusyksikkö.

https://avainasunnot.fi/avainjakoti/sah ... llisuutta/
avainasunnot kirjoitti:Avainten ja lukkojen pääsyoikeuksien ohjelmointi ja hallinta toimii internetin yli toimivan ohjelman kautta.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Avaimen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

ID10T kirjoitti: 24 Maalis 2024, 12:41
Varaktori kirjoitti: 24 Maalis 2024, 12:33 En näistä teidän avaimista tiedä, mutta omia vastaavia pitää päivittää tasaisin väliajoin jotta käyttöoikeus pysyy voimassa. Tietysti sen takia, että samalla tarkistetaan ja tarvittaessa päivitetään avaimelle annetut kulkuoikeudet. Mulla on paljon sellaisia kulkuja joissa otetaan toinen avain seinän putkilukosta, niin eipä se kulkuoikeus ainakaan noissa voi olla missään muualla kuin siellä avaimen sisällä.
Täytyyhän sen kulkuoikeuden olla lukossakin. Mistä se avain muuten sen saisi? Ja lukkoja ohjaa jonkinlainen keskusyksikkö.

https://avainasunnot.fi/avainjakoti/sah ... llisuutta/
avainasunnot kirjoitti:Avainten ja lukkojen pääsyoikeuksien ohjelmointi ja hallinta toimii internetin yli toimivan ohjelman kautta.
Noista putkilukoista ei kyllä ole mitään yhteyksiä minnekään. Sähkönkin ne saa pienestä generaattorista joka pyörähtää kun avain työnnetään lukkoon. Eiköhän niissä ole jokin sarjanumero ja avaimessa tieto saako sillä numerolla olevaa lukkoa avata. Nämä siis työkäytössä mulla enkä ole perehtynyt niiden tekniikkaan. Kotona on ihan perinteinen mekaaninen lukko ja avain.
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Avaimen päivittäminen

Viesti Kirjoittaja SHT »

Varaktori kirjoitti: 24 Maalis 2024, 12:45 Noista putkilukoista ei kyllä ole mitään yhteyksiä minnekään. Sähkönkin ne saa pienestä generaattorista joka pyörähtää kun avain työnnetään lukkoon. Eiköhän niissä ole jokin sarjanumero ja avaimessa tieto saako sillä numerolla olevaa lukkoa avata. Nämä siis työkäytössä mulla enkä ole perehtynyt niiden tekniikkaan. Kotona on ihan perinteinen mekaaninen lukko ja avain.
Itsekin olen ajatellut, että avaimessa olevan valon syttymiseen tarvittava sähkö tulee generaattorista, joka pyörähtää, kun avain työnnetään lukkoon. Pitkään luulin, että avaimessa on paristo.
Vastaa Viestiin