[TIEDE] Psykologia | Tutkimus: ole sosiaalinen, tulet onnelliseksi

Helsingin Sanomat - Tiede uutisia.
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: [TIEDE] Psykologia | Tutkimus: ole sosiaalinen, tulet onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Neutroni kirjoitti: 20 Maalis 2024, 20:44 Ainakin minun arkikokemus on hyvin vahvasti samansuuntainen. Sosiaaliset ihmiset, jotka nauttivat toistensa seurasta ja muusta yhteisöllisyydestä ovat onnellisempia, terveempiä ja vauraampia. Mutta valitettavasti sosiaalisuus on lahjakkuutta ja varhaislapsuuden kehitystä, johon ei juuri voi aikuisena vaikuttaa. Jos taipumusta siihen ei ole ja kokee muut ihmiset ärsyttävinä tai pelottavina, sille ei ole tehtävissä mitään, ainakaan mitään mikä tuottaisi enemmän onnellisuutta kuin itsen pakottamisen kärsimys.
Mielestäni tuossa on yhdistetty kaksi täysin eri asiaa, pelko ja ärsyyntyminen. En osaa sanoa tuosta pelkopuolesta, siihen ehkä voi olla hoidettavissa oleva syy, mutta väittäisin että vahva sosiaalinen toiminta onnistuu sellaisten introverttien välillä, jotka jakavat samat mielenkiinnon kohteet, eivätkä ärsytä toisiaan typerilla turhanpäiväisillä jutuilla 18euron sunnuntaibrunssilla.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: [TIEDE] Psykologia | Tutkimus: ole sosiaalinen, tulet onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Deimos »

deep purpose kirjoitti: 20 Maalis 2024, 21:20
Deimos kirjoitti: 20 Maalis 2024, 21:13 Urpoin uutinen mihin olen vähään aikaan törmännyt. Jos haluan todella onnettomaksi niin yritän olla sosiaalinen. Kaikki eivät vain ole laumaeläimiä ja se ei todellakaan ole jokaista varten. Siis apinalaumassa viihtyminen.
Joo, viihdyn kans mainiosti omissa oloissa. Aina välillä kyllä tekee mieli sit mennä etsimään nais-seuraa tai nähdä sukulaisia/ystäviä, mut muuten kyllä studio/kalja yhdistelmä etoo.
Kuusi tuntia ja toinen päivä täynnä tup akka lakkoa. Myös ALKO jää nyt koska haluan sen 3000 euron PC-päivityspaketin. Jos selviän halvemmalla niin hyvä.

Kaiken tuon turhanpäiväisen marakattilaumakäyttäytymisen takia olivat pelaaminen ja muu opiskelukin täysin jäissä. Palasin nyt arkeen. Pelkkää paskaa koko ihmissuhteet. Tämä lienee paras tapa kommunikoida koska ei tarvitse katsoa kuin kirjaimia ja ruutua.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: [TIEDE] Psykologia | Tutkimus: ole sosiaalinen, tulet onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Kyllä sosiaaliset suhteet ovat osa onnellista elämää. Perhekin on sosiaalinen suhde, sukulaiset ja ystävät, myös työkaverit. Jos jossain kohti mättää pahasti heijastuu se onnellisuuteen.
Seksi partnerin kanssa ja hyväksyntä vaikuttaa paljon.
Joku vahva osa-alue voi paikata toista, joka on heikommalla.

Harrasteet, työ, tavoitteet, pikkuprojektit antaa merkitystä ja päämäärrää tai tavoitteita elämälle. Jos ei ole järkevää tekemistä ihminen voi tuntea itsensä turhaksi ja tarpeettomaksi.

Asuinympäristö ja luonto tai sen puute kyllä vaikuttaa mieleen.

Eli yhteenvetona kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yksilöstä itsestä riippuu millainen balanssi on optimaalinen.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: [TIEDE] Psykologia | Tutkimus: ole sosiaalinen, tulet onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Raspu kirjoitti: 21 Maalis 2024, 05:45 Kyllä sosiaaliset suhteet ovat osa onnellista elämää. Perhekin on sosiaalinen suhde, sukulaiset ja ystävät, myös työkaverit. Jos jossain kohti mättää pahasti heijastuu se onnellisuuteen.
Seksi partnerin kanssa ja hyväksyntä vaikuttaa paljon.
Joku vahva osa-alue voi paikata toista, joka on heikommalla.
Pätenee valtaosaan. Minulla ei ole perhettä, ei se ainakaan tuo ole jossa vietin lapsuuteni. Kun olen heidän kanssaan voin pahoin. Siinä on jotain niin sanoinkuvaamattoman sairasta jota en voi edes pukea sanoiksi. Sanotaan se näin: Kaikkien ei pitäisi tehdä lapsia ollenkaan. Kukaan ei ole valmis isäksi tai äidiksi. Mutta osa ei edes pysty siihen kasvamaan, ikinä. Heidät pitäisi steriloida jo ennen teini-ikää. Jotkin ihmiset ovat vain niin saatanan tunnevammaisia ettei heistä ole tuohon. Ei minulla ole ollut isää eikä äitiä. Olen vastannut kasvatuksestani täysin itse ja yksin. Ja joka helvetin vaikeimmankin paikan olen elämässäni seissyt täysin yksin.
Raspu kirjoitti:Harrasteet, työ, tavoitteet, pikkuprojektit antaa merkitystä ja päämäärrää tai tavoitteita elämälle. Jos ei ole järkevää tekemistä ihminen voi tuntea itsensä turhaksi ja tarpeettomaksi.
Siksipä ymmärrän erästä tuulimyllyinsinööriä. Mutta oikeasti totta, minulla on maailman parhaat harrasteet mitä voi olla. Kunhan jättää päihteiden käytön pois ali-ihmisten kanssa.
Raspu kirjoitti:Asuinympäristö ja luonto tai sen puute kyllä vaikuttaa mieleen.

Eli yhteenvetona kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yksilöstä itsestä riippuu millainen balanssi on optimaalinen.
Kuten Keijona sanoo niin ympäristö ja perimä. Ympäristön voi muuttaa, perimää ei. Eli jos pääsen jätän tämän ihmisten kaatopaikan eli Suomen. Mitään siteitä minulla ei täällä ole enkä edes halua niitä. Kaikki muu paitsi taloudellinen tilanne ovat optimaalisia. Ja rahan merkitys minulle on täysi nolla, zero, 0. Raha ei ole koskaan minkään mitta eikä ja kaikkein vähiten elämän tarkoitus. Luonnossa ei ole rahaa. Raha on ennenkaikkea ihmisolion pahin aivopieru mitä universumissa on koskaan nähty.

Kohta painun lenkille.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Vastaa Viestiin