Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

MooM kirjoitti: 22 Maalis 2024, 09:57
Minimus Yahves kirjoitti: 22 Maalis 2024, 09:50 Jos minä en voi vaatia omia kuvia itselleni ja estää röntgenhoitajaa käyttämästä niitä omiin sairaisiin tarkoituksiinsa, on suomi pahempi kuin p-korea.
No mitä suostumuksia olet antanut? Nehän kysytään.

Kukaan ei voi julkaista sinun kuviasi niin, että niissä on nimi tai muu tunniste, ilman selkeää lupaasi nimenomaan siihen tilanteeseen. Ei edes tutkimusjulkaisuna. Jos jostain ihmeen syystä joku ammattilainen kaivelee tietojasi omiin tarkoituksiinsa, se on rikos. Käyttipä niitä tai ei. Kuten hyvin tiedät itsekin.

Olen mä saanut kuvia itselleni pyytämällä. Usein siinä vain on käytännön hankaluus, koska niitä pyörittävät systeemit eivät välttämättä osaa esim laittaa niitä sähköpostiksi tms. Eli se pitäisi tehdä siellä kuvantamisyksikössä. Toisaalta vaikka kuvia ei ole kannassa, ne saattaa löytyä tutkimuksen tehneen organisaation tietokannasta (esim mulla on omaMehiläisessä jotain MRI-kuvia)
Tiedän että voin tehdä hyvin vähän mitää yksityistä muiden potilasdatalla, ja odotan samaa omalta dataltani muille.

Ja varmasti saan sekä haltuuni että poistettavaksi kaikki musta otetut kuvat jos niin tahdon. Mutta helppoa se ei liene. Tai nopeaa.

Oikeus asettuisi aina mun kannalle jos paikallinen sote vastustelisi.
Can I pet that dog?
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4820
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja MooM »

Tuulispää kirjoitti: 22 Maalis 2024, 09:54 Eikö kuitenkin käynti pitäisi merkata kantaan ? 14.3.2023 nimeomaan käsiteltiin työkykyäni josta TE-keskus haluaa tiedon. Nyt siellä ei ole mitään merkintään että olisin edes käynyt siellä lekurissa.

Tämä myöhästää kovasti statuksen saamista työttömänä työnhakijana.
Vaihdoitko sen listauksen alun päivämäärän? Oletus on:
Näyttökuva 2024-03-22 100400.png
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4820
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja MooM »

Minimus Yahves kirjoitti: 22 Maalis 2024, 10:03
MooM kirjoitti: 22 Maalis 2024, 09:57
Minimus Yahves kirjoitti: 22 Maalis 2024, 09:50 Jos minä en voi vaatia omia kuvia itselleni ja estää röntgenhoitajaa käyttämästä niitä omiin sairaisiin tarkoituksiinsa, on suomi pahempi kuin p-korea.
No mitä suostumuksia olet antanut? Nehän kysytään.

Kukaan ei voi julkaista sinun kuviasi niin, että niissä on nimi tai muu tunniste, ilman selkeää lupaasi nimenomaan siihen tilanteeseen. Ei edes tutkimusjulkaisuna. Jos jostain ihmeen syystä joku ammattilainen kaivelee tietojasi omiin tarkoituksiinsa, se on rikos. Käyttipä niitä tai ei. Kuten hyvin tiedät itsekin.

Olen mä saanut kuvia itselleni pyytämällä. Usein siinä vain on käytännön hankaluus, koska niitä pyörittävät systeemit eivät välttämättä osaa esim laittaa niitä sähköpostiksi tms. Eli se pitäisi tehdä siellä kuvantamisyksikössä. Toisaalta vaikka kuvia ei ole kannassa, ne saattaa löytyä tutkimuksen tehneen organisaation tietokannasta (esim mulla on omaMehiläisessä jotain MRI-kuvia)
Tiedän että voin tehdä hyvin vähän mitää yksityistä muiden potilasdatalla, ja odotan samaa omalta dataltani muille.

Ja varmasti saan sekä haltuuni että poistettavaksi kaikki musta otetut kuvat jos niin tahdon. Mutta helppoa se ei liene. Tai nopeaa.

Oikeus asettuisi aina mun kannalle jos paikallinen sote vastustelisi.
Tietenkin. Laki tosiaan ei määrää, että poistamisen tulee olla helppoa ja nopeaa. Mutta se pitäisi pystyä tekemään, ellei kansallinen lainsäädäntö esim säilytysajoista sitä estä. Sama koskee tietojen saamista itselle.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja SHT »

Kerroin neurologille, että minulla on ajokortti, mutten mielestäni pysty ajamaan autoa. Neurologi oli kirjoittanut OmaKantaan:"Potilaalla ei ole ajokorttia"
Kun viimeksi kävin hammaslääkärissä pari viikkoa sitten, lääkäri kirjasi potilastietojani ruutulehtiöön käsin. Potilastietojärjestelmä LifeCare ei (yllätys, yllätys) tominut.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

MooM kirjoitti: 22 Maalis 2024, 10:04
Tuulispää kirjoitti: 22 Maalis 2024, 09:54 Eikö kuitenkin käynti pitäisi merkata kantaan ? 14.3.2023 nimeomaan käsiteltiin työkykyäni josta TE-keskus haluaa tiedon. Nyt siellä ei ole mitään merkintään että olisin edes käynyt siellä lekurissa.

Tämä myöhästää kovasti statuksen saamista työttömänä työnhakijana.
Vaihdoitko sen listauksen alun päivämäärän? Oletus on:

Näyttökuva 2024-03-22 100400.png
Se ei vaikuttanut
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Vaikuttaa siltä, että asiat vaan kestää 2 viikkoa päivittyä
Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Minimus Yahves kirjoitti: 22 Maalis 2024, 10:03 Ja varmasti saan sekä haltuuni että poistettavaksi kaikki musta otetut kuvat jos niin tahdon.
Et saa poistetuksi, koska laki määrää ne säilytettäväksi.
Ja osa tiedoista / kuvista voidaan luovuttaa esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen sinulta kysymättä.
Säilytysajat vaihtelevat suurinpiirtein 12 vuoden ja pysyvän säilytyksen välillä.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Susa kirjoitti: 22 Maalis 2024, 12:32
Minimus Yahves kirjoitti: 22 Maalis 2024, 10:03 Ja varmasti saan sekä haltuuni että poistettavaksi kaikki musta otetut kuvat jos niin tahdon.
Et saa poistetuksi, koska laki määrää ne säilytettäväksi.
Ja osa tiedoista / kuvista voidaan luovuttaa esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen sinulta kysymättä.
Säilytysajat vaihtelevat suurinpiirtein 12 vuoden ja pysyvän säilytyksen välillä.
Onneksi minulla on muitakin tapoja poistaa, jos tarve vaatii: delete-napilla ihan.😱
Mutta minä tykkään että thl:n servereillä on dataa tutkijoille, myös minun.

Vähän keskustelu levisi siitä toteamuksesta, että omaluukuvat pitäisi olla potilaslle nähtävissä omalta laitteelta omakannan kautta. Juridista tai teknistä estettä sille ei ole. kyse on päättäjätason hallinnollisesta virheestä, joka pitäisi korjata heti nyt
Can I pet that dog?
Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Minimus Yahves kirjoitti: 23 Maalis 2024, 08:17 Onneksi minulla on muitakin tapoja poistaa, jos tarve vaatii: delete-napilla ihan.😱
Ei onnistu. :geek:
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Susa kirjoitti: 23 Maalis 2024, 08:42
Minimus Yahves kirjoitti: 23 Maalis 2024, 08:17 Onneksi minulla on muitakin tapoja poistaa, jos tarve vaatii: delete-napilla ihan.😱
Ei onnistu. :geek:
Höpönassu, mulla on siihen helppo laiton keino, josta en voi jäädä kiinni. Onnistuu minuutissa.
Onneksi sitä ei tarvitse käyttää.
Can I pet that dog?
Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Minimus Yahves kirjoitti: 23 Maalis 2024, 08:46 Höpönassu, mulla on siihen helppo laiton keino, josta en voi jäädä kiinni. Onnistuu minuutissa.
Ei se onnistu, usko pois.
Joillakin keskustelupalstoilla joillekin on annettu moderointioikeudet esimerkiksi omaan blogiin, mutta silti heidän poistamat tekstit voidaan palauttaa. :geek:
Kohina
Reactions:
Viestit: 2658
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Tää on aika paha.
Screenshot_20240323_091313.jpg
Samuel kalluilee. :D Ja pelkää enemmän paapomista kuin hoitamista, vaikka hänen toimenkuvaansa ei kuulu rangaistuksen määrääminen, vaan syyntakeisuuden määrittäminen.
Kunnon nilkki. Onneksi hän ei tule kovin pitkään toimimaan tehtävässään. Sitten hänen ei tarvitse pohtia onko velvollisuutensa velvollisuuksia sittenkään.
Make Keke Great Again
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4223
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Kohina kirjoitti: 23 Maalis 2024, 09:22 Tää on aika paha.
Screenshot_20240323_091313.jpg

Samuel kalluilee. :D Ja pelkää enemmän paapomista kuin hoitamista, vaikka hänen toimenkuvaansa ei kuulu rangaistuksen määrääminen, vaan syyntakeisuuden määrittäminen.
Kunnon nilkki. Onneksi hän ei tule kovin pitkään toimimaan tehtävässään. Sitten hänen ei tarvitse pohtia onko velvollisuutensa velvollisuuksia sittenkään.
Samuel Adouchief on siis käsityksesi mukaan saamassa monoa tehtävistää. Milläköhän perusteella niin olisi tapahtumassa.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6116
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Minimus Yahves kirjoitti: 23 Maalis 2024, 08:46 Höpönassu, mulla on siihen helppo laiton keino, josta en voi jäädä kiinni. Onnistuu minuutissa.
Onneksi sitä ei tarvitse käyttää.
Tuskin on. Jos tuollaisista tietokannoista poistetaan tietoja, ne merkitään vain näkymättömiksi normaalissa asiakkaille ja henkilökunnalle näkyvässä käyttöliittymässä. Ylläpitäjät näkevät ne kuitenkin ja antavat tarvittaesssa viranomaisille. Jos siis menet jonkun auki jättämälle tietokoneelle ja poistat tietoja väärällä tunnuksella, niin se jonka tunnuksia käytit alkaa valittaa asiasta, ja takuulla ne kuulustelevat kaikki ja voivat hyvinkin saada selville kuka sen oikeasti teki.
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 438
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: Mitä lääkärit kirjoittelevat omakantaan...tai jättävät kirjoittamatta ?!

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Neutroni kirjoitti: 23 Maalis 2024, 09:40
Minimus Yahves kirjoitti: 23 Maalis 2024, 08:46 Höpönassu, mulla on siihen helppo laiton keino, josta en voi jäädä kiinni. Onnistuu minuutissa.
Onneksi sitä ei tarvitse käyttää.
Tuskin on. Jos tuollaisista tietokannoista poistetaan tietoja, ne merkitään vain näkymättömiksi normaalissa asiakkaille ja henkilökunnalle näkyvässä käyttöliittymässä. Ylläpitäjät näkevät ne kuitenkin ja antavat tarvittaesssa viranomaisille. Jos siis menet jonkun auki jättämälle tietokoneelle ja poistat tietoja väärällä tunnuksella, niin se jonka tunnuksia käytit alkaa valittaa asiasta, ja takuulla ne kuulustelevat kaikki ja voivat hyvinkin saada selville kuka sen oikeasti teki.
Näin se on. Nykyisin kun levytila on halpaa, ajetaan noista tietokannoista muutoslogit reaaliajassa backuppeihin, jotka myöhemmin siirretään pitkäaikaisvarastointiin. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka pääsisit kaikkien sovellustoiminnallisuuksien ( jotka siis käytännössä piilottaa, ei poista tietoja ) ohi suoraan tietokannasta poistamaan dataa, niin nuo poistot jää logeihin, ja on tarvittaessa palautettavissa. Tuo palautus voi olla monen päivän operaatio, riippuen laitteiston tehoista, porukan osaamisesta ja datamäärästä.
Vastaa Viestiin