Tien Taito (The Art of the Way)

Filosofiset näkökulmat ja henkisyysasiat tänne, kiitos!
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4950
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Tien Taito (The Art of the Way)

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4950
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Tien Taito (The Art of the Way)

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Eikö itsekontrolli ja vapaus ole ristiriidassa? Mun mielestä on.

Mitä paremmassa itsekontrollissa kulkee omaa polkuaan, sitä kyseenalaistamatta, sitä vapaampi voi tuntea olevansa.

Muut tekee mitä osaa, mä teen mitä haluan. Toi toimii, kunhan vähän reguloi sitä mitä haluaa, ettei illuusio hajoa.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 6033
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Tien Taito (The Art of the Way)

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Hippihomppelointia tuo tien taito, ei jatkoon.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2097
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Tien Taito (The Art of the Way)

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Purdue kirjoitti: 31 Maalis 2024, 10:36
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 31 Maalis 2024, 10:21
Kaikki itsekontrolli ei tule idästä. Idästä tulee nimen omaan tavoite olla kontrolloimatta itseään. Erityisesti tunteita ja omaa mieltä. Pyrkimys hallita omaa mieltä ja tunteita on pikemminkin länsimainen piirre. Se johtaa usein kliinisessä mielessä, lähes patologisiin toksisen stoalaisiin pyrkimyksiin.
Joo, ei tule ja länsimaisissakin filosofioissa on mukana piirteitä, joissa painotetaan itsekontrollia.

Luin kuitenkin joskus kirjan joogafilosofiasta, ja mieleen jäi kirjoittajan erottelu lännen ja idän välillä. Hänen mukaansa lännessä pyritään ulkoiseen luonnon kontrolliin, ja idässä sisäiseen ego-mielen kontrolliin.

Hindulaisella meditaatiolla mun käsittääkseni siis pyritään ego-mielen kontrolliin ja lopulta sen oman egon häivyttämiseen, jotta se tietoisuus voi yhtyä universaalin egon ja tietoisuuden kanssa.
En, epäile ollenkaan. Koin tarpeelliseksi tarttua yleistykseen, että "itsekontrolli tulee idästä".
Ja itsekontrollilla en tässä mun filosofiassa, jonka esittelin yllä, niin tarkoittanut täydellistä itsensä ja omien halujensa kieltämistä.
Itsekontrolli tuossa mun filosofiassa tarkoittaa vain sitä, että se yksilö tässä hetkessä jossa niitä päätöksiä tehdään, niin pysähtyy hetkeksi pohtimaan tekojensa seurauksia myös muiden ihmisten kannalta.
Tähän pohdintaan ei saisi myöskään jäädä jumiin. Voimme toki pyrkiä määrittelemään filosofisesti minkä verran on riittävä määrä pohdintaa, joka johtaa hyvään elämään. Voimme pohtia jopa juridiikan teemoja ja miettiä onko henkilö syyntakeinen. Ja sen sellaista.

Idästä, ja erityisesti buddhalaisesta filosofiasta, tulee muuten pyrkimys suoraan välittömään toimintaan. Ilman tällaista pohdintaa. Tavoitteena oman ja muiden kärsimyksen vähentäminen, tunnustaen realiteetit. Välittömästi.
Tässä on pyrkimys siis ulkoiseen harmoniaan. Samoin henkilökohtaisten hyveiden vaaliminen ja omaksuminen auttaa siinä, että sitä ulkoista harmoniaa on helpompi ylläpitää ihmissuhteissa.
Leikkelin nyt tekstisi tylsähköllä sanan-katanallani pikku palasiksi, ja kommentoin sen osasia.
Tiedän että se ei tee välttämättä oikeutta kokonaisuudelle jota tavoittelet.

Mielestäsi aloituksesi on kuitenkin mielenkiintoinen. Ideasi "Tien Taidosta" on myös nimeään myöden oivaltava.
Se on vain luonteeltaan niin pakahduttavan laaja, ja pureutuu niin syvällä kaiken ytimeen, että sen käsittely yhdessä ketjussa johtaa jo ihan puhtaan matemaattisessakin mielessä - aivan valtavaan sanageometriseen kuvioon.

Emme mielestäni ole edes kaukana kysymyksestä: "Mikä on elämän tarkoitus?"
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1094
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tien Taito (The Art of the Way)

Viesti Kirjoittaja Purdue »

KultaKikkare kirjoitti: 31 Maalis 2024, 10:57
Eikö itsekontrolli ja vapaus ole ristiriidassa? Mun mielestä on.
Tuo riippuu vain siitä, että mitä sillä itsekontrollilla tarkoitetaan.

Lähinnä se tässä asiayhteydessä tarkoittaa sitä, että me ihmiset olemme keskinäisriippuvia. Minun vapauteni valita on riippuvainen myös sinun päätöksistäsi, ja toisin päin.

Jos minä tavoittelen omaa hyvää aiheuttaen sinulle pahaa, niin se kaventaa ja rajoittaa paitsi onnellisuuttasi niin myös sinun vapauttasi.

Itsekontrollilla sosiaalisissa suhteissa pyritään siis harmoniaan, jossa ohjenuorana on se että omaa etua ei tavoitella muiden kustannuksella. Ja tämän ohjenuoran noudattaminen maksimoi kaikkien yksilöiden onnellisuuden ja vapauden.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1094
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tien Taito (The Art of the Way)

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 31 Maalis 2024, 11:01
Mielestäsi aloituksesi on kuitenkin mielenkiintoinen. Ideasi "Tien Taidosta" on myös nimeään myöden oivaltava.
Se on vain luonteeltaan niin pakahduttavan laaja, ja pureutuu niin syvällä kaiken ytimeen, että sen käsittely yhdessä ketjussa johtaa jo ihan puhtaan matemaattisessakin mielessä - aivan valtavaan sanageometriseen kuvioon.

Emme mielestäni ole edes kaukana kysymyksestä: "Mikä on elämän tarkoitus?"
Kiitos! Ja totta, mutta kun kyse on elämänfilosofiasta, niin eikös sen alle mahdu koko elämä? Ja sehän on aikas laaja topikki.

Ja saa tässä langassa pohtia "elämän tarkoitustakin".

Tossa mun filosofiassa ne tavoiteltavat päämäärät on vapaus, harmonia ja onnellisuus. Nämä kaikki yhdessä rajoittavat ja määrittävät toinen toistaan. (Eli vapauskaan ei ole absoluutinen, koska sosiaalinen harmonia asettaa sille omia rajoitteitaan.)

Se elämän tarkoitus kaiketikin on sitten suppeammin "onnellinen elämä yhdessä muiden kanssa".
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Vastaa Viestiin