Mitkä ovat erot asioiden välillä

Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2516
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Miten vastaisitte filosofiseen kysymykseen: Kuinka erilaisia ​​ovat geenitekniikka, DNA-profiiliin perustuva kumppanin valinta ja eugeniikka?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4843
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja MooM »

Eugeniikka estää lisääntymisen osalta ihmisiä, yleensä vielä vain heidän ryhmänsä perusteella. Se tuottaa pääasiassa tarpeetonta kärsimystä, siis jopa yhteisön tasolla täysin turhaan.

Geeniteknologia ei haittaa ketään. Jotain slipper slope -argumentteja siihen kyllä liittyy.

DNA-pohjainen valinta ei ole sen kummempi kuin muukaan puolison valinta. Joku jää yleensä valitsematta, mutta sille ei yksilötasolla oikein voi mitään.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2516
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

No jos elettäisiin negatiivisen eugeniikan aikaa ja olisi osattu ennustaa masentumisen taipumukseni en minäkään olisi saanut lisääntyä ja olisin nyt vieläkin masentuneempi ja tuskin edes hengissä. Kaksi ihanaa poikaa tuo paljon valoa minun elämään, oman elämänsä tarkoituksen ja mahdollisuuden lisäksi. Kumpikin on ilmaissut halunsa elää elämäänsä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4843
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja MooM »

Kissatäti kirjoitti: 05 Huhti 2024, 16:46 No jos elettäisiin negatiivisen eugeniikan aikaa ja olisi osattu ennustaa masentumisen taipumukseni en minäkään olisi saanut lisääntyä ja olisin nyt vieläkin masentuneempi ja tuskin edes hengissä. Kaksi ihanaa poikaa tuo paljon valoa minun elämään, oman elämänsä tarkoituksen ja mahdollisuuden lisäksi. Kumpikin on ilmaissut halunsa elää elämäänsä.
Niinpä. Eli paitsi että sinulle olisi tuotettu kärsimystä, yhteiskuntakaan ei olisi hyötynyt, vaan päinvastoin menettänyt kaksi tarpeellista jäsentä.

Luultavasti voidaan osoittaa ihmisryhmiä, joiden jälkeläiset eivät huomattavalla todennäköisyydellä tule olemaan tuottavia. Mutta ainakin minun arvoissani silloinkin yksilön kärsimys (ja itsemääräämisoikeus) painaa enemmän.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
ID10T
Reactions:
Viestit: 11110
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja ID10T »

MooM kirjoitti: 05 Huhti 2024, 16:19 Eugeniikka estää lisääntymisen osalta ihmisiä, yleensä vielä vain heidän ryhmänsä perusteella. Se tuottaa pääasiassa tarpeetonta kärsimystä, siis jopa yhteisön tasolla täysin turhaan.
Eugeniikkaa on määritelmällisesti kahdenlaista.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Eugeniikka
wikipedia kirjoitti:Positiivinen eugeniikka tarkoittaa parhaimpina pidettyjen yksilöiden lisääntymisen rohkaisemista. Negatiivinen eugeniikka puolestaan tarkoittaa huonoimpina pidettyjen lisääntymisen rajoittamista tai kokonaan estämistä.
MooM kirjoitti: Geeniteknologia ei haittaa ketään. Jotain slipper slope -argumentteja siihen kyllä liittyy.
Eiköhän geeniteknologiaa olisi käytetty jo Mengelen toimesta, jos tiede olisi ollut riittävän kehittynyttä.
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4843
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja MooM »

Positiivinenkin eugeniikka on epätasa-arvoista. Riippuu tietenkin siitä, miten se suosiminen toteutetaan. Yleensähän se on raha tai muu palkitseminen tai tuki.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3704
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja Toope »

Eri tieteenlajeja?
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1094
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Kissatäti kirjoitti: 05 Huhti 2024, 16:12
Miten vastaisitte filosofiseen kysymykseen: Kuinka erilaisia ​​ovat geenitekniikka, DNA-profiiliin perustuva kumppanin valinta ja eugeniikka?
Mä sanoisin, että dna-profiiliin perustuva kumppanin valinta perustuu yksilötason valintoihin kun taas positiivinen taikka negatiivinen eugeniikka toimii ryhmätasolla.

Geenitekniikka jolla pyritään parantamaan jälkikasvun geneettisiä ominaisuuksia sisältää piirteitä kummastakin. Siinä kun pyritään yksilötasolla samaan päämäärään kuin ryhmätason positiivisessa eugeniikassa, eli edistetään sen geneettisesti paremman laatuisen jälkikasvun syntyvyyttä.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2516
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Purdue kirjoitti: 05 Huhti 2024, 17:33
Kissatäti kirjoitti: 05 Huhti 2024, 16:12
Miten vastaisitte filosofiseen kysymykseen: Kuinka erilaisia ​​ovat geenitekniikka, DNA-profiiliin perustuva kumppanin valinta ja eugeniikka?
Mä sanoisin, että dna-profiiliin perustuva kumppanin valinta perustuu yksilötason valintoihin kun taas positiivinen taikka negatiivinen eugeniikka toimii ryhmätasolla.

Geenitekniikka jolla pyritään parantamaan jälkikasvun geneettisiä ominaisuuksia sisältää piirteitä kummastakin. Siinä kun pyritään yksilötasolla samaan päämäärään kuin ryhmätason positiivisessa eugeniikassa, eli edistetään sen geneettisesti paremman laatuisen jälkikasvun syntyvyyttä.
Hups! Mitä mieltä olet lisääntymisen ehkäisystä, sinä itse siis mitä mieltä? Kannatatko esim. mielisairaiden kastraatiota?
Vuosina 1935—1970 Suomessa voimassa olleen pakkosterilointilain perusteella kuurot, epileptikot, kehitysvammaiset ja mielisairaat menettivät kykynsä lisääntyä
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1094
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Kissatäti kirjoitti: 05 Huhti 2024, 17:39
Purdue kirjoitti: 05 Huhti 2024, 17:33
Kissatäti kirjoitti: 05 Huhti 2024, 16:12
Miten vastaisitte filosofiseen kysymykseen: Kuinka erilaisia ​​ovat geenitekniikka, DNA-profiiliin perustuva kumppanin valinta ja eugeniikka?
Mä sanoisin, että dna-profiiliin perustuva kumppanin valinta perustuu yksilötason valintoihin kun taas positiivinen taikka negatiivinen eugeniikka toimii ryhmätasolla.

Geenitekniikka jolla pyritään parantamaan jälkikasvun geneettisiä ominaisuuksia sisältää piirteitä kummastakin. Siinä kun pyritään yksilötasolla samaan päämäärään kuin ryhmätason positiivisessa eugeniikassa, eli edistetään sen geneettisesti paremman laatuisen jälkikasvun syntyvyyttä.
Hups! Mitä mieltä olet lisääntymisen ehkäisystä, sinä itse siis mitä mieltä? Kannatatko esim. mielisairaiden kastraatiota?
Vuosina 1935—1970 Suomessa voimassa olleen pakkosterilointilain perusteella kuurot, epileptikot, kehitysvammaiset ja mielisairaat menettivät kykynsä lisääntyä
Joo, nää on vaikeita kysymyksiä, mutta jos nyt ajatellaan kuuroja taikka masentuneita, niin mikä syy heille olisi tehdä kastraatio? En oikeastaan kannata kehitysvammaistenkaan kastraatiota.

Mutta se mikä näissä asioissa olisi hyvä ottaa huomioon, niin on se yksilöiden kyky kantaa vastuuta ja kasvattaa jälkeläisensä.

Eli jos on sellainen tilanne, että henkilö ei kykene huolehtimaan tulevista lapsistaan, niin en kannata kastraatiota, mutta yrittäisin käyttää sellaista harkintaa, että olisiko nyt kuitenkin parempi käyttää ehkäisyä kuin tehdä se lapsi?

Kuurojen taikka mielisairaiden kohdalla ei varmaankaan ole mitään tarvetta kieltää seksiä. Kehitysvammaisten kohdalla varmaan asiaan vaikuttaa retardaation taso?

En tiedä? Ei nää mitään absoluuttisia totuuksia ole, mutta tällaisia ajatuksia mulla heräsi aiheen tiimoilta.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2516
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Mitkä ovat erot asioiden välillä

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Purdue kirjoitti: 05 Huhti 2024, 17:48
Kissatäti kirjoitti: 05 Huhti 2024, 17:39
Purdue kirjoitti: 05 Huhti 2024, 17:33
Kissatäti kirjoitti: 05 Huhti 2024, 16:12
Miten vastaisitte filosofiseen kysymykseen: Kuinka erilaisia ​​ovat geenitekniikka, DNA-profiiliin perustuva kumppanin valinta ja eugeniikka?
Mä sanoisin, että dna-profiiliin perustuva kumppanin valinta perustuu yksilötason valintoihin kun taas positiivinen taikka negatiivinen eugeniikka toimii ryhmätasolla.

Geenitekniikka jolla pyritään parantamaan jälkikasvun geneettisiä ominaisuuksia sisältää piirteitä kummastakin. Siinä kun pyritään yksilötasolla samaan päämäärään kuin ryhmätason positiivisessa eugeniikassa, eli edistetään sen geneettisesti paremman laatuisen jälkikasvun syntyvyyttä.
Hups! Mitä mieltä olet lisääntymisen ehkäisystä, sinä itse siis mitä mieltä? Kannatatko esim. mielisairaiden kastraatiota?
Vuosina 1935—1970 Suomessa voimassa olleen pakkosterilointilain perusteella kuurot, epileptikot, kehitysvammaiset ja mielisairaat menettivät kykynsä lisääntyä
Joo, nää on vaikeita kysymyksiä, mutta jos nyt ajatellaan kuuroja taikka masentuneita, niin mikä syy heille olisi tehdä kastraatio? En oikeastaan kannata kehitysvammaistenkaan kastraatiota.

Mutta se mikä näissä asioissa olisi hyvä ottaa huomioon, niin on se yksilöiden kyky kantaa vastuuta ja kasvattaa jälkeläisensä.

Eli jos on sellainen tilanne, että henkilö ei kykene huolehtimaan tulevista lapsistaan, niin en kannata kastraatiota, mutta yrittäisin käyttää sellaista harkintaa, että olisiko nyt kuitenkin parempi käyttää ehkäisyä kuin tehdä se lapsi?

Kuurojen taikka mielisairaiden kohdalla ei varmaankaan ole mitään tarvetta kieltää seksiä. Kehitysvammaisten kohdalla varmaan asiaan vaikuttaa retardaation taso?

En tiedä? Ei nää mitään absoluuttisia totuuksia ole, mutta tällaisia ajatuksia mulla heräsi aiheen tiimoilta.
Maltillinen vastaus. Nämä on pelottavia kysymyksiä joihin moni ei edes uskalla miettiä vastauksia. Kiitos rehellisyydestä ajatuksissasi.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Vastaa Viestiin