Kolmiosainen synapsi

Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1094
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Kolmiosainen synapsi


Eli, pannaanpas tällainen aloitus jossa voi pohtia synapsien lopullista olemusta. Kolmiosaisen synapsin konsepti lähtee siitä, että presynaptisen ja postsynaptisen neuronin välistä kemiallista kommunikaatiota moduloi glia-solujen ryhmään kuuluvista soluista astrosyytit.


https://en.wikipedia.org/wiki/Tripartite_synapse


Kuinka merkittävä tuo käsitys komiosaisesta synapsista on, ja mikä merkitys tällä on perinteisen synaptisen käsityksen kannalta? Jos yksittäiset astrosyytit voivat kontrolloida useiden synapsien toimintaa, niin mikä merkitys tuolla on aivojen toiminnan kannalta?


Muutoinkin kun puhutaan glia-soluista, eli niistä erilaisista muista aivosoluista jotka eivät ole hermosoluja, mutta jotka osallistuvat aivojen toimintaan, niin tutkimus on antanut viitteitä siitä että näillä soluilla on kytköksiä mm. ms-tautiin, dementiaan, alzheimerin tautiin, skitsofreniaan, jne.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
siili suhonen
Reactions:
Viestit: 796
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 21:51

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja siili suhonen »

Purdue kirjoitti: 08 Huhti 2024, 16:23 Kolmiosainen synapsi


Eli, pannaanpas tällainen aloitus jossa voi pohtia synapsien lopullista olemusta. Kolmiosaisen synapsin konsepti lähtee siitä, että presynaptisen ja postsynaptisen neuronin välistä kemiallista kommunikaatiota moduloi glia-solujen ryhmään kuuluvista soluista astrosyytit.


https://en.wikipedia.org/wiki/Tripartite_synapse


Kuinka merkittävä tuo käsitys komiosaisesta synapsista on, ja mikä merkitys tällä on perinteisen synaptisen käsityksen kannalta? Jos yksittäiset astrosyytit voivat kontrolloida useiden synapsien toimintaa, niin mikä merkitys tuolla on aivojen toiminnan kannalta?


Muutoinkin kun puhutaan glia-soluista, eli niistä erilaisista muista aivosoluista jotka eivät ole hermosoluja, mutta jotka osallistuvat aivojen toimintaan, niin tutkimus on antanut viitteitä siitä että näillä soluilla on kytköksiä mm. ms-tautiin, dementiaan, alzheimerin tautiin, skitsofreniaan, jne.
Tärkeitä ovat. Gliat pitkälti määrävät kuinka pitkälle ihminen jaksaa painaa vaikkapa fyysistä suoritetta eli ovat vastuussa ns.resilienssistä. luovuttaako vai eikö luovuttaa kas siinä.
Kontiainen näki asiat kovin eri tavalla.
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Ei gliat mitään resilienssiä määrittele.

Modulaatiosta jos haluaa tietää, on tämä hyvä lähtökohta:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Allosteric_modulator

Törmäsin noihin kun pohdin deliriumia.
Make Keke Great Again
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Tai siis en allosteerisiin modulaattoreihin. Niitä olen pohtinut jo aiemmin, mutta eräs psykiatri pohti miksei neuroleptit auta deliriumiin, niin yhdistin sen unenpuutteeseen.

There has been extensive research into the role of mGluR5 in psychological disorders, such as addiction[9] and anxiety.[10] Emerging research strongly points to mGluR5 playing a direct role in the pathogenesis of alcohol use disorder in humans, showing intimate involvement in the development of behavioral sensitization towards ethanol in animal models.

Fenobam has anxiolytic effects comparable to those of benzodiazepine drugs,[1][7][8] but was never commercially marketed for the treatment of anxiety due to dose-limiting side effects such as amnesia and psychotomimetic symptoms.

Muistinmenetystä ja psykoosia pukkaa siis negatiivisesta allosteerisesta modulaatiosta.

Short-term sleep deprivation-induced changes were reported such that glutamate + glutamine (Glx) concentrations in the basal ganglia increased following sleep loss. Sleep deprivation increased whole-brain, basal ganglia, and parietal cortex mGluR5 availability, which normalized following recovery sleep (Weigend et al., 2019).

Toki alentunut glutamaatti liittyy myös skitsofreniaan ja nyt naisten ahdistukseen ja kaikki tietää mikä on hysteria, eikä se ole miesten tauti, kuten ptsd. Naisilla kun se on idiopaattista suurimmassa osassa tapauksista, eikä se väärin ole. Pitää olla vähän tyhmä lähteäkseen keskellä yötä tuntemattoman miehen kyytiin, oli se sitten Uber-kuski tai Tinder-treffi.
Make Keke Great Again
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Toki nykytietämyksen valossa psykoosi johtuu siitä että potilailla on liian kivaa ja kreisibailaamisen katkaiseminen kemiallisella lobotomialla on ainoa vaihtoehto.

Kuitenkin, likaisimmat lääkkeet tehoavat parhaiten ja lääkkeet eivät tehoa välittömästi, vaan niitä pitää syödä hyvinkin pitkiä aikoja. Mieti jos sinulle määrättäisiin antibiootteja kertoen että aluksi ne saattavat pahentaa tulehdusta ja alkavat vaikuttaa vasta viikkojen päästä. Et varmaan uskoisi että sinua hoidetaan hyvin. Tai tottakai sä uskoisit, koska maailma on sosiaalinen konstruktio. Pelkkä illuusio, kuten vapaa tahtokin. Itse asiassa sinä olet rationaalisten aivojesi aivopieru.
Make Keke Great Again
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Täälläkin ekstrapyramidaalioireet vaivaavat sataa prosenttia potilaista. Sataa. Eräskin idiootti jota en saa sanoa paviaaniksi koska hän on neekeri, väpättää hirveetä tahtia ja hoitajat vittuilevat kun sotkee joka paikan. Tottakai se pa.. neekeri sotkee kun ei kroppa toimi. Sitten käytetään lääkkeitä jotka aiheuttavat eniten lääkeparkinsonismia (jota hoidetaan levodopalla, eli dopamiinilla) koska lääke joka ei aiheuta niin paljoa ekstrapyramidaalioireita ja on tehokkain, on tarkan seulan alla, sillä se on usein tappava.
Make Keke Great Again
siili suhonen
Reactions:
Viestit: 796
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 21:51

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja siili suhonen »

Kohina kirjoitti: 08 Huhti 2024, 16:55 Ei gliat mitään resilienssiä määrittele.

Modulaatiosta jos haluaa tietää, on tämä hyvä lähtökohta:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Allosteric_modulator

Törmäsin noihin kun pohdin deliriumia.
Tärkeitä ovat. Hyvää selvennystä tässä hyvä glian ja tahdonalaisen liikkeen yhteyksistä. Kuningasdopamiini työssään tässäkin.
“Reframing” dopamine signaling at the intersection of glial networks in the aged Parkinsonian brain as innate Nrf2/Wnt driver: Therapeutical implications

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9009237/
Modulaatiosta jos haluaa tietää, on tämä hyvä lähtökohta:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Allosteric_modulator
Kiitos hyvästä linkistä. Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Hyvä bändin nimi myös. OLisi.
Kontiainen näki asiat kovin eri tavalla.
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Mä en ymmärrä miten klotsapiini on esikuvana melkein kaikille muille lääkkeille, joista on tehty klotsapiini, mutta puhtaampi, eli sitoutuu paremmin haluttuihin reseptoreihin, ja ne halutut reseptorit ovat d2, d2 ja d2. toki halluja kontrolloimaan myös 5hta2 reseptori, kun klotsapiini juuri sitoutuu helvetin huonosti d2 reseptoriin.
Make Keke Great Again
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Jännää muuten myös se, että kettukarkki, eli ketipinori tehoaa hyvin deliriumin psykoosioireisiin, vaikka se on ihan paska neurolepti, mutta parempi allergialääke kuin allergialääke ja allergialääkkeitä taas ei saisi käyttää deliriumin hoidossa. Samoin se tykkää muskariinireseptorista m1 kuten skopolamiinikin, jota käytetään klotsapiinin aiheuttaman kuolaamisen vähentämiseksi.
Make Keke Great Again
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Jännää siis kaikenkaikkiaan. Lääke jolla saadaan luotettavasti ajettua jengi psykoosiin, vain matkii psykoosia, koska lääkkeellä ei ole psykoosin kanssa mitään tekemistä.

Joojoo, tää on hyvä lääke, syö sitä kymmenen vuotta nyt. Olantsapiinia ne joskus määräs vitutukseen kun olin 17 ja se makso melkein kympin pilleri. Halpaa oli, jäi syömättä.
Make Keke Great Again
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Nykyään ovat melkein varmoja että mulla on epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö. Siihen vaan ei oikein kuulu ahdistuneisuus, joka määrittää melkein jokaista sekuntiani. Tosin lääkäri joka tutki mua 3kk vankilassa oli aika varma ettei mulla ole epäsosiaalista, mutta hän onkin vain aiheeseen perehtynyt ylilääkäri.
Make Keke Great Again
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Hesarissa oli muuten maksumuurin takana juuri siitä juttu. En maksumuurin takia kykene lukemaan, mutta juuri se ahdistuksen puute koetaan positiiviseksi ominaisuudeksi jonka takia epäsosiaalinen saattaa kohota johtotehtäviin. Useimmiten tosin he ovat luusereita, mutta paistaa se aurinko risukasaankin ja kaikki johtajat eivät ole pätkätyöläisiä, kuten ministerimme. Se että mä keksin kakkavitsejä liukuhihnalta auttaa ihan helvetisti mun ahdistukseen, mutta mun on keksittävä niitä liukuhihnalta tai rupeaa ahdistamaan. Epäsosiaalisen ei tarvitse hyppiä yhdenkään renkaan läpi. Sitä pidetään karismaattisena. Varsinkin narsistit rakastavat projisoida itseään heihin.
Make Keke Great Again
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Jos nyt joku käytännön neuvo pitäisi antaa, niin jos kysyt joltain että mitä sä mietit, ja se sanoo että ei mitään, ja sä uskot sitä, niin kynttiläillallisen sijaan suosittelen miettimään tarkasti mitä haluat elämältä.
Make Keke Great Again
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Kohina kirjoitti: 09 Huhti 2024, 13:53 Nykyään ovat melkein varmoja että mulla on epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö. Siihen vaan ei oikein kuulu ahdistuneisuus, joka määrittää melkein jokaista sekuntiani. Tosin lääkäri joka tutki mua 3kk vankilassa oli aika varma ettei mulla ole epäsosiaalista, mutta hän onkin vain aiheeseen perehtynyt ylilääkäri.
Kun argumentit alkavat loppua ja loppuvat on opponentilla lähes aina yht'äkkiä vakava persoonallisuushäiriö.

Mitä tulee "Lääkkeisiin" niin täyttä pelleilyä. Plasebovaikutus ajaa ihan saman asian. Voi koittaa salaa kalkkitabletilla ja uskotella itselleen että toimii. Kun jokin aine todella alkaakin toimia ja jopa positiivisella tavalla niin yhteiskunta alkaa puhumaan "Huumeesta/huumeista".

Eivät muuten osanneet sanoa mikä mulla on ja miten ilmenee kun en ole syönyt tyroksiinia puoleen vuoteen. Kiitos Kataisen vai Sipilän 50 euron omavastuun. Jonka kuten autoveron piti olla vain väliaikainen. Kuten laulussa tulkitaan väliaikaista kaikki on vaan. 🎵🎶🎵🎵🎵🎶
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Kohina
Reactions:
Viestit: 2683
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kolmiosainen synapsi

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Deimos kirjoitti: 09 Huhti 2024, 14:15
Kohina kirjoitti: 09 Huhti 2024, 13:53 Nykyään ovat melkein varmoja että mulla on epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö. Siihen vaan ei oikein kuulu ahdistuneisuus, joka määrittää melkein jokaista sekuntiani. Tosin lääkäri joka tutki mua 3kk vankilassa oli aika varma ettei mulla ole epäsosiaalista, mutta hän onkin vain aiheeseen perehtynyt ylilääkäri.
Kun argumentit alkavat loppua ja loppuvat on opponentilla lähes aina yht'äkkiä vakava persoonallisuushäiriö.

Mitä tulee "Lääkkeisiin" niin täyttä pelleilyä. Plasebovaikutus ajaa ihan saman asian. Voi koittaa salaa kalkkitabletilla ja uskotella itselleen että toimii. Kun jokin aine todella alkaakin toimia ja jopa positiivisella tavalla niin yhteiskunta alkaa puhumaan "Huumeesta/huumeista".

Eivät muuten osanneet sanoa mikä mulla on ja miten ilmenee kun en ole syönyt tyroksiinia puoleen vuoteen. Kiitos Kataisen vai Sipilän 50 euron omavastuun. Jonka kuten autoveron piti olla vain väliaikainen. Kuten laulussa tulkitaan väliaikaista kaikki on vaan. 🎵🎶🎵🎵🎵🎶
Niin. Kaikki mitä sanon aina voi pitää lopulta paikkaansa, mutta niiden paikkaansapitävyyden tutkiminen kuuluisi poliisille, joka ei tutki niitä koska mulla on mielenterveystaustaa, kuten poliisin asiakirjoista käy selväksi. Minkäs sitten teet. Samuel Adouchiefkin on selittänyt kuulustelupöytäkirjoihin kuinka olen levittänyt hänestä ja muista mitä villimpiä valheita vaikka kenelle, mutta ketä nämä muut ovat ja mitä olen levittänyt, onkin sitten henkimaailman juttuja. Samassa kuulustelupöytäkirjassa hän myös kertoo että hän ei ole kokenut terapiaa tarpeelliseksi, sillä hän on keskustellut asiasta kollegoidensa kanssa ja tosiaan kun pyysin rekisteritietojani, oli siinä sivuja kahdelta vuodelta 880 ja tiedostosta loppui siinä vaiheessa tila, joten tuli kahdessa tiedostossa.

Jopa lääkärit, kuten Maxim Shein, jota en ole koskaan nähnytkään, on kokenut käytökseni uhkaavaksi ja epäsosiaaliseksi, mutta se nyt voi olla tai olla olematta totta.
Make Keke Great Again
Vastaa Viestiin