Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Näen unet jos unia näen:

Mustavalkoisina, tiedän sen
0
Ei ääniä
Värillisinä, tiedän sen
5
50%
Sekä värillisinä että mustavalkoisina, tiedän sen
0
Ei ääniä
Luulen näkeväni värillisinä
4
40%
Luulen näkeväni mustavalkoisina
1
10%
Luulen näkeväni sekä värillisinä että mustavalkoisina
0
Ei ääniä
En näe unia
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 10

Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Olen seurannut unimaailmaani joka on todella rikas nykyään. Teemat eivät ole ketjun aihe vaan se näkevätkö ihmiset unensa mustavalkoisina ja/tai värillisinä.

Olen kuullut hypoteesin että unet ovat mustavalkoisia. Eli kun heättyäsi muistelet uniasi niin "Väritätkö" ne mielessäsi eli kyse on vain mielikuvituksesta?

Itse mitä herättyäni niin muistan värit selvästi, joskus jopa naurettavan räikeät värit.

Aiheeseen myös liittyen joka voi vaikuttaa unien värimaailmaan tai siihen näkeekö niitä ollenkaan. Eli masennuslääkkeet. Terve ihminen ei niitä tarvitse eikä unilääkkeitä. Ne vaikuttavat unien näkemiseen. Samoin alkoholi eikä parantavasti.

Painajaiset ovat minulla yleensä todella tummanpuhuvia värimaailmaltaan. Yleensä aavemmaisen vaaleaa/valkoista yhdistettynä pimeyteen/mustaan/todella tummansiniseen.

Eli kantani omalta puoleltani on selkeästi se että unet ovat värillisiä. En juurikaan tältä vuodelta muista kuin painajaiset joissa ei ole monivivahteista värimaailmaa.
Liitteet
colours-dremas.jpg
colours-dremas.jpg (157.32 KiB) Katsottu 388 kertaa
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6157
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Näen unet aina väreissä. Tiedän sen, koska näen unissa objekteja, jotka tunnistetaan väreistä (esim. hyönteisiä). Miksi unet olisivat mustavalkoisia, jos kerran aivot simuloivat muut aistimukset normaalilta tuntuvasti?
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4853
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Neutroni kirjoitti: 14 Huhti 2024, 09:57 Näen unet aina väreissä. Tiedän sen, koska näen unissa objekteja, jotka tunnistetaan väreistä (esim. hyönteisiä). Miksi unet olisivat mustavalkoisia, jos kerran aivot simuloivat muut aistimukset normaalilta tuntuvasti?
Ehkä kaikissa unissa värit eivät ole kovin merkittävässä osassa ja niitä ei "tuoteta" muuta kuin tarpeeseen.

Kyllä minäkin luulen, että unissani on värit. Kuten kuvasit, joissain on varmasti, koska unen tarinassa niillä on merkitys. Osasta en ole varma.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Neutroni kirjoitti: 14 Huhti 2024, 09:57 Näen unet aina väreissä. Tiedän sen, koska näen unissa objekteja, jotka tunnistetaan väreistä (esim. hyönteisiä). Miksi unet olisivat mustavalkoisia, jos kerran aivot simuloivat muut aistimukset normaalilta tuntuvasti?
En siis nyt ottanut mitään tutkimusta tai vastaavaa pohjaksi. Tämä on viimeaikojen itsetutkiskelua.

Minulla on paljon elementtejä peleistä. Samoja esineitä ja paikkoja kuin peleissä. Kaikki värillisinä. Näen aika-ajoin unia sotalaivojen pienoismalleista. Maalaamattomina ja ehkä maalattuina ne ovat harmaita. Mutta uni voi olla silti värillinen koska kohde on harmaa. Yleensä pöyrin kuten vaikka Blenderissä katsoen yksityiskohtia niistä.

Vanhakantainen käsitys kai on ja oli että unet ovat mustavalkoisia. Varmaan hyvin harva unitutkija tuota allekirjoittaa nykyään. Mutta vieläkään en googleta tutkimuksiin. Toivoisin että jos joku ilmaisee mielipiteensä tästä aiheesta se olisi oma eikä mikään tutkimus.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2517
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Muistan eräänkin unen jossa olin vihreässä vedessä ja minulla oli keltainen mekko ylläni. Selkeästi värillinen uni.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4853
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Deimos kirjoitti: 14 Huhti 2024, 10:07
Neutroni kirjoitti: 14 Huhti 2024, 09:57 Näen unet aina väreissä. Tiedän sen, koska näen unissa objekteja, jotka tunnistetaan väreistä (esim. hyönteisiä). Miksi unet olisivat mustavalkoisia, jos kerran aivot simuloivat muut aistimukset normaalilta tuntuvasti?
Vanhakantainen käsitys kai on ja oli että unet ovat mustavalkoisia. Varmaan hyvin harva unitutkija tuota allekirjoittaa nykyään. Mutta vieläkään en googleta tutkimuksiin. Toivoisin että jos joku ilmaisee mielipiteensä tästä aiheesta se olisi oma eikä mikään tutkimus.
No niinhän tässä on tehty.

Toistan oman mutuni (mielipiteeni): jos värit ovat tärkeitä joko unelle tai henkilölle yleensä, niitä nähdään unessa. Jos taas ei, unessa ei ole värejä. EI se ehkä mustavalkoinen varsinaisesti ole, mutta tieto väreistä ei vaan tule mukaan. Unen visuaalinen sisältö ei varmaankaan ole mikään näkösysteemin kautta tulevan "kuvan" kaltainen, vaan puhtaasti mielikuva, jossa on mukana vain oleelliset asiat.

Minulle on arjessakin kiinnostava hahmottaa tietynlainen asemakaava, ilmansuunnat ja pohjapiirros sille tilalle, jossa olen. Ja muistan näitä taloja ja pihapiirejä hyvin tarkasti ihan lapsuusvuosiltani, nimenomaan karttamuodossa. Siksi varmaan unissakin nämä jutut ovat aina hyvin selkeästi mukana, vaikka ympäristö olisikin kuvitteellinen. Toisaalta esim hajuja unissani ei yleensä ole, mutta jollekin vaikkapa tuoksuista (parfyymit) kiinnostuneella niitä todennäköisesti on unissakin.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Okivi
Reactions:
Viestit: 47
Liittynyt: 13 Maalis 2024, 20:23

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Okivi »

MooM kirjoitti: 14 Huhti 2024, 10:06 Ehkä kaikissa unissa värit eivät ole kovin merkittävässä osassa ja niitä ei "tuoteta" muuta kuin tarpeeseen.

Kyllä minäkin luulen, että unissani on värit. Kuten kuvasit, joissain on varmasti, koska unen tarinassa niillä on merkitys. Osasta en ole varma.
Noin on minunkin unissani. Kun värillä on merkitys unessa, niin sen muistaminen ei ole kuvittelua.
There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.

-- Herbert Spencer
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4853
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Okivi kirjoitti: 14 Huhti 2024, 11:30
MooM kirjoitti: 14 Huhti 2024, 10:06 Ehkä kaikissa unissa värit eivät ole kovin merkittävässä osassa ja niitä ei "tuoteta" muuta kuin tarpeeseen.

Kyllä minäkin luulen, että unissani on värit. Kuten kuvasit, joissain on varmasti, koska unen tarinassa niillä on merkitys. Osasta en ole varma.
Noin on minunkin unissani. Kun värillä on merkitys unessa, niin sen muistaminen ei ole kuvittelua.
Juuri tänä aamuna näin unen, jossa suunnittelin mittauksia (jostain ihmeen syystä rautakaupassa). Hommaan tarvittiin tiettyjä etäisyysmittoja ja merkkejä laitteille + kohteille, joiden tekemiseen haeskelin teippiä ja mietin mitkä saatavilla olevista väreistä olisivat parhaat. Ja selvästi niissä rullissa oli silloin värit.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Eräs suomalainen tutkija näki matemaattisen kaavan unessa jota ei saanut millään tietoisesti aikaiseksi. En tiedä oliko se unessa paperilla vai miten. Olen etsinyt tuota lainausta vuosikausia löytämättä sitä.

Itselläni muistiin on jäänyt eräs uni jossa oli pieni pallo (Sphere). Se muodosti jokin geometrisen "Spiraalin" räjähtäen kaikkiin sateenkaaren väreihin. Ympäristö oli outo mutta en tarkkaan muista sitä. Lisäksi unessa tutkin miten hienosti kaikki tuon tapahtuman partikkelit jotka myös olivat järjestäytyneet sateenkaaren tavalla pyörivät akselin ympäri joka oli koko geometrisen spiraaliräjähdyksen keskellä pohjois/etelä suunteisesti. Uni on hyvin muistissa mutta ei aavistustakaan mihin se liittyi. Olen viime kuukausina miettinnyt että kun partikkeleita ilmeisesti oli tuhansia niin tuottavatko aivot jokaisen partikkelin jokaisen lentoradan vai onko tapahtuma still-kuvia joita toistetaan alusta kohti loppua?

Hogwarts Legacy on vahvasti nyt unissa. Siinä on eräälaisia laskutumisalustoja ja eräs aamuinen uni päättyi siihen että niitä oli kolme-neljä rivissä. Aquamariinin sinistä, mustia kuvioita ja valkoista. Geometrinen kuvio, siis tuo laskeutumisalusta.

Eli ainakin keskustelijat näkevät värejä kuten minä.

PS. Aivot tekevät värit myös täällä "Todellisessa" maailmassa. Eri aallonpituuksilla ei edelleenkään ole yhtään mitään "Väriä". Unessa myös ihminen keksii värit. Oikeassa maailmassa oliko se absortoituva väri on se minkä värisenä näemme esineen vai emitoituva? No, ehkä joku korjaa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4853
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Deimos kirjoitti: 14 Huhti 2024, 11:47 Eräs suomalainen tutkija näki matemaattisen kaavan unessa jota ei saanut millään tietoisesti aikaiseksi. En tiedä oliko se unessa paperilla vai miten. Olen etsinyt tuota lainausta vuosikausia löytämättä sitä.

Itselläni muistiin on jäänyt eräs uni jossa oli pieni pallo (Sphere). Se muodosti jokin geometrisen "Spiraalin" räjähtäen kaikkiin sateenkaaren väreihin. Ympäristö oli outo mutta en tarkkaan muista sitä. Lisäksi unessa tutkin miten hienosti kaikki tuon tapahtuman partikkelit jotka myös olivat järjestäytyneet sateenkaaren tavalla pyörivät akselin ympäri joka oli koko geometrisen spiraaliräjähdyksen keskellä pohjois/etelä suunteisesti. Uni on hyvin muistissa mutta ei aavistustakaan mihin se liittyi. Olen viime kuukausina miettinnyt että kun partikkeleita ilmeisesti oli tuhansia niin tuottavatko aivot jokaisen partikkelin jokaisen lentoradan vai onko tapahtuma still-kuvia joita toistetaan alusta kohti loppua?
En usko, sitä juuri tarkoitin sillä, että kuva ei vastaa sitä kuvaa, joka nähdään näköaistin kautta. On paljon ekonomisempaa tuottaa vain kokemus siitä, että näet ne tarkasti. Kyse on kuitenkin sinun oman pääsi tuottamasta materiaalista.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

En ole varma näenkö värejä.
Enempikin taitaa olla mustavalkoista ja harmaan sävyä uneni.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

MooM kirjoitti: 14 Huhti 2024, 12:04
Deimos kirjoitti: 14 Huhti 2024, 11:47 Eräs suomalainen tutkija näki matemaattisen kaavan unessa jota ei saanut millään tietoisesti aikaiseksi. En tiedä oliko se unessa paperilla vai miten. Olen etsinyt tuota lainausta vuosikausia löytämättä sitä.

Itselläni muistiin on jäänyt eräs uni jossa oli pieni pallo (Sphere). Se muodosti jokin geometrisen "Spiraalin" räjähtäen kaikkiin sateenkaaren väreihin. Ympäristö oli outo mutta en tarkkaan muista sitä. Lisäksi unessa tutkin miten hienosti kaikki tuon tapahtuman partikkelit jotka myös olivat järjestäytyneet sateenkaaren tavalla pyörivät akselin ympäri joka oli koko geometrisen spiraaliräjähdyksen keskellä pohjois/etelä suunteisesti. Uni on hyvin muistissa mutta ei aavistustakaan mihin se liittyi. Olen viime kuukausina miettinnyt että kun partikkeleita ilmeisesti oli tuhansia niin tuottavatko aivot jokaisen partikkelin jokaisen lentoradan vai onko tapahtuma still-kuvia joita toistetaan alusta kohti loppua?
En usko, sitä juuri tarkoitin sillä, että kuva ei vastaa sitä kuvaa, joka nähdään näköaistin kautta. On paljon ekonomisempaa tuottaa vain kokemus siitä, että näet ne tarkasti. Kyse on kuitenkin sinun oman pääsi tuottamasta materiaalista.
Toit esiin tuon tarkkuuden. Mikä on mielenkiintoinen asia. Onko materiaali edes HD-tarkkudella??? Itse kuvailisin "Blurry". Varsinkin jos unessa on kiihkeää nopeatempista toimintaa.

Itsellä tietystä syystä hämähäkit eli tarantellat ovat olennainen osa unimaailmaa. Yleensä pelastamassa niitä erilaisista kiipeleistä. Niitä on paljon että sama kuin kaitsisi kissalaumaa. Yleensä mustahkoja mikä on outoa. Smithi on todella värikäs, Lasiodoraa voisi kuvailla tummahkoksi. Perhosia en muista ikinä nähneeni unissa.

Veljeni näki akoinaan unta pöllörivistä (Lajista ja väreistä en tiedä). Twin Peaks on todella vaikuttava sarja. Siinä myös unenomainen teemaa on koko sarjan olennainen osa.

Mutta painajaiset ilmenevät hyvin darkkina ja synkkänä maailmana. Todella painajaismaisena. Välillä ainut mitä painajaisissa erottaa saattaa olla hailakan sinertävän valkoinen haamu groteskisti vääristyneenä.

Mutta nyt yksi nimimerkki on vakuuttunut että hänen unensa ovat mustavalkoisia. No, enhän itsekään osaa sanoa "Väritänkö" uneni vasta herättyä.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Luin netistä pätkän että ennen olisi ihmiset nähneet enemmän värillisiä unia mutta 1900 luvun aikana ihmiskunnassa on tapahtunut jotain joka on mustavalkoistannut unet.

Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Raspu kirjoitti: 14 Huhti 2024, 12:23 Luin netistä pätkän että ennen olisi ihmiset nähneet enemmän värillisiä unia mutta 1900 luvun aikana ihmiskunnassa on tapahtunut jotain joka on mustavalkoistannut unet.

Kävi sama mielessä kun kirjoittelin tätä ja tein threadia. Elämme todella visuaalisessa maailmassa. Jotain ihan muuta kuin 1500-luku tai 1900-luvun alku tai edes puoliväli. Silmät saavat jatkuvasti informaatiota. TikTok videoita, pelimaailmaa, videoita, elokuvia ja kuvia sen lisäksi ties mitä.

Onko niin että ihmisen unimaailma on muuttunut visuaalisesti? Ennen mustavalkoista materiaalia ja nykypäivä värit ovat tulleet mukaan?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Unet. Värillisyys/Mustavalkoisuus?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Overall, researchers and study participants agreed that black and white dreams were the norm, and rare cases of coloured dreams were dubbed 'Technicolor' dreams (Calef, 1954, Hall, 1951), highlighting their perceived artificiality. This tendency to report black and white dreams suddenly disappeared in the 1960's.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 201960%27s.
Vastaa Viestiin