Vihreää teknologiaa

Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Vihreää teknologiaa

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Ketjuun voi laittaa kaikkea vihreään teknologiaan perustuvaa teknologiaa. Hiilineutraalisuuteen ei ole kovin pitkä aika. Suomi tarvitsee tällaisia sijoituksia. Ja joissakin asioissa viileät kevät ja syksy sekä kylmä talvi ovat etumme. Voi kuvitella miten paljon energiaa tällaisen laitoksen jäähdyttäminen vaatii. Huomatkaa miten Lumi-supertietokoneen "Hukkalämpö" ei päädykkään hukkalämmöksi vaan kaukolämmöksi Kajaanin alueen tarpeisiin.


Venäläis­syntyinen miljardööri rakennuttaa Kajaaniin jätti­tieto­koneen

Venäläissyntyisen Alex Gerkon XTX Markets rakentaa Kajaaniin kahden jalkapallokentän kokoisen datakeskuksen.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010358323.html

XTX Marketsin perustaja ja pääomistaja on venäläissyntyinen miljardööri Alex Gerko. Gerko teki opintonsa Moskovassa mutta on asunut jo pitkään Lontoossa, jonka rahoitusmaailmassa hän on työskennellyt vuodesta 2009 lähtien.

Viime vuonna hän maksoi Iso-Britannialle veroja 490 miljoonaa puntaa eli 572 miljoonaa euroa, mikä teki hänestä koko maan suurimman veronmaksajan.

Vuonna 2015 perustettu XTX Markets hyödyntää eri markkinoiden hintaeroja algoritmein ohjatussa kaupankäynnissä, joka vaatii paljon laskentatehoa. Yritys on erittäin kannattava.

Financial Timesin mukaan yrityksen yhdessä päivässä tekemien kauppojen kokonaisarvo on 250 miljardia dollaria eli 234 miljardia euroa. Summaa voi suhteuttaa Suomen bruttokansantuotteeseen, joka oli ennakkotiedon mukaan viime vuonna 278 miljardia euroa.

XTX Markets käyttää operaatioihinsa FT:n mukaan jo nykyään 25 000:ta grafiikkasuoritinta, joita käytetään tyypillisesti tekoälyn opettamiseen. Kajaanin datakeskuksen prosessorien tyypistä ja määrästä ei ole kerrottu tarkempia tietoja.

Suomen kilpailuetuna datakeskusten tavoittelussa on lähes täysin fossiilivapaa sähköntuotanto, joka nojaa uusiutuviin energianlähteisiin ja ydinvoimaan.

Financial Timesin mukaan XTX:n teknologiajohtaja Joshua Leahy nosti yhtenä valintakriteerinä esiin kestävyyden.

”Modernit syväoppivat mallit vaativat valtavat määrät laskentatehoa ja siksi olemme varmistaneet Kajaanin investoinnin kasvattaaksemme laskentakapasiteettiamme mahdollisimman kestävällä tavalla”, Leahy sanoi.

Lumi-tietokoneen tapauksessa jopa prosessorien hukkalämpö on saatu hyödynnettyä. Sillä katetaan viidesosa Kajaanin alueen kaukolämmön tarpeesta.

Kestävyyttä lisää myös olemassa olevien tilojen ja tonttien hyödyntäminen.

Kainuun Sanomien mukaan XTX:n datakeskus tulee aiemmin metsäyhtiö UPM:n omistamalle niin kutsutulle Pohjan sellun tontille. Sellutehtaan sijaan tontille rakennetaankin siis suuri halli tietokoneille.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
ROOSTER
Reactions:
Viestit: 243
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 23:44

Re: Vihreää teknologiaa

Viesti Kirjoittaja ROOSTER »

Olen tässä ajatellut, millaisia vaihtoehtoja olisi jos haluaisi sähköauton DC-pikalatauksen kotiinsa. Normi tulppasulakkeilla liitäntä on max. 63A jolla saisi noin 40kW DC-latausta esim. tämmöisellä:
Kuva
https://www.kahaviesti.fi/liikuteltava- ... okayttoon/
Pikalaturilla voi ladata niin henkilöautoja, linja- ja kuorma-autoja kuin sähkökäyttöisiä työkoneitakin. Laturista löytyy useita eri pistokeversioita (CCS, CHAdeMO ja Type2), joten latauslaite soveltuu käytännössä kaikille Euroopassa myytäville sähköautoille. Kempower-pikalaturin asennus tapahtuu ns. ”Plug & Play” -periaatteella, käyttöönotto vaatii ainoastaan 63 A tai 32 A pistorasian.

Kempowerin pikalatureiden suurimpia etuja ovat helppokäyttöisyys ja siirreltävyys. Esimerkiksi ahtaassa korjaamoympäristössä on kätevää, että laturia saa siirrettyä vaivattomasti pyörien avulla. Liikuteltavuutensa ansiosta pikalaturin voi ottaa mukaan esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin, joissa on tarvetta nopealle sähköauton lataukselle.
Tuossa tuo liikuteltavuus ja monipuolisuus on hyvä asia, mutta sulakekoon muuttaminen isommaksi tulee ajan myötä hintoihin ja sopii ehkä parhaiten juuri korjaamoille ja pikkupajoille, tai niille jotka ovat hankkineet itselleen asunnon vanhasta kansakoulusta tai kulkutautisairaalasta missä on jo valmiina tukevat liitännät.

Sitten voisi hankkia kiinteistöakun ja ottaa siitä DC suoraan autonakkuun. Sitä voisi latailla halvan sähkön aikana ja aurinkopaneeleillaan. Siihen käyttöön sopisi hyvin käytetty sähköauton akku, mutta niitä on vielä niukasti tarjolla. Tosin yli-innokkaat nuorukaiset tuottavat yhä enemmän kolaritavaraa markkinoille.

Uudenlaista ajattelua edustaa israelilainen Zooz vauhtipyöräakku. Siinä ilmeisesti kiihdytetään massavauhtipyörä hirmuiseen pyörintänopeuteen ajan kanssa, jolloin siitä saadaan ulos hetkellisesti huima teho generaattoriin ja sitä myöten lataukseen.
Israelilaisyritys Zooz aikoo tuoda vauhtipyöräakut sähköautojen latausasemille. Vauhtipyörään lataustaukojen aikana varastoitavan pyörimisenergian avulla nopea pikalataus onnistuu vaatimattomammallakin sähköliittymällä.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/8b-20 ... oa-sahkoa/
https://www.zoozpower.com/

Kuva

Siitä pelmahtaakin mieleen tiedeaiheinen kysymys: Miten suuri massa, halkaisija ja millainen kierrosluku pitäisi olla möntillä jota pyöritetään jotta sillä saataisiin 100kW latausteho noin puoleksi tunniksi?
Yleinen mielipide on aina väärässä.
Vastaa Viestiin