Mulla on kone ja vene, enkä ole kummassakaan potenut pahoinvointia, kovallakaan kelillä. Huono olo on tullut purjekoneessa ainoastaan aikoinaan opekurssilla, kun joutui etupenkillä istumaan painona (opettajaoppilas ohjasi takatoosasta), eli tilanteessa kun pyöritään nostossa eikä voi itse ohjata konetta.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:12Nyt kun aiheesta puhutaan..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:06Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 11:52Tämä on muuten erittäin hyvä pointti. En ole itse koskaan uhrannut hirveästi ajatuksia näiden pikkukoneiden lämpötalouteen. Matkustajakoneissa tämä on päivänselvää.Susa kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 10:19 70kg lentokoneelle on oikeasti vaikea keksiä mitään muuta käyttöä kuin hupiajelu.
Sillä ei voi lentää kuin tyynellä kesäillalla, silloinkin ilman mitään mainittavaa hyötykuormaa.
Talvella sillä taas ei tarkene lentää. Joo lensivät sodassa, aivan niin.
Moniko tahtoisi ajaa talvi pakkasella autolla jossa ei ole lämmitystä?
Tuulipäähän on sellaisen kolmipyöräisen kopperonkin suunnitellut.
Tässä 70kg koneessa ja tuossa kolmipyörässä on sama ongelma, ei niistä oikein ole oikeaan hyötykäyttöön.
Ilmiselviä leluja molemmat.
Purjekoneethan ovat tunnetusti valtavan kuumia kovassa paahteessa.
Aikamoinen haaste suunnitella todella kevyt kone joka käy kaikkiin suomen olosuhteisiin. Ilmastointisysteemin pitäisi olla vielä huippuvarma, jotta kaikki ei mene huuruun tai lentäjältä vaivu tiedottomana hypotermiaan tai lämpöhalvaukseen, ennen kuin ehtii tehdä hätälaskun.
Eikä ole hirveän kiva jos ikkunat menee juuri silloin umpeen, kun olet laskeutumassa uuden Teslasi viereen kesäasunnon pihaan.
Tuollainen ultraheiveröinen himmeli ei sovellu lentämiseen kuin tyynellä kesäkelillä, ja silloinkin vain osaavan lentäjän toimesta, olkoonkin että voisi lentää ilman lupakirjaa. Eli laite on turhake, koska painorajan vuoksi siihen ei saa mitään tarvittavia lento- ym. ominaisuuksia.
Täällä oli jotain pienillä koneilla lentämistä oikeasti harrastavia tai harrastaneita nimimerkkejä. Eli jos tuurilla joku sellainen sattuu lukemaan jolla on kokemusta:
Miten pienet koneet joilla lennetään hupilentoa tyynellä kelillä suhteutuu esim. veneilyyn, mitä tulee matkapahoinvointiin? Kumpi on harrasteena pahempi? Voi olla outo kysymys mutta kiinostaa enkä ole löytynyt vastausta. Eli jos voi huonosti vaikka purjeveneen sisätiloissa kovemmassa ristiaallokossa, niin tarkoittaako se sitä että oksentaa koko ajan tuollaisessa pienemmässä lentävässä härvelissä?
Itse en ole koskaan oksennellut purjeveneessä mutta pahoinvointia on ollut kovemmassa aallokossa, erityisesti sisällä, jos en näe horisonttia. Pitäisi varmaan hankkiutua purjekoneen kyytiin ja ottaa pusseja mukaan ja todeta asia käytännössä.
Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
-
- Reactions:
- Viestit: 195
- Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
En ole koskaan matkapahoinvointia tuntenut, mutta jos veneen sisällä tuntee matkapahoinvointia on syytä mennä kannelle tai ikkunan luo, jotta voi nähdä liikkuvan ympäristön ja lihakset joutuvat tekemään työtä.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:12Nyt kun aiheesta puhutaan..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:06Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 11:52Tämä on muuten erittäin hyvä pointti. En ole itse koskaan uhrannut hirveästi ajatuksia näiden pikkukoneiden lämpötalouteen. Matkustajakoneissa tämä on päivänselvää.Susa kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 10:19 70kg lentokoneelle on oikeasti vaikea keksiä mitään muuta käyttöä kuin hupiajelu.
Sillä ei voi lentää kuin tyynellä kesäillalla, silloinkin ilman mitään mainittavaa hyötykuormaa.
Talvella sillä taas ei tarkene lentää. Joo lensivät sodassa, aivan niin.
Moniko tahtoisi ajaa talvi pakkasella autolla jossa ei ole lämmitystä?
Tuulipäähän on sellaisen kolmipyöräisen kopperonkin suunnitellut.
Tässä 70kg koneessa ja tuossa kolmipyörässä on sama ongelma, ei niistä oikein ole oikeaan hyötykäyttöön.
Ilmiselviä leluja molemmat.
Purjekoneethan ovat tunnetusti valtavan kuumia kovassa paahteessa.
Aikamoinen haaste suunnitella todella kevyt kone joka käy kaikkiin suomen olosuhteisiin. Ilmastointisysteemin pitäisi olla vielä huippuvarma, jotta kaikki ei mene huuruun tai lentäjältä vaivu tiedottomana hypotermiaan tai lämpöhalvaukseen, ennen kuin ehtii tehdä hätälaskun.
Eikä ole hirveän kiva jos ikkunat menee juuri silloin umpeen, kun olet laskeutumassa uuden Teslasi viereen kesäasunnon pihaan.
Tuollainen ultraheiveröinen himmeli ei sovellu lentämiseen kuin tyynellä kesäkelillä, ja silloinkin vain osaavan lentäjän toimesta, olkoonkin että voisi lentää ilman lupakirjaa. Eli laite on turhake, koska painorajan vuoksi siihen ei saa mitään tarvittavia lento- ym. ominaisuuksia.
Täällä oli jotain pienillä koneilla lentämistä oikeasti harrastavia tai harrastaneita nimimerkkejä. Eli jos tuurilla joku sellainen sattuu lukemaan jolla on kokemusta:
Miten pienet koneet joilla lennetään hupilentoa tyynellä kelillä suhteutuu esim. veneilyyn, mitä tulee matkapahoinvointiin? Kumpi on harrasteena pahempi? Voi olla outo kysymys mutta kiinostaa enkä ole löytynyt vastausta. Eli jos voi huonosti vaikka purjeveneen sisätiloissa kovemmassa ristiaallokossa, niin tarkoittaako se sitä että oksentaa koko ajan tuollaisessa pienemmässä lentävässä härvelissä?
Itse en ole koskaan oksennellut purjeveneessä mutta pahoinvointia on ollut kovemmassa aallokossa, erityisesti sisällä, jos en näe horisonttia. Pitäisi varmaan hankkiutua purjekoneen kyytiin ja ottaa pusseja mukaan ja todeta asia käytännössä.
Ruoriin meneminen auttaa parhaiten.
Suurin virhe on istua tai peräti maata paikoillaan silmät kiinni.
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:27Mulla on kone ja vene, enkä ole kummassakaan potenut pahoinvointia, kovallakaan kelillä. Huono olo on tullut purjekoneessa ainoastaan aikoinaan opekurssilla, kun joutui etupenkillä istumaan painona (opettajaoppilas ohjasi takatoosasta), eli tilanteessa kun pyöritään nostossa eikä voi itse ohjata konetta.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:12Nyt kun aiheesta puhutaan..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:06Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 11:52Tämä on muuten erittäin hyvä pointti. En ole itse koskaan uhrannut hirveästi ajatuksia näiden pikkukoneiden lämpötalouteen. Matkustajakoneissa tämä on päivänselvää.Susa kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 10:19 70kg lentokoneelle on oikeasti vaikea keksiä mitään muuta käyttöä kuin hupiajelu.
Sillä ei voi lentää kuin tyynellä kesäillalla, silloinkin ilman mitään mainittavaa hyötykuormaa.
Talvella sillä taas ei tarkene lentää. Joo lensivät sodassa, aivan niin.
Moniko tahtoisi ajaa talvi pakkasella autolla jossa ei ole lämmitystä?
Tuulipäähän on sellaisen kolmipyöräisen kopperonkin suunnitellut.
Tässä 70kg koneessa ja tuossa kolmipyörässä on sama ongelma, ei niistä oikein ole oikeaan hyötykäyttöön.
Ilmiselviä leluja molemmat.
Purjekoneethan ovat tunnetusti valtavan kuumia kovassa paahteessa.
Aikamoinen haaste suunnitella todella kevyt kone joka käy kaikkiin suomen olosuhteisiin. Ilmastointisysteemin pitäisi olla vielä huippuvarma, jotta kaikki ei mene huuruun tai lentäjältä vaivu tiedottomana hypotermiaan tai lämpöhalvaukseen, ennen kuin ehtii tehdä hätälaskun.
Eikä ole hirveän kiva jos ikkunat menee juuri silloin umpeen, kun olet laskeutumassa uuden Teslasi viereen kesäasunnon pihaan.
Tuollainen ultraheiveröinen himmeli ei sovellu lentämiseen kuin tyynellä kesäkelillä, ja silloinkin vain osaavan lentäjän toimesta, olkoonkin että voisi lentää ilman lupakirjaa. Eli laite on turhake, koska painorajan vuoksi siihen ei saa mitään tarvittavia lento- ym. ominaisuuksia.
Täällä oli jotain pienillä koneilla lentämistä oikeasti harrastavia tai harrastaneita nimimerkkejä. Eli jos tuurilla joku sellainen sattuu lukemaan jolla on kokemusta:
Miten pienet koneet joilla lennetään hupilentoa tyynellä kelillä suhteutuu esim. veneilyyn, mitä tulee matkapahoinvointiin? Kumpi on harrasteena pahempi? Voi olla outo kysymys mutta kiinostaa enkä ole löytynyt vastausta. Eli jos voi huonosti vaikka purjeveneen sisätiloissa kovemmassa ristiaallokossa, niin tarkoittaako se sitä että oksentaa koko ajan tuollaisessa pienemmässä lentävässä härvelissä?
Itse en ole koskaan oksennellut purjeveneessä mutta pahoinvointia on ollut kovemmassa aallokossa, erityisesti sisällä, jos en näe horisonttia. Pitäisi varmaan hankkiutua purjekoneen kyytiin ja ottaa pusseja mukaan ja todeta asia käytännössä.
Ok, kiitoksia tiedoista. Itsellä on vastaavia kokemuksia mitä kuvaatte. Jos itse kontrolloi sen härvelin (esim. auto) liikettä jolla liikutaan, niin on helpompi säilyttää tasapainoaistit rauhallisempina. Osaa kai varautua liikehdintään paremmin. Sama tuossa venehommassa, että kannelle meneminen ja horisontin hahmottaminen helpottaa.Susa kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:28En ole koskaan matkapahoinvointia tuntenut, mutta jos veneen sisällä tuntee matkapahoinvointia on syytä mennä kannelle tai ikkunan luo, jotta voi nähdä liikkuvan ympäristön ja lihakset joutuvat tekemään työtä.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:12Nyt kun aiheesta puhutaan..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:06Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 11:52Tämä on muuten erittäin hyvä pointti. En ole itse koskaan uhrannut hirveästi ajatuksia näiden pikkukoneiden lämpötalouteen. Matkustajakoneissa tämä on päivänselvää.Susa kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 10:19 70kg lentokoneelle on oikeasti vaikea keksiä mitään muuta käyttöä kuin hupiajelu.
Sillä ei voi lentää kuin tyynellä kesäillalla, silloinkin ilman mitään mainittavaa hyötykuormaa.
Talvella sillä taas ei tarkene lentää. Joo lensivät sodassa, aivan niin.
Moniko tahtoisi ajaa talvi pakkasella autolla jossa ei ole lämmitystä?
Tuulipäähän on sellaisen kolmipyöräisen kopperonkin suunnitellut.
Tässä 70kg koneessa ja tuossa kolmipyörässä on sama ongelma, ei niistä oikein ole oikeaan hyötykäyttöön.
Ilmiselviä leluja molemmat.
Purjekoneethan ovat tunnetusti valtavan kuumia kovassa paahteessa.
Aikamoinen haaste suunnitella todella kevyt kone joka käy kaikkiin suomen olosuhteisiin. Ilmastointisysteemin pitäisi olla vielä huippuvarma, jotta kaikki ei mene huuruun tai lentäjältä vaivu tiedottomana hypotermiaan tai lämpöhalvaukseen, ennen kuin ehtii tehdä hätälaskun.
Eikä ole hirveän kiva jos ikkunat menee juuri silloin umpeen, kun olet laskeutumassa uuden Teslasi viereen kesäasunnon pihaan.
Tuollainen ultraheiveröinen himmeli ei sovellu lentämiseen kuin tyynellä kesäkelillä, ja silloinkin vain osaavan lentäjän toimesta, olkoonkin että voisi lentää ilman lupakirjaa. Eli laite on turhake, koska painorajan vuoksi siihen ei saa mitään tarvittavia lento- ym. ominaisuuksia.
Täällä oli jotain pienillä koneilla lentämistä oikeasti harrastavia tai harrastaneita nimimerkkejä. Eli jos tuurilla joku sellainen sattuu lukemaan jolla on kokemusta:
Miten pienet koneet joilla lennetään hupilentoa tyynellä kelillä suhteutuu esim. veneilyyn, mitä tulee matkapahoinvointiin? Kumpi on harrasteena pahempi? Voi olla outo kysymys mutta kiinostaa enkä ole löytynyt vastausta. Eli jos voi huonosti vaikka purjeveneen sisätiloissa kovemmassa ristiaallokossa, niin tarkoittaako se sitä että oksentaa koko ajan tuollaisessa pienemmässä lentävässä härvelissä?
Itse en ole koskaan oksennellut purjeveneessä mutta pahoinvointia on ollut kovemmassa aallokossa, erityisesti sisällä, jos en näe horisonttia. Pitäisi varmaan hankkiutua purjekoneen kyytiin ja ottaa pusseja mukaan ja todeta asia käytännössä.
Ruoriin meneminen auttaa parhaiten.
Suurin virhe on istua tai peräti maata paikoillaan silmät kiinni.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Oikeastaan kyseessä on aivojen harhautuminen. Tasapainoaisti tuntee liikkeen ja asentomuutokset, välittäen tiedon niistä aivoille.
Mutta silmät kertoo aivoille että mikään ei liiku, vaan ollaan paikoillaan.
Aivot vetää johtopäätöksenä ristiriitaisista tiedoista, "Munt on myrkytetty - oksenna myrkky pois."
Mutta silmät kertoo aivoille että mikään ei liiku, vaan ollaan paikoillaan.
Aivot vetää johtopäätöksenä ristiriitaisista tiedoista, "Munt on myrkytetty - oksenna myrkky pois."
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Susa kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:47 Oikeastaan kyseessä on aivojen harhautuminen. Tasapainoaisti tuntee liikkeen ja asentomuutokset, välittäen tiedon niistä aivoille.
Mutta silmät kertoo aivoille että mikään ei liiku, vaan ollaan paikoillaan.
Aivot vetää johtopäätöksenä ristiriitaisista tiedoista, "Munt on myrkytetty - oksenna myrkky pois."
Jotain tällasita olen itsekin lueskellut. Ja jotkut sanovat että tätä voi jossain määrin opetella kontrolloimaan. Hengittämällä oikein ja jotain sellaista. Luin jostain ulkomaalaista purjelentopalstaa jossa joku valitteli, että hänen tarvii käydä välillä oksentamassa jossain rauhallisemmissa olosuhteissa, ja taas jatkaa nosteiden hakemista. Kuulosti jotenkin rajulta touhulta. Sitten oli alkanut tekemään jotain hengitysharjotuksia ja alkoi keskittyä tekemiseen ja päässyt oksentelusta eroon. Eli siirtänyt fokusta huonon voinnnin tarkkailusta itse tekemiseen.
Mutta täytyy suhtautua varauksella näihin juttuihin kun ei ole kokemusta aiheesta. Mistään en mitään tiedä. Kunhan kiinnostaa. Tiedä vaikka joutuisi ostamaan pienen lentokoneen vielä joskus. Olisihan se ikävä jos sitten vaan oksentaisi kokoajan. Mitään matkapahoinvointilääkkeitä lentäessä ei tietääkseni saa käyttää, koska ne ovat yleensä kolmiotavaraa.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Niin itse olen lentänyt paljon taistelulentäjiemme kanssa ja kun ei itse saa olla aina puikoissa niin kieltämättä kun aletaan lähestyä metsikköä kovaa ja pilotti laittaa ohjaimet ristiin jotta saa sivuluisulla istutettua koneen kiitotiellä haluamaansa paikkaan on usein kylmähiki otsalla...tosin pelottanut ei ole koskaan eikä oksettanut. Elimistö vaan reagoi äkkinäisiin tilanteisiin helposti eri lailla. Mitään tällaista en ole kokenut simussa vaikka olen lentänyt 150 eri konetyyppiä ja simutiimaa on satoja tunteja..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:27Mulla on kone ja vene, enkä ole kummassakaan potenut pahoinvointia, kovallakaan kelillä. Huono olo on tullut purjekoneessa ainoastaan aikoinaan opekurssilla, kun joutui etupenkillä istumaan painona (opettajaoppilas ohjasi takatoosasta), eli tilanteessa kun pyöritään nostossa eikä voi itse ohjata konetta.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:12Nyt kun aiheesta puhutaan..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:06Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 11:52Tämä on muuten erittäin hyvä pointti. En ole itse koskaan uhrannut hirveästi ajatuksia näiden pikkukoneiden lämpötalouteen. Matkustajakoneissa tämä on päivänselvää.Susa kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 10:19 70kg lentokoneelle on oikeasti vaikea keksiä mitään muuta käyttöä kuin hupiajelu.
Sillä ei voi lentää kuin tyynellä kesäillalla, silloinkin ilman mitään mainittavaa hyötykuormaa.
Talvella sillä taas ei tarkene lentää. Joo lensivät sodassa, aivan niin.
Moniko tahtoisi ajaa talvi pakkasella autolla jossa ei ole lämmitystä?
Tuulipäähän on sellaisen kolmipyöräisen kopperonkin suunnitellut.
Tässä 70kg koneessa ja tuossa kolmipyörässä on sama ongelma, ei niistä oikein ole oikeaan hyötykäyttöön.
Ilmiselviä leluja molemmat.
Purjekoneethan ovat tunnetusti valtavan kuumia kovassa paahteessa.
Aikamoinen haaste suunnitella todella kevyt kone joka käy kaikkiin suomen olosuhteisiin. Ilmastointisysteemin pitäisi olla vielä huippuvarma, jotta kaikki ei mene huuruun tai lentäjältä vaivu tiedottomana hypotermiaan tai lämpöhalvaukseen, ennen kuin ehtii tehdä hätälaskun.
Eikä ole hirveän kiva jos ikkunat menee juuri silloin umpeen, kun olet laskeutumassa uuden Teslasi viereen kesäasunnon pihaan.
Tuollainen ultraheiveröinen himmeli ei sovellu lentämiseen kuin tyynellä kesäkelillä, ja silloinkin vain osaavan lentäjän toimesta, olkoonkin että voisi lentää ilman lupakirjaa. Eli laite on turhake, koska painorajan vuoksi siihen ei saa mitään tarvittavia lento- ym. ominaisuuksia.
Täällä oli jotain pienillä koneilla lentämistä oikeasti harrastavia tai harrastaneita nimimerkkejä. Eli jos tuurilla joku sellainen sattuu lukemaan jolla on kokemusta:
Miten pienet koneet joilla lennetään hupilentoa tyynellä kelillä suhteutuu esim. veneilyyn, mitä tulee matkapahoinvointiin? Kumpi on harrasteena pahempi? Voi olla outo kysymys mutta kiinostaa enkä ole löytynyt vastausta. Eli jos voi huonosti vaikka purjeveneen sisätiloissa kovemmassa ristiaallokossa, niin tarkoittaako se sitä että oksentaa koko ajan tuollaisessa pienemmässä lentävässä härvelissä?
Itse en ole koskaan oksennellut purjeveneessä mutta pahoinvointia on ollut kovemmassa aallokossa, erityisesti sisällä, jos en näe horisonttia. Pitäisi varmaan hankkiutua purjekoneen kyytiin ja ottaa pusseja mukaan ja todeta asia käytännössä.
Viimeksi muokannut Tuulispää, 23 Huhti 2024, 13:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Purjehtiessa tosiaan ei kerkeä pelätä jos myrskyssä pitää spinnu laskea...tosin vain 25 m/s on suurimmat tuulet missä olen purjehtinut 50 m/s saattaisi jo pelottaa...jos henki säilyy.Susa kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:28En ole koskaan matkapahoinvointia tuntenut, mutta jos veneen sisällä tuntee matkapahoinvointia on syytä mennä kannelle tai ikkunan luo, jotta voi nähdä liikkuvan ympäristön ja lihakset joutuvat tekemään työtä.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:12Nyt kun aiheesta puhutaan..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:06Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 11:52Tämä on muuten erittäin hyvä pointti. En ole itse koskaan uhrannut hirveästi ajatuksia näiden pikkukoneiden lämpötalouteen. Matkustajakoneissa tämä on päivänselvää.Susa kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 10:19 70kg lentokoneelle on oikeasti vaikea keksiä mitään muuta käyttöä kuin hupiajelu.
Sillä ei voi lentää kuin tyynellä kesäillalla, silloinkin ilman mitään mainittavaa hyötykuormaa.
Talvella sillä taas ei tarkene lentää. Joo lensivät sodassa, aivan niin.
Moniko tahtoisi ajaa talvi pakkasella autolla jossa ei ole lämmitystä?
Tuulipäähän on sellaisen kolmipyöräisen kopperonkin suunnitellut.
Tässä 70kg koneessa ja tuossa kolmipyörässä on sama ongelma, ei niistä oikein ole oikeaan hyötykäyttöön.
Ilmiselviä leluja molemmat.
Purjekoneethan ovat tunnetusti valtavan kuumia kovassa paahteessa.
Aikamoinen haaste suunnitella todella kevyt kone joka käy kaikkiin suomen olosuhteisiin. Ilmastointisysteemin pitäisi olla vielä huippuvarma, jotta kaikki ei mene huuruun tai lentäjältä vaivu tiedottomana hypotermiaan tai lämpöhalvaukseen, ennen kuin ehtii tehdä hätälaskun.
Eikä ole hirveän kiva jos ikkunat menee juuri silloin umpeen, kun olet laskeutumassa uuden Teslasi viereen kesäasunnon pihaan.
Tuollainen ultraheiveröinen himmeli ei sovellu lentämiseen kuin tyynellä kesäkelillä, ja silloinkin vain osaavan lentäjän toimesta, olkoonkin että voisi lentää ilman lupakirjaa. Eli laite on turhake, koska painorajan vuoksi siihen ei saa mitään tarvittavia lento- ym. ominaisuuksia.
Täällä oli jotain pienillä koneilla lentämistä oikeasti harrastavia tai harrastaneita nimimerkkejä. Eli jos tuurilla joku sellainen sattuu lukemaan jolla on kokemusta:
Miten pienet koneet joilla lennetään hupilentoa tyynellä kelillä suhteutuu esim. veneilyyn, mitä tulee matkapahoinvointiin? Kumpi on harrasteena pahempi? Voi olla outo kysymys mutta kiinostaa enkä ole löytynyt vastausta. Eli jos voi huonosti vaikka purjeveneen sisätiloissa kovemmassa ristiaallokossa, niin tarkoittaako se sitä että oksentaa koko ajan tuollaisessa pienemmässä lentävässä härvelissä?
Itse en ole koskaan oksennellut purjeveneessä mutta pahoinvointia on ollut kovemmassa aallokossa, erityisesti sisällä, jos en näe horisonttia. Pitäisi varmaan hankkiutua purjekoneen kyytiin ja ottaa pusseja mukaan ja todeta asia käytännössä.
Ruoriin meneminen auttaa parhaiten.
Suurin virhe on istua tai peräti maata paikoillaan silmät kiinni.
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Mua on pelottanut simulaattorissa koska jos mokaa niin joutuu takaisin alkuun, ja tulee taas pitkä latausaika ja kaikki lähtövalmistelut jne.Tuulispää kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 13:16
Niin itse olen lentänyt paljon taistelulentäjiemme kanssa ja kun ei itse saa olla aina puikoissa niin kieltämättä kun aletaan lähestyä metsikköä kovaa ja pilotti laittaa ohjaimet ristiin jotta saa sivuluisulla istutettua koneen kiitotiellä haluamaansa paikkaan on usein kylmähiki otsalla...tosin pelottanut ei ole koskaan eikä oksettanut. Elimistö vaan reagoi äkkinäisiin tilanteisiin helposti eri lailla. Mitään tällaista en ole kokenut simussa vaikka olen lentänyt 150 eri konetyyppiä ja simutiimaa on satoja tunteja.
Mitäs simulaatoria olet käyttänyt? Tollanen 150 lentokoneen laivasto maksaa helposti jo useita tonneja, jos on kunnon simulaattori ja ostaa siihen kunnon koneita. Riippuen alustasta tietysti. Nehän on 10-80 Eur laaki yleensä, kun lentokoneen simulaatorimallin ostaa. Ja kaikki varteenotettavat kunnolliset ja mielenkiintoiset koneet on tietysti hintahaarukan yläpäästä. Vai työnkö puolesta simulaattoritunteja on tullut?
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
MS Flight Simulator.....jäin koukkuun kun ostin yhden 15 vuotta sitten. Hornetilla laskeuduin lentotukialukselle...se kesti kauan oppia.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 13:41Mua on pelottanut simulaattorissa koska jos mokaa niin joutuu takaisin alkuun, ja tulee taas pitkä latausaika ja kaikki lähtövalmistelut jne.Tuulispää kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 13:16
Niin itse olen lentänyt paljon taistelulentäjiemme kanssa ja kun ei itse saa olla aina puikoissa niin kieltämättä kun aletaan lähestyä metsikköä kovaa ja pilotti laittaa ohjaimet ristiin jotta saa sivuluisulla istutettua koneen kiitotiellä haluamaansa paikkaan on usein kylmähiki otsalla...tosin pelottanut ei ole koskaan eikä oksettanut. Elimistö vaan reagoi äkkinäisiin tilanteisiin helposti eri lailla. Mitään tällaista en ole kokenut simussa vaikka olen lentänyt 150 eri konetyyppiä ja simutiimaa on satoja tunteja.
Mitäs simulaatoria olet käyttänyt? Tollanen 150 lentokoneen laivasto maksaa helposti jo useita tonneja, jos on kunnon simulaattori ja ostaa siihen kunnon koneita. Riippuen alustasta tietysti. Nehän on 10-80 Eur laaki yleensä, kun lentokoneen simulaatorimallin ostaa. Ja kaikki varteenotettavat kunnolliset ja mielenkiintoiset koneet on tietysti hintahaarukan yläpäästä. Vai työnkö puolesta simulaattoritunteja on tullut?
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Sehän on toisaalta vaan hyvä jos jää koukkuun kun laskeutuu lentotukialukselleTuulispää kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 13:51MS Flight Simulator.....jäin koukkuun kun ostin yhden 15 vuotta sitten. Hornetilla laskeuduin lentotukialukselle...se kesti kauan oppia.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 13:41Mua on pelottanut simulaattorissa koska jos mokaa niin joutuu takaisin alkuun, ja tulee taas pitkä latausaika ja kaikki lähtövalmistelut jne.Tuulispää kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 13:16
Niin itse olen lentänyt paljon taistelulentäjiemme kanssa ja kun ei itse saa olla aina puikoissa niin kieltämättä kun aletaan lähestyä metsikköä kovaa ja pilotti laittaa ohjaimet ristiin jotta saa sivuluisulla istutettua koneen kiitotiellä haluamaansa paikkaan on usein kylmähiki otsalla...tosin pelottanut ei ole koskaan eikä oksettanut. Elimistö vaan reagoi äkkinäisiin tilanteisiin helposti eri lailla. Mitään tällaista en ole kokenut simussa vaikka olen lentänyt 150 eri konetyyppiä ja simutiimaa on satoja tunteja.
Mitäs simulaatoria olet käyttänyt? Tollanen 150 lentokoneen laivasto maksaa helposti jo useita tonneja, jos on kunnon simulaattori ja ostaa siihen kunnon koneita. Riippuen alustasta tietysti. Nehän on 10-80 Eur laaki yleensä, kun lentokoneen simulaatorimallin ostaa. Ja kaikki varteenotettavat kunnolliset ja mielenkiintoiset koneet on tietysti hintahaarukan yläpäästä. Vai työnkö puolesta simulaattoritunteja on tullut?
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Meidän tulee oppia työnarvomme uudelleen.
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Eikö simulaattoreissa voi tallentaa tilannetta koska tahansa ja ladata nopeasti mokan jälkeen? En ole kokeillut simulaattoreita, mutta tuollainen puute olisi minulle luultavasti show stopper. Se on kuin 80-luvun peli, jossa piti pelata kentät sataan kertaan ennen loppupomon voittamista.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 13:41 Mua on pelottanut simulaattorissa koska jos mokaa niin joutuu takaisin alkuun, ja tulee taas pitkä latausaika ja kaikki lähtövalmistelut jne.
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Pohjoisen Munchausen keksi jo huippuhekon ja tässä salaisessa pätkässä kaukana, kaukana täältä testataan 8579:ttä protoa.MooM kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 09:59Sanoin jo aimemmin, että helikopterimaiset lentolaitteet voivat hyvinkin yleistyä, koska ne eivät vaadi kiitorataa. Drone kuuluu näihin. Ja jos on mneossa lentokentältä (tai edes kiitoradalta) toiselle, lentäminen on fiksua. Jos matka sinne kiitoradalle ja toisessa päässä kiitoradalta kohteeseen on järkevästi toteutettavissa. Esim työkäytössä maatiloilla tämä juuri on se tilanne, kun kotona on paikka koneelle ja kiitorata kovalla pellolla tms..Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 09:55Olet nyt oikeassa ja väärässä samaan aikaan. Olet oikeassa siinä, että nykyiseen infraan ja elämänmuotoon ei sovi farmariauton korvikkeeksi lentokone.MooM kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 09:46Siellähän tyypillisesti on niitä isoja parkkipaikkoja.Tuulispää kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 09:38En ole nyt ehdottanut prisman pihalle laskeutumista vaan mahdolisuutta elää ilman kalliita valtateitä syrjäseudulla...äärimmäistä ekologisuutta...jolla pelastetaan maapallo.MooM kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 09:37Höpöhöpö. Tietysti joskus on tilanne, että voi laskeutua tyhjälle tai ainakin liikenteen puolesta hyvin hiljaiselle parkkipaikalle. Mutta entäs jos vaikka 10 % Prisman asiakkaista liikkuisi lentokoneella lauantairuuhkassa? Ja jos nyt onnistuisi laskeutumaan hengissä ja ruttaamatta vispilää, mihinkäs ne ostokset sitten laitettaisiin, 5 kassia ja 40 kg? Ja mihin kotona laskeuduttaisiin ja mihi kone sitten laitettaisiin? Vaikka jossain esikaupungin kerrostaloalueella?Tuulispää kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 09:33Katso edellä video jossa laskeudutaan parkkipaikalle. Äläkä kommenmtoi enempää.MooM kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 09:30Lentokone, varsinkaan tuollainen ritsa ei missään tapauksessa korvaa autoa. Tämä on käyty läpi jo vanhalla palstallakin, varmaan useampaan kertaan.Tuulispää kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 09:22Pohjoisen Munchausen keksi jo huippuhekon ja tässä salaisessa pätkässä nähdään 8459:n proton testausta.
https://izismile.com/2024/04/22/great_h ... video.html
Niin mutta missasit taas vihervasemmistolaisittain pointin...kyseessä on edullinen 70 kiloinen lentokone...joka on edullisempi kuin auto joka painaa 2000 kg.
Onko matikka jälleen hukassa...onko 2000 suurempi luku kuin 70 ? Onhan ?
Mistä näitä ryssän trolleja oikein sikiää ?
- Autoa voi säilyttää asunnon lähellä ja määränpääsäkin on yleensä paikka johon auton voi jättää asioinnin tai pitemmän vierailun ajaksi
- Autolla kuljetetaan tavaroita (esim kauppaostokset, remonttitarvikkeet, matkalaukut jne),
- Autoon mahtuu useampia henkilöitä, lemmikkieläimiä, harrastusvälineitä
- Autoille on olemassa valmis infra
Turvallisuusnäkökulmista en viitsi edes aloittaaa...
Pienkone on harrastusväline ja joissain erikoistapauksissa työkalu siinä missä traktori, vene tai moottorikelkka.
Meinaat siis, että syrjäseudulla asuva hoitaa tarvikekuormiensa haun ja esim. perheenjäsenen sairaustapauksissa potilaan kuskaaminen hoitoon 70-kiloisella lentokoneella? Tämä selvä.
Väärässä olet jyrkässä kannassasi, että lentolaitteista ei ole mihinkään.
Ruotsalaiset ovat jo todella pitkällä sähköisten lentokoneiden kehittelyssä korvaamaan lyhyen matkan matkustusmuotoja. Ja sähköisestä lentämisestä kaavaillaan isoa trendiä nimenomaan pikku pyrähdyksille todella lyhyillä matkoilla. Ja kyllä ihan varteenotettavat tahot näkevätnesim dronet uutena tavarantoimitusmahdollisuutena.
Alla taas esimerkki yhdestä uudesta ruotsalaisesta start up:sta. Lisää löytyy paljon.
https://www.weforum.org/agenda/2022/12/ ... -airliner/
Et ole täysin väärässä mutta kantasi on ehkä aavistuksen turhan tuomitseva ja jyrkkä.
https://izismile.com/2024/04/22/great_h ... video.html
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Kyllä reteily ja pöhöttyminen on oikein hyvissä voimissa. Ei ole pelkoa etteikö sillä olisi erittäin valoisa tulevaisuus.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Onko pöhötyskulttuuriimme mitään valoa edes tulevaisuudessa ?
Onnistuu ilmeisesti jotenkin kikkailemalla MS Flight Simulatorissa. Kai? Ainakin samoista koordinaateista pääsee starttamaan, mutta sääolosuhteet ja koneen asetukset ja tila eivät säily.Neutroni kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 19:52Eikö simulaattoreissa voi tallentaa tilannetta koska tahansa ja ladata nopeasti mokan jälkeen? En ole kokeillut simulaattoreita, mutta tuollainen puute olisi minulle luultavasti show stopper. Se on kuin 80-luvun peli, jossa piti pelata kentät sataan kertaan ennen loppupomon voittamista.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 13:41 Mua on pelottanut simulaattorissa koska jos mokaa niin joutuu takaisin alkuun, ja tulee taas pitkä latausaika ja kaikki lähtövalmistelut jne.
Ei ole tosin tullut mieleenkään kyllä. Koska lähtisi täysin mielekkyys, kun koko homman pointti on nimen omaan onnistunut lento pisteestä A pisteeseen B. Niin että hallitset kaikki lennon vaiheet alusta loppuun. Eikä tuossa oikein ole edes pointtia, koska kaikkia lennon vaiheita ja erikoistilanteita voi kuitenkin hinkata kätevimmin training modessa/tehtävissä loputtomiin.
Lord knows I'm a Voodoo Child