Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Tunnelit on muotia nykyisin, sillat last season.
Minun mielestä noin.
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
MIKÄ ei toimi? Kyllä se ihan se 2,5 tuntia on molempiin suuntiin.Tuulispää kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:55Tuo ei toimi..Uumajasta Vaasaan kestää 5 tuntia...ja Vaasasta Uumajaan 2,5 tuntia.ID10T kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:51Mitä höpötät?Tuulispää kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:47ID10T kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:45Eikö sama tapahtuisi Vaasan ja Uumajan väliselle lauttaliikenteelle? Ja harva niitä lauttoja pakon edessä käyttää, sinne mennään viiteen takia.Tuulispää kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:40Sehän tappaisi suositun lauttaliikenteen täysin.ID10T kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:37Paskat Ahvenanmaan idyllistä.
Ja tuo kustannusupuoli pitäisi tietenkin selvittää juurta jaksaen. Mennäänkö Helsingistä Tukholmaan 1000 kilometriä pidempää reittiä merenkurkun kautta vai oikaistaanko? Käsittääkseni Ruotsissakin asutus on keskittynyt enemmän etelään, kuten Suomessakin.
Ei siellä ole ollut lauttaa vuosikymmeniin.
https://www.wasaline.com/fi/aikataulu/
Matka on 60 km.
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Ei vaan 5 tuntia Uumajasta Vaasaan.ID10T kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 10:35MIKÄ ei toimi? Kyllä se ihan se 2,5 tuntia on molempiin suuntiin.Tuulispää kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:55Tuo ei toimi..Uumajasta Vaasaan kestää 5 tuntia...ja Vaasasta Uumajaan 2,5 tuntia.ID10T kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:51Mitä höpötät?Tuulispää kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:47ID10T kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:45Eikö sama tapahtuisi Vaasan ja Uumajan väliselle lauttaliikenteelle? Ja harva niitä lauttoja pakon edessä käyttää, sinne mennään viiteen takia.Tuulispää kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:40Sehän tappaisi suositun lauttaliikenteen täysin.ID10T kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:37Paskat Ahvenanmaan idyllistä.
Ja tuo kustannusupuoli pitäisi tietenkin selvittää juurta jaksaen. Mennäänkö Helsingistä Tukholmaan 1000 kilometriä pidempää reittiä merenkurkun kautta vai oikaistaanko? Käsittääkseni Ruotsissakin asutus on keskittynyt enemmän etelään, kuten Suomessakin.
Ei siellä ole ollut lauttaa vuosikymmeniin.
https://www.wasaline.com/fi/aikataulu/
Matka on 60 km.
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Tunnelit ei onnistunut edes Elon Muskilta...saati ängripöödsin mieheltä.
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Eihän nyt tokikaan...katso se annettu linkki..keskimäärin 5 tuntia Uumajasta 2-3 tuntia Vaasasta Uumajaan.
Matkan pituus on sama.
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Sä oot aivan pösilö.
Laivan tulo- ja lähtöajat ovat aina paikallista aikaa. Suomessa kello on tunnin (+1 h) Ruotsin aikaa edellä eli kun kello on Suomessa 13.00, niin Ruotsissa se on vasta 12.00.
https://www.wasaline.com/fi/usein-kysyt ... ggle-id-20
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Ok...olin väärässä.Susa kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 11:12Sä oot aivan pösilö.
Laivan tulo- ja lähtöajat ovat aina paikallista aikaa. Suomessa kello on tunnin (+1 h) Ruotsin aikaa edellä eli kun kello on Suomessa 13.00, niin Ruotsissa se on vasta 12.00.
https://www.wasaline.com/fi/usein-kysyt ... ggle-id-20
Olen lukenut liikaa Hailuodon lautta-aikatauluja.
Viimeksi muokannut Tuulispää, 27 Huhti 2024, 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Merenkurkun mataluus
helpottaa rakentamista
Selvityksessä käsiteltiin neljää eri vaihtoehtoa, joista yksi eli rautatietunneli haudattiin tuoreeltaan muun muassa Suomen ja Ruotsin erilaisen raideleveyden vuoksi. Muut kolme ovat silta-tunneli-silta-yhdistelmiä, joissa ylityspaikka sekä siltojen ja tunneleiden pituudet hieman vaihtelevat .
Vahvin vaihtoehto on sellainen, jossa tunnelia on 23 kilometriä, siltaa Suomessa 27 kilometriä ja Ruotsissa kymmenen kilometriä. Sillat loppuisivat tekosaariin, joista alkaisi tunneli.
Sillanrakennustekniikan professori Aarne Jutila Teknillisestä korkeakoulusta sanoo, että suunnitelma on täysin realistinen - siis rakennusteknisesti. Sillan pituus ei ole ongelma.
"Ongelmat ovat siinä, onko liikennettä tarpeeksi ja häiritseekö kiinteä yhteys kuinka paljon ympäristöä, luontoa", Jutila miettii.
Jutila saa aina silloin tällöin pohdittavakseen vastaavanlaisia tapauksia. Muutama vuosi sitten häneltä pyydettiin mielipidettä ja alustavia suunnitelmia Ahvenanmaan kautta Ruotsiin sekä Suomesta Viroon menevistä kiinteistä yhteyksistä.
"Merenkurkun ansiona on se, että se on niin matala. Syvyys tekee sillanrakentamisesta sekä vaativampaa että kalliimpaa. Suomalaiset olosuhteet ovat hankalat, koska alusrakenteet joutuvat kovalle koetukselle jäänpaineiden takia."
Jutilan karkea arvio on se, että tällaisen ylityksen teko maksaa 50 miljoonaa euroa kilometriltä. Kun Raippaluodon silta tehtiin, se maksoi noin 24 miljoonaa euroa per kilometri.
helpottaa rakentamista
Selvityksessä käsiteltiin neljää eri vaihtoehtoa, joista yksi eli rautatietunneli haudattiin tuoreeltaan muun muassa Suomen ja Ruotsin erilaisen raideleveyden vuoksi. Muut kolme ovat silta-tunneli-silta-yhdistelmiä, joissa ylityspaikka sekä siltojen ja tunneleiden pituudet hieman vaihtelevat .
Vahvin vaihtoehto on sellainen, jossa tunnelia on 23 kilometriä, siltaa Suomessa 27 kilometriä ja Ruotsissa kymmenen kilometriä. Sillat loppuisivat tekosaariin, joista alkaisi tunneli.
Sillanrakennustekniikan professori Aarne Jutila Teknillisestä korkeakoulusta sanoo, että suunnitelma on täysin realistinen - siis rakennusteknisesti. Sillan pituus ei ole ongelma.
"Ongelmat ovat siinä, onko liikennettä tarpeeksi ja häiritseekö kiinteä yhteys kuinka paljon ympäristöä, luontoa", Jutila miettii.
Jutila saa aina silloin tällöin pohdittavakseen vastaavanlaisia tapauksia. Muutama vuosi sitten häneltä pyydettiin mielipidettä ja alustavia suunnitelmia Ahvenanmaan kautta Ruotsiin sekä Suomesta Viroon menevistä kiinteistä yhteyksistä.
"Merenkurkun ansiona on se, että se on niin matala. Syvyys tekee sillanrakentamisesta sekä vaativampaa että kalliimpaa. Suomalaiset olosuhteet ovat hankalat, koska alusrakenteet joutuvat kovalle koetukselle jäänpaineiden takia."
Jutilan karkea arvio on se, että tällaisen ylityksen teko maksaa 50 miljoonaa euroa kilometriltä. Kun Raippaluodon silta tehtiin, se maksoi noin 24 miljoonaa euroa per kilometri.
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Kiitos hankkeen puolustuksesta...kyllä 100t tuhannet keskieuroopalaiset tulisivat Suomen kautta Nordkappiin jos se vain olisi kätevästi mahdollista.Rere kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 09:28 Kannatan ehdottomasti hanketta. Perustelut ovat samat kuin Tuulispäällä. Jotta laivat pääsevät kulkemaan Pohjanlahden perukkaan saakka on kuitenkin sillasta tehtävä osittain kääntösilta tai sitten niin korkea että laivat pääsevät sen ali. Helsingissä on osaava kaupunginjohtaja (Anni Sinnemäki), jolla satojen miljoonien eurojen edestä kokemusta siltojen suunnittelusta. Hänelle voidaan varmaan myöntää virkavapautta siksi ajaksi, että ehtii tuon sillan suunnitella. Sillan kaiteille tulee laittaa 20 metrin välein palmuja ruukkuihin aivan kuten Anni laitatti Espallekin. Tämä muistuttaa matkaajia ilmastonmuutoksesta. Kyseessä on näin todellinen monitoimisilta.
Se että Suomen huolto saataisiin nopeasti kumipyörillä hoidettua SAKn lakkoilleessa olisi myös iso plussa....lisäksi se työllistäisi tuhansia.
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Sä oot lukenut liikaa suihkareista, luulet niiden speksien soveltuvan 70kg koneeseesi.Tuulispää kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 11:20Ok...olin väärässä.Susa kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 11:12Sä oot aivan pösilö.
Laivan tulo- ja lähtöajat ovat aina paikallista aikaa. Suomessa kello on tunnin (+1 h) Ruotsin aikaa edellä eli kun kello on Suomessa 13.00, niin Ruotsissa se on vasta 12.00.
https://www.wasaline.com/fi/usein-kysyt ... ggle-id-20
Olen lukenut liikaa Hailuodon lautta-aikatauluja.
Sä oot lukenut liikaa muskeliautoista, luulet niiden speksien soveltuvan kolmipyörääsi.
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Sä oot nyt sitä mieltä, että mun suunnitelmat on susia kun en huomannut että 5 tuntia olikin eri aikavyöhykkeen takia tullut optinen virhe.Susa kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 13:16Sä oot lukenut liikaa suihkareista, luulet niiden speksien soveltuvan 70kg koneeseesi.Tuulispää kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 11:20Ok...olin väärässä.Susa kirjoitti: ↑27 Huhti 2024, 11:12Sä oot aivan pösilö.
Laivan tulo- ja lähtöajat ovat aina paikallista aikaa. Suomessa kello on tunnin (+1 h) Ruotsin aikaa edellä eli kun kello on Suomessa 13.00, niin Ruotsissa se on vasta 12.00.
https://www.wasaline.com/fi/usein-kysyt ... ggle-id-20
Olen lukenut liikaa Hailuodon lautta-aikatauluja.
Sä oot lukenut liikaa muskeliautoista, luulet niiden speksien soveltuvan kolmipyörääsi.
Eihän 70 kilonen sähkölentokone voi olla mahdoton koska 56 kiloisia moottorikoneitakin on jo tehty pilvin pimein.
-
- Reactions:
- Viestit: 78
- Liittynyt: 01 Huhti 2024, 13:23
Re: Merenkurkun siltahanke joka yhdistäisi Vaasan ja Uumajan !
Tämä siltahanke on kyllä pölhöin idea mitä oon kuulla vähään aikaan. Kuka nyt edes haluasi mennä Uumajasta Vaasaan tai Vaasasta Uumajaan? Sillä sillalla ei olisi tungosta.
Jos köyhä ei ole nyörä, se on kohta tosi köyhä.