Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Punkero »

"Hiilidioksidipäästöjä tuottavien autojen myynnistä tehdään asteittain kannattamatonta. Onnistuminen nojaa ennen kaikkea täyssähköautoihin.
GTK julkaisi syksyllä 2021 Michaux’n lähes tuhatsivuisen tutkimuksen. Siinä on pyritty raa’asti laskemaan, kuinka paljon vuonna 2018 oli globaalisti toteutuneita kaivantomääriä ja tunnettuja mineraalivarantoja, ja paljonko raaka-aineita kuluu, kun maailma sähköistyy.
nykyisiin mineraalivaroihin perustuva tuotanto ei riitä fossiilittomaan energiaan pohjautuvan infra­struktuurin rakentamiseen.

Litiumia saisi nykykapasiteetilla kaivaa teoriassa yli 230 vuotta, jotta maailman noin 1,4 miljardia autoa saataisiin korvattua edes kertaalleen sähköautoilla. Ja koossa olisi mineraaleja vasta autojen akkuihin.
Hiilineutraaliustavoite edellyttää vih­reää siirtymää myös energian tuotannossa. Jo sähköautot tarvitsevat valtavasti uusiutuvaa energiaa, sillä lataus ei ilmesty akkuihin tyhjästä.
Kun laskelmissa huomioidaan litiummäärät, joita tarvitaan fossiilittomaan energiaan pohjautuvan infrastruktuurin rakentamiseen sekä energian varastointiin globaalisti, litiumia pitäisi kaivaa nykytahdilla jo tuhansia vuosia. Vastaavia ongelmia liittyy muihinkin akkujen raaka-aineisiin.
”Meillä on todella iso kuilu siinä, mitä metallien tuotanto nyt on ja mitä tulemme tarvitsemaan jo vuonna 2035, kun uusien polttomoottoriautojen myynnin tulisi loppua”.
Esimerkiksi litiumin tarpeen ennustetaan kasvavan Euroopassa lähes 60-kertaiseksi vuoteen 2050 mennessä. Koboltin ja nikkelin osalta puhutaan noin 15-kertaisesta tarpeesta.
Uuden kaivosprosessin käynnistäminen on joka kerta vähintään 10 vuoden prosessi, tiivistää professori Mari Lundström.
”Systemaattinen ote puuttuu. Ei ole katsottu, onko niitä raaka-aineita ylipäänsä tällä maapallolla siihen, että käyttö laajenee niin valtavasti”.
https://suomenkuvalehti.fi/paajutut/nyk ... fefff7-500

Litiumin ja muiden metallien, ja samalla sähköautojen hinnat tulevat nousemaan, kun niistä tulee pulaa, mutta ongelmaan on ratkaisu, otetaan 100 miljardia lisää velkaa, millä voidaan tukea sähköautojen ostoa.
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1469
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Ehkä pitää siirtyä höyrymoottoriin, jonka vesikattilaa lämmitetään uusiutuvalla etanolilla. Siinä olisi sellainen etukin, että samasta polttoainetankista voisi ottaa vedellä laimennettuna hömpsytkin, jos joku asia alkaa v...tuttaa!

Kaupunkiajot taas sujuisi pelkällä vieterivedolla ja/ tai huimapyörällä. Huoltiksella kävisi vetämässä vieterin taas kireälle tai huimapyörään kierroksia sitä varten tehdyllä koneella.
Poistettu
Reactions:

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Vety ja kaasu. Taikamaassa LPG ja NGV ovat laajalti käytössä jopa rekkaliikenteessä ja saastuttavat murto-osan bensa-, dieselautoihin verrattuna.
Tarvitsee vain hyvin pienen muutoksen/lisäpalikan moottoreihin.
Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Punkero »

"EU päätti: uudet bensiini- ja dieselautot kielletään vuoden 2035 jälkeen
Uuden lainsäädännön mukaan uusien henkilö- ja hyötyajoneuvojen CO2-päästöjen tavoitetaso on nolla vuonna 2035, eli säädös käytännössä kieltää fossiilisilla polttoaineilla toimivien uusien bensiini- ja dieselautojen tuonnin EU:n markkinoille."
https://www.aamulehti.fi/autojaliikenne ... 92950.html

Sähköautoja ei riitä kaikille ja millä ne ladataan kun sähköstä voi olla pulaa jo nyt.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5992
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Punkero kirjoitti: 14 Helmi 2023, 23:51 "EU päätti: uudet bensiini- ja dieselautot kielletään vuoden 2035 jälkeen
Uuden lainsäädännön mukaan uusien henkilö- ja hyötyajoneuvojen CO2-päästöjen tavoitetaso on nolla vuonna 2035, eli säädös käytännössä kieltää fossiilisilla polttoaineilla toimivien uusien bensiini- ja dieselautojen tuonnin EU:n markkinoille."
https://www.aamulehti.fi/autojaliikenne ... 92950.html

Sähköautoja ei riitä kaikille ja millä ne ladataan kun sähköstä voi olla pulaa jo nyt.
Niin, ja miten se sähkö tuotetaan, 0 linjalla sekin varmaan. Näkis vaan...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10953
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Vaihtoehto ovat lyijyakut.
3wx (1).jpg
Auto pitää ajatella uusiksi niitä varten...tein sen jo 2016.

Muuten ainoa vaihtoehto on täällä:
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5992
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Jos sähköautoissa käytettäisiin lyijyakustoja, niin lyijyn tarve arviolta 10-kertaistuisi laakista. Kiina tuottaa tällä hetkellä 50% maailman lyijystä. Tulisi varmaan seinä vastaan siinäkin...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Litiumakun energiatiheys/kg on 3 kertainen lyijyakkuun verrattuna, auton paino kasvaisi 1000 kg, tilaakin tarvitsisi akuille paljon enemmän, eikä lyijyakut kestä sähköautokäytössä kovin kauan.
Mulla on sähköskootterissa lyijyakut, ne joutuu uusimaan 2 kertaa vuodessa.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5992
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Punkero kirjoitti: 15 Helmi 2023, 10:42 Litiumakun energiatiheys/kg on 3 kertainen lyijyakkuun verrattuna, auton paino kasvaisi 1000 kg, tilaakin tarvitsisi akuille paljon enemmän, eikä lyijyakut kestä sähköautokäytössä kovin kauan.
Mulla on sähköskootterissa lyijyakut, ne joutuu uusimaan 2 kertaa vuodessa.
Suurin tekninen dilemma tämän päivän sähköautoissa on se että niissä on liikaa tehoja, kymmenesosa nykyisistä riittäisi pienen auton ja viidesosa isomman perheauton tomintaan, eli kuljettaa turvallisesti paikasta A paikkaan B liikennerajoitusten mukaisesti. Kun sähköautoistumisen argumenttina on energian vihreys ja piiperryksen yleishyveenä pieni energiankulutus kaikessa, niin nämä nykyiset Teslat ja muut vastaavat sähköenergiasyöppöhirviöautot ovat väärä tapa sammuttaa. Mutta eiköhän siihenkin tule kohta muutoksia, kuten kaikkeen muuhunkin ihmisten toimintaan, liikennöinti, kaupungit ja asuminen, uutta uljasta maailmaa kohden mennään, ja lujaa!

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Eihän sähköauton tehosta käytetä kuin pieni osa normaaliin etenemiseen, kulutus on huipputehoista riippumatta n. 15-20 kWh/100km.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10953
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Brainwashed kirjoitti: 15 Helmi 2023, 09:36 Jos sähköautoissa käytettäisiin lyijyakustoja, niin lyijyn tarve arviolta 10-kertaistuisi laakista. Kiina tuottaa tällä hetkellä 50% maailman lyijystä. Tulisi varmaan seinä vastaan siinäkin...

8-)
Tarve koboltille laskisi silti.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10953
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Brainwashed kirjoitti: 15 Helmi 2023, 11:10
Punkero kirjoitti: 15 Helmi 2023, 10:42 Litiumakun energiatiheys/kg on 3 kertainen lyijyakkuun verrattuna, auton paino kasvaisi 1000 kg, tilaakin tarvitsisi akuille paljon enemmän, eikä lyijyakut kestä sähköautokäytössä kovin kauan.
Mulla on sähköskootterissa lyijyakut, ne joutuu uusimaan 2 kertaa vuodessa.
Suurin tekninen dilemma tämän päivän sähköautoissa on se että niissä on liikaa tehoja, kymmenesosa nykyisistä riittäisi pienen auton ja viidesosa isomman perheauton tomintaan, eli kuljettaa turvallisesti paikasta A paikkaan B liikennerajoitusten mukaisesti. Kun sähköautoistumisen argumenttina on energian vihreys ja piiperryksen yleishyveenä pieni energiankulutus kaikessa, niin nämä nykyiset Teslat ja muut vastaavat sähköenergiasyöppöhirviöautot ovat väärä tapa sammuttaa. Mutta eiköhän siihenkin tule kohta muutoksia, kuten kaikkeen muuhunkin ihmisten toimintaan, liikennöinti, kaupungit ja asuminen, uutta uljasta maailmaa kohden mennään, ja lujaa!

8-)
Juuri näin nivelet pitää vaihtaa jo 30 000 km kohdalla kun Tesla pukkaa 770 heppaa valoista lähtiessään.
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1469
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Jos litium loppuu, niin mistä sitten saadaan lääkettä masentuneille ja kaksisuuntaista mielialasairautta poteville? https://fi.wikipedia.org/wiki/Litium_(l%C3%A4%C3%A4ke)
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10953
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Niille annetaan vain lääkkeeksi nappi otsaan ?
Avatar
ROOSTER
Reactions:
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 23:44

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja ROOSTER »

Ehkä joillain on sellainen harhaluulo, että jostain pulpahtaa esiin aina vain lisää öljyä kasvavan liikenteen ja lämmityksen tarpeisiin, vieläpä siten, että maapallo vielä kestää liiaksi lämpenemättä sitä poltettaessa. Vety ei ole ratkaisu, vaan vain yksi sähkönvarastointimuoto tuotannon ja kulutuksen välillä, paitsi joissain erityisissä teollisuusprosesseissa.

Se minkälaisia akkuja tehdään riippuu aina tarvittavista ominaisuuksista, saatavilla olevista raaka-aineista ja hinnoista. Esim. Uudessakaupungissa mahdollisesti joskus valmistettavan Sono Sionin 52kWh:n akussa ei ole ollenkaan kobolttia. Se on tietysti tavallaan harmi, koska Suomessa on Euroopan suurimpia kobolttiesiintymiä - kuten litiumin ja nikkelinkin.

Akkukemioita on valtavasti erilaisia ja niitä tutkitaan hyvin intensiivisesti ja uusia mahdollisuuksia löydetään jatkuvasti. Kehitys on vasta aivan alkuvaiheessa, kuten sähköautoissakin. On hyvinhyvin yllättävää miten erinomaisia sähköautot tänäpäivänä jo ovat, kun niitä on nykytyyppisinä valmistettu vasta kymmenisen vuotta. Esim. T-Fordia vastaavaa halpaa läpilyöntimallia ei ole vielä kellään - sellainen on kyllä varmasti tulossa. Vielä näytetään keskityttävän toisarvoisiin asioihin, kuten kiihtyvyyteen ja toimintakantamaan. Tavalliselle autonkäyttäjälle tärkeämpiä ominaisuuksia ovat pieni kulutus, nopea lataus ja halpa hankintahinta. Lopulta kuluttajat saanevat sen mitä kaipaavat, näin toimii markkina.

EU varmaan puuttuu kohta asioihin siten, että kaksisuuntainen latausmahdollisuus tulee pakolliseksi, ts. autot voivat toimia myös teholähteeenä sähköverkossa. Se mullistaa monta asiaa. Nykyisin tuo ominaisuus on vasta muutamassa autossa. Tarvittava lisäelektroniikka maksaa autoon korkeintaan satasia, tehtaalla.

Kehityksen järkevöittämiseksi ja nopeuttamiseksi ehdotan romutuspalkkion takaisinottamista ja korottamista. Lisäksi pitäisi sallia kahden auton romutuspalkkiota käytettävän, ainakin jos ostaa yli 50.000 € auton.
Yleinen mielipide on aina väärässä.
Vastaa Viestiin