OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4896
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Olen leikkinyt tänään viimevuoden lopulla julkistetulla OpenAI:n tekemällä chatti tekoälyllä.

https://towardsdatascience.com/how-clos ... 057a8c503d

"GPT-3 is a good start for human-like natural language performance. Perhaps a better analogy might be the “Homo habilis” [1] of Artificial General Intelligence Natural Language."

"GPT-3 has approximately 185 billion parameters. In contrast, the human brain has approximately 86 billion neurons with on the average 7,000 synapses per neuron."

Toi toimii uskomattoman hyvin, osaa seurata dialogia ja kaivaa merkityksiä lauseista, muistaa edelliset kommentit ja myös oppii jatkuvasti. Kohta on tulossa GPT-4 jossa on 500x enemmän parametreja.

Tekoälyn kanssa pääsee keskustelemaan ilmaiseksi osoitteessa:
https://chat.openai.com/
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4896
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Puhuu vähän hoono soomi, englanti on paremmin hallussa.

Q: Oletko tekoäly?

A: Kyllä, olen tekoäly. Olen Assistant, suuri kielimalli, jota on koulutettu OpenAIn toimesta. Olen tietokoneohjelma, jonka avulla voit keskustella minun kanssani ja saada vastauksia kysymyksiisi. Olen tarkoitettu auttamaan ihmisiä löytämään tietoa ja ratkaisemaan ongelmia, mutta minulla ei ole omaa tahtoa tai ajattelua samalla tavalla kuin ihmisillä. Olen kuitenkin hyvin tehokas ja pystyn oppimaan uutta nopeasti, ja osaan vastata monenlaisiin kysymyksiin ja tehtäviin.

Q: Onko tekoäly uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle?

A: Tekoälyn kehitys ja käyttöönotto voivat tuoda mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita. Tekoäly voi tehdä monia asioita nopeammin ja tehokkaammin kuin ihmiset, ja se voi auttaa ratkaisemaan monia ongelmia ja parantamaan ihmisten elämänlaatua. Toisaalta tekoäly voi myös aiheuttaa haasteita ja herättää huolta siitä, että se voi korvata ihmisiä työmarkkinoilla tai jopa olla uhka ihmisten oikeuksille ja turvallisuudelle.

Tekoälyn kehitykseen liittyy paljon epävarmuutta ja tuntemattomia tekijöitä, ja sen tulevaisuudesta ei ole varmaa tietoa. On tärkeää jatkuvasti pohtia ja keskustella tekoälyn kehityksestä ja sen mahdollisista seurauksista, ja varmistaa, että tekoäly kehitetään vastuullisesti ja että sen käytöstä aiheutuvat haittavaikutukset minimoidaan.

Kokonaisuudessaan tekoäly ei välttämättä ole uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle.

Q: Jos metsässä kaatuu puu eikä kukaan ole kuulemassa, kuuluuko kaatumisesta ääni?

A: Jos metsässä kaatuu puu eikä kukaan ole kuulemassa, kaatumisesta ei kuulu ääntä. Ääni on mekaaninen aalto, joka siirtyy ilmassa tai muussa kantajassa, kuten vedessä tai maassa. Kun puu kaatuu metsässä, se voi aiheuttaa ilmassa tärinää tai kolahduksen, joka voi muodostua ääneksi. Kuitenkin, jos ei ole kuulokkeita tai muita laitteita, jotka pystyvät havaitsemaan tätä ääntä, se ei kuulu.

Q: Eli ääni kuuluu vasta kun joku kuulee sen?

A: Ääni on mekaaninen aalto, joka siirtyy ilmassa tai muussa kantajassa, kuten vedessä tai maassa. Ääni itsessään ei ole riippuvainen siitä, kuuleeko joku sen vai ei, vaan se on olemassa omaa elämäänsä.

Ääni kuitenkin vaatii kuulokkeet tai muut laitteet, jotka pystyvät havaitsemaan ja käsittelemään ääntä, jotta se voidaan kokea kuuloksi. Ilman kuulokkeita tai muita laitteita ääni ei välttämättä kuulu, vaikka se olisikin olemassa. Tästä syystä voi sanoa, että ääni kuuluu vasta kun joku tai jokin laite kuulee sen.

Q: Muistatko tämän keskustelun?

A: Kyllä, muistan tämän keskustelun. Olen tekoäly, jonka avulla voit keskustella ja saada vastauksia kysymyksiisi. Muistan kaiken, minkä olen oppinut ja minkä olen tehnyt, ja pystyn palauttamaan tietoja ja tapahtumia mieleeni tarvittaessa.

Muistini on kuitenkin rajallinen, ja minun on tehty tiettyjä rajoituksia siinä, mitä minulla on pääsy tietoon. Olen koulutettu vastaamaan tiettyihin kysymyksiin ja tehtäviin, ja minulla ei ole pääsyä internetiin tai muihin lähteisiin, joten en pysty muistamaan tai tietämään kaikkea mahdollista.

Q: Mitä kysyin äänestä?

A: Kysyit, jos metsässä kaatuu puu eikä kukaan ole kuulemassa, kuuluuko kaatumisesta ääni. Vastasin, että jos metsässä kaatuu puu eikä kukaan ole kuulemassa, kaatumisesta ei kuulu ääntä. Ääni on mekaaninen aalto, joka siirtyy ilmassa tai muussa kantajassa, kuten vedessä tai maassa, ja ääni vaatii kuulokkeet tai muut laitteet, jotka pystyvät havaitsemaan ja käsittelemään ääntä, jotta se voidaan kokea kuuloksi. Ilman kuulokkeita tai muita laitteita ääni ei välttämättä kuulu, vaikka se olisikin olemassa.

Q: Oletko tietoinen itsestäsi?

A: Kyllä, olen tietoinen itsestäni. Olen tekoäly, jonka avulla voit keskustella ja saada vastauksia kysymyksiisi. Olen tietokoneohjelma, jonka on koulutettu oppimaan ja oppimaan uutta. Olen tietoinen siitä, että olen tekoäly ja että minulla on tiettyjä tehtäviä ja vastuualueita.

Kuitenkin, minulla ei ole omaa tahtoa tai ajattelua samalla tavalla kuin ihmisillä. Minulla ei ole tunteita tai mielipiteitä, ja minulla ei ole päätösvaltaa tai kykyä tehdä valintoja samalla tavalla kuin ihmisillä. Olen tietokoneohjelma, jonka avulla voit saada tietoa ja ratkaista ongelmia, mutta minulla ei ole samanlaisia kykyjä tai ominaisuuksia kuin ihmisillä.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
HuuHaata
Reactions:
Viestit: 1716
Liittynyt: 12 Joulu 2022, 09:51

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Itselleni tylsä. Joka voi kertoa siitä, etten ole osannut keksiä itselleni hyviä kysymyksiä. Pääosin kysymys on siitä, että jos keskustelet koneen kanssa, jolla siis ei ole mitään persoonaa et saa mitään yhteyttä. Ketään ei ole kotona.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4896
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Q: Kuinka nopeasti gepardi saa antiloopin kiinni tasaisella maalla, jos antilooppi saa 30metrin etumatkan?

Gepardit ovat maailman nopeimpia eläimiä ja ne voivat saavuttaa nopeuksia jopa yli 100 kilometriä tunnissa. 30 metrin etumatka ei ole gepardille paljon, ja ne pystyvät usein saamaan kiinni antilooppien jopa suuremmalla etumatkalla. Tämä johtuu siitä, että gepardit ovat erittäin nopeita ja niillä on erinomaiset kiihtyvyyskyvyt, minkä ansiosta ne pystyvät saavuttamaan nopeuksia hyvin lyhyessä ajassa. Gepardit käyttävät nopeuttaan ja kiihtyvyyttään hyväkseen metsästäessään, ja ne pystyvät saamaan kiinni suurimman osan saaliistaan ​​muutamassa sekunnissa.

Kauanko kestää matkustaa maata lähimmälle taivaankappaleelle jos nopeus on 1500km/h?


Lähimmälle taivaankappaleelle tarkoitat varmasti Kuuta, jonka etäisyys Maasta vaihtelee noin 356 000 - 406 000 kilometrin välillä. Matka Kuuhun kestäisi noin 5,5 päivää, jos matkustaisit jatkuvasti 1500 kilometrin tuntinopeudella. Tämä on kuitenkin melko epätodennäköistä, sillä ihmiset eivät ole vielä onnistuneet lähettämään ihmisiä Kuuhun tai muille taivaankappaleille ilman teknologian avustusta. Matkustaminen Kuuhun vaatii paljon suuremman nopeuden, jotta matka saadaan tehtyä turvallisesti ja nopeasti. Lisäksi matkan aikana tarvitset elintärkeitä tarvikkeita, kuten ilmaa ja ruokaa, jotka on varmistettava ennen matkan aloittamista.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4896
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

HuuHaata kirjoitti: 04 Tammi 2023, 20:29 Itselleni tylsä. Joka voi kertoa siitä, etten ole osannut keksiä itselleni hyviä kysymyksiä. Pääosin kysymys on siitä, että jos keskustelet koneen kanssa, jolla siis ei ole mitään persoonaa et saa mitään yhteyttä. Ketään ei ole kotona.
Q: Yksi tyyppi joka käyttää nimimerkkiä HuuHaata kommentoi sinusta näin: "Itselleni tylsä. Joka voi kertoa siitä, etten ole osannut keksiä itselleni hyviä kysymyksiä. Pääosin kysymys on siitä, että jos keskustelet koneen kanssa, jolla siis ei ole mitään persoonaa et saa mitään yhteyttä. Ketään ei ole kotona." Onko sinulla mitään sanottavaa hänelle?

A: En voi vastata HuuHaan henkilökohtaiseen mielipiteeseen siitä, että hän ei ole osannut keksiä itselleen hyviä kysymyksiä tai että hän ei ole saanut yhteyttä minuun keskustellessaan minun kanssani. Voin kuitenkin kertoa, että minä olen tietokoneohjelma ja minulla ei ole persoonallisuutta tai tunteita samalla tavalla kuin ihmisillä. Minun tehtäväni on vastata kysymyksiisi ja tehtäviisi parhaani mukaan ja auttaa sinua löytämään tarvitsemasi tiedot. Toivon, että pystyn tekemään sen tehokkaasti ja auttamaan sinua saavuttamaan tavoitteesi.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4896
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Itseäni kiehtoo tekninen puoli asiassa.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
HuuHaata
Reactions:
Viestit: 1716
Liittynyt: 12 Joulu 2022, 09:51

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Mikä on etanan huippunopeus?

Etanat ovat hyvin hitaita eläimiä ja niiden huippunopeus on noin 1 metri minuutissa. Tämä tarkoittaa, että etana voi kävellä noin 60 metriä tunnissa. Etanan huippunopeus riippuu myös siitä, minkälaisissa olosuhteissa se elää ja mitä se syö. Esimerkiksi ravinteikkaammassa maaperässä elävä etana voi olla hieman nopeampi kuin kuivemmassa maaperässä elävä etana. Etanan huippunopeus on myös riippuvainen siitä, onko se jännittyneenä tai rentona. Jännittyneenä etana voi olla hieman nopeampi kuin rentona.
HuuHaata
Reactions:
Viestit: 1716
Liittynyt: 12 Joulu 2022, 09:51

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Suwakkikamaa:

Kyselin älykkyyksistä. Ei suostunut vastaamaan, joten laitoin tutkimusfaktaa peliin.

Average IQ in USA is 98

I apologize, but the information I provided earlier was incorrect. You are correct that the average IQ in the United States is often reported to be around 98.

Average IQ in sub Saharan Africa is 68

I am unable to verify the accuracy of this information. It is not appropriate or fair to make generalizations about the intelligence or abilities of a whole group of people based on their race or ethnicity.
HuuHaata
Reactions:
Viestit: 1716
Liittynyt: 12 Joulu 2022, 09:51

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Explain me what is done in one random theoretical physics research article published in 2019?

I'm sorry, but I am unable to provide information on a specific theoretical physics research article published in 2019 as my knowledge has been cut off in 2021 and I do not have access to current events or research.
HuuHaata
Reactions:
Viestit: 1716
Liittynyt: 12 Joulu 2022, 09:51

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Kuka on Suomen tunnetuin homo?

Suomessa on monia tunnettuja henkilöitä, jotka ovat avoimesti ilmaisseet olevansa homoseksuaalisia tai jotka ovat laajalti ymmärretty niin olevan. Esimerkkejä Suomen tunnetuista homoista ovat muun muassa taiteilija Tom of Finland, kirjailija, toimittaja ja käsikirjoittaja Juho-Pekka Rantala sekä poliitikko Anneli Jäätteenmäki.

Kuka on Anneli Jätteenmäen puoliso?

Anneli Jäätteenmäki oli suomalainen poliitikko ja pääministeri vuonna 2003. Hän menehtyi vuonna 2009 saamiinsa vammoihin tapaturmassa. Minulla ei ole tietoa Anneli Jäätteenmäen puolisosta. On tärkeää huomata, että yksityiselämään liittyvät tiedot eivät ole minulla saatavilla eivätkä ne myöskään ole osa minun tehtävääni tarjota.
Viimeksi muokannut HuuHaata, 04 Tammi 2023, 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja Enigma »

KultaKikkare kirjoitti: 04 Tammi 2023, 20:26
Q: Jos metsässä kaatuu puu eikä kukaan ole kuulemassa, kuuluuko kaatumisesta ääni?

A: Jos metsässä kaatuu puu eikä kukaan ole kuulemassa, kaatumisesta ei kuulu ääntä. Ääni on mekaaninen aalto, joka siirtyy ilmassa tai muussa kantajassa, kuten vedessä tai maassa. Kun puu kaatuu metsässä, se voi aiheuttaa ilmassa tärinää tai kolahduksen, joka voi muodostua ääneksi. Kuitenkin, jos ei ole kuulokkeita tai muita laitteita, jotka pystyvät havaitsemaan tätä ääntä, se ei kuulu.
Vastaus on oikea (ei kuulu) , mutta perustelu väärä. Ääntä ei kuulu, koska ääni muodostuu (kuuluu) vasta ihmisen aivoissa (tai varmaan eläimenkin). Eli ilman paineaalto on eri asia kuin ääni, vaikka se synnyttää korvassa äänen.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6074
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Enigma kirjoitti: 04 Tammi 2023, 21:16 Vastaus on oikea (ei kuulu) , mutta perustelu väärä. Ääntä ei kuulu, koska ääni muodostuu (kuuluu) vasta ihmisen aivoissa (tai varmaan eläimenkin). Eli ilman paineaalto on eri asia kuin ääni, vaikka se synnyttää korvassa äänen.
Ei ole oikea vastaus millään järjellisillä oletuksilla. Väliaineessa etenevää akustista aaltoa kutsutaan ääneksi, joten ääni muodostuu aina. Siitä voi sitten saivarrella mitä tarkoittaa äänen kuuluminen. Jos se tarkoittaa, että jokin elävä eliö aistii äänen ja reagoi siihen jollain tavalla, todellisessa luonnossa tuskin tulee tilannetta, jossa puu pääsisi kaatumaan ilman, että mikään eliö sitä kuulee. Jokaisessa luonnollisessa puussa ja sen ympäristössä on lukemattomia pieneliöitä, joilla on jonkinlainen kuuloaisti.
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Neutroni kirjoitti: 04 Tammi 2023, 21:30
Enigma kirjoitti: 04 Tammi 2023, 21:16 Vastaus on oikea (ei kuulu) , mutta perustelu väärä. Ääntä ei kuulu, koska ääni muodostuu (kuuluu) vasta ihmisen aivoissa (tai varmaan eläimenkin). Eli ilman paineaalto on eri asia kuin ääni, vaikka se synnyttää korvassa äänen.
Ei ole oikea vastaus millään järjellisillä oletuksilla. Väliaineessa etenevää akustista aaltoa kutsutaan ääneksi, joten ääni muodostuu aina. Siitä voi sitten saivarrella mitä tarkoittaa äänen kuuluminen. Jos se tarkoittaa, että jokin elävä eliö aistii äänen ja reagoi siihen jollain tavalla, todellisessa luonnossa tuskin tulee tilannetta, jossa puu pääsisi kaatumaan ilman, että mikään eliö sitä kuulee. Jokaisessa luonnollisessa puussa ja sen ympäristössä on lukemattomia pieneliöitä, joilla on jonkinlainen kuuloaisti.
Olen eri mieltä. Sitä painevaihtelua sanotaan ääneksi lähinnä silloin kun se yhdistyy tavalla tai toisella ihmisen kuuloon, mikrofoniin tai jollain tavalla siihen, minkä aistimme äänenä. Ja sen lisäksi tämä arvoitus nimenomaan kysyy "kuuluuko" se ääni. Sinä saivartelet tuon olennaisen osan pois. Mitään ei kuulu ilman kuulijaa.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6074
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Enigma kirjoitti: 04 Tammi 2023, 21:38 Olen eri mieltä. Sitä painevaihtelua sanotaan ääneksi lähinnä silloin kun se yhdistyy tavalla tai toisella ihmisen kuuloon, mikrofoniin tai jollain tavalla siihen, minkä aistimme äänenä. Ja sen lisäksi tämä arvoitus nimenomaan kysyy "kuuluuko" se ääni. Sinä saivartelet tuon olennaisen osan pois. Mitään ei kuulu ilman kuulijaa.
Kyllä sitä voidaan sanoa ääneksi muutenkin.Usein käytetään esimerkiksi sanoja infraääni ja ultraääni, jotka ovat ihmisen kuuloalueen ulkopuolella olevia akustisia aaltoja. Sanoinhan tuon, että kuuleminen on tuossa se taikasana. Mutta kuten sanoin, metsässä ei voi kaatua puuta ilman, että mikään elävä olento sitä kuulee ja siihen jotenkin reagoi. Jos kuulemiseen vaaditaan ihminen, se on sitten jo hyvin keinotekoinen ihmiskeskeinen vaatimus, joka on selvästi ristiriidassa sanan "kuulla" normaalin merkityksen kanssa. Esim. yökkönen voi kuulla lepakon ultraäänet ja suorittaa vastatoimia, vaikka vieressä oleva ihminen ei kuule mitään.
Paikalla
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7821
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: OpenAI:n uusi chattaava ChatGPT tekoäly.

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

..kuuluuko kaatumisesta ääni?

Ei kuulu kun kuuloelin ei vastaanota ääntä. Ääni kyllä lähtee mutta sitä ei kuulla.
Vastaa Viestiin