savunhajua kerrostalon käytävässä, oikea toiminta

SHT
Reactions:
Viestit: 662
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

savunhajua kerrostalon käytävässä, oikea toiminta

Viesti Kirjoittaja SHT »

Olin eilen lähdössä saunaan havaitsin eteisessäni savunhajua. Kurkistin käytävään ja siellä haju tuntui selvemmin, palovaroittimeti eivät hälyttäneet. Kävin kaikkien saman kerroksen naapurien ovikelloa soittamassa ja heistä kukaan ei ollut polttanut mitään pohjaan. Yksi näistä naapureista, meni kysymään kerrosta alemmas ja sieltä löytyi naapuri, joka oli polttanut piparit.
Oliko toimintani oikea, koska aina sanotaan, ettei käytävään saa mennä, jos kyse on tulipalosta?
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: savunhajua kerrostalon käytävässä, oikea toiminta

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Mielestäni oli oikea. Kyllä käytävään saa mennä, paitsi jos täynnä savua. Savu on se joka tulipaloissa tappaa, nopeus ja ennakkovaroitus ne, jotka pelastaa.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18825
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: savunhajua kerrostalon käytävässä, oikea toiminta

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Enigma kirjoitti: 07 Tammi 2023, 10:28 Mielestäni oli oikea. Kyllä käytävään saa mennä, paitsi jos täynnä savua. Savu on se joka tulipaloissa tappaa, nopeus ja ennakkovaroitus ne, jotka pelastaa.
Noin on. Olen muutaman kerran ollut tulipalossa ja viimeksi heräsin siihen kun palomiehet nostivat sängystä ylös. Olin jo sen aikaa hengitellyt palokaasuja, että omat jalat eivät oikein kantaneet, vaikka olin ihan selvinpäin. Ulos päästyäni sitten oksensin tovin ja kunto palasi sen jälkeen normaaliksi.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4977
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: savunhajua kerrostalon käytävässä, oikea toiminta

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Hyvin toimittu, rappukäytävään saa kyllä mennä ellei se ole täynnä savua. Savusukellukseen ei pidä lähteä asunnosta poistuakseen.

Kerran kanssa meillä porrauskäytävässä oli katossa pieni savuhuntu ja palohälytin soi. Arvasin heti kenestä on kyse, kun kerroksessa asui yksi subutex narkkari. Pistin korvan kiinni sen oveen ja hälyttimen ääni kuului sieltä.

Hakkasin ensin ovea ja soitin ovikelloa, kukaan ei avaa. Oli ensimmäinen kerros ja maasta pääsi parvekkeelle. Mentiin ulkokautta katsomaan ja siellähän se makasi jonkun naisen kanssa lattialla ja liedellä oli paistinpannu josta nousi jo ihan kunnon savu.

Kiipesin parvekkeelle ja hakkasin lasia niin kovaa kuin uskalsin rikkomatta sitä, ei vaikutusta. Mietin pitäisikö jo soittaa palokunta, mut päätin käydä potkimassa ovea vielä oikein kunnolla samalla kun avovaimo jäi koputteleen ikkunaan ja tarkkaileen tilannetta. Samanaikaiseen ikkunan koputteluun ja oven potkimiseen sitten nainen heräsi nopeasti, otti pannun pois liedeltä ja tuli avaamaan oven. Mies heräsi myös ja kiitteli kovasti kun emme soittaneet palokuntaa. Normaalisti olisin jo soittanut, mutta kun tiesin että asunnossa on todennäköisesti huumeita niin kynnys "vasikointiin" oli korkeampi.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4977
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: savunhajua kerrostalon käytävässä, oikea toiminta

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

John Carter kirjoitti: 07 Tammi 2023, 10:34
Enigma kirjoitti: 07 Tammi 2023, 10:28 Mielestäni oli oikea. Kyllä käytävään saa mennä, paitsi jos täynnä savua. Savu on se joka tulipaloissa tappaa, nopeus ja ennakkovaroitus ne, jotka pelastaa.
Noin on. Olen muutaman kerran ollut tulipalossa ja viimeksi heräsin siihen kun palomiehet nostivat sängystä ylös. Olin jo sen aikaa hengitellyt palokaasuja, että omat jalat eivät oikein kantaneet, vaikka olin ihan selvinpäin. Ulos päästyäni sitten oksensin tovin ja kunto palasi sen jälkeen normaaliksi.
Joo, niin ne väittävät että jo yksi kunnon keuhkollinen savua vie täysin toimintakyvyn. Savuun ei pidä mennä ellei ole sataprosenttisen varma että pääsee siitä läpi silmät kiinni hengitystä pidätellen. Eli ihan joku parin metrin matka suoraa tuttua reittiä voi vielä olla järkevää.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: savunhajua kerrostalon käytävässä, oikea toiminta

Viesti Kirjoittaja Enigma »

KultaKikkare kirjoitti: 07 Tammi 2023, 13:29
John Carter kirjoitti: 07 Tammi 2023, 10:34
Enigma kirjoitti: 07 Tammi 2023, 10:28 Mielestäni oli oikea. Kyllä käytävään saa mennä, paitsi jos täynnä savua. Savu on se joka tulipaloissa tappaa, nopeus ja ennakkovaroitus ne, jotka pelastaa.
Noin on. Olen muutaman kerran ollut tulipalossa ja viimeksi heräsin siihen kun palomiehet nostivat sängystä ylös. Olin jo sen aikaa hengitellyt palokaasuja, että omat jalat eivät oikein kantaneet, vaikka olin ihan selvinpäin. Ulos päästyäni sitten oksensin tovin ja kunto palasi sen jälkeen normaaliksi.
Joo, niin ne väittävät että jo yksi kunnon keuhkollinen savua vie täysin toimintakyvyn. Savuun ei pidä mennä ellei ole sataprosenttisen varma että pääsee siitä läpi silmät kiinni hengitystä pidätellen. Eli ihan joku parin metrin matka suoraa tuttua reittiä voi vielä olla järkevää.
Luin jostain että paras tapa on ottaa joku märkä pyyhe kasvojen eteen, jos pitää savun läpi paeta. Eli keuhkot täyteen ilmaa, rätti kasvoille ja rauhallisesti liikkuen. Omaa kokemusta ei ole.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18825
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: savunhajua kerrostalon käytävässä, oikea toiminta

Viesti Kirjoittaja John Carter »

KultaKikkare kirjoitti: 07 Tammi 2023, 13:29
John Carter kirjoitti: 07 Tammi 2023, 10:34
Enigma kirjoitti: 07 Tammi 2023, 10:28 Mielestäni oli oikea. Kyllä käytävään saa mennä, paitsi jos täynnä savua. Savu on se joka tulipaloissa tappaa, nopeus ja ennakkovaroitus ne, jotka pelastaa.
Noin on. Olen muutaman kerran ollut tulipalossa ja viimeksi heräsin siihen kun palomiehet nostivat sängystä ylös. Olin jo sen aikaa hengitellyt palokaasuja, että omat jalat eivät oikein kantaneet, vaikka olin ihan selvinpäin. Ulos päästyäni sitten oksensin tovin ja kunto palasi sen jälkeen normaaliksi.
Joo, niin ne väittävät että jo yksi kunnon keuhkollinen savua vie täysin toimintakyvyn. Savuun ei pidä mennä ellei ole sataprosenttisen varma että pääsee siitä läpi silmät kiinni hengitystä pidätellen. Eli ihan joku parin metrin matka suoraa tuttua reittiä voi vielä olla järkevää.
Asuin silloin Lauttasaaressa meren lähistöllä kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja alimmassa kerroksessa oli syttynyt tulipalo keskellä yötä jossain asunnossa. Olin lähinnä ihmeissäni, kun kaksi palomiestä seisoi yhtäkkiä sängyn vieressä hoputtamassa nousemaan ylös. Yritin nousta, mutta jalat eivät kantaneet ja niinpä riskit palomiehet ottivat minut väliinsä, jonka avulla pääsimme ylimmästä kerroksesta portaita pitkin pihalle suhteellisen nopeasti. Palomiehet patistivat käymään silti lääkärissä tarkastuksessa ja hakemassa todistuksen vakuutusyhtiötä varten, jos keuhkoihin olisi tullut pysyviä vaurioita. Ei tullut, onneksi.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: savunhajua kerrostalon käytävässä, oikea toiminta

Viesti Kirjoittaja Punkero »

KultaKikkare kirjoitti: 07 Tammi 2023, 13:27 Hyvin toimittu, rappukäytävään saa kyllä mennä ellei se ole täynnä savua.
Vaikka näkyvää savua olisi vähemmän, voi siellä olla silti riittävästi häkää ja muita myrkyllisiä kaasuja.

"Palokaasujen hengittäminen voi aiheuttaa systeemisen myrkytystilan, kemiallisen bronkiitin, alveolitason toksisen keuhkovaurion, hengitystiepalovamman tai niiden yhdistelmän. Tavallisin palokaasumyrkytyksen aiheuttaja maassamme on altistuminen asuntopalossa syntyville kaasuille. Tulipalojen määrän vähentyessä palokaasumyrkytykset ovat kuitenkin muuttuneet vaikeammiksi, koska paljon toksisia palokaasuja tuottavien synteettisten rakennus- ja sisustusmateriaalien käyttö on lisääntynyt.
Palokaasut sisältävät yli kaksisataa myrkyllistä ainetta, joista vaarallisimpia ovat akroleiini, syaanivety ja hiilimonoksidi.
Syanidimyrkytys on yksi mahdollinen palokaasuinhalaation seuraus. Sen esiintyvyydeksi tulipaloista pelastetuilla on arvioitu 35 %.
Hiilimonoksidi eli häkä on hajuton, mauton, väritön ja vain vähän ilmaa kevyempänä siihen hyvin sekoittuva kaasu.
Häkä aiheuttaa nopeasti tajuttomuuden ja myrkytystilan, jonka kehittymiseen ei liity sellaisia subjektiivisia tuntemuksia, jotka saisivat uhrin välttämään lisäaltistusta.
Palokaasussa häkää on noin 1 %, mutta pitoisuus moninkertaistuu, kun palaminen tapahtuu niukkahappisissa olosuhteissa. Tällaisissa tilanteissa jo muutama hengenveto johtaa tajuttomuuteen.
https://www.duodecimlehti.fi/duo94117

Rappukäytävään ei kannata mennä jos siellä on näkyvää savua, jos ei hengitystä pidättäen pysty menemään ulos asti.
Ulko-oven, postiluukun ja välioven voi teipata tai käyttää kostutettuja riepuja, ja odottaa palokunnan saapumista.
Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: savunhajua kerrostalon käytävässä, oikea toiminta

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Enigma kirjoitti: 07 Tammi 2023, 13:35 Luin jostain että paras tapa on ottaa joku märkä pyyhe kasvojen eteen, jos pitää savun läpi paeta. Eli keuhkot täyteen ilmaa, rätti kasvoille ja rauhallisesti liikkuen. Omaa kokemusta ei ole.
Ei siitä hirveästi hyötyä ole. Vetysyanidia voi jäädä jonkin verran märkään pyyhkeeseen, mutta häkää ei juuri yhtään.
Suodattaa se silti hiukkasia ja voi olla parempi kuin ei mitään.
Vastaa Viestiin