Auto ei ole oikeastaan sen kummempi kuin aiemminkaan. Huolto/korjaus on helpottunut, kun on vikakoodinlukija. Mainitsemiisi työkaluihin nykyään tarvii lisätä vain koodinlukija, ja oskilloskooppi antureiden arvojen toteamiseksi. Vaikeinta on tav auton rassaajan löytää antureiden arvoja..Varaktori kirjoitti: ↑07 Tammi 2023, 13:10Ennen vanhaan riitti kun oli hyvä työkalusarja, yleismittari, ajoituslamppu, muutama ulosvetäjä ja jokunen muu härpäke. Alkaa autotkin olla sen verran monimutkaisia, että ei niitä enää korjata ihan niin helposti kun vanhaan hyvään aikaan. Minä sentään vielä juottelen härpäkkeitä kasaan, mutta viimeisiä mohikaaneja kai siinäkin hommassa.Enigma kirjoitti: ↑07 Tammi 2023, 12:51 Ennen oli tapana korjata itse autoja ja aika monella amis-tason kaverillakin oli varsin hyvä ymmärrys koneista. Nykyään autot (niin kuin kaikki muukin korjaus) on ulkoistettu ja ihmisen rooli on käydä töissä ja olla hyvä kuluttaja. Eli tavallaan ollaan menossa pois tuosta tieteen ja teknologian käytännön ymmärtämisestä. Tietotekniikka hieman pullikoi vastaan, mutta eipä sielläkään enää mitään pioneerihenkeä ole: lähinnä valmiita palikoita kasataan ymmärtämättä mitä tuli kasattua. Pääasia on, että peli toimii ja sata tuumainen monitori räiskyy ja paukkuu.
Ammattikoulun käyneet autoasentajat on varsin kyvykkäitä. Nykynuorten osaaminen on paljon laajempaa ammattikoulun jälkeen kuin joskus 80-luvun alussa saatiin.
Me autoilijat edelleen joudutaan vaikeroimaan, kun verstailla suositellaan "koko komponentin" vaihtoa, esim vaihteiston. Kalliissa suomenmaassa työ vain on niin kallista jotta avaus ja kasaus tulnee paljon kalliimmaksi, tämä on esimerkkinä.
Kovien tieteiden esittämiseen yleistajuisesti, mielestäni ehkä soveltuisi parhaiten yliopistojen luennoitsijat. käsittääkseni he joutunevat kuitensakin puimaan miten asian esittäisi, jotta se olisi opiskelijoista vetävä ja ymmärrettävissä olevaa asiaa. Osa tiedemaailman tutkimuksista tehdään yliopistoissa, liekö näillä tutkijoilla opetusvaatimusta?
Siinä kehittyisi yle, tutkijat, kun vaatimuksien alle laitettaisiin valtion osarahoitteisten tutkimuksen "käsittäällistäminen" ylen asiakkaille. Joukkoon tekijä puolelle saataisiin osaamista kun AMK tason medialaiset suorittaisivat äänitykset, nauhoitukset ja animoinnit jne ns "lopputyönään" tms, mitä näitä lykkimään ns vapaille markkinoille vaan oppimishyötynä nuorille? Media-alan AMK lienee joka yliopistokaupungissa? liekö enempikin? millä %-luvulla medianomit valmistuu työttömiksi tänäpäivänä?