Kyllä absittomilla voi ohjata liukkaalla jarrutuksen aikana, mutta vaatii osaamista ja herkkää jarrutuntumaa. ABS soveltuu sunnuntaiajajille, joille jarru on enemmänkin sellainen on/off-kytkin.xXx kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 18:17Miksi ABS jarruilla jarrutettaessa, silloin kun ABSsää tarvitaan, haluttaisiin ajaa suoraan? Nimen omaan absiton lukkojarrutus vie kitkavektorin pitoalueelta pois, jolloin ajoneuvo menee hyvinkin suoraan sinne minne tangentti osoitttaa, niin pitkään kuin lukkojarrutus jatkuu. Absiton lukkojarrutus on tehokkain tapa saada auto pysäytettyä, jos nimen omaan suoraan halutaan mennä jarrutuksen aikana (ohjaus esteen ohi tapahtuu ilman lukkoa). Jos halutaan jarrutuksen aikana ohjata, niin absi on sitä varten suunniteltu. Jarrut eivät mene lukkoon ja autoa tottelee ohjausta jonkin verran, haittapuoli on se, ettei itse arrutus ole niin tehokas kuin lukkojarrutus. Siihen en ota kantaa kummat on paremmat, mutta itse en abseista välitä.Molli kirjoitti: ↑12 Tammi 2023, 12:10 ..Tienpinnan liukkaus on paljon helpompi ja turvallisempi kokeilla ABS-jarruilla kuin ilman.
Sun pitää vaan uskaltaa painaa ABS-jarrullisen poljinta riittävän lujasti ja huomaat ABSien toimivan.
Oikeastaan, jos on ABS-Jarrut autossa. olisi oman ajotaidon kannalta hyväksi kokeilla mitä auto tekee kunnon lukkojarrutus yrityksessä,
kuivalla asfaltilla, lumella ja soralla, sekä sama temppu jäällä, vauhtiakaan ei tarvi kuin hiukan yli sen jottei ajaneuvo samantien pysähdy.
ABSeilla auton saa voimakkaassa jarrutuksessa kulkemaan suoraan ilman ABSeja eli tav om jarruilla pitää olla harjaantunut, jotta auto lukkojarrutuksen aikana pitää ajosuuntansa. Mutta ABSittomat autot liikenteessä taitaa olla harvinaisia tänäpäivänä.
Itsestään ajavat autot
Re: Itsestään ajavat autot
Re: Itsestään ajavat autot
Totta. Jarrutusmatka pitenee ABS jarruilla etenkin jos on jään päällä lunta tai sohjoa tai ihan vesijäällä. Lukkojarrutus on tehokkaampi pysäyttäjä. Eipä ole yhdessäkään ralliautossa ABS jarruja tai ainakin ne on kytketty pois erikoiskokeilla.xXx kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 18:17Miksi ABS jarruilla jarrutettaessa, silloin kun ABSsää tarvitaan, haluttaisiin ajaa suoraan? Nimen omaan absiton lukkojarrutus vie kitkavektorin pitoalueelta pois, jolloin ajoneuvo menee hyvinkin suoraan sinne minne tangentti osoitttaa, niin pitkään kuin lukkojarrutus jatkuu. Absiton lukkojarrutus on tehokkain tapa saada auto pysäytettyä, jos nimen omaan suoraan halutaan mennä jarrutuksen aikana (ohjaus esteen ohi tapahtuu ilman lukkoa). Jos halutaan jarrutuksen aikana ohjata, niin absi on sitä varten suunniteltu. Jarrut eivät mene lukkoon ja autoa tottelee ohjausta jonkin verran, haittapuoli on se, ettei itse jarrutus ole niin tehokas kuin lukkojarrutus. Siihen en ota kantaa kummat on paremmat, mutta itse en abseista välitä.Molli kirjoitti: ↑12 Tammi 2023, 12:10 ..Tienpinnan liukkaus on paljon helpompi ja turvallisempi kokeilla ABS-jarruilla kuin ilman.
Sun pitää vaan uskaltaa painaa ABS-jarrullisen poljinta riittävän lujasti ja huomaat ABSien toimivan.
Oikeastaan, jos on ABS-Jarrut autossa. olisi oman ajotaidon kannalta hyväksi kokeilla mitä auto tekee kunnon lukkojarrutus yrityksessä,
kuivalla asfaltilla, lumella ja soralla, sekä sama temppu jäällä, vauhtiakaan ei tarvi kuin hiukan yli sen jottei ajaneuvo samantien pysähdy.
ABSeilla auton saa voimakkaassa jarrutuksessa kulkemaan suoraan ilman ABSeja eli tav om jarruilla pitää olla harjaantunut, jotta auto lukkojarrutuksen aikana pitää ajosuuntansa. Mutta ABSittomat autot liikenteessä taitaa olla harvinaisia tänäpäivänä.
Re: Itsestään ajavat autot
Ookoo, jos tuo oli joku kitkamittaus homma, niin kitkan voi mitata lukkojarrutuksella. On myös lasereihin perustuvia antureita ja perässävedettäviä jatkuvatoimisia laitteita. En itse ymmärrä tuota muuta kuin tienpidollisesta näkökulmasta, koska kitka saattaa muuttua lyhyenkin matkan aikana eikä suoralla tehty kitkatesti kerro mitään seuraavasta mutkasta. Lisäksi pitää huomioida viettokaltevuuden suunta, jos esim mustaa jäätä on etsimässä. Eli turhaa hommaa mokoma testailu yksittäisen autoilijan näkökulmasta.
Re: Itsestään ajavat autot
Kisa-autoissa myös ohjataan jarruilla. Joissain ollut erikseen (vierekkäiset) polkimet etu- ja takajarruille, niin saa nopeasti auton kääntymään. En tiedä onko enää nykyään, mutta josku oli.
Re: Itsestään ajavat autot
ABS, kitkarenkaat ja jää missä on vettä päällä kuten on nyt sivuteillä. Ei meinaa saada autoa pysähtymään kun kitkarengas ei saa mitään pitoa alustasta ja ABS ei lukitse pyörää ollenkaan.
Re: Itsestään ajavat autot
Kannattaa muuten opetella ajamaan moottoripyörällä, nin alkaa ymmärtämään jarrutuksestakin jotain. Siinä se on taiteen laji, jota tosin sitäkin pilataan koko ajan näillä abs-matkalehmillä.
Re: Itsestään ajavat autot
Kannattaa ostaa saappi ja vetää rälläkällä pohjaan reikä. Laittaisin hymiön, mutta sopivaa ei ole tarjolla, prkl.
Re: Itsestään ajavat autot
Ja tohon FSD tottakai.
Re: Itsestään ajavat autot
Enigma kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 18:24Kyllä absittomilla voi ohjata liukkaalla jarrutuksen aikana, mutta vaatii osaamista ja herkkää jarrutuntumaa. ABS soveltuu sunnuntaiajajille, joille jarru on enemmänkin sellainen on/off-kytkin.xXx kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 18:17Miksi ABS jarruilla jarrutettaessa, silloin kun ABSsää tarvitaan, haluttaisiin ajaa suoraan? Nimen omaan absiton lukkojarrutus vie kitkavektorin pitoalueelta pois, jolloin ajoneuvo menee hyvinkin suoraan sinne minne tangentti osoitttaa, niin pitkään kuin lukkojarrutus jatkuu. Absiton lukkojarrutus on tehokkain tapa saada auto pysäytettyä, jos nimen omaan suoraan halutaan mennä jarrutuksen aikana (ohjaus esteen ohi tapahtuu ilman lukkoa). Jos halutaan jarrutuksen aikana ohjata, niin absi on sitä varten suunniteltu. Jarrut eivät mene lukkoon ja autoa tottelee ohjausta jonkin verran, haittapuoli on se, ettei itse arrutus ole niin tehokas kuin lukkojarrutus. Siihen en ota kantaa kummat on paremmat, mutta itse en abseista välitä.Molli kirjoitti: ↑12 Tammi 2023, 12:10 ..Tienpinnan liukkaus on paljon helpompi ja turvallisempi kokeilla ABS-jarruilla kuin ilman.
Sun pitää vaan uskaltaa painaa ABS-jarrullisen poljinta riittävän lujasti ja huomaat ABSien toimivan.
Oikeastaan, jos on ABS-Jarrut autossa. olisi oman ajotaidon kannalta hyväksi kokeilla mitä auto tekee kunnon lukkojarrutus yrityksessä,
kuivalla asfaltilla, lumella ja soralla, sekä sama temppu jäällä, vauhtiakaan ei tarvi kuin hiukan yli sen jottei ajaneuvo samantien pysähdy.
ABSeilla auton saa voimakkaassa jarrutuksessa kulkemaan suoraan ilman ABSeja eli tav om jarruilla pitää olla harjaantunut, jotta auto lukkojarrutuksen aikana pitää ajosuuntansa. Mutta ABSittomat autot liikenteessä taitaa olla harvinaisia tänäpäivänä.
Ei mulla muuta.Jos halutaan jarrutuksen aikana ohjata, niin absi on sitä varten suunniteltu.
Re: Itsestään ajavat autot
Aika harvoin halutaan. Lähinnä testiolosuhteissa.
Hätätilanteessa, vaikkapa nyt hirvikolarissa, ihmisen katse ohjaa ajoneuvoa ja auto menee sinne hirvikin, jos sitä alkaa ohjailemaan. Se ohje, että väistetään hirven takaa on lähes mahdoton toteuttaa, koska katse pyrkii seuraamaan sen eläimen liikettä.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4977
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Itsestään ajavat autot
Ralliautoissa (ainakin WRC) oli yhdessä välissä ABS jarrut ja elektroninen luistonesto mutta ne on nyt kiellettyjä koska ne on nykyään niin hyviä. Jarrutusmatka saattaa tilanteesta riippuen hieman pidentyä mutta auton hallittavuus jarrutuksen aikana vie voiton. Ilman abseja pitää keventää jarrua jotta voi ohjata joka taas pidentää jarrutusmatkaa enemmän kuin absit. Varsinkin jos on epätasainen pito absit on ihan ylivertaiset koska ne kontrolloi jokaista pyörää erikseen.Tonttu kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 18:30Totta. Jarrutusmatka pitenee ABS jarruilla etenkin jos on jään päällä lunta tai sohjoa tai ihan vesijäällä. Lukkojarrutus on tehokkaampi pysäyttäjä. Eipä ole yhdessäkään ralliautossa ABS jarruja tai ainakin ne on kytketty pois erikoiskokeilla.xXx kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 18:17Miksi ABS jarruilla jarrutettaessa, silloin kun ABSsää tarvitaan, haluttaisiin ajaa suoraan? Nimen omaan absiton lukkojarrutus vie kitkavektorin pitoalueelta pois, jolloin ajoneuvo menee hyvinkin suoraan sinne minne tangentti osoitttaa, niin pitkään kuin lukkojarrutus jatkuu. Absiton lukkojarrutus on tehokkain tapa saada auto pysäytettyä, jos nimen omaan suoraan halutaan mennä jarrutuksen aikana (ohjaus esteen ohi tapahtuu ilman lukkoa). Jos halutaan jarrutuksen aikana ohjata, niin absi on sitä varten suunniteltu. Jarrut eivät mene lukkoon ja autoa tottelee ohjausta jonkin verran, haittapuoli on se, ettei itse jarrutus ole niin tehokas kuin lukkojarrutus. Siihen en ota kantaa kummat on paremmat, mutta itse en abseista välitä.Molli kirjoitti: ↑12 Tammi 2023, 12:10 ..Tienpinnan liukkaus on paljon helpompi ja turvallisempi kokeilla ABS-jarruilla kuin ilman.
Sun pitää vaan uskaltaa painaa ABS-jarrullisen poljinta riittävän lujasti ja huomaat ABSien toimivan.
Oikeastaan, jos on ABS-Jarrut autossa. olisi oman ajotaidon kannalta hyväksi kokeilla mitä auto tekee kunnon lukkojarrutus yrityksessä,
kuivalla asfaltilla, lumella ja soralla, sekä sama temppu jäällä, vauhtiakaan ei tarvi kuin hiukan yli sen jottei ajaneuvo samantien pysähdy.
ABSeilla auton saa voimakkaassa jarrutuksessa kulkemaan suoraan ilman ABSeja eli tav om jarruilla pitää olla harjaantunut, jotta auto lukkojarrutuksen aikana pitää ajosuuntansa. Mutta ABSittomat autot liikenteessä taitaa olla harvinaisia tänäpäivänä.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4977
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Itsestään ajavat autot
Pienellä harjoittelulla oppii katsomaan sinne minne haluaa mennä, ei sinne minne ei halua mennä. Kannattaa, varsinkin jos ajelet moottoripyörällä.Enigma kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 19:02Aika harvoin halutaan. Lähinnä testiolosuhteissa.
Hätätilanteessa, vaikkapa nyt hirvikolarissa, ihmisen katse ohjaa ajoneuvoa ja auto menee sinne hirvikin, jos sitä alkaa ohjailemaan. Se ohje, että väistetään hirven takaa on lähes mahdoton toteuttaa, koska katse pyrkii seuraamaan sen eläimen liikettä.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Itsestään ajavat autot
Voi oppia, mutta kun onnettmuuksia kun on tutkittu, niin tämä liikkeen seuraaminen nousee usein esiin. Se on kai niin syvällä ihmisen aivoissa, että vaikea poisoppia. Hieman kuin että väistät, kun joku lentää kohti.KultaKikkare kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 19:19
Pienellä harjoittelulla oppii katsomaan sinne minne haluaa mennä, ei sinne minne ei halua mennä. Kannattaa, varsinkin jos ajelet moottoripyörällä.
Moottoripyörässä asia on kaksijakoinen, koska katseella on myös helppo sitä ohjata.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4977
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Itsestään ajavat autot
Ei siitä niin vaikeaa ole poisoppia mutta se vaatii pientä harjoittelua mitä suurin osa ihmisistä ei tee, luontainen tapa on katsoa tiellä olevaa vaaraa. Ilmiö on nimeltään target fixation.Enigma kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 19:23Voi oppia, mutta kun onnettmuuksia kun on tutkittu, niin tämä liikkeen seuraaminen nousee usein esiin. Se on kai niin syvällä ihmisen aivoissa, että vaikea poisoppia. Hieman kuin että väistät, kun joku lentää kohti.KultaKikkare kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 19:19Pienellä harjoittelulla oppii katsomaan sinne minne haluaa mennä, ei sinne minne ei halua mennä. Kannattaa, varsinkin jos ajelet moottoripyörällä.Enigma kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 19:02Aika harvoin halutaan. Lähinnä testiolosuhteissa.
Hätätilanteessa, vaikkapa nyt hirvikolarissa, ihmisen katse ohjaa ajoneuvoa ja auto menee sinne hirvikin, jos sitä alkaa ohjailemaan. Se ohje, että väistetään hirven takaa on lähes mahdoton toteuttaa, koska katse pyrkii seuraamaan sen eläimen liikettä.
Eikä toi päde pelkästään esteisiin vaan myös normaalissa ajossa ajolinjaan. Kun ajaa radalla sen huomaa hyvin selvästi, katse pitää kohdistaa siihen ajolinjaan mistä haluaa ajaa ja kroppa hoitaa kuin itsekseen niin että auto pysyy linjalla.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4977
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30