Jos lähtökohtaisesti evoluutio on sitä, että mitä muutoksia tapahtuu perimässä, kun populaatiot lisääntyvät. (Jos on)
Tuossa jo aiemmin oli keskustelua, että periytyvätkö taidot/ominaisuudet vaiko eivät. Huomasin mielenkiintoisen jutun tässä paprikoitten kasvatuksessa. Laitoin paprikat kasvamaan saman kaupan paprikan siemenistä tammi-helmikuun vaihteessa. Idätysvaiheen tein kaikille samassa tilassa ja taimet itivät yhtä hyvin. Tämän jälkeen tilanpuutteen vuoksi n. kuukausi pari myöhemmin tuossa maalis-huhtikuussa siirsin taimet eri paikkoihin. Osan taimista jätin alakertaan, ikkunan vaireen, toiset taimet laitoin pienoiskasvihuoneeseen toisen ikkunan viereen ja kolmannet taimet toin yläkertaan ikkunalle.
Asun rintamamiestalossa, eikä ole mitään ilmalämpöpumppuja yms. joten lämpötila, ilmankosteus vaihtelevat. Myös auringonvalo vaihtelee näitten kolmen paikan välillä. Kutsutaan paprikoita nimillä. Ryhmä 1 on alakerrassa ikkunan luona, johon paistaa aurinko "paljon", viileää n. 15 astetta, isossa suorakaiteen muotoisessa ruukussa. Ryhmä 2 on paprikat alakerrassa kasvihuoneessa toisella seinällä, toisen ikkunan vieressä, johon ei paista aurinko yhtä "paljon" myös sama lämpötila n.15 astetta yksittäisissä pienehköissä ruukuissa yksitellen. Ryhmä 3 paprikat ovat yläkerrassa samanpuoleisella ikkunalla, kuin Ryhmä 1 paprikat. Lämpötila n. 20-22 astetta, nukun myös tässä huoneessa, joten myös hiilidioksifin määrä on suurempi kuin alakerrassa, jossa oleskelen vähemmän. isossa suorakaiteen muotoisessa ruukussa.
Kertaus:
Ryhmä 1: Aurinkoa, lämpötila n. 15c, iso suorakaiteen muotoinen ruukku.
Ryhmä 2: Vähemmän aurinkoa, lämpötila n. 15c-minikasvihuoneessa., pienehköissä ruukuissa yksitellen
Ryhmä3: Aurinkoa, lämpötila n. 20-22c, enemmän hiilidioksidia, iso suorakaiteen muotoinen ruukku.
Äskettäin kylvin kaikista ryhmistä paprikat kasvihuoneeseen.
Ryhmän 1 paprikat olivat kasvaneet heikoimmin, mutta "varmaa kasvua" pituutta n. 10-15cm
Ryhmän 2 paprikat olivat pitkiä ja hoikkia sekä taipuilevia, pituutta 20-30cm
Ryhmän 3 paprikat olivat vahvoja rakenteeltaan n. 1cm paksuiset rungot ja pituutta n 50cm, alkoivat kukkimaan ennen muita.
Se, mikä oli mielenkiintoista. Olivat nämä kaikki paprikat saman paprikan siemenistä kylvetty yhteen samaan isompaan ruukkuun, jossa lähtökohtaisesti kaikki taimet olivat visuaalisesti tarkastellen yhtäläisiä.
Käytännössä näillä kasvuolosuhteilla oli suuri merkitys lopputulokseen. Kaikki paprikat olivat alkujaan samasta lähteestä.
Voisi vetää mutkat suoriksi ja päätellä, että myös ihmiset ovat kasvavia juttuja. Voisi kuvitella, että ainakin pelkän fyysisen kasvun perusteella ravinto ja otolliset elinolosuhteet edesauttavat lajin selviytymisen kannalta.
Mitä tapahtuu, kun otan näistä tulevista eri ryhmien paprikoista siemenet ja kylvän ja idätän ne? Jos seuraavana vuonna kasvatankin kaikki paprikat täysin samoissa elinolosuhteissa, niin tulenko näkemään mitään merkityksellisiä eroja vielä yhden sukupolven aikana?
On esitetty, että ihmiset ovat kehittäneet evoluution myötä erilaisia fyysisiä ominaisuuksia. Ensimmäisenä tulee mieleen hypoteesi aasialaistaustaisten ihmisten ja myös amerikan alkuperäiskansoilla harvemmin muualla asuneissa, silmäluomen mallista ns mongolipoimu, joka kuulemma edesauttaisi äärimmäisissä olosuhteissa, kylmässä yms. vähentää häikäistymistä. Toki kuulemma myös kaikenrotuisilla vastasyntyneillä ihmisillä voi esiintyä tätä kyseistä silmän muotoa.
Näkisin näin äkkiseltään, että fyysisten ominaisuuksien periytymiselle on olemassa vahvoja viitteitä ihan yleisellä tasolla. Tuon silmähomman nyt ollessa vain yksi esimerkki mitä tuli äkkiseltään mieleen.
Mitä tulee taitoihin, osaamiseen ja kyvykkyyteen? Jos vastasyntyneitä lapsia otettaisiin eri puolilta maailmaa ja kasvatettaisiin ne samalla tavalla. Tällöin ei syntyisi eroja siihen, mitä varhaislapsuudessa voi tapahtua. Tulisiko näistä lapsista yhtä kyvykkäitä?
Taidot, osaaminen ja kyvykkyys, ovatko ne sama asia? Puhutaanko vaan yleisesti lahjakkuudesta? Jotkut ihmiset ovat liikunnallisesti lahjakkaampia kuin toiset, jotkut ovat kädentaidoissa paljon lahjakkaampia kuin toiset, jotkut havainnoivat asioita paremmin kuin toiset... jne. näitä riittää.
Jos kenelle tahansa lapselle annettaisiin viulu käteen, että opettele ilman ohjeita. Luistimet, saha, kitara, banjo, laskuvarjo, auto, painonnostovehkeet, sukset, lentokone, juna, metro, rullaluistimet, puukko, höylä, neula, sirkkeli, virveli, jne.
Kuka näitä oppisi käyttämään ilman ohjausta? Eihän kukaan aikuinenkaan opi töitä ilman tietynlaista ohjausta.
Toki, joillakin ihmisillä oppiminen kestää vähemmän aikaa ja toisilla pidempään. Näkisin vastauksen tähän olevan tuo aivojen plastisuus, johon joku jo viittasikin aiemmin.
Nämä kaikki äsken sanomani ovat aikalailla vaan empiirisiin havaintoihin perustuvaa mutustelua, mutta oli siellä jotakin jo tutkittuihin asioihinkin viitattua