Vasenkätisyys

Why
Reactions:
Viestit: 592
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Vasenkätisyys

Viesti Kirjoittaja Why »

Lainaus:
"Tarkkaa syytä siihen, miksi jostakusta tulee vasuri, ei ole paikannettu. Epäillään, että vasenkätisyys johtuu perimän ja ympäristön yhteisvaikutuksesta. Vasenkätisillä on yleensä myös enemmän vasenkätisiä perheenjäseniä kuin oikeakätisillä. Vasenkätisten aivojen on myös todettu toimivan eri tavalla."

Itse olen vasenkätinen. Haittaa itselleni siitä ei ole ollut juuri mitään. Koulussa taululle kirjoittaminen oli hyvin vaikeaa. Myös joitakin työkaluja vaikea käyttää.

Lähde:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000458247.html
luumusukka
Reactions:
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Tammi 2023, 05:59

Re: Vasenkätisyys

Viesti Kirjoittaja luumusukka »

Minä taas olen täysin oikeakätinen, tosin kirjoitan vasemmalla.
Eli molempikätinen.
Olen kuullut että näitäkin on tosin en ole koskaan tavannut.
Olen tätä pitänyt aina aika erikoisena, aivot solmussa tai jotain, mutta eipä tuo ole ketään oikein kiinnostanut.
Minusta on hauskaa olla erilainen ja silti vielä suht järjissäni.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2771
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Vasenkätisyys

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Itse olen vasenkiveksinen.
Can I pet that dog?
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3514
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Vasenkätisyys

Viesti Kirjoittaja asdf »

Olen molempikätinen, mutta kirjoittaa en osaa kuin vasemmalla. Aivokurkiainen kunnossa.
Salmon Snake of the East
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3606
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Vasenkätisyys

Viesti Kirjoittaja Toope »

Kätisyys vaihtelee, nähdäkseni vasurit useammin ovat kaksikätisiä, tosin voi johtua siitä, että yhteiskunta toimii enemmän oikeakätisten ehdoilla. Tottumiskysymys, kuten vääränpuolen saksien käyttö...
Tarkastelin noita snookerpelaajia, kun taas tuli töllöstä turnauksia. Moni vasuri oikeasti kykenee käyttämään oikeaa kättä lyönneissään paremmin (kaksikätisyys on aika yleistä nykysnookerissa), paremmin kuin oikeakätiset päinvastoin...?!
En ole varma, olenko oikeassa tässä. Ronnie O´Sullivan pelaa oikeakätisenä liki yhtä hyvin vasurina, muuten noilla on selkeästi se parempi käsi ja heikompaan tukeudutaan vain pulatilanteessa tai pienen riskin tilanteessa. Vasureita tosin on snookerpelaajien huipulla ehkä enemmän, mitä prosenttiosuus edellyttäisi!

Tosin aina muistutan, että Viiltäjä-Jack ja Bostonin kuristaja olivat ilmeisesti vasureita, joten snookerin ja murhaamisen suhteen tilanne on aika tasan.
ID10T
Reactions:
Viestit: 10973
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Vasenkätisyys

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Iltasanomien toimittaja taisi päästää aivopierun...

"Vasenkätisillä on yleensä myös enemmän vasenkätisiä perheenjäseniä kuin oikeakätisillä."

Tuo pitää paikkansa ainoastaan silloin, jos koko perhe on vasenkätisiä. Muutenhan tilanne on päinvastoin, sillä jos perheessä on vaikka 3 vasenkätistä ja yksi oikeakätinen, on kenellä tahansa vasurilla 2 vasenkätistä perheenjäsentä, kun taas sillä ainoalla oikeakätisellä on 3 vasuria perheenjäseninä.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5908
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Vasenkätisyys

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

ID10T kirjoitti: 20 Tammi 2023, 20:29 Iltasanomien toimittaja taisi päästää aivopierun...

"Vasenkätisillä on yleensä myös enemmän vasenkätisiä perheenjäseniä kuin oikeakätisillä."

Tuo pitää paikkansa ainoastaan silloin, jos koko perhe on vasenkätisiä. Muutenhan tilanne on päinvastoin, sillä jos perheessä on vaikka 3 vasenkätistä ja yksi oikeakätinen, on kenellä tahansa vasurilla 2 vasenkätistä perheenjäsentä, kun taas sillä ainoalla oikeakätisellä on 3 vasuria perheenjäseninä.
Alkuperäisen aivopierun taisi toteuttaa joku muu (en tosin tarkistanut) ja Iltalehden toimittaja auttoi vain sen levittämisessä, käyttämättä yhtään omia aivojaan...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Vastaa Viestiin