Re: Hirvikolari: ihmisen vai hirven syy?
Lähetetty: 16 Tammi 2023, 00:51
Tiedepalsta keskustelufoorumi
https://tiedepalsta.fi/
Sellaista epeliä ei olekaan, joka ei jollain tasolla vaiston varassa liikkeellä olisi. Ja mitä yllättävämpi tilanne, sen enemmän vaistojen ja primitiivisten reaktioiden varassa mennään. Ne, jotka eivät tätä tajua ovatkin niitä vaarallisimpia liikenteessä.Punkero kirjoitti: ↑15 Tammi 2023, 21:46Taitaa olla aika yksilöllistä, en minä ainakaan millään vaistolla autolla ajele.
Jos joutuu ajelemaan illalla tai yöllä kun hirvet yleensä liikkuvat, katselen näkyykö niitä pientareilla.Pattinero kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 05:24Sellaista epeliä ei olekaan, joka ei jollain tasolla vaiston varassa liikkeellä olisi. Ja mitä yllättävämpi tilanne, sen enemmän vaistojen ja primitiivisten reaktioiden varassa mennään. Ne, jotka eivät tätä tajua ovatkin niitä vaarallisimpia liikenteessä.Punkero kirjoitti: ↑15 Tammi 2023, 21:46Taitaa olla aika yksilöllistä, en minä ainakaan millään vaistolla autolla ajele.
Jarrutusta ei tapahdu...kuljettajan täytyy olla sokea.KultaKikkare kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 12:54 Esimerkki hirvikolarista joka olisi ollut täysin vältettävissä jos kuski olisi katsellut eteensä.
No enpä tiedä. ekasta havainnosta on vain 3s törmäykseen. Toisaalta hyvä sää auttaa havaitsemista.KultaKikkare kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 12:54 Esimerkki hirvikolarista joka olisi ollut täysin vältettävissä jos kuski olisi katsellut eteensä.
Eikai se voi olla täydellinen yllätys että metsästä tulee hirvi, siihen on syytä varautua kun ajaa. Lisäksi hirven tienpenkassa nähdessään osa ihmisistä käyttäytyy kuin idiootit ja jatkaa ajamista. Jos hirvi seisoo tienvierustalla on syytä painaa kovaa jarrua, tuli se sitten tielle tai ei. Sama juttu lapissa porojen kanssa, jotkut sekopäät ajaa kaheksaakymppiä pientareella seisovan porotokan ohi.Enigma kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 13:12No enpä tiedä. ekasta havainnosta on vain 3s törmäykseen. Toisaalta hyvä sää auttaa havaitsemista.KultaKikkare kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 12:54 Esimerkki hirvikolarista joka olisi ollut täysin vältettävissä jos kuski olisi katsellut eteensä.
Ihmisen reaktioaika voi olla melko pitkäkin, jos lasketaan siitä että koska hirvi on teknisesti tullut näkökenttään. Ensin se pitää mieltää eläimeksi, sitten pitää ymmärtää että on tulossa tielle ja vasta melko lähellä osumista sen ns, "tulee päälle" eli vaistonvaraiset reaktiot käynnistyvät. Jos autolla ajettu jo tunteja, niin ihminen helposti melko turtuneessa olotilassa, ja aistit levossa.
Väitän, että on kaksi eri asiaa ne, että näkee hirven ja tekee sen perusteella tietoisia päätöksiä ja että toimii vaistolla, kun joku möykky ilmestyy auton eteen. itse kun ajoin hirvikolarin olin väistänyt reilusti vastaantulijan kaistalle, ja hirvi tuli oikealta. Oli pimeää ja reagointiaikaa ehkä tuo sekunti. Väistöliike tuli (ehkä) ennen jarrutusta. Ehkä siksi, että kädet onko koko ajan ratissa, mutta jalka ei makaa jarrupolkimella.
Minusta ihmisillä on ylioptimistinen kuva siitä mitä tilanteessa voi lopulta tehdä. Unohdetaan kokonaan se, että kyse on täydellisesta yllätyksestä, eikä siitä hetkessä ajattelu pelaa, vaan ne vaistot.
Tuo on teoriaa. Ei kenekään tarkkaavaisuus pysy tunti tolkulla korkealla. Etenkin jos alla moderni, hiljainen ja mukava auto.KultaKikkare kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 13:17 Eikai se voi olla täydellinen yllätys että metsästä tulee hirvi, siihen on syytä varautua kun ajaa.
Porot ovat ihan eri elukoita. Liikkuvat laumoissa ja harvemmin ryntäävät tielle. Porot usein kulkevat sivuteitä pitkin. Hirvi taas ei välitä teistä, vaan tie on sille vain omituinen riesa omilla reiteillään. Jos hirvi kokeen olevansa takaa-ajettu, niin siis juoksee yhtään hiljentämättä tien yli. Nuo tien penkoilla vesakkoja syövät hirvet eivät juuri loiki tielle. Niitä olen nähnyt kymmeniä.Lisäksi hirven tienpenkassa nähdessään osa ihmisistä käyttäytyy kuin idiootit ja jatkaa ajamista. Jos hirvi seisoo tienvierustalla on syytä painaa kovaa jarrua, tuli se sitten tielle tai ei. Sama juttu lapissa porojen kanssa, jotkut sekopäät ajaa kaheksaakymppiä pientareella seisovan porotokan ohi.
Seli seli. Tiellä voi olla mitä tahansa esteitä, vastaantulija voi nukahtaa rattiin ja ajautua väärälle kaistalle, joku voi olla keskellä tietä mäennyppylän takana. Ei pidä ajaa niin pitkään että keskittyminen herpaantuu.Enigma kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 13:24Tuo on teoriaa. Ei kenekään tarkkaavaisuus pysy tunti tolkulla korkealla. Etenkin jos alla moderni, hiljainen ja mukava auto.KultaKikkare kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 13:17 Eikai se voi olla täydellinen yllätys että metsästä tulee hirvi, siihen on syytä varautua kun ajaa.
Porot ovat ihan eri elukoita. Liikkuvat laumoissa ja harvemmin ryntäävät tielle. Porot usein kulkevat sivuteitä pitkin. Hirvi taas ei välitä teistä, vaan tie on sille vain omituinen riesa omilla reiteillään. Jos hirvi kokeen olevansa takaa-ajettu, niin siis juoksee yhtään hiljentämättä tien yli. Nuo tien penkoilla vesakkoja syövät hirvet eivät juuri loiki tielle. Niitä olen nähnyt kymmeniä.Lisäksi hirven tienpenkassa nähdessään osa ihmisistä käyttäytyy kuin idiootit ja jatkaa ajamista. Jos hirvi seisoo tienvierustalla on syytä painaa kovaa jarrua, tuli se sitten tielle tai ei. Sama juttu lapissa porojen kanssa, jotkut sekopäät ajaa kaheksaakymppiä pientareella seisovan porotokan ohi.
Mietipä omaa ajohistoriaasi montako hirveä olet nähnyt (läheltä) ja montako km ajanut? Mikä on todennäköisyys nähdä se seuravaan 100km matkalla?
No ei ole seli seli. Ei se hirvi siellä tiellä seiso.KultaKikkare kirjoitti: ↑16 Tammi 2023, 13:33 Seli seli. Tiellä voi olla mitä tahansa esteitä, vastaantulija voi nukahtaa rattiin ja ajautua väärälle kaistalle, joku voi olla keskellä tietä mäennyppylän takana. Ei pidä ajaa niin pitkään että keskittyminen herpaantuu.
Edellisellä lapinreisulla laskin montako kertaa oli poroja tiellä, yhteensä 12 kertaa jouduin hiljentämään vauhtia porojen vuoksi. Yksi edellämennyt auto meinasi ajaa päin tokkaa kun porot päättivätkin yllättäen lähteä ylittämään tietä ja se ei juuri hidastanut vauhtia porot nähdessään. Darwin awards kamaa.