Lentokoneen suunnitteluketju...!

Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 284
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

On kyllä hieno peli tuo hollantilaisten väreihin maalattu kone.

Katse kiinnittyy siivekkeisiin, kallistustehohan tulee siiven kärjistä, tuossa mallissa niitä ei ole viety päähän asti.

Mutta siis kallistustehoa varmasti riittää kun lähes koko jättöreuna on siivekettä.

Laskusiivekkeille ei tarvita tilaa kun sakkausnopeus on muutenkin alhainen. Jos siipi olisi tehty litteämmäksi, matkalentonopeus olisi saatu suuremmaksi mutta stten olisi ollut pakko tehdä "laipat".
Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 284
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Tuli mieleen että siivekkeen lyhentämiseen voi olla syynä siiven kärjessä aina esiintyvä kärkipyörre, se on saattanut tuntua ohjaimissa. Mutta tämä on pelkkää arvuuttelua.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11045
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

JMe1 kirjoitti: 07 Syys 2023, 09:55 Tuli mieleen että siivekkeen lyhentämiseen voi olla syynä siiven kärjessä aina esiintyvä kärkipyörre, se on saattanut tuntua ohjaimissa. Mutta tämä on pelkkää arvuuttelua.
Sakkausvaara pienenee...kun siiveke ei ole kärjessä asti.
Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 284
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Tuulispää kirjoitti: 07 Syys 2023, 09:56
JMe1 kirjoitti: 07 Syys 2023, 09:55 Tuli mieleen että siivekkeen lyhentämiseen voi olla syynä siiven kärjessä aina esiintyvä kärkipyörre, se on saattanut tuntua ohjaimissa. Mutta tämä on pelkkää arvuuttelua.
Sakkausvaara pienenee...kun siiveke ei ole kärjessä asti.
Tämä ei aukene minulle..
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11045
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

JMe1 kirjoitti: 07 Syys 2023, 09:58
Tuulispää kirjoitti: 07 Syys 2023, 09:56
JMe1 kirjoitti: 07 Syys 2023, 09:55 Tuli mieleen että siivekkeen lyhentämiseen voi olla syynä siiven kärjessä aina esiintyvä kärkipyörre, se on saattanut tuntua ohjaimissa. Mutta tämä on pelkkää arvuuttelua.
Sakkausvaara pienenee...kun siiveke ei ole kärjessä asti.
Tämä ei aukene minulle..
Kärkisakkaus tapahtuu kun virtaus irtoaa siiven kärjestä.

Siiveke on aika kaukana siiven kärjestä.
Jet-Airways-Boeing-737-800-Winglet-1310x873.jpg
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11045
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Olisko noin 6 metriä kärjestä ?
Luxair_winglet-101.jpg
Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 284
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Täällä:
https://www.aerodynamiikka.fi/index.php ... 19-sakkaus

..oleva kuva ehdottaa että tasaleveä siipi ei ole niitä herkempiä kärkisakkaajia.

Mutta joo, eihän sitä kallistussiivekettä juuri koskaan ole viety siiven kärkeen asti.
Susa
Reactions:
Viestit: 7757
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

JMe1 kirjoitti: 07 Syys 2023, 10:55 Täällä:
https://www.aerodynamiikka.fi/index.php ... 19-sakkaus

..oleva kuva ehdottaa että tasaleveä siipi ei ole niitä herkempiä kärkisakkaajia.

Mutta joo, eihän sitä kallistussiivekettä juuri koskaan ole viety siiven kärkeen asti.
Tuo Haapasen teos on ollut täällä jo niin monesti esillä, että kaikki sen jo osaavat ulkoa. :D
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11045
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

JMe1 kirjoitti: 07 Syys 2023, 10:55 Täällä:
https://www.aerodynamiikka.fi/index.php ... 19-sakkaus

..oleva kuva ehdottaa että tasaleveä siipi ei ole niitä herkempiä kärkisakkaajia.

Mutta joo, eihän sitä kallistussiivekettä juuri koskaan ole viety siiven kärkeen asti.
Näin varmaan onkin.
Susa
Reactions:
Viestit: 7757
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kuva
Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 284
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Ymmärsin tuon taitolentokoneen kuvan vihjauksen.

Mutta siitä tuli mieleen tapa jolla siiveke voisi kattaa koko jättöreunan ja silti saataisiin laskusiivekkeet:

Laskeutuessa molemmat siivekkeet taivutettaisiin alaspäin laippoina, SILTI kallistusohjaimet kykenisivät muuttamaan niitä eri kulmiin.

Eli yhdistetty laipat/kallistussiivekkeet toiminta.
Susa
Reactions:
Viestit: 7757
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kuva
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

JMe1 kirjoitti: 07 Syys 2023, 11:15 Ymmärsin tuon taitolentokoneen kuvan vihjauksen.

Mutta siitä tuli mieleen tapa jolla siiveke voisi kattaa koko jättöreunan ja silti saataisiin laskusiivekkeet:

Laskeutuessa molemmat siivekkeet taivutettaisiin alaspäin laippoina, SILTI kallistusohjaimet kykenisivät muuttamaan niitä eri kulmiin.

Eli yhdistetty laipat/kallistussiivekkeet toiminta.
On näitä siiveke- /laippakoplauksia käytetty jonkinverran, varsinkin purjekoneissa, ja STOL vehkeissä
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11045
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 07 Syys 2023, 11:06 Kuva
Tämä on erittäin vaarallinen jos moottorista loppuu veto.
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Tuulispää kirjoitti: 07 Syys 2023, 13:33
Susa kirjoitti: 07 Syys 2023, 11:06 Kuva
Tämä on erittäin vaarallinen jos moottorista loppuu veto.
Millä tavalla vaarallinen?
Vastaa Viestiin