Luuletko että myös linnuille kerrotaan jotakin asetuskulmasta ennen ensilentoa ?Oiva kirjoitti: ↑27 Touko 2023, 00:13Siksi että asetuskulma tarkoittaa sitä kulmaa (esim 2-3 astetta) johon siipi on rakenteellisesti kiinnitetty koneen runkoon. En tiedä mitä sinä tarkoitat asetuskulmalla mutta tuo on se mitä jokainen lupakirjaa suorittava lentäjänalku oppii teoriatunnilla.Tuulispää kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 23:55Miksei muutu ?Oiva kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 23:50Miksi täytyisi olla erilainen kuin totuttu? Mikä vika on koetelluissa toimimtatavoissa?
Joo ymmärrän, lyhyt laskeutumismatka on parempi kuin pitkä. Mikä sitten on pitkä? Paljonko C172 tai vaikka Zephyr tai CH 701 tai vaikka DC-9 tarvii baanaa laskussa? Laskumatkassa maakiito on vain yksi suure. Miten reunaesteet?
Entä lähtökiito, eikö se ole tärkeä?
Tuosta yksipyöräisestä päälaskutelineestä oli Flightforumilla aikanaan vääntöä, en oikeen vieläkään ymmärrä sun pointtia siinä. En silloin osallistunut keskusteluun.
Millä perusteella ohjattavuus ei kärsisi? Päivänselvästi iso alfa vaikuttaa. Miltä mielestäsi koneen ohjaaminen tuntuu kun ajetaan vaikka vaakalentoa muulla kuin FBW-koneella lähellä sakkausta siten, että tehoilla pidetään kone vaakalennossa? Samasta asiasta tässä on kyse.
Miten mielestäsi puuskat vaikuttavat? Entä mitä tapahtuu kun lähestymisessä tulet kitkakerroksen alapuolelle?
Linnulla ja lentsikalla on se ero, että lintu voi muuttaa joko koko siiven tai sen osien asetuskulmaa. Lentokoneella asetuskulma ei muutu.
Kohtauskulma eli aoa eli alfa muuttuu lennon aikana koko ajan mutta asetuskulma ei.
Nyt jos linnunlentämistä pitää alkaa miettiä ja aerodynamiikkaa...niin tuollaiset pitää kyetä heti unohtamaan...ja heittäytymään itse asiaan...lennon eri vaiheisiin.