Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
On kyllä hieno peli tuo hollantilaisten väreihin maalattu kone.
Katse kiinnittyy siivekkeisiin, kallistustehohan tulee siiven kärjistä, tuossa mallissa niitä ei ole viety päähän asti.
Mutta siis kallistustehoa varmasti riittää kun lähes koko jättöreuna on siivekettä.
Laskusiivekkeille ei tarvita tilaa kun sakkausnopeus on muutenkin alhainen. Jos siipi olisi tehty litteämmäksi, matkalentonopeus olisi saatu suuremmaksi mutta stten olisi ollut pakko tehdä "laipat".
Katse kiinnittyy siivekkeisiin, kallistustehohan tulee siiven kärjistä, tuossa mallissa niitä ei ole viety päähän asti.
Mutta siis kallistustehoa varmasti riittää kun lähes koko jättöreuna on siivekettä.
Laskusiivekkeille ei tarvita tilaa kun sakkausnopeus on muutenkin alhainen. Jos siipi olisi tehty litteämmäksi, matkalentonopeus olisi saatu suuremmaksi mutta stten olisi ollut pakko tehdä "laipat".
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tuli mieleen että siivekkeen lyhentämiseen voi olla syynä siiven kärjessä aina esiintyvä kärkipyörre, se on saattanut tuntua ohjaimissa. Mutta tämä on pelkkää arvuuttelua.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Sakkausvaara pienenee...kun siiveke ei ole kärjessä asti.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Olisko noin 6 metriä kärjestä ?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Täällä:
https://www.aerodynamiikka.fi/index.php ... 19-sakkaus
..oleva kuva ehdottaa että tasaleveä siipi ei ole niitä herkempiä kärkisakkaajia.
Mutta joo, eihän sitä kallistussiivekettä juuri koskaan ole viety siiven kärkeen asti.
https://www.aerodynamiikka.fi/index.php ... 19-sakkaus
..oleva kuva ehdottaa että tasaleveä siipi ei ole niitä herkempiä kärkisakkaajia.
Mutta joo, eihän sitä kallistussiivekettä juuri koskaan ole viety siiven kärkeen asti.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tuo Haapasen teos on ollut täällä jo niin monesti esillä, että kaikki sen jo osaavat ulkoa.JMe1 kirjoitti: ↑07 Syys 2023, 10:55 Täällä:
https://www.aerodynamiikka.fi/index.php ... 19-sakkaus
..oleva kuva ehdottaa että tasaleveä siipi ei ole niitä herkempiä kärkisakkaajia.
Mutta joo, eihän sitä kallistussiivekettä juuri koskaan ole viety siiven kärkeen asti.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Näin varmaan onkin.JMe1 kirjoitti: ↑07 Syys 2023, 10:55 Täällä:
https://www.aerodynamiikka.fi/index.php ... 19-sakkaus
..oleva kuva ehdottaa että tasaleveä siipi ei ole niitä herkempiä kärkisakkaajia.
Mutta joo, eihän sitä kallistussiivekettä juuri koskaan ole viety siiven kärkeen asti.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Ymmärsin tuon taitolentokoneen kuvan vihjauksen.
Mutta siitä tuli mieleen tapa jolla siiveke voisi kattaa koko jättöreunan ja silti saataisiin laskusiivekkeet:
Laskeutuessa molemmat siivekkeet taivutettaisiin alaspäin laippoina, SILTI kallistusohjaimet kykenisivät muuttamaan niitä eri kulmiin.
Eli yhdistetty laipat/kallistussiivekkeet toiminta.
Mutta siitä tuli mieleen tapa jolla siiveke voisi kattaa koko jättöreunan ja silti saataisiin laskusiivekkeet:
Laskeutuessa molemmat siivekkeet taivutettaisiin alaspäin laippoina, SILTI kallistusohjaimet kykenisivät muuttamaan niitä eri kulmiin.
Eli yhdistetty laipat/kallistussiivekkeet toiminta.
-
- Reactions:
- Viestit: 195
- Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
On näitä siiveke- /laippakoplauksia käytetty jonkinverran, varsinkin purjekoneissa, ja STOL vehkeissäJMe1 kirjoitti: ↑07 Syys 2023, 11:15 Ymmärsin tuon taitolentokoneen kuvan vihjauksen.
Mutta siitä tuli mieleen tapa jolla siiveke voisi kattaa koko jättöreunan ja silti saataisiin laskusiivekkeet:
Laskeutuessa molemmat siivekkeet taivutettaisiin alaspäin laippoina, SILTI kallistusohjaimet kykenisivät muuttamaan niitä eri kulmiin.
Eli yhdistetty laipat/kallistussiivekkeet toiminta.
-
- Reactions:
- Viestit: 195
- Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01