Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Olin yllättynyt että japanilaisten Reppu hävittäjässä oli näin edistynyt siipi...valovuoden edellä saksalaisista.
6 kpl 30 mm konetykkiä aseena ...on kammottavaa tulivoimaa.
6 kpl 30 mm konetykkiä aseena ...on kammottavaa tulivoimaa.
Viimeksi muokannut Tuulispää, 26 Maalis 2024, 07:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2093
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Mulla on pääsy miltei mihin vaan. Tää on NX. Se on kivoin kun tekee tuotesuunnittelua ja muotoilua. Useampaan suuntaan kaartuvia pintoja ja kaaria muuttuvilla säteillä. Kuten ropeleita tai lentokoneen muotoja. Lisäksi kun se syö 2D tietona mitä vaan raapustuksia minkä saa vaan johonkin digitaaliseen muotoon, ja siitä voi lähteä työstämään.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Siis onko nuo työpaikan koneita ja ohjelmia ?Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑26 Maalis 2024, 07:18Mulla on pääsy miltei mihin vaan. Tää on NX. Se on kivoin kun tekee tuotesuunnittelua ja muotoilua. Useampaan suuntaan kaartuvia pintoja ja kaaria muuttuvilla säteillä. Kuten ropeleita tai lentokoneen muotoja. Lisäksi kun se syö 2D tietona mitä vaan raapustuksia minkä saa vaan johonkin digitaaliseen muotoon, ja siitä voi lähteä työstämään.
Ainostaan 10 donaa pär vuosi.
https://plm.sw.siemens.com/en-US/nx/products/
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2093
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
No näemmä on!
Sakkausominaisuuksia on parraneltu sekuntien tarkkuudella. Tuntuu että tuollainen "twist" häviäisi taistelun tiimellyksessä kokonaan jo siiven joustoihin. Mutta en mene nyt neuvomaan Japanilaisia tässäkään asiassa.
Minä muutenkaan mistään oikeista koneista mitään tiedä.
Lord knows I'm a Voodoo Child
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2093
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tässä legendaarinen mutta vähemmän tunnettu laitos. Myös ihan omanlaisellaan siiven muotoilulla. Tätä Mosquiton sisarta tullut lennettyä aika paljon viimeaikoina leikki-simulaattorissa. Ihan omanlaisensa. Tosin aika hajuton ja mauton ominaisuuksiensa puolesta, suhteessa muihin klassikoihin. Mutta tosi hieno. Tai sitten en vaan tajua.
De Havilland DH.88 Comet
De Havilland DH.88 Comet
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Viimeksi muokannut Tuulispää, 26 Maalis 2024, 07:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Sillä lennettiin pitkä matka nopeasti 30 luvulla.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑26 Maalis 2024, 07:54 Tässä legendaarinen mutta vähemmän tunnettu laitos. Myös ihan omanlaisellaan siiven muotoilulla. Tätä Mosquiton sisarta tullut lennettyä aika paljon viimeaikoina leikki-simulaattorissa. Ihan omanlaisensa. Aika hajuton ja mauton ominaisuuksiensa puolesta suhteessa muihin klassikoihin. Mutta tosi hieno. Tai sitten en vaan tajua.
De Havilland DH.88 Comet
-
- Reactions:
- Viestit: 195
- Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tuosta versiosta tehtiin yksi mockuppi, joten ei niin kammottavaa, eikä tuo siipikään kovin erikoinen ole
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Vai niin...no jos viimeisen versioon oli aiottu 6 x 30 mm...niin olisi se ollut melkoista menoa B-29 miehistöllä..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑26 Maalis 2024, 08:40
Tuosta versiosta tehtiin yksi mockuppi, joten ei niin kammottavaa, eikä tuo siipikään kovin erikoinen ole
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_A7M
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2093
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Siirretään tää tänne:
Lennokkiprojekti etenee:
Eilen liimailin kapalevystä koepaloja, jolla testaan liitostekniikaa ja foam levyn lujittamista lasikuitulaminaatilla. Samalla tulee testattua levyn päätyjen kyllästäminen kosteutta vastaan.
Tänään murskataan testipalat ja uitetaan vedessä.
Tein myös painolaskelmat. Koneen runkorakenne alle 300g! Työntövoimaa on siis yli kolminkertaisesti
No tähän tulee toki iso määrä tekniikkaa päälle. Ja muuta kaikkea. Mutta hyvä lähtötilanne.
Onkohan olemassa mitään kevyt-kittiä. Periaateessa uretaanivaahdon tyyppistä tavaraa, jota voisi levittää lastalla. Tai saisi muulla tavoin tarkasti pieniin koloihin tai levitettyä ohuelti tasoitteeksi.
Yritin haeskella mutta löysin vain noin 50% normaali kittejä kevyempiä tuotteita.
Lennokkiprojekti etenee:
Eilen liimailin kapalevystä koepaloja, jolla testaan liitostekniikaa ja foam levyn lujittamista lasikuitulaminaatilla. Samalla tulee testattua levyn päätyjen kyllästäminen kosteutta vastaan.
Tänään murskataan testipalat ja uitetaan vedessä.
Tein myös painolaskelmat. Koneen runkorakenne alle 300g! Työntövoimaa on siis yli kolminkertaisesti
No tähän tulee toki iso määrä tekniikkaa päälle. Ja muuta kaikkea. Mutta hyvä lähtötilanne.
Onkohan olemassa mitään kevyt-kittiä. Periaateessa uretaanivaahdon tyyppistä tavaraa, jota voisi levittää lastalla. Tai saisi muulla tavoin tarkasti pieniin koloihin tai levitettyä ohuelti tasoitteeksi.
Yritin haeskella mutta löysin vain noin 50% normaali kittejä kevyempiä tuotteita.
Lord knows I'm a Voodoo Child
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2093
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Hirvittää vähän tässä mun designissa se, että tekniikalle ei ole tilaa oikein muualla kuin tuossa cockpitin kohdalla. Mitä jos tulee liian etupainoinen. Haluaisin välttää mitään turhien painojen lisäämistä pelkän painottamisen takia.
Ei ole pahemmin kokemusta deltasiivestä ja sen painopisteen sijoittelusta, kuin teorian ja youtube-viisauden tasolla. Rungon alle tein tarkoituksella tasaisen alueen, johon voi sijoittaa johonkin virtaviivaiseen "kapseliin" jotain tekniikka. Sitä voisi siirtää pituussuunnassa. Painopisteen säätämiseksi. Toivottavasti tähän ei jouduta.
Ei ole pahemmin kokemusta deltasiivestä ja sen painopisteen sijoittelusta, kuin teorian ja youtube-viisauden tasolla. Rungon alle tein tarkoituksella tasaisen alueen, johon voi sijoittaa johonkin virtaviivaiseen "kapseliin" jotain tekniikka. Sitä voisi siirtää pituussuunnassa. Painopisteen säätämiseksi. Toivottavasti tähän ei jouduta.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Painopiste on pääsiiven edessä.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑28 Maalis 2024, 10:48 Hirvittää vähän tässä mun designissa se, että tekniikalle ei ole tilaa oikein muualla kuin tuossa cockpitin kohdalla. Mitä jos tulee liian etupainoinen. Haluaisin välttää mitään turhien painojen lisäämistä pelkän painottamisen takia.
Ei ole pahemmin kokemusta deltasiivestä ja sen painopisteen sijoittelusta, kuin teorian ja youtube-viisauden tasolla. Rungon alle tein tarkoituksella tasaisen alueen, johon voi sijoittaa johonkin virtaviivaiseen "kapseliin" jotain tekniikka. Sitä voisi siirtää pituussuunnassa. Painopisteen säätämiseksi. Toivottavasti tähän ei jouduta.
https://rcplanes.online/cg_canard.htm
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2093
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Näin itsekin luin muutamasta lähteestä. Siksi laitoin moottorin siihen. Hirvittää vaan se, kun noita erilaisi deltasiiven layout:eja on aika runsaasti. On canardeilla ja ilman jne. Ja lähinnä tosiaan se, että pelivaroja siirrellä tekniikkaa ei mulla juuri ole.Tuulispää kirjoitti: ↑29 Maalis 2024, 09:56Painopiste on pääsiiven edessä.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑28 Maalis 2024, 10:48 Hirvittää vähän tässä mun designissa se, että tekniikalle ei ole tilaa oikein muualla kuin tuossa cockpitin kohdalla. Mitä jos tulee liian etupainoinen. Haluaisin välttää mitään turhien painojen lisäämistä pelkän painottamisen takia.
Ei ole pahemmin kokemusta deltasiivestä ja sen painopisteen sijoittelusta, kuin teorian ja youtube-viisauden tasolla. Rungon alle tein tarkoituksella tasaisen alueen, johon voi sijoittaa johonkin virtaviivaiseen "kapseliin" jotain tekniikka. Sitä voisi siirtää pituussuunnassa. Painopisteen säätämiseksi. Toivottavasti tähän ei jouduta.
https://rcplanes.online/cg_canard.htm
cgravity_canard.gif
Toisaalta tuo foam-sandwich-levy on tunnettu siitä, että sillä painopiste tulee RC-mittakaavassa usein jopa liian taakse.
Tällä hetkellä siivet on rakenteessa se ylivoimaisesti painavin. Mulla on sellainen plan-B, että voin poistaa siivistä massaa runsaasti ja peittää kevennysaukot ohuella kuorella/muovilla, jos pääsiipien massa on jopa liian suuri.
Mutta eiköhän tuosta kohtuullinen tule.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Mun suihkari on periaatteessa lentävä siipi. Kaikista tehokkain...joka aspektilla mitattuna ( erityisen stealth ). Se mikä siitä tekee huokean on koko....paljon paljon Gripeniä pienempi.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑29 Maalis 2024, 10:22Näin itsekin luin muutamasta lähteestä. Siksi laitoin moottorin siihen. Hirvittää vaan se, kun noita erilaisi deltasiiven layout:eja on aika runsaasti. On canardeilla ja ilman jne. Ja lähinnä tosiaan se, että pelivaroja siirrellä tekniikkaa ei mulla juuri ole.Tuulispää kirjoitti: ↑29 Maalis 2024, 09:56Painopiste on pääsiiven edessä.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑28 Maalis 2024, 10:48 Hirvittää vähän tässä mun designissa se, että tekniikalle ei ole tilaa oikein muualla kuin tuossa cockpitin kohdalla. Mitä jos tulee liian etupainoinen. Haluaisin välttää mitään turhien painojen lisäämistä pelkän painottamisen takia.
Ei ole pahemmin kokemusta deltasiivestä ja sen painopisteen sijoittelusta, kuin teorian ja youtube-viisauden tasolla. Rungon alle tein tarkoituksella tasaisen alueen, johon voi sijoittaa johonkin virtaviivaiseen "kapseliin" jotain tekniikka. Sitä voisi siirtää pituussuunnassa. Painopisteen säätämiseksi. Toivottavasti tähän ei jouduta.
https://rcplanes.online/cg_canard.htm
cgravity_canard.gif
Toisaalta tuo foam-sandwich-levy on tunnettu siitä, että sillä painopiste tulee RC-mittakaavassa usein jopa liian taakse.
Tällä hetkellä siivet on rakenteessa se ylivoimaisesti painavin. Mulla on sellainen plan-B, että voin poistaa siivistä massaa runsaasti ja peittää kevennysaukot ohuella kuorella/muovilla, jos pääsiipien massa on jopa liian suuri.
Mutta eiköhän tuosta kohtuullinen tule.