Lentokoneen suunnitteluketju...!

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Stalker kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:41
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:05
Stalker kirjoitti: 27 Touko 2023, 10:59
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 06:37

Niin mun tarkoitus oliskin ottaa osa nostovoimasta ikäänkuin ylisuurella peräsin/runko kombolla ja käännellä niitä siipiä ja unohtaa ne laipat ja siivekkeet ...kokonaan ( altogether ).

Alfaa oli helppo ottaa kun siivet ei sakkaa ja runkosiipi tuottaa hulluna nostovoimaa vortex liftin kautta. Saadaan silmittömästi nostavoimaa jolloin runkoa voidaan käyttää lentojarruna ja laskeutua kaksoiskannuspyörien varaan.

Aioin talvella tehdä tästä r/c koneen, mutta koska tuo tuulivoimalan tekeminenkin on nyt ottanut viimeiset 4 vuotta ja olen edelleen vaiheessa arvelin että tuota projektia ei kannata tässä vaiheessa ottaa mukaan lainkaan.

Tällä saadaan aikaan massiivisia säästöjä painossa ja lentäminen on taloudellisempaa.
Kun en lentokoneista paljon ymmärrä niin siitä linnun kuvasta ja tästä selostuksesta näin sieluni silmin Concorden.
Tee semmonen sähkö tervapääskyraceri aurinkokennoilla, ei laskeudu koskaan kun ei ole laskutelineitä ;)
Näe että tuo keho on liito-orava...niin pääse kärryille.

female-southern-pochard-landing.jpg

Nämä runkosiipiratkaisut ovat vaikeinta mitä saattaa olla virtausdynamiikan ja ohjausjärjestelmän osalta...varsinkin jos siivet kääntyvät kokonaan....jos kaikki pitäisi laskea olisivat laskelmat varmasti 10 000 sivua täyttä matematiikkaa...silti se voisi feilata kuten Starshipit Boca Chicassa.
Liito-oravasta tulee mieleen paremminkin tiiliskivi varustettuna laskuvarjolla ;)
Mistä se tiiliskivi tulee ?
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1620
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:44
Stalker kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:41
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:05
Stalker kirjoitti: 27 Touko 2023, 10:59
Kun en lentokoneista paljon ymmärrä niin siitä linnun kuvasta ja tästä selostuksesta näin sieluni silmin Concorden.
Tee semmonen sähkö tervapääskyraceri aurinkokennoilla, ei laskeudu koskaan kun ei ole laskutelineitä ;)
Näe että tuo keho on liito-orava...niin pääse kärryille.

female-southern-pochard-landing.jpg

Nämä runkosiipiratkaisut ovat vaikeinta mitä saattaa olla virtausdynamiikan ja ohjausjärjestelmän osalta...varsinkin jos siivet kääntyvät kokonaan....jos kaikki pitäisi laskea olisivat laskelmat varmasti 10 000 sivua täyttä matematiikkaa...silti se voisi feilata kuten Starshipit Boca Chicassa.
Liito-oravasta tulee mieleen paremminkin tiiliskivi varustettuna laskuvarjolla ;)
Mistä se tiiliskivi tulee ?
Mielleyhtymä, sukkulan lento-ominaisuudet oli kuin tiiliskiven, liito-oravahan ei oikeasti lennä vaan leijailee ohjatusti kuten ohjattu laskuvarjo.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Stalker kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:56
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:44
Stalker kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:41
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:05

Näe että tuo keho on liito-orava...niin pääse kärryille.

female-southern-pochard-landing.jpg

Nämä runkosiipiratkaisut ovat vaikeinta mitä saattaa olla virtausdynamiikan ja ohjausjärjestelmän osalta...varsinkin jos siivet kääntyvät kokonaan....jos kaikki pitäisi laskea olisivat laskelmat varmasti 10 000 sivua täyttä matematiikkaa...silti se voisi feilata kuten Starshipit Boca Chicassa.
Liito-oravasta tulee mieleen paremminkin tiiliskivi varustettuna laskuvarjolla ;)
Mistä se tiiliskivi tulee ?
Mielleyhtymä, sukkulan lento-ominaisuudet oli kuin tiiliskiven, liito-oravahan ei oikeasti lennä vaan leijailee ohjatusti kuten ohjattu laskuvarjo.
Niin mutta liitä siihen ne siivet...liitää huippuhyvin...kun kiillotettu ja aerodynaamisesti tutkittu .
Justis
Reactions:
Viestit: 1561
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:38
Justis kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:35
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:20
Neutroni kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:00

No paljonko sait? Tarkka summa on tietenkin liikesalaisuus, mutta kai voit kertoa edes karken suuruusluokan. Miljoonia? Kymmeniä miljoonia?



Jumitat iteroimaan epäoleellisia sivuseikkoja. Kuten jotain sellaisenaan vähämerkityksisiä suorituskykysuureita (esim. tuulimyllyn tehokerroin) tai puleeraamaan jotain pintaa kiiltäväksi ulkonäön takia. Ja jätät isot ongelmat, kuten mittausinstrumentoinnin, joka voisi vahvistaa uskomattomat väitteesi laitteen suorituskyvystä, kokonaan ratkomatta. Tuo on sinänsä hyvin tavallinen vika, se on minullakin, mutta se on niitä vikoja, jotka tekevät ihmisestä kyvyttömän mullistamaan alaansa. Mullistajien pitää ratkoa isot ongelmat välttävästi ja olla piittaamatta pienistä. Perfektionismi on pahin mahdollinen vika sellaiselle ihmiselle.
Kyllä tässä nyt piti nöyrtyä ja huomata pienimmätkin viat systeemissä...1,5 vuotta sitten tein hikipäässä uutta vääntövartta uusille pitkille siiville...ja oli kokemusta vain pienestä toimivasta systeemistä ( proto 3. oli täysin epäonnistunut ) eli 2. protosta. Koska mitään laskelmia ei ollut keskityin vain suureen mahdolliseen pyörimisnopeuteen aerodynaamisesti ja suurensin kaappausalaa 3 x edelliseen samalla genellä....laitteessa oli kuitenkin liian heikko torni, josta yksi jalka neljästä oli melkein poikki. Vääntövarren rakenne oli niin heikko että sen rakenteet antoivat niin kovaa periksi että siivet menivät kahdella akselilla vinoon merkittävästi. No tämä ei tietenkään toiminut. Onneksi se kaatui ja vääntövarret napsahtivat molemmat poikki ja sain mahdollisuuden tehdä uuden tukevamman vääntövarren. Sitä kerkesin testata ja huomasin että se tarvii laakerit. Torni oli edelleen heikko joten tein siihen ristikkäistuennan joka poisti heilunnan kokonaan...sain vihdoinkin 3. proton siivillä sen toiminaan täydellisesti. Kokeilin myös 3. proton vääntövarrella uusia siipiä..se toimi just ja just..koska mekanismi ei aivan kyennyt liittymään systeemin optimaalisesti....dimensiot liian suuret...laite pyöri silti jopa 1,5 m/s tuulessa.

Nyt laakeroituna ja tukevammalla tornilla..ja uusilla siivenkärjillä en ole vielä testannut sitä lainkaan, koska tuli talvi kesken kaiken.
Kun kerran olet noin varma keksintöjesi toimivuudesta niin sallinet että annan pari vinkkiä.

Älä tuhlaa aikaasi tällaisella palstalla jossa on jotain pari tusinaa keskustelijaa joista ei puoliakaan kiinnosta tekeleesi vaan keskity siihen mitä olet tekemässä.

Koska et selvästikään osaa mitään myymisen taitoja niin sinun pitää saada kumppaniksi sellainen taho joka sen osaa. Monet hyvätkin keksinnöt jäävät toteuttamatta koska niitä ei osata myydä. Mutta ensiksi sinun pitää oppia sen verran myyntitaitoja että löydät tällaisen kumppanin. Täältä niitä et löydä.
Aivan mainiota neuvoa !

Kiitos.
Vielä yksi neuvo. Keskity yhteen asiaan kerrallaan. Ja koska talous ratkaisee kaiken niin valitse se mikä voisi olla taloudellisesti paras äläkä haaskaa aikaasi sellaisiin projekteihin joiden taloudellisen toteutumisen todennäköisyys on nolla. Jos saat jonkun tuotteen edes jollain tapaa myytyä markkinoille niin sen jälkeen voit alkaa toteuttaa muita projekteja sen sen sijaan että yrität tehdä kaiken yhtä aikaa. Minulla on tästä kyllä henkilökohtaisia kokemuksia että asia kerrallaan. Ensin kännykkä kiinni ja fokus siihen mitä on tekemässä.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1620
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:58
Stalker kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:56
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:44
Stalker kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:41
Liito-oravasta tulee mieleen paremminkin tiiliskivi varustettuna laskuvarjolla ;)
Mistä se tiiliskivi tulee ?
Mielleyhtymä, sukkulan lento-ominaisuudet oli kuin tiiliskiven, liito-oravahan ei oikeasti lennä vaan leijailee ohjatusti kuten ohjattu laskuvarjo.
Niin mutta liitä siihen ne siivet...liitää huippuhyvin...kun kiillotettu ja aerodynaamisesti tutkittu .
Nimetön.png
Linnuista kannatta ottaa oppia, tämäkin on kuin kotka syöksyssä ;)
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Stalker kirjoitti: 27 Touko 2023, 13:00
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:58
Stalker kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:56
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:44

Mistä se tiiliskivi tulee ?
Mielleyhtymä, sukkulan lento-ominaisuudet oli kuin tiiliskiven, liito-oravahan ei oikeasti lennä vaan leijailee ohjatusti kuten ohjattu laskuvarjo.
Niin mutta liitä siihen ne siivet...liitää huippuhyvin...kun kiillotettu ja aerodynaamisesti tutkittu .
Nimetön.png

Linnuista kannatta ottaa oppia, tämäkin on kuin kotka syöksyssä ;)

Hahhaa...tavallaaan...belly flop !
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

rapöl poust
Viimeksi muokannut Tuulispää, 27 Touko 2023, 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Justis kirjoitti: 27 Touko 2023, 12:06
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:38
Justis kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:35
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:20

Kyllä tässä nyt piti nöyrtyä ja huomata pienimmätkin viat systeemissä...1,5 vuotta sitten tein hikipäässä uutta vääntövartta uusille pitkille siiville...ja oli kokemusta vain pienestä toimivasta systeemistä ( proto 3. oli täysin epäonnistunut ) eli 2. protosta. Koska mitään laskelmia ei ollut keskityin vain suureen mahdolliseen pyörimisnopeuteen aerodynaamisesti ja suurensin kaappausalaa 3 x edelliseen samalla genellä....laitteessa oli kuitenkin liian heikko torni, josta yksi jalka neljästä oli melkein poikki. Vääntövarren rakenne oli niin heikko että sen rakenteet antoivat niin kovaa periksi että siivet menivät kahdella akselilla vinoon merkittävästi. No tämä ei tietenkään toiminut. Onneksi se kaatui ja vääntövarret napsahtivat molemmat poikki ja sain mahdollisuuden tehdä uuden tukevamman vääntövarren. Sitä kerkesin testata ja huomasin että se tarvii laakerit. Torni oli edelleen heikko joten tein siihen ristikkäistuennan joka poisti heilunnan kokonaan...sain vihdoinkin 3. proton siivillä sen toiminaan täydellisesti. Kokeilin myös 3. proton vääntövarrella uusia siipiä..se toimi just ja just..koska mekanismi ei aivan kyennyt liittymään systeemin optimaalisesti....dimensiot liian suuret...laite pyöri silti jopa 1,5 m/s tuulessa.

Nyt laakeroituna ja tukevammalla tornilla..ja uusilla siivenkärjillä en ole vielä testannut sitä lainkaan, koska tuli talvi kesken kaiken.
Kun kerran olet noin varma keksintöjesi toimivuudesta niin sallinet että annan pari vinkkiä.

Älä tuhlaa aikaasi tällaisella palstalla jossa on jotain pari tusinaa keskustelijaa joista ei puoliakaan kiinnosta tekeleesi vaan keskity siihen mitä olet tekemässä.

Koska et selvästikään osaa mitään myymisen taitoja niin sinun pitää saada kumppaniksi sellainen taho joka sen osaa. Monet hyvätkin keksinnöt jäävät toteuttamatta koska niitä ei osata myydä. Mutta ensiksi sinun pitää oppia sen verran myyntitaitoja että löydät tällaisen kumppanin. Täältä niitä et löydä.
Aivan mainiota neuvoa !

Kiitos.
Vielä yksi neuvo. Keskity yhteen asiaan kerrallaan. Ja koska talous ratkaisee kaiken niin valitse se mikä voisi olla taloudellisesti paras äläkä haaskaa aikaasi sellaisiin projekteihin joiden taloudellisen toteutumisen todennäköisyys on nolla. Jos saat jonkun tuotteen edes jollain tapaa myytyä markkinoille niin sen jälkeen voit alkaa toteuttaa muita projekteja sen sen sijaan että yrität tehdä kaiken yhtä aikaa. Minulla on tästä kyllä henkilökohtaisia kokemuksia että asia kerrallaan. Ensin kännykkä kiinni ja fokus siihen mitä on tekemässä.
Tämäkin on hyvä...nimittäin tulostin 1/6 mittakaavassa lentokone ideani kuvat ja vaikka olen askarrellut tämän aiheen kanssa jo 25 vuotta niin tuntui ylitsepääsemättömältä alkaa tehdä toista työtä kun toinen on vielä kesken.
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1333
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Neutroni kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:00
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 10:52 Niin tässä kävi viimeksi juuri niin että keskustelin viikkoja yhden rahoittajan kanssa kaikesta mahdollisesta maan päällä ja kun sanoin hänelle, että haluaisiko rahoittaa tuulivoimala innovaatiotani hän kysyi mitä "wind turbines" tekevät...sanoin että tuottavat sähköä. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
No paljonko sait? Tarkka summa on tietenkin liikesalaisuus, mutta kai voit kertoa edes karken suuruusluokan. Miljoonia? Kymmeniä miljoonia?
Olen perfektionisti joka tekee asioita iteroimalla...se kestää.
Jumitat iteroimaan epäoleellisia sivuseikkoja. Kuten jotain sellaisenaan vähämerkityksisiä suorituskykysuureita (esim. tuulimyllyn tehokerroin) tai puleeraamaan jotain pintaa kiiltäväksi ulkonäön takia. Ja jätät isot ongelmat, kuten mittausinstrumentoinnin, joka voisi vahvistaa uskomattomat väitteesi laitteen suorituskyvystä, kokonaan ratkomatta. Tuo on sinänsä hyvin tavallinen vika, se on minullakin, mutta se on niitä vikoja, jotka tekevät ihmisestä kyvyttömän mullistamaan alaansa. Mullistajien pitää ratkoa isot ongelmat välttävästi ja olla piittaamatta pienistä. Perfektionismi on pahin mahdollinen vika sellaiselle ihmiselle.
Onneksi olkoon Tuulispäälle, jos aikuisen oikeasti sai rahoituksen! Suhtaudun kyllä melkoisella varauksella Tuulispään puheisiin.

Viimeksi noin viikko sitten kehui saaneensa uuden ammattiaan vastaavan työpaikan, jonka tuloilla kehittää myllynsä huippukuntoon. Mutta kun nyt myöhemmin kysyin siitä työpaikasta, on ollut hipihiljaa, eikä kommentoinut millään lailla.

Eli todennäköisesti vain hupipuheita, eikä totta. Mieluusti olisin kyllä nähnyt Homerin paiskovan oikeita töitä, saavan palkkaa ja samalla saavan raha-asiansa kuntoon!
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tässä aiheeseen vitejo:



Laskeutuu kuin lintu.

Kuten tämäkin:

Viimeksi muokannut Tuulispää, 27 Touko 2023, 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Kivikasvo kirjoitti: 27 Touko 2023, 13:53
Neutroni kirjoitti: 27 Touko 2023, 11:00
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 10:52 Niin tässä kävi viimeksi juuri niin että keskustelin viikkoja yhden rahoittajan kanssa kaikesta mahdollisesta maan päällä ja kun sanoin hänelle, että haluaisiko rahoittaa tuulivoimala innovaatiotani hän kysyi mitä "wind turbines" tekevät...sanoin että tuottavat sähköä. :lol: :lol: :lo
No paljonko sait? Tarkka summa on tietenkin liikesalaisuus, mutta kai voit kertoa edes karken suuruusluokan. Miljoonia? Kymmeniä miljoonia?
Olen perfektionisti joka tekee asioita iteroimalla...se kestää.
Jumitat iteroimaan epäoleellisia sivuseikkoja. Kuten jotain sellaisenaan vähämerkityksisiä suorituskykysuureita (esim. tuulimyllyn tehokerroin) tai puleeraamaan jotain pintaa kiiltäväksi ulkonäön takia. Ja jätät isot ongelmat, kuten mittausinstrumentoinnin, joka voisi vahvistaa uskomattomat väitteesi laitteen suorituskyvystä, kokonaan ratkomatta. Tuo on sinänsä hyvin tavallinen vika, se on minullakin, mutta se on niitä vikoja, jotka tekevät ihmisestä kyvyttömän mullistamaan alaansa. Mullistajien pitää ratkoa isot ongelmat välttävästi ja olla piittaamatta pienistä. Perfektionismi on pahin mahdollinen vika sellaiselle ihmiselle.
Onneksi olkoon Tuulispäälle, jos aikuisen oikeasti sai rahoituksen! Suhtaudun kyllä melkoisella varauksella Tuulispään puheisiin.

Viimeksi noin viikko sitten kehui saaneensa uuden ammattiaan vastaavan työpaikan, jonka tuloilla kehittää myllynsä huippukuntoon. Mutta kun nyt myöhemmin kysyin siitä työpaikasta, on ollut hipihiljaa, eikä kommentoinut millään lailla.

Eli todennäköisesti vain hupipuheita, eikä totta. Mieluusti olisin kyllä nähnyt Homerin paiskovan oikeita töitä, saavan palkkaa ja samalla saavan raha-asiansa kuntoon!
Ei vaan rahoittaja katosi heti sen jälkeen kun oli kysynyt...mitä wind turbines do ?! :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Ylisoonisen koneen tekeminen ei ole helppoa:
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tonttu kirjoitti: 27 Touko 2023, 14:59
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 14:43 Ylisoonisen koneen tekeminen ei ole helppoa:
Hyppäät nopeasti sivuraiteelle kun sinulle tulee hankala kysymys. Aika paljon sinussa on narsistisia piirteitä. Esimerkiksi tuo valehtelu ja omien suoritusten kehuminen.
Sanos vielä mikä oli kehumista ?

Voitko ilmoittaa myös henkilöllisyytesi ?

Mikä on sivuraide...kaikki tuulivoima tässä on sivuraidetta.

Ehdotin sinulle bänniä.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Petter halusi pienmmän hävittäjän kuin EE Lightning: https://en.wikipedia.org/wiki/Folland_Midge
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9918
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 14:43 Ylisoonisen koneen tekeminen ei ole helppoa:

Videolla valehdellaan että EE Lightning oli eka supesooninen häätäjä RAFssä....vaikka jo 1952 DH P110 ylitti äänivallin vaakalennossa.

https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Sea_Vixen
Vastaa Viestiin