Lentokoneen suunnitteluketju...!

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11061
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Olin yllättynyt että japanilaisten Reppu hävittäjässä oli näin edistynyt siipi...valovuoden edellä saksalaisista.
Reppu family.jpg
REPPU MEAN AERODYMANIC CHORD.jpg
reppufaitteri.jpg
6 kpl 30 mm konetykkiä aseena ...on kammottavaa tulivoimaa.
Viimeksi muokannut Tuulispää, 26 Maalis 2024, 07:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Tuulispää kirjoitti: 26 Maalis 2024, 06:41
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 25 Maalis 2024, 21:32 Kyllä se sieltä alkaa tulla kun vähän potkii
Millä ohjelmalla näitä duunaat ?
Mulla on pääsy miltei mihin vaan. Tää on NX. Se on kivoin kun tekee tuotesuunnittelua ja muotoilua. Useampaan suuntaan kaartuvia pintoja ja kaaria muuttuvilla säteillä. Kuten ropeleita tai lentokoneen muotoja. Lisäksi kun se syö 2D tietona mitä vaan raapustuksia minkä saa vaan johonkin digitaaliseen muotoon, ja siitä voi lähteä työstämään.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11061
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 26 Maalis 2024, 07:18
Tuulispää kirjoitti: 26 Maalis 2024, 06:41
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 25 Maalis 2024, 21:32 Kyllä se sieltä alkaa tulla kun vähän potkii
Millä ohjelmalla näitä duunaat ?
Mulla on pääsy miltei mihin vaan. Tää on NX. Se on kivoin kun tekee tuotesuunnittelua ja muotoilua. Useampaan suuntaan kaartuvia pintoja ja kaaria muuttuvilla säteillä. Kuten ropeleita tai lentokoneen muotoja. Lisäksi kun se syö 2D tietona mitä vaan raapustuksia minkä saa vaan johonkin digitaaliseen muotoon, ja siitä voi lähteä työstämään.
Siis onko nuo työpaikan koneita ja ohjelmia ?

Ainostaan 10 donaa pär vuosi.

https://plm.sw.siemens.com/en-US/nx/products/
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Tuulispää kirjoitti: 26 Maalis 2024, 07:17 Olin yllättynyt että japanilaisten Reppu hävittäjässä oli näin edistynyt siipi...valovuoden edellä saksalaisista.

Reppu family.jpg

REPPU MEAN AERODYMANIC CHORD.jpg
No näemmä on!

Sakkausominaisuuksia on parraneltu sekuntien tarkkuudella. Tuntuu että tuollainen "twist" häviäisi taistelun tiimellyksessä kokonaan jo siiven joustoihin. Mutta en mene nyt neuvomaan Japanilaisia tässäkään asiassa. :-)
Minä muutenkaan mistään oikeista koneista mitään tiedä. :-)
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Tässä legendaarinen mutta vähemmän tunnettu laitos. Myös ihan omanlaisellaan siiven muotoilulla. Tätä Mosquiton sisarta tullut lennettyä aika paljon viimeaikoina leikki-simulaattorissa. Ihan omanlaisensa. Tosin aika hajuton ja mauton ominaisuuksiensa puolesta, suhteessa muihin klassikoihin. Mutta tosi hieno. Tai sitten en vaan tajua.

De Havilland DH.88 Comet

Kuva


Kuva
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11061
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »





Viimeksi muokannut Tuulispää, 26 Maalis 2024, 07:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11061
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 26 Maalis 2024, 07:54 Tässä legendaarinen mutta vähemmän tunnettu laitos. Myös ihan omanlaisellaan siiven muotoilulla. Tätä Mosquiton sisarta tullut lennettyä aika paljon viimeaikoina leikki-simulaattorissa. Ihan omanlaisensa. Aika hajuton ja mauton ominaisuuksiensa puolesta suhteessa muihin klassikoihin. Mutta tosi hieno. Tai sitten en vaan tajua.

De Havilland DH.88 Comet

Kuva
Sillä lennettiin pitkä matka nopeasti 30 luvulla.
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Tuulispää kirjoitti: 26 Maalis 2024, 07:17 Olin yllättynyt että japanilaisten Reppu hävittäjässä oli näin edistynyt siipi...valovuoden edellä saksalaisista.


6 kpl 30 mm konetykkiä aseena ...on kammottavaa tulivoimaa.

Tuosta versiosta tehtiin yksi mockuppi, joten ei niin kammottavaa, eikä tuo siipikään kovin erikoinen ole
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11061
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 26 Maalis 2024, 08:40
Tuulispää kirjoitti: 26 Maalis 2024, 07:17 Olin yllättynyt että japanilaisten Reppu hävittäjässä oli näin edistynyt siipi...valovuoden edellä saksalaisista.


6 kpl 30 mm konetykkiä aseena ...on kammottavaa tulivoimaa.

Tuosta versiosta tehtiin yksi mockuppi, joten ei niin kammottavaa, eikä tuo siipikään kovin erikoinen ole
Vai niin...no jos viimeisen versioon oli aiottu 6 x 30 mm...niin olisi se ollut melkoista menoa B-29 miehistöllä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_A7M
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11061
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tuulispää kirjoitti: 26 Maalis 2024, 07:55



Laskeutuminen.

Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Siirretään tää tänne:

Lennokkiprojekti etenee:
Eilen liimailin kapalevystä koepaloja, jolla testaan liitostekniikaa ja foam levyn lujittamista lasikuitulaminaatilla. Samalla tulee testattua levyn päätyjen kyllästäminen kosteutta vastaan.

Tänään murskataan testipalat ja uitetaan vedessä.

Tein myös painolaskelmat. Koneen runkorakenne alle 300g! Työntövoimaa on siis yli kolminkertaisesti 😄
No tähän tulee toki iso määrä tekniikkaa päälle. Ja muuta kaikkea. Mutta hyvä lähtötilanne.

Onkohan olemassa mitään kevyt-kittiä. Periaateessa uretaanivaahdon tyyppistä tavaraa, jota voisi levittää lastalla. Tai saisi muulla tavoin tarkasti pieniin koloihin tai levitettyä ohuelti tasoitteeksi.

Yritin haeskella mutta löysin vain noin 50% normaali kittejä kevyempiä tuotteita.
Liitteet
IMG_20240328_094941.jpg
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Hirvittää vähän tässä mun designissa se, että tekniikalle ei ole tilaa oikein muualla kuin tuossa cockpitin kohdalla. Mitä jos tulee liian etupainoinen. Haluaisin välttää mitään turhien painojen lisäämistä pelkän painottamisen takia.

Ei ole pahemmin kokemusta deltasiivestä ja sen painopisteen sijoittelusta, kuin teorian ja youtube-viisauden tasolla. Rungon alle tein tarkoituksella tasaisen alueen, johon voi sijoittaa johonkin virtaviivaiseen "kapseliin" jotain tekniikka. Sitä voisi siirtää pituussuunnassa. Painopisteen säätämiseksi. Toivottavasti tähän ei jouduta.
Liitteet
Näyttökuva4.jpg
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11061
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 28 Maalis 2024, 10:48 Hirvittää vähän tässä mun designissa se, että tekniikalle ei ole tilaa oikein muualla kuin tuossa cockpitin kohdalla. Mitä jos tulee liian etupainoinen. Haluaisin välttää mitään turhien painojen lisäämistä pelkän painottamisen takia.

Ei ole pahemmin kokemusta deltasiivestä ja sen painopisteen sijoittelusta, kuin teorian ja youtube-viisauden tasolla. Rungon alle tein tarkoituksella tasaisen alueen, johon voi sijoittaa johonkin virtaviivaiseen "kapseliin" jotain tekniikka. Sitä voisi siirtää pituussuunnassa. Painopisteen säätämiseksi. Toivottavasti tähän ei jouduta.
Painopiste on pääsiiven edessä.

https://rcplanes.online/cg_canard.htm
cgravity_canard.gif
cgravity_canard.gif (7.69 KiB) Katsottu 287 kertaa
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Tuulispää kirjoitti: 29 Maalis 2024, 09:56
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 28 Maalis 2024, 10:48 Hirvittää vähän tässä mun designissa se, että tekniikalle ei ole tilaa oikein muualla kuin tuossa cockpitin kohdalla. Mitä jos tulee liian etupainoinen. Haluaisin välttää mitään turhien painojen lisäämistä pelkän painottamisen takia.

Ei ole pahemmin kokemusta deltasiivestä ja sen painopisteen sijoittelusta, kuin teorian ja youtube-viisauden tasolla. Rungon alle tein tarkoituksella tasaisen alueen, johon voi sijoittaa johonkin virtaviivaiseen "kapseliin" jotain tekniikka. Sitä voisi siirtää pituussuunnassa. Painopisteen säätämiseksi. Toivottavasti tähän ei jouduta.
Painopiste on pääsiiven edessä.

https://rcplanes.online/cg_canard.htm

cgravity_canard.gif
Näin itsekin luin muutamasta lähteestä. Siksi laitoin moottorin siihen. Hirvittää vaan se, kun noita erilaisi deltasiiven layout:eja on aika runsaasti. On canardeilla ja ilman jne. Ja lähinnä tosiaan se, että pelivaroja siirrellä tekniikkaa ei mulla juuri ole.
Toisaalta tuo foam-sandwich-levy on tunnettu siitä, että sillä painopiste tulee RC-mittakaavassa usein jopa liian taakse.

Tällä hetkellä siivet on rakenteessa se ylivoimaisesti painavin. Mulla on sellainen plan-B, että voin poistaa siivistä massaa runsaasti ja peittää kevennysaukot ohuella kuorella/muovilla, jos pääsiipien massa on jopa liian suuri.

Mutta eiköhän tuosta kohtuullinen tule.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11061
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 29 Maalis 2024, 10:22
Tuulispää kirjoitti: 29 Maalis 2024, 09:56
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 28 Maalis 2024, 10:48 Hirvittää vähän tässä mun designissa se, että tekniikalle ei ole tilaa oikein muualla kuin tuossa cockpitin kohdalla. Mitä jos tulee liian etupainoinen. Haluaisin välttää mitään turhien painojen lisäämistä pelkän painottamisen takia.

Ei ole pahemmin kokemusta deltasiivestä ja sen painopisteen sijoittelusta, kuin teorian ja youtube-viisauden tasolla. Rungon alle tein tarkoituksella tasaisen alueen, johon voi sijoittaa johonkin virtaviivaiseen "kapseliin" jotain tekniikka. Sitä voisi siirtää pituussuunnassa. Painopisteen säätämiseksi. Toivottavasti tähän ei jouduta.
Painopiste on pääsiiven edessä.

https://rcplanes.online/cg_canard.htm

cgravity_canard.gif
Näin itsekin luin muutamasta lähteestä. Siksi laitoin moottorin siihen. Hirvittää vaan se, kun noita erilaisi deltasiiven layout:eja on aika runsaasti. On canardeilla ja ilman jne. Ja lähinnä tosiaan se, että pelivaroja siirrellä tekniikkaa ei mulla juuri ole.
Toisaalta tuo foam-sandwich-levy on tunnettu siitä, että sillä painopiste tulee RC-mittakaavassa usein jopa liian taakse.

Tällä hetkellä siivet on rakenteessa se ylivoimaisesti painavin. Mulla on sellainen plan-B, että voin poistaa siivistä massaa runsaasti ja peittää kevennysaukot ohuella kuorella/muovilla, jos pääsiipien massa on jopa liian suuri.

Mutta eiköhän tuosta kohtuullinen tule.
Mun suihkari on periaatteessa lentävä siipi. Kaikista tehokkain...joka aspektilla mitattuna ( erityisen stealth ). Se mikä siitä tekee huokean on koko....paljon paljon Gripeniä pienempi.
Vastaa Viestiin