Lentokoneen suunnitteluketju...!

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Merkkisuunnittelijatkaan eivät aina onnistu:
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Willy Messerschmittin ässä jäi hihaan.


p1101.jpg
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tuulispää kirjoitti: 09 Huhti 2024, 10:00 Merkkisuunnittelijatkaan eivät aina onnistu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Starship

Laitoin vastaavan konseptin uuteen pakettiin ja sain kevyemmän ja aerodynaamisemman aikaiseksi.

2 x 6.2L myllyt antaa 1400-2000 hp...ja painaa 400 kiloa. :roll:

Packard Merlin painaa 762 kiloa.

https://www.nationalmuseum.af.mil/Visit ... 50-merlin/

Ehkä 5% nopeampi kuin tämä: https://en.wikipedia.org/wiki/Piaggio_P.180_Avanti

Tämä oli hyvin tehokas:



Samoin tämä:

https://en.wikipedia.org/wiki/LearAvia_Lear_Fan
Justis
Reactions:
Viestit: 1616
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Tuulispää kirjoitti: 09 Huhti 2024, 16:11 Willy Messerschmittin ässä jäi hihaan.



p1101.jpg
Niin jäi, mutta jatkoi eloaan Ruotsissa kun Messerschmittin suunnittelijat siirtyivät sodan jälkeen sinne ja tuloksena oli Saab 29 Tunnan jonka yhdennäköisyys tuohon projektiin on hämmentävä. Ei ole paljon epäselvää siitä minkä pohjalta Tunnan syntyi ja vain pari vuotta sodan jälkeen.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

coupling.jpg
coupling.jpg (62.39 KiB) Katsottu 205 kertaa
Tuo voimansiirto universal jointin kautta eli kardaanilla lentokoneessa alkoi askarruttamaan...edut olisivat melkoiset.

Sain näitä apuun...mistä on kyse ?
couplinfbd5.jpg

cuupling.jpg
Susa
Reactions:
Viestit: 7818
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Siinäpä se on se rättinivel. Missä siinä ovat ne kertomasi laakerit? :geek:
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1700
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Tuulispää kirjoitti: 14 Huhti 2024, 18:38 coupling.jpg

Tuo voimansiirto universal jointin kautta eli kardaanilla lentokoneessa alkoi askarruttamaan...edut olisivat melkoiset.

Sain näitä apuun...mistä on kyse ?

couplinfbd5.jpg



cuupling.jpg
Tuulispää haaveilee tekevänsä paremman version tuosta BD-5 lentsikasta, josta sanottiin 'nightmare of pilot' kun täristi rupelin irti ennekuin lisättiin nuo kumitötsät.
Nasty76
Reactions:
Viestit: 318
Liittynyt: 05 Heinä 2023, 19:52

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Nasty76 »

Juu u litra koko taas tuossa tuulispään myllyssä viittaa jenkki v8 koneeseen normi auton moottorit toimii huonosti koko ajan lähellä punarajaa. Tulloo kallis lennettävä kun pitää remppoja tehdä kokoajan. Teoriassa edes toimiva mitä tuulispään keksinnöt ei ole mutta käytännössä ei toimi. Oli joku kone joka käytti vw diesel mosaa ja kampura tuppas katkeemaan pienillä tunneilla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Nasty76 kirjoitti: 14 Huhti 2024, 23:13 Juu u litra koko taas tuossa tuulispään myllyssä viittaa jenkki v8 koneeseen normi auton moottorit toimii huonosti koko ajan lähellä punarajaa. Tulloo kallis lennettävä kun pitää remppoja tehdä kokoajan. Teoriassa edes toimiva mitä tuulispään keksinnöt ei ole mutta käytännössä ei toimi. Oli joku kone joka käytti vw diesel mosaa ja kampura tuppas katkeemaan pienillä tunneilla
Tuo on hyvä huomio, mutta mun kone niin edullinen että sitä voi lentää puolella kaasulla...ja täysillä korkealla sillä ei ehkä voi ylittää valonnopeutta. ;)
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 14 Huhti 2024, 20:45 Siinäpä se on se rättinivel. Missä siinä ovat ne kertomasi laakerit? :geek:
Tuo ei ole minun suunnitelma vaan Mercedeksen.

Onko rättinivelen tarkoitus poistaa tärinä pyörivässä systeemissä ennen hihnaa ?
Viimeksi muokannut Tuulispää, 15 Huhti 2024, 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Stalker kirjoitti: 14 Huhti 2024, 20:51
Tuulispää kirjoitti: 14 Huhti 2024, 18:38 coupling.jpg

Tuo voimansiirto universal jointin kautta eli kardaanilla lentokoneessa alkoi askarruttamaan...edut olisivat melkoiset.

Sain näitä apuun...mistä on kyse ?

couplinfbd5.jpg



cuupling.jpg
Tuulispää haaveilee tekevänsä paremman version tuosta BD-5 lentsikasta, josta sanottiin 'nightmare of pilot' kun täristi rupelin irti ennekuin lisättiin nuo kumitötsät.
Mun suunnitelma on kutakuinkin päinvastainen työntis.
Nasty76
Reactions:
Viestit: 318
Liittynyt: 05 Heinä 2023, 19:52

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Nasty76 »

Jos olisit niin edistyksellinen insinööri kuin väität ja olisi niitä kavereita gynegolokeista , nasan insinöööreihin tietäisit että tuollainen rättinivel on kehitetty siksi että akselit ei koskaan tai ainakaan helpolla saada samansuuntaisiksi joten tuo nivel antaa pienen asentovirheen anteeksi toisena tehtävänä on vaimentaa moottorista tulevia iskuja , katsos kun moottorin pyörintä ei ole tasaista pyörintää vaan oikeasti melko rytkytystä eli kun jokin sylinteri sytyttää ja palaminen kiihdyttää mäntää alaspäin ja kun palamis tapahtuma loppuu alkaa moottorin kierrosluku laskemaan kunnes uusi sylinteri sytyttää.tuo nivel ei poista tärinöitä jos osat on jo lähtkökohtasesti epätasapainossa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Nasty76 kirjoitti: 15 Huhti 2024, 14:53 Jos olisit niin edistyksellinen insinööri kuin väität ja olisi niitä kavereita gynegolokeista , nasan insinöööreihin tietäisit että tuollainen rättinivel on kehitetty siksi että akselit ei koskaan tai ainakaan helpolla saada samansuuntaisiksi joten tuo nivel antaa pienen asentovirheen anteeksi toisena tehtävänä on vaimentaa moottorista tulevia iskuja , katsos kun moottorin pyörintä ei ole tasaista pyörintää vaan oikeasti melko rytkytystä eli kun jokin sylinteri sytyttää ja palaminen kiihdyttää mäntää alaspäin ja kun palamis tapahtuma loppuu alkaa moottorin kierrosluku laskemaan kunnes uusi sylinteri sytyttää.tuo nivel ei poista tärinöitä jos osat on jo lähtkökohtasesti epätasapainossa.
Niin siis se eliminoi tärinän aiheuttamat mahdolliset vahingot...ollaanko samaa mieltä ?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 14 Huhti 2024, 20:45 Siinäpä se on se rättinivel. Missä siinä ovat ne kertomasi laakerit? :geek:
Laakerit ovat kaavailemassani zydeemissä universal joint nivelen kaverina.
Justis
Reactions:
Viestit: 1616
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Eikö Tuulispään kannattaisi ottaa oppia 30-luvun suunnittelijoilta jotka osasi ratkaista asian jo Airacobrassa?
Vastaa Viestiin