Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lentokoneen suunnitteluketju...!
http://airfoiltools.com/calculator/reyn ... =Calculate
Re-laskin.
Tail volume ( pyrstötilavuus):
Wing (siipi):
Re-laskin.
Tail volume ( pyrstötilavuus):
Wing (siipi):
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
..satuin ostamaan vanhan Tekniikan Maailman, kun siinä oli juttua Pallosalamasta.
Tekniikan maailma 8/1956 on myös artikkeli "Saammeko lentävän polkupyörän?"
Vähän ennen maailmansotia saksalaiset pitivät ihmisvoimalla liikkuvien lentokoneiden kilpailun.
Artikkelissa on kuva Haeslerr-Villingerin keveästä lentskarista, lienee keksijälle tuttu?
SEkä Bessi-Bonomin kone, Italian edustaja. Tämä on jo edistyksellinen, sillä lentäjän voima on välitetty kahdelle potkurille!
Häsleri-Villingeri saksaksi https://de.wikipedia.org/wiki/HV-1_Mufli
Huomaa lopun linkki popular mechanicsiin.
Ja omakohtainen harrastukseen lähtöön liittyvä kysymys:
"Miten aloitat potkurinvuolun metrisestä koivuhalosta?"
saman aiheen jatkokysymys:
"Miten mitoitat potkurin lapakulmat?" - siis vaikuttajina pyörimisnopeus ja pyöritysteho?
Tekniikan maailma 8/1956 on myös artikkeli "Saammeko lentävän polkupyörän?"
Vähän ennen maailmansotia saksalaiset pitivät ihmisvoimalla liikkuvien lentokoneiden kilpailun.
Artikkelissa on kuva Haeslerr-Villingerin keveästä lentskarista, lienee keksijälle tuttu?
SEkä Bessi-Bonomin kone, Italian edustaja. Tämä on jo edistyksellinen, sillä lentäjän voima on välitetty kahdelle potkurille!
Häsleri-Villingeri saksaksi https://de.wikipedia.org/wiki/HV-1_Mufli
Huomaa lopun linkki popular mechanicsiin.
Ja omakohtainen harrastukseen lähtöön liittyvä kysymys:
"Miten aloitat potkurinvuolun metrisestä koivuhalosta?"
saman aiheen jatkokysymys:
"Miten mitoitat potkurin lapakulmat?" - siis vaikuttajina pyörimisnopeus ja pyöritysteho?
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
No tuota, käydään kaupungin työmaalta rötsimässä sellaista vähän järeämpää muoviputkea. Sekoitellaan kaliumnitraattia ja sokeria josta saadulla massalla täytetään tuo putki. Samaiselta työmaalta löytyy varmasti muottivaneria josta sahaillaan putkeen siivet. Sitten ei muuta kun hypätään heposen selkään ja tarjotaan peräpäähän sytkärillä tulta. Ei kai se lentokoneen suunnittelu tämän haastavampaa ole?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
juu, niikai.. no, teikä joutuu ryöväileen. Meitsi pääsee helpommalla kun poimii tarvikkeet varastosta. Jokapojallahan on muutama vanerilevy ja muoviputkisalko?
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Sanovat, että se laskeutuminen olisi vaikeaa ?Varaktori kirjoitti: ↑17 Tammi 2023, 18:56 No tuota, käydään kaupungin työmaalta rötsimässä sellaista vähän järeämpää muoviputkea. Sekoitellaan kaliumnitraattia ja sokeria josta saadulla massalla täytetään tuo putki. Samaiselta työmaalta löytyy varmasti muottivaneria josta sahaillaan putkeen siivet. Sitten ei muuta kun hypätään heposen selkään ja tarjotaan peräpäähän sytkärillä tulta. Ei kai se lentokoneen suunnittelu tämän haastavampaa ole?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Ei pidä paikkansa. Alas pää varmasti.Tuulispää kirjoitti: ↑18 Tammi 2023, 12:06Sanovat, että se laskeutuminen olisi vaikeaa ?Varaktori kirjoitti: ↑17 Tammi 2023, 18:56 No tuota, käydään kaupungin työmaalta rötsimässä sellaista vähän järeämpää muoviputkea. Sekoitellaan kaliumnitraattia ja sokeria josta saadulla massalla täytetään tuo putki. Samaiselta työmaalta löytyy varmasti muottivaneria josta sahaillaan putkeen siivet. Sitten ei muuta kun hypätään heposen selkään ja tarjotaan peräpäähän sytkärillä tulta. Ei kai se lentokoneen suunnittelu tämän haastavampaa ole?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Joo maan vetovoima vetää tehokkaasti lentolaitteitta kohti maata.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Jotenkin mieleen tulee ajatus, että inssit ovat jo kehitelleet ja testanneet amatöörien ideoita lentokoneista.
Ne muuten ihan NASA:ssa tms. tutkimuskeskuksissa testaavat lentsikoita, joista me emme vielä osaa unelmoidakaan. Juu kyllä se Area-51 on totta. Sielläkin testailevat, koska on USAF:n testitukikohta.
Ne muuten ihan NASA:ssa tms. tutkimuskeskuksissa testaavat lentsikoita, joista me emme vielä osaa unelmoidakaan. Juu kyllä se Area-51 on totta. Sielläkin testailevat, koska on USAF:n testitukikohta.
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä. Toimivassa yhteiskunnassa yrittäjät menestyvät ja tienaavat nostaen tuloeroja!
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Airbus kopioi suoraan luontoa, tuossa esim. kotkan siipien kärkisulkia.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
..Onko tuo lentänyt vielä?
..katselin eilen mitä ovat "lihasvoima lentolaitteita tehneet", Niin heillä on huomattavan leveä lapainen potkuri, kerran hidas nopeuksinen
Korealaisopiskelijoilla on vuosittainen kisa, joka on videon lopulla Muskelkraft flugzeug, aero cycle mm käy hakusanoina..
JA videolla polkuhelikopteri on kyllä erikoinen rakennelma..
Englannin kaanaalin yli on lennetty 1979..
TM:n sivuilla oli juttu, voiko tuulivoimainen potkurillinen ajoneuvo mennä tuulta nopeammin ja menihän se, tässäkin oli potkuri mallia "hidasnopeuksinen leveä lapa" - mistä juontuu mieleen, onko pylvästuulimyllyjen siivikko nykyään aivan vääränlainen.. tosin kierrokset on vielä hitaammat..
..katselin eilen mitä ovat "lihasvoima lentolaitteita tehneet", Niin heillä on huomattavan leveä lapainen potkuri, kerran hidas nopeuksinen
Korealaisopiskelijoilla on vuosittainen kisa, joka on videon lopulla Muskelkraft flugzeug, aero cycle mm käy hakusanoina..
JA videolla polkuhelikopteri on kyllä erikoinen rakennelma..
Englannin kaanaalin yli on lennetty 1979..
TM:n sivuilla oli juttu, voiko tuulivoimainen potkurillinen ajoneuvo mennä tuulta nopeammin ja menihän se, tässäkin oli potkuri mallia "hidasnopeuksinen leveä lapa" - mistä juontuu mieleen, onko pylvästuulimyllyjen siivikko nykyään aivan vääränlainen.. tosin kierrokset on vielä hitaammat..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Ei kai, ja tuskin lentääkään.
Mutta nykyisten koneiden wingletit (siiven kärjen ylös nouseva osa) on kehitetty kotkan lentoa tutkimalla. Joskus tuli dokumentti, jossa kuvasivat suurnopeuskameralla isossa hallissa lentävää metsästyskotkaa ja saivat siitä erinomaista tietoa, miten kotkan siiven kärki toimii.