Lentokoneen suunnitteluketju...!

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 7019
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

50% koossa tarvittaisiin vain 2 moottoria.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.

Fred Lindsey
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 7019
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.

Fred Lindsey
Justis
Reactions:
Viestit: 1174
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Tuulispää kirjoitti: 17 Marras 2023, 14:15
Justis kirjoitti: 17 Marras 2023, 12:08
Tuulispää kirjoitti: 17 Marras 2023, 10:41 Arado 234 C mallissa oli 4 moottoria.

70% kokoinen kone on 1/3 originaalista.

Eli 4 x 784 N teholla porskuttaisi jo kummasti.

https://dreamworksrc.com/product/amt-nl-nike-hp-engine/

Fouga oli yli tuplasti tehokkaampi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister

Ratkaisu tehonpuutteeseeeen olisi jälkipoltin:
Tuota eikös 70% malli ole hieman vajaa 2/3 alkuperäiseen verrattuna? No oli miten oli niin Tuulispäällä on taas pää pilvessä ja jalat tukevasti irti maasta.
Volyymiltaan 1/3. Sitäkautta tehoon verrattavaa.

Mittakaavaltaan yli 2/3.

Tämä olisi helppo viedä eteenpäin.
Helppoa? Jos se helppoa olisi niin kai niitä sitten olisi jo tehtykin vaikka ei se Ar234 olekaan ehkä se sexikkäin kone. Me 262 on sentään tehty ainakin 5 kpl lentävää kopiota toki mittasuhteessa 1:1. Näin yhden tällaisen lentävän joskus muutamia vuosia sitten Berliinissä. Olisi se varmaan tehtävissä mutta taitaa tuo hinta nousta korkean puoleiseksi.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 7019
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Justis kirjoitti: 18 Marras 2023, 14:31
Tuulispää kirjoitti: 17 Marras 2023, 14:15
Justis kirjoitti: 17 Marras 2023, 12:08
Tuulispää kirjoitti: 17 Marras 2023, 10:41 Arado 234 C mallissa oli 4 moottoria.

70% kokoinen kone on 1/3 originaalista.

Eli 4 x 784 N teholla porskuttaisi jo kummasti.

https://dreamworksrc.com/product/amt-nl-nike-hp-engine/

Fouga oli yli tuplasti tehokkaampi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister

Ratkaisu tehonpuutteeseeeen olisi jälkipoltin:
Tuota eikös 70% malli ole hieman vajaa 2/3 alkuperäiseen verrattuna? No oli miten oli niin Tuulispäällä on taas pää pilvessä ja jalat tukevasti irti maasta.
Volyymiltaan 1/3. Sitäkautta tehoon verrattavaa.

Mittakaavaltaan yli 2/3.

Tämä olisi helppo viedä eteenpäin.
Helppoa? Jos se helppoa olisi niin kai niitä sitten olisi jo tehtykin vaikka ei se Ar234 olekaan ehkä se sexikkäin kone. Me 262 on sentään tehty ainakin 5 kpl lentävää kopiota toki mittasuhteessa 1:1. Näin yhden tällaisen lentävän joskus muutamia vuosia sitten Berliinissä. Olisi se varmaan tehtävissä mutta taitaa tuo hinta nousta korkean puoleiseksi.
50-70% kooltaan on 1/8 - 1/3 voluumiltaan.

10 x huokeampi kuin tehdä "oikea".
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.

Fred Lindsey
Justis
Reactions:
Viestit: 1174
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Tuulispää kirjoitti: 18 Marras 2023, 14:38
Justis kirjoitti: 18 Marras 2023, 14:31
Tuulispää kirjoitti: 17 Marras 2023, 14:15
Justis kirjoitti: 17 Marras 2023, 12:08
Tuulispää kirjoitti: 17 Marras 2023, 10:41 Arado 234 C mallissa oli 4 moottoria.

70% kokoinen kone on 1/3 originaalista.

Eli 4 x 784 N teholla porskuttaisi jo kummasti.

https://dreamworksrc.com/product/amt-nl-nike-hp-engine/

Fouga oli yli tuplasti tehokkaampi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister

Ratkaisu tehonpuutteeseeeen olisi jälkipoltin:
Tuota eikös 70% malli ole hieman vajaa 2/3 alkuperäiseen verrattuna? No oli miten oli niin Tuulispäällä on taas pää pilvessä ja jalat tukevasti irti maasta.
Volyymiltaan 1/3. Sitäkautta tehoon verrattavaa.

Mittakaavaltaan yli 2/3.

Tämä olisi helppo viedä eteenpäin.
Helppoa? Jos se helppoa olisi niin kai niitä sitten olisi jo tehtykin vaikka ei se Ar234 olekaan ehkä se sexikkäin kone. Me 262 on sentään tehty ainakin 5 kpl lentävää kopiota toki mittasuhteessa 1:1. Näin yhden tällaisen lentävän joskus muutamia vuosia sitten Berliinissä. Olisi se varmaan tehtävissä mutta taitaa tuo hinta nousta korkean puoleiseksi.
50-70% kooltaan on 1/8 - 1/3 voluumiltaan.

10 x huokeampi kuin tehdä "oikea".
No tee semmoinen äläkä lässytä, kun sehän on jo valmiiksi suunniteltukin.
Oiva
Reactions:
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 16:54

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Tuulispää kirjoitti: 18 Marras 2023, 14:38
Justis kirjoitti: 18 Marras 2023, 14:31
Tuulispää kirjoitti: 17 Marras 2023, 14:15
Justis kirjoitti: 17 Marras 2023, 12:08
Tuulispää kirjoitti: 17 Marras 2023, 10:41 Arado 234 C mallissa oli 4 moottoria.

70% kokoinen kone on 1/3 originaalista.

Eli 4 x 784 N teholla porskuttaisi jo kummasti.

https://dreamworksrc.com/product/amt-nl-nike-hp-engine/

Fouga oli yli tuplasti tehokkaampi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister

Ratkaisu tehonpuutteeseeeen olisi jälkipoltin:
Tuota eikös 70% malli ole hieman vajaa 2/3 alkuperäiseen verrattuna? No oli miten oli niin Tuulispäällä on taas pää pilvessä ja jalat tukevasti irti maasta.
Volyymiltaan 1/3. Sitäkautta tehoon verrattavaa.

Mittakaavaltaan yli 2/3.

Tämä olisi helppo viedä eteenpäin.
Helppoa? Jos se helppoa olisi niin kai niitä sitten olisi jo tehtykin vaikka ei se Ar234 olekaan ehkä se sexikkäin kone. Me 262 on sentään tehty ainakin 5 kpl lentävää kopiota toki mittasuhteessa 1:1. Näin yhden tällaisen lentävän joskus muutamia vuosia sitten Berliinissä. Olisi se varmaan tehtävissä mutta taitaa tuo hinta nousta korkean puoleiseksi.
50-70% kooltaan on 1/8 - 1/3 voluumiltaan.

10 x huokeampi kuin tehdä "oikea".
Mitä tarkoitat voluumilla? Entä mihin perustuu arvio 10x huokeampi? Eihän tuo ole mistään peruscessnapaipperin osista tehty vaan oma konstruktio.
Susa
Reactions:
Viestit: 5008
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Oiva kirjoitti: 18 Marras 2023, 23:19 Mitä tarkoitat voluumilla?
Eiköhän tuo ole tilavuus.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 7019
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 18 Marras 2023, 23:26
Oiva kirjoitti: 18 Marras 2023, 23:19 Mitä tarkoitat voluumilla?
Eiköhän tuo ole tilavuus.
Niin ei se äänenvoimakkuus ainakaan ole.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.

Fred Lindsey
Justis
Reactions:
Viestit: 1174
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Susa kirjoitti: 18 Marras 2023, 23:26
Oiva kirjoitti: 18 Marras 2023, 23:19 Mitä tarkoitat voluumilla?
Eiköhän tuo ole tilavuus.
En ymmärrä, jos koneen mitat supistetaan 70%:iin niin miten sen tilavuus onkin sitten vain 30% alkuperäisestä? Vai tarkoittaako Tuulitunneli osiin menevää osuutta vai mitä?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 7019
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Justis kirjoitti: 19 Marras 2023, 03:00
Susa kirjoitti: 18 Marras 2023, 23:26
Oiva kirjoitti: 18 Marras 2023, 23:19 Mitä tarkoitat voluumilla?
Eiköhän tuo ole tilavuus.
En ymmärrä, jos koneen mitat supistetaan 70%:iin niin miten sen tilavuus onkin sitten vain 30% alkuperäisestä? Vai tarkoittaako Tuulitunneli osiin menevää osuutta vai mitä?
0,7^3 =
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.

Fred Lindsey
Justis
Reactions:
Viestit: 1174
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Onhan noita vanhoja sotaratsuja tehty harrastekäyttöön hieman pienennettynä vaikka kuinka. Ja myös uusilla materiaaleilla. Yksi hyvä esimerkki on Titan Aircraft joka valmistaa halukkaille Mustangin kopiota juurikin jossain 70% mittakaavassa. https://titanaircraft.com/t51D.php

Rakennussarjan hinnaksi mainostetaan alle 100 000 dollarin hintaa vieläpä Hondan v6-moottorilla. Mitään virkaahan tuollaisella ei ole mutta onpa hauska ja kallis lelu niille joilla on varaa. Jos laitetaan kunnon motti nikalle niin onhan sillä melkoinen suorituskyky.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 7019
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Justis kirjoitti: 19 Marras 2023, 16:23 Onhan noita vanhoja sotaratsuja tehty harrastekäyttöön hieman pienennettynä vaikka kuinka. Ja myös uusilla materiaaleilla. Yksi hyvä esimerkki on Titan Aircraft joka valmistaa halukkaille Mustangin kopiota juurikin jossain 70% mittakaavassa. https://titanaircraft.com/t51D.php

Rakennussarjan hinnaksi mainostetaan alle 100 000 dollarin hintaa vieläpä Hondan v6-moottorilla. Mitään virkaahan tuollaisella ei ole mutta onpa hauska ja kallis lelu niille joilla on varaa. Jos laitetaan kunnon motti nikalle niin onhan sillä melkoinen suorituskyky.
Niin tämä vaan lentäisi 3 x kovempaa.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.

Fred Lindsey
Susa
Reactions:
Viestit: 5008
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Justis kirjoitti: 19 Marras 2023, 16:23 Rakennussarjan hinnaksi mainostetaan alle 100 000 dollarin hintaa vieläpä Hondan v6-moottorilla. Mitään virkaahan tuollaisella ei ole mutta onpa hauska ja kallis lelu niille joilla on varaa.
100 000$ on halpa hinta uudesta lentokoneesta. Ja käytetystäkin.
Mutta ei tuo tuohon hintaan valmistu lentokuntoon.
Justis
Reactions:
Viestit: 1174
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Susa kirjoitti: 19 Marras 2023, 17:03
Justis kirjoitti: 19 Marras 2023, 16:23 Rakennussarjan hinnaksi mainostetaan alle 100 000 dollarin hintaa vieläpä Hondan v6-moottorilla. Mitään virkaahan tuollaisella ei ole mutta onpa hauska ja kallis lelu niille joilla on varaa.
100 000$ on halpa hinta uudesta lentokoneesta. Ja käytetystäkin.
Mutta ei tuo tuohon hintaan valmistu lentokuntoon.
Sivuston mukaan vaatisi 1600 tuntia rakentamiseen. Paljonko sitten laskee hintaa työlleen vai teetättäkö sen muilla? Suomessa hinta toki on varmaan jotain ihan muuta.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 7019
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 19 Marras 2023, 17:03
Justis kirjoitti: 19 Marras 2023, 16:23 Rakennussarjan hinnaksi mainostetaan alle 100 000 dollarin hintaa vieläpä Hondan v6-moottorilla. Mitään virkaahan tuollaisella ei ole mutta onpa hauska ja kallis lelu niille joilla on varaa.
100 000$ on halpa hinta uudesta lentokoneesta. Ja käytetystäkin.
Mutta ei tuo tuohon hintaan valmistu lentokuntoon.
:D

Eikö lähes äänennopeuteen kykenevä suihkari olisi kivempi ?
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.

Fred Lindsey
Vastaa Viestiin