Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
50% koossa tarvittaisiin vain 2 moottoria.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tässä paras moottori:
https://www.pbs.cz/en/Products/Aerospac ... -PBS-TJ200
https://www.pbsindia.com/aerospace/engi ... t-engine-1
https://www.pbs.cz/en/Products/Aerospac ... -PBS-TJ200
https://www.pbsindia.com/aerospace/engi ... t-engine-1
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Helppoa? Jos se helppoa olisi niin kai niitä sitten olisi jo tehtykin vaikka ei se Ar234 olekaan ehkä se sexikkäin kone. Me 262 on sentään tehty ainakin 5 kpl lentävää kopiota toki mittasuhteessa 1:1. Näin yhden tällaisen lentävän joskus muutamia vuosia sitten Berliinissä. Olisi se varmaan tehtävissä mutta taitaa tuo hinta nousta korkean puoleiseksi.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 14:15Volyymiltaan 1/3. Sitäkautta tehoon verrattavaa.Justis kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 12:08Tuota eikös 70% malli ole hieman vajaa 2/3 alkuperäiseen verrattuna? No oli miten oli niin Tuulispäällä on taas pää pilvessä ja jalat tukevasti irti maasta.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 10:41 Arado 234 C mallissa oli 4 moottoria.
70% kokoinen kone on 1/3 originaalista.
Eli 4 x 784 N teholla porskuttaisi jo kummasti.
https://dreamworksrc.com/product/amt-nl-nike-hp-engine/
Fouga oli yli tuplasti tehokkaampi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Ratkaisu tehonpuutteeseeeen olisi jälkipoltin:
Mittakaavaltaan yli 2/3.
Tämä olisi helppo viedä eteenpäin.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
50-70% kooltaan on 1/8 - 1/3 voluumiltaan.Justis kirjoitti: ↑18 Marras 2023, 14:31Helppoa? Jos se helppoa olisi niin kai niitä sitten olisi jo tehtykin vaikka ei se Ar234 olekaan ehkä se sexikkäin kone. Me 262 on sentään tehty ainakin 5 kpl lentävää kopiota toki mittasuhteessa 1:1. Näin yhden tällaisen lentävän joskus muutamia vuosia sitten Berliinissä. Olisi se varmaan tehtävissä mutta taitaa tuo hinta nousta korkean puoleiseksi.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 14:15Volyymiltaan 1/3. Sitäkautta tehoon verrattavaa.Justis kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 12:08Tuota eikös 70% malli ole hieman vajaa 2/3 alkuperäiseen verrattuna? No oli miten oli niin Tuulispäällä on taas pää pilvessä ja jalat tukevasti irti maasta.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 10:41 Arado 234 C mallissa oli 4 moottoria.
70% kokoinen kone on 1/3 originaalista.
Eli 4 x 784 N teholla porskuttaisi jo kummasti.
https://dreamworksrc.com/product/amt-nl-nike-hp-engine/
Fouga oli yli tuplasti tehokkaampi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Ratkaisu tehonpuutteeseeeen olisi jälkipoltin:
Mittakaavaltaan yli 2/3.
Tämä olisi helppo viedä eteenpäin.
10 x huokeampi kuin tehdä "oikea".
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
No tee semmoinen äläkä lässytä, kun sehän on jo valmiiksi suunniteltukin.Tuulispää kirjoitti: ↑18 Marras 2023, 14:3850-70% kooltaan on 1/8 - 1/3 voluumiltaan.Justis kirjoitti: ↑18 Marras 2023, 14:31Helppoa? Jos se helppoa olisi niin kai niitä sitten olisi jo tehtykin vaikka ei se Ar234 olekaan ehkä se sexikkäin kone. Me 262 on sentään tehty ainakin 5 kpl lentävää kopiota toki mittasuhteessa 1:1. Näin yhden tällaisen lentävän joskus muutamia vuosia sitten Berliinissä. Olisi se varmaan tehtävissä mutta taitaa tuo hinta nousta korkean puoleiseksi.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 14:15Volyymiltaan 1/3. Sitäkautta tehoon verrattavaa.Justis kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 12:08Tuota eikös 70% malli ole hieman vajaa 2/3 alkuperäiseen verrattuna? No oli miten oli niin Tuulispäällä on taas pää pilvessä ja jalat tukevasti irti maasta.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 10:41 Arado 234 C mallissa oli 4 moottoria.
70% kokoinen kone on 1/3 originaalista.
Eli 4 x 784 N teholla porskuttaisi jo kummasti.
https://dreamworksrc.com/product/amt-nl-nike-hp-engine/
Fouga oli yli tuplasti tehokkaampi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Ratkaisu tehonpuutteeseeeen olisi jälkipoltin:
Mittakaavaltaan yli 2/3.
Tämä olisi helppo viedä eteenpäin.
10 x huokeampi kuin tehdä "oikea".
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Mitä tarkoitat voluumilla? Entä mihin perustuu arvio 10x huokeampi? Eihän tuo ole mistään peruscessnapaipperin osista tehty vaan oma konstruktio.Tuulispää kirjoitti: ↑18 Marras 2023, 14:3850-70% kooltaan on 1/8 - 1/3 voluumiltaan.Justis kirjoitti: ↑18 Marras 2023, 14:31Helppoa? Jos se helppoa olisi niin kai niitä sitten olisi jo tehtykin vaikka ei se Ar234 olekaan ehkä se sexikkäin kone. Me 262 on sentään tehty ainakin 5 kpl lentävää kopiota toki mittasuhteessa 1:1. Näin yhden tällaisen lentävän joskus muutamia vuosia sitten Berliinissä. Olisi se varmaan tehtävissä mutta taitaa tuo hinta nousta korkean puoleiseksi.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 14:15Volyymiltaan 1/3. Sitäkautta tehoon verrattavaa.Justis kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 12:08Tuota eikös 70% malli ole hieman vajaa 2/3 alkuperäiseen verrattuna? No oli miten oli niin Tuulispäällä on taas pää pilvessä ja jalat tukevasti irti maasta.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 10:41 Arado 234 C mallissa oli 4 moottoria.
70% kokoinen kone on 1/3 originaalista.
Eli 4 x 784 N teholla porskuttaisi jo kummasti.
https://dreamworksrc.com/product/amt-nl-nike-hp-engine/
Fouga oli yli tuplasti tehokkaampi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Ratkaisu tehonpuutteeseeeen olisi jälkipoltin:
Mittakaavaltaan yli 2/3.
Tämä olisi helppo viedä eteenpäin.
10 x huokeampi kuin tehdä "oikea".
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Niin ei se äänenvoimakkuus ainakaan ole.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
En ymmärrä, jos koneen mitat supistetaan 70%:iin niin miten sen tilavuus onkin sitten vain 30% alkuperäisestä? Vai tarkoittaako Tuulitunneli osiin menevää osuutta vai mitä?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
0,7^3 =
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Onhan noita vanhoja sotaratsuja tehty harrastekäyttöön hieman pienennettynä vaikka kuinka. Ja myös uusilla materiaaleilla. Yksi hyvä esimerkki on Titan Aircraft joka valmistaa halukkaille Mustangin kopiota juurikin jossain 70% mittakaavassa. https://titanaircraft.com/t51D.php
Rakennussarjan hinnaksi mainostetaan alle 100 000 dollarin hintaa vieläpä Hondan v6-moottorilla. Mitään virkaahan tuollaisella ei ole mutta onpa hauska ja kallis lelu niille joilla on varaa. Jos laitetaan kunnon motti nikalle niin onhan sillä melkoinen suorituskyky.
Rakennussarjan hinnaksi mainostetaan alle 100 000 dollarin hintaa vieläpä Hondan v6-moottorilla. Mitään virkaahan tuollaisella ei ole mutta onpa hauska ja kallis lelu niille joilla on varaa. Jos laitetaan kunnon motti nikalle niin onhan sillä melkoinen suorituskyky.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Niin tämä vaan lentäisi 3 x kovempaa.Justis kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 16:23 Onhan noita vanhoja sotaratsuja tehty harrastekäyttöön hieman pienennettynä vaikka kuinka. Ja myös uusilla materiaaleilla. Yksi hyvä esimerkki on Titan Aircraft joka valmistaa halukkaille Mustangin kopiota juurikin jossain 70% mittakaavassa. https://titanaircraft.com/t51D.php
Rakennussarjan hinnaksi mainostetaan alle 100 000 dollarin hintaa vieläpä Hondan v6-moottorilla. Mitään virkaahan tuollaisella ei ole mutta onpa hauska ja kallis lelu niille joilla on varaa. Jos laitetaan kunnon motti nikalle niin onhan sillä melkoinen suorituskyky.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
100 000$ on halpa hinta uudesta lentokoneesta. Ja käytetystäkin.
Mutta ei tuo tuohon hintaan valmistu lentokuntoon.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Sivuston mukaan vaatisi 1600 tuntia rakentamiseen. Paljonko sitten laskee hintaa työlleen vai teetättäkö sen muilla? Suomessa hinta toki on varmaan jotain ihan muuta.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Eikö lähes äänennopeuteen kykenevä suihkari olisi kivempi ?
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey