Lentokoneen suunnitteluketju...!

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Oiva kirjoitti: 26 Touko 2023, 23:50
Tuulispää kirjoitti: 26 Touko 2023, 19:48
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 26 Touko 2023, 19:30
Tuulispää kirjoitti: 26 Touko 2023, 16:48

Lentokone täytyy olla erillainen kuin mitä on nyt totuttu.

Sillä saataisiin laskeutumismatka esimerkiksi 1/8 osaan nykyisestä.

Lentokone konsepti olisi edullinen...kaksoiskannuspyörän lisäksi tarvitaan vain yksipyöräinen päälaskuteline.

Ohjattavuus nimenomaan ei kärsi.
Älytön idea
Älytön idea...tehdä lentokoneesta lento-ominaisuuksiltaan kuin lintu ? Mieti nyt toisenkin kerran.
Miksi täytyisi olla erilainen kuin totuttu? Mikä vika on koetelluissa toimimtatavoissa?
Joo ymmärrän, lyhyt laskeutumismatka on parempi kuin pitkä. Mikä sitten on pitkä? Paljonko C172 tai vaikka Zephyr tai CH 701 tai vaikka DC-9 tarvii baanaa laskussa? Laskumatkassa maakiito on vain yksi suure. Miten reunaesteet?
Entä lähtökiito, eikö se ole tärkeä?

Tuosta yksipyöräisestä päälaskutelineestä oli Flightforumilla aikanaan vääntöä, en oikeen vieläkään ymmärrä sun pointtia siinä. En silloin osallistunut keskusteluun.

Millä perusteella ohjattavuus ei kärsisi? Päivänselvästi iso alfa vaikuttaa. Miltä mielestäsi koneen ohjaaminen tuntuu kun ajetaan vaikka vaakalentoa muulla kuin FBW-koneella lähellä sakkausta siten, että tehoilla pidetään kone vaakalennossa? Samasta asiasta tässä on kyse.
Miten mielestäsi puuskat vaikuttavat? Entä mitä tapahtuu kun lähestymisessä tulet kitkakerroksen alapuolelle?

Linnulla ja lentsikalla on se ero, että lintu voi muuttaa joko koko siiven tai sen osien asetuskulmaa. Lentokoneella asetuskulma ei muutu.
Miksei muutu ? :roll:
Oiva
Reactions:
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 16:54

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Tuulispää kirjoitti: 26 Touko 2023, 23:55
Oiva kirjoitti: 26 Touko 2023, 23:50
Tuulispää kirjoitti: 26 Touko 2023, 19:48
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 26 Touko 2023, 19:30

Älytön idea
Älytön idea...tehdä lentokoneesta lento-ominaisuuksiltaan kuin lintu ? Mieti nyt toisenkin kerran.
Miksi täytyisi olla erilainen kuin totuttu? Mikä vika on koetelluissa toimimtatavoissa?
Joo ymmärrän, lyhyt laskeutumismatka on parempi kuin pitkä. Mikä sitten on pitkä? Paljonko C172 tai vaikka Zephyr tai CH 701 tai vaikka DC-9 tarvii baanaa laskussa? Laskumatkassa maakiito on vain yksi suure. Miten reunaesteet?
Entä lähtökiito, eikö se ole tärkeä?

Tuosta yksipyöräisestä päälaskutelineestä oli Flightforumilla aikanaan vääntöä, en oikeen vieläkään ymmärrä sun pointtia siinä. En silloin osallistunut keskusteluun.

Millä perusteella ohjattavuus ei kärsisi? Päivänselvästi iso alfa vaikuttaa. Miltä mielestäsi koneen ohjaaminen tuntuu kun ajetaan vaikka vaakalentoa muulla kuin FBW-koneella lähellä sakkausta siten, että tehoilla pidetään kone vaakalennossa? Samasta asiasta tässä on kyse.
Miten mielestäsi puuskat vaikuttavat? Entä mitä tapahtuu kun lähestymisessä tulet kitkakerroksen alapuolelle?

Linnulla ja lentsikalla on se ero, että lintu voi muuttaa joko koko siiven tai sen osien asetuskulmaa. Lentokoneella asetuskulma ei muutu.
Miksei muutu ? :roll:
Siksi että asetuskulma tarkoittaa sitä kulmaa (esim 2-3 astetta) johon siipi on rakenteellisesti kiinnitetty koneen runkoon. En tiedä mitä sinä tarkoitat asetuskulmalla mutta tuo on se mitä jokainen lupakirjaa suorittava lentäjänalku oppii teoriatunnilla.
Kohtauskulma eli aoa eli alfa muuttuu lennon aikana koko ajan mutta asetuskulma ei.
Susa
Reactions:
Viestit: 7614
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Lentokoneen siivessä on sitä varten laippoja.
Oiva
Reactions:
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 16:54

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 00:36 Lentokoneen siivessä on sitä varten laippoja.
Edelleen, laipiolla ei muuteta asetuskulmaa vaan kohtauskulmas.
Q-S
Reactions:
Viestit: 353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Q-S »

Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 00:36 Lentokoneen siivessä on sitä varten laippoja.
Mutta laippahan ei muuta asetuskulmaa. Kun koneen asento pysyy samana, niin laippa ulkona kohtauskulma on suurempi verrattuna sileään siipeen.
Susa
Reactions:
Viestit: 7614
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Mitä eroa? Koneen asento ja kohtauskulma muuttuu, kaikki ok.
Siksi kait ne laipat yms. siellä on.
Oiva
Reactions:
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 16:54

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 00:58 Mitä eroa? Koneen asento ja kohtauskulma muuttuu, kaikki ok.
Siksi kait ne laipat yms. siellä on.
Ei ole ok, koska nyt sotketaan kaksi täysin eri asiaa. Asetuskulma asetetaan lentokonetehtaalla rakennusvaiheessa, kohtauskulmaa muuttaa lentäjä omilla toimillaan.
Q-S
Reactions:
Viestit: 353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Q-S »

Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 00:58 Mitä eroa? Koneen asento ja kohtauskulma muuttuu, kaikki ok.
Siksi kait ne laipat yms. siellä on.
Jättöreunalaipan tarkoitus on lisätä nostovoimaa, jonka seurauksena myös vastus lisääntyy.

Kun siiven nostvoima lisääntyy, saavutetaan haluttu nostovoima pienemmällä nopeudella. Varsin kätevää sekä lentoonlähdössä että lähesetymisessä + laskussa. Lähestymisessä lisääntynyt vastus mahdollistaa pienemmän nopeuden lisäksi sen, että liukukulmaa voidaan suurentaa ilman että nopeus karkaa käsistä. Ilman laippaa (sileänä eli siis pienellä vastuksella) koneen nopeuden pienentäminen liu'ussa on työlästä.
Susa
Reactions:
Viestit: 7614
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Oiva kirjoitti: 27 Touko 2023, 01:03 kohtauskulmaa muuttaa lentäjä omilla toimillaan.
Juuri siksi on ne laipat yms.
Lintu kun voi niitä siipiään käännellä kuin me kämmeniämme ja sormiamme. Mutta lentskarissa on sitä korvaamassa ne härpäkkeet.
Ei lentokone linnun lento-ominaisuuksille koskaan pärjää, mutta niillä mennään mitä osataan.
Oiva
Reactions:
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 16:54

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Q-S kirjoitti: 27 Touko 2023, 01:09
Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 00:58 Mitä eroa? Koneen asento ja kohtauskulma muuttuu, kaikki ok.
Siksi kait ne laipat yms. siellä on.
Jättöreunalaipan tarkoitus on lisätä nostovoimaa, jonka seurauksena myös vastus lisääntyy.

Kun siiven nostvoima lisääntyy, saavutetaan haluttu nostovoima pienemmällä nopeudella. Varsin kätevää sekä lentoonlähdössä että lähesetymisessä + laskussa. Lähestymisessä lisääntynyt vastus mahdollistaa pienemmän nopeuden lisäksi sen, että liukukulmaa voidaan suurentaa ilman että nopeus karkaa käsistä. Ilman laippaa (sileänä eli siis pienellä vastuksella) koneen nopeuden pienentäminen liu'ussa on työlästä.
Juuri näin. Lisään vielä että laippoja on monenlaisia split-laipasta fowler-laippaan. Ja sitten on vielä slätit ja solakot johtoreunalla tekemässä samaa.
Q-S
Reactions:
Viestit: 353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Q-S »

Oiva kirjoitti: 27 Touko 2023, 01:14
Q-S kirjoitti: 27 Touko 2023, 01:09
Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 00:58 Mitä eroa? Koneen asento ja kohtauskulma muuttuu, kaikki ok.
Siksi kait ne laipat yms. siellä on.
Jättöreunalaipan tarkoitus on lisätä nostovoimaa, jonka seurauksena myös vastus lisääntyy.

Kun siiven nostvoima lisääntyy, saavutetaan haluttu nostovoima pienemmällä nopeudella. Varsin kätevää sekä lentoonlähdössä että lähesetymisessä + laskussa. Lähestymisessä lisääntynyt vastus mahdollistaa pienemmän nopeuden lisäksi sen, että liukukulmaa voidaan suurentaa ilman että nopeus karkaa käsistä. Ilman laippaa (sileänä eli siis pienellä vastuksella) koneen nopeuden pienentäminen liu'ussa on työlästä.
Juuri näin. Lisään vielä että laippoja on monenlaisia split-laipasta fowler-laippaan. Ja sitten on vielä slätit ja solakot johtoreunalla tekemässä samaa.
Näin on.

Susan viimeiseen kommenttiin vielä, että olet oikeassa siinä, että näiden nostovoimalaitteiksi kutsuttujen läystäkkeiden tarkoitus on juurikin muuttaa siiven aerodynaamisia ominaisuuksia tarpeen mukaan. Lintuhan hoitaa nuo hommat eri tavalla.
Susa
Reactions:
Viestit: 7614
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Juuri noin.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 01:11
Oiva kirjoitti: 27 Touko 2023, 01:03 kohtauskulmaa muuttaa lentäjä omilla toimillaan.
Juuri siksi on ne laipat yms.
Lintu kun voi niitä siipiään käännellä kuin me kämmeniämme ja sormiamme. Mutta lentskarissa on sitä korvaamassa ne härpäkkeet.
Ei lentokone linnun lento-ominaisuuksille koskaan pärjää, mutta niillä mennään mitä osataan.
Niin mun tarkoitus oliskin ottaa osa nostovoimasta ikäänkuin ylisuurella peräsin/runko kombolla ja käännellä niitä siipiä ja unohtaa ne laipat ja siivekkeet ...kokonaan ( altogether ).

Alfaa oli helppo ottaa kun siivet ei sakkaa ja runkosiipi tuottaa hulluna nostovoimaa vortex liftin kautta. Saadaan silmittömästi nostavoimaa jolloin runkoa voidaan käyttää lentojarruna ja laskeutua kaksoiskannuspyörien varaan.

Aioin talvella tehdä tästä r/c koneen, mutta koska tuo tuulivoimalan tekeminenkin on nyt ottanut viimeiset 4 vuotta ja olen edelleen vaiheessa arvelin että tuota projektia ei kannata tässä vaiheessa ottaa mukaan lainkaan.

Tällä saadaan aikaan massiivisia säästöjä painossa ja lentäminen on taloudellisempaa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Q-S kirjoitti: 27 Touko 2023, 01:22
Oiva kirjoitti: 27 Touko 2023, 01:14
Q-S kirjoitti: 27 Touko 2023, 01:09
Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 00:58 Mitä eroa? Koneen asento ja kohtauskulma muuttuu, kaikki ok.
Siksi kait ne laipat yms. siellä on.
Jättöreunalaipan tarkoitus on lisätä nostovoimaa, jonka seurauksena myös vastus lisääntyy.

Kun siiven nostvoima lisääntyy, saavutetaan haluttu nostovoima pienemmällä nopeudella. Varsin kätevää sekä lentoonlähdössä että lähesetymisessä + laskussa. Lähestymisessä lisääntynyt vastus mahdollistaa pienemmän nopeuden lisäksi sen, että liukukulmaa voidaan suurentaa ilman että nopeus karkaa käsistä. Ilman laippaa (sileänä eli siis pienellä vastuksella) koneen nopeuden pienentäminen liu'ussa on työlästä.
Juuri näin. Lisään vielä että laippoja on monenlaisia split-laipasta fowler-laippaan. Ja sitten on vielä slätit ja solakot johtoreunalla tekemässä samaa.
Näin on.

Susan viimeiseen kommenttiin vielä, että olet oikeassa siinä, että näiden nostovoimalaitteiksi kutsuttujen läystäkkeiden tarkoitus on juurikin muuttaa siiven aerodynaamisia ominaisuuksia tarpeen mukaan. Lintuhan hoitaa nuo hommat eri tavalla.
Niin linnun lentoa olen ottamassa malliksi tässä.

Miksi emme ottaisi mallia linnuista lentämisessä ?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Al Bowers tajuaa siivesta paljon:
Vastaa Viestiin