Sivu 82/92

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Helmi 2024, 06:42
Kirjoittaja Tuulispää
Airbussilla "ässä" hihassa ?


Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Helmi 2024, 09:11
Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 24 Helmi 2024, 12:55
Justis kirjoitti: 24 Helmi 2024, 12:47 Sivuperäsimen voimakas käyttö syö aina nopeutta pois ja vanha sanonta oli että " speed is life" mutta onhan sille tietysti perustelunsakin kun tilanne käy epätoivoiseksi.
En ole osallistunut oikeaan dog-fightiin koskaan, mutta simuloidussa tilanteessa jos saat vihollisen perskärpäseksi, nopeudesta ei ole mitään iloa. Etenkään jos sitä ei ole rutkasti enemmän kuin perskärpäsellä.

Kaasu pois ja kone poikittain. Kierto perskärpäsen taakse ja tulta munille. Näin itse olen toiminut digitaalisissa santalaatikkoleikeissäni.
Ja tässä manööverissä sivuperäsiin on aivan keskeisessä roolissa.
Mutta tämä siis wanhan-ajan hitailla koneilla.

Ehkä joku joka on oikeasti ollut tilanteessa kertoo kohta miten oikeasti kannattaa toimia.
Joskus poikasena, kauan kauan sitten, leikittiin ilmataistelua kahdella Tuulialla, radion tangentilla demonstroitiin aseita jos sattui pääsemään toisen perään, aloitettiin korkealta, jotta saatiin paremmin vauhtia ja jatkuvuutta liikkeisiin, ei ihan yksinkertaista hommaa.
Ei ollut ihan lentosääntöjen rajoissa, mutta rikos lienee vanhentunut.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Helmi 2024, 09:34
Kirjoittaja Jalo Arkkivalo
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 25 Helmi 2024, 09:11
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 24 Helmi 2024, 12:55
Justis kirjoitti: 24 Helmi 2024, 12:47 Sivuperäsimen voimakas käyttö syö aina nopeutta pois ja vanha sanonta oli että " speed is life" mutta onhan sille tietysti perustelunsakin kun tilanne käy epätoivoiseksi.
En ole osallistunut oikeaan dog-fightiin koskaan, mutta simuloidussa tilanteessa jos saat vihollisen perskärpäseksi, nopeudesta ei ole mitään iloa. Etenkään jos sitä ei ole rutkasti enemmän kuin perskärpäsellä.

Kaasu pois ja kone poikittain. Kierto perskärpäsen taakse ja tulta munille. Näin itse olen toiminut digitaalisissa santalaatikkoleikeissäni.
Ja tässä manööverissä sivuperäsiin on aivan keskeisessä roolissa.
Mutta tämä siis wanhan-ajan hitailla koneilla.

Ehkä joku joka on oikeasti ollut tilanteessa kertoo kohta miten oikeasti kannattaa toimia.
Joskus poikasena, kauan kauan sitten, leikittiin ilmataistelua kahdella Tuulialla, radion tangentilla demonstroitiin aseita jos sattui pääsemään toisen perään, aloitettiin korkealta, jotta saatiin paremmin vauhtia ja jatkuvuutta liikkeisiin, ei ihan yksinkertaista hommaa.
Ei ollut ihan lentosääntöjen rajoissa, mutta rikos lienee vanhentunut.
Kuulostaa hauskalta. Nykyään on eri meininki kun on kaikenlaisia hernepyssyjä ja lasertunnistimia ja vaikka mitä saatavilla, että tällaiset homma onnistuu.

Yksi jännittävin nykyisistä jutuista on pienoiskamerat ja VR-lasit joilla pääset itse pienoiskoneen ohjaamoon.
Toinen mikä taas sotalentosimulaattoreissa korostuu, on strategia. Eli pääsee lentämisen lisäksi myös suunnitelmaan strategiaa ja suorittamaan esimerkiksi erilaisia tehtäviä. Lentämään koneita niiden alkuperäisessä roolissa. Eli korostuu koneen käyttö, ei pelkästään lentämiseen vaan historiallisessa tarkoituksessa.
Itsekin lennän mielellään pommittajaa, jättäen nuo nopeammat liikkeet nuoremmille huimapäille. En vaan pärjää niille kun ne takoo niitä joka päivä.

Meilläkin lentäjä-ässä on tuo juniori, jolle olen luvannut maksaa kurssit ja lupakirjat jahka saa ikää. Ja jos ilmailuharastus jatkuu samalla intohimolla. Minun osakseni jäänee tässäkin lähinnä takapenkillä oksentaminen. 😄

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Helmi 2024, 11:09
Kirjoittaja Susa
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 25 Helmi 2024, 09:34 Toinen mikä taas sotalentosimulaattoreissa korostuu, on strategia. Eli pääsee lentämisen lisäksi myös suunnitelmaan strategiaa ja suorittamaan esimerkiksi erilaisia tehtäviä. Lentämään koneita niiden alkuperäisessä roolissa. Eli korostuu koneen käyttö, ei pelkästään lentämiseen vaan historiallisessa tarkoituksessa.
Mike Tyson sanoi että, kaikilla on strategia (suunnitelma), kunnes tulee nyrkkiä naamaan.
Pelit on pelejä, vaikka pelin nimessä olisi sana simulator.
Vaikka olisit voittajaluokkaa prätkäsimun kisoissa, eikä sinulla olisi kokemusta moottoripyörällä ajamisesta, en antaisi Kawaani ajettavaksesi ratakilpailuun.
Ihan jo sinun parastasi, tai ainoaasi, ajatellen.
Sama pätisi lentokoneeseen jos sellaisen omistaisin.
Tuota "historiallisessa tarkoituksessa" en ymmärtänyt?
Tunnetko olevasi historiallisessa tehtävässä leikki-lentäessäsi virtuaalisella sotalinnulla? :D

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Helmi 2024, 11:22
Kirjoittaja Tuulispää
Susa kirjoitti: 25 Helmi 2024, 11:09
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 25 Helmi 2024, 09:34 Toinen mikä taas sotalentosimulaattoreissa korostuu, on strategia. Eli pääsee lentämisen lisäksi myös suunnitelmaan strategiaa ja suorittamaan esimerkiksi erilaisia tehtäviä. Lentämään koneita niiden alkuperäisessä roolissa. Eli korostuu koneen käyttö, ei pelkästään lentämiseen vaan historiallisessa tarkoituksessa.
Mike Tyson sanoi että, kaikilla on strategia (suunnitelma), kunnes tulee nyrkkiä naamaan.
Pelit on pelejä, vaikka pelin nimessä olisi sana simulator.
Vaikka olisit voittajaluokkaa prätkäsimun kisoissa, eikä sinulla olisi kokemusta moottoripyörällä ajamisesta, en antaisi Kawaani ajettavaksesi ratakilpailuun.
Ihan jo sinun parastasi, tai ainoaasi, ajatellen.
Sama pätisi lentokoneeseen jos sellaisen omistaisin.
Tuota "historiallisessa tarkoituksessa" en ymmärtänyt?
Tunnetko olevasi historiallisessa tehtävässä leikki-lentäessäsi virtuaalisella sotalinnulla? :D
Virtuaalikone on erinomainen oikean korvike.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Helmi 2024, 11:31
Kirjoittaja Susa
Tuulispää kirjoitti: 25 Helmi 2024, 11:22 Virtuaalikone on erinomainen oikean korvike.
Virtuaalikone toimii vain näkö- ja kuuloaistin tasolla. Siitä puuttuu kaikki luonnolliset ja luonnottomat elementit.
Nyrkkeilysimulaattorissakaan ei tule nyrkkiä naamaan ja mene iskuista aivot juntturaan, eikä maksakaan lakkaa toimimasta.
Lentopelissä ei huonot olosuhteet ole häiritsemässä. Saa istua kodin turvassa hyvällä istuimella virvokejuoma käden ulottuvilla.
Ei väsy kädet ja jalat ohjaamisesta, jaksaa taistella vaikka maailman tappiin jos ei nukkumatti tule.
Sama prätkäsimussa, voi ajaa tunti tolkulla, mutta oikealla ajaessa jo 15 minuuttia on pitkä ja väsyttävä rupeama harrastajalle.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Helmi 2024, 12:02
Kirjoittaja Tuulispää
Susa kirjoitti: 25 Helmi 2024, 11:31
Tuulispää kirjoitti: 25 Helmi 2024, 11:22 Virtuaalikone on erinomainen oikean korvike.
Virtuaalikone toimii vain näkö- ja kuuloaistin tasolla. Siitä puuttuu kaikki luonnolliset ja luonnottomat elementit.
Nyrkkeilysimulaattorissakaan ei tule nyrkkiä naamaan ja mene iskuista aivot juntturaan, eikä maksakaan lakkaa toimimasta.
Lentopelissä ei huonot olosuhteet ole häiritsemässä. Saa istua kodin turvassa hyvällä istuimella virvokejuoma käden ulottuvilla.
Ei väsy kädet ja jalat ohjaamisesta, jaksaa taistella vaikka maailman tappiin jos ei nukkumatti tule.
Sama prätkäsimussa, voi ajaa tunti tolkulla, mutta oikealla ajaessa jo 15 minuuttia on pitkä ja väsyttävä rupeama harrastajalle.
Niin mutta säilyy nyrkit tallella kun treenaat 20 vuotta...ja on sitten nyrkit kun tulee tosi paikka.

Tämän M2n kuski oli treennanut simulla.




Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Helmi 2024, 12:09
Kirjoittaja Susa
Tuulispää kirjoitti: 25 Helmi 2024, 12:02 Tämän M2n kuski oli treennanut simulla.
Todennäköisesti ryssänvaunun miehistökin oli harjoitellut simulla, kun pikkupauketta vaunun pelleissä säikähtivät ja pakenivat jättäen vaunun dronen tuhottavaksi.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Helmi 2024, 17:04
Kirjoittaja Jalo Arkkivalo
Entinen hävittäjälentäjä Pierre Henri "ATE" Chuet, demonstroi miten sivuperäsintä käytetään dog-fight -tilantessa F-18 hävittäjällä. Simulaattorin avulla.
Kyseessä siis DCS -simulaattori, jota itsekin harrastelen.



Huippu suosittu YouTube-ukko, ja tekee pääasiassa valmennusluentoja nykyään.
Tältä kaverilta on tullut myös kirjallisuutta, jossa vetelee yhtäläisyysmerkkiä ammattilentäjien maailmasta yrityselämään.
https://www.dassault-aviation.com/en/pa ... e-cockpit/

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 09:40
Kirjoittaja Jalo Arkkivalo
Olisikohan paha rasti rakentaa ultrakevyt aurinkoenergialla toimivan lennokkin prototyyppi.
Tekisi tavallaan passiivisella periaateella eli ei mitää akkuja, vaan propelli pyörii aina kun aurinko paistaa. Saisi akutkin pois massasta.

Ainoastaan ohjausjärjestelmä toimisi akuilla.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 09:46
Kirjoittaja Tuulispää
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 27 Helmi 2024, 09:40 Olisikohan paha rasti rakentaa ultrakevyt aurinkoenergialla toimivan lennokkin prototyyppi.
Tekisi tavallaan passiivisella periaateella eli ei mitää akkuja, vaan propelli pyörii aina kun aurinko paistaa. Saisi akutkin pois massasta.

Ainoastaan ohjausjärjestelmä toimisi akuilla.
Vaatii varmaan opettelua...onhan niistä videoita.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 09:50
Kirjoittaja Jalo Arkkivalo
Sellainen olis hieno joka pystyisi keräämään auringon tuottaman lämmön talteen ja muodostamaan sen avulla painetta pieneen paineastiaan.
Ja kun painetta olisi riittävästi sillä vois tuottaa puhallusta. Ei tarvittaisi propellia, eikä liikkuvia osia.

Toisaalta propelli saattaa olla taloudellisempi hitaissa nopeuksissa ja painekammiojärjestely toisi taas lisää massaa. Mutta olisiko se akkuja kevyempi?

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 11:46
Kirjoittaja Susa
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 27 Helmi 2024, 09:50 Sellainen olis hieno joka pystyisi keräämään auringon tuottaman lämmön talteen ja muodostamaan sen avulla painetta pieneen paineastiaan.
Eräänlainen Solar-Zeppelin.

Kuva
https://www.hitzelnet.de/shops/gshop/ge ... pelin.html

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 15:26
Kirjoittaja Tuulispää
Hämmentäviä lekoja.


Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 28 Helmi 2024, 18:58
Kirjoittaja Jalo Arkkivalo
Jatketaan vielä koneen kääntämisestä ja kallistamisesta.
Jos ymmärsin oikein Tim McKayn videon, tämä Gordon Whitehead:in rakentama 1:3, Avro 504-jättimalli, kykeni kääntymään ns. väärään suuntaan. Keveytensä, matalan tehon ja isojen siivekkeiden takia. Siivekkeitä oli siis neljät.
Eli mitä tapahtui oli, että kun piti kallistaa jyrkästi vasemmalle, oikean puoleiset siivekkeet aiheuttivatkin niin paljon vastavoimaa, että kone pyörähtikin oikean kautta ympäri.
Tässä manööverissä sivuperäsin pidettiin siis neutraaliasennossa.

Mahtaisiko onnistua oikealla koneella jos 1:3 malli kykenee tähän. Jos vaikka hiukan avittaa sivuperäsimellä ja heittää perää väärään suuntaan. 😊


Kuva
https://www.largemodelassociation.com/f ... avro-504k/