Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Airbussilla "ässä" hihassa ?
-
- Reactions:
- Viestit: 195
- Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Joskus poikasena, kauan kauan sitten, leikittiin ilmataistelua kahdella Tuulialla, radion tangentilla demonstroitiin aseita jos sattui pääsemään toisen perään, aloitettiin korkealta, jotta saatiin paremmin vauhtia ja jatkuvuutta liikkeisiin, ei ihan yksinkertaista hommaa.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑24 Helmi 2024, 12:55En ole osallistunut oikeaan dog-fightiin koskaan, mutta simuloidussa tilanteessa jos saat vihollisen perskärpäseksi, nopeudesta ei ole mitään iloa. Etenkään jos sitä ei ole rutkasti enemmän kuin perskärpäsellä.
Kaasu pois ja kone poikittain. Kierto perskärpäsen taakse ja tulta munille. Näin itse olen toiminut digitaalisissa santalaatikkoleikeissäni.
Ja tässä manööverissä sivuperäsiin on aivan keskeisessä roolissa.
Mutta tämä siis wanhan-ajan hitailla koneilla.
Ehkä joku joka on oikeasti ollut tilanteessa kertoo kohta miten oikeasti kannattaa toimia.
Ei ollut ihan lentosääntöjen rajoissa, mutta rikos lienee vanhentunut.
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Kuulostaa hauskalta. Nykyään on eri meininki kun on kaikenlaisia hernepyssyjä ja lasertunnistimia ja vaikka mitä saatavilla, että tällaiset homma onnistuu..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑25 Helmi 2024, 09:11Joskus poikasena, kauan kauan sitten, leikittiin ilmataistelua kahdella Tuulialla, radion tangentilla demonstroitiin aseita jos sattui pääsemään toisen perään, aloitettiin korkealta, jotta saatiin paremmin vauhtia ja jatkuvuutta liikkeisiin, ei ihan yksinkertaista hommaa.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑24 Helmi 2024, 12:55En ole osallistunut oikeaan dog-fightiin koskaan, mutta simuloidussa tilanteessa jos saat vihollisen perskärpäseksi, nopeudesta ei ole mitään iloa. Etenkään jos sitä ei ole rutkasti enemmän kuin perskärpäsellä.
Kaasu pois ja kone poikittain. Kierto perskärpäsen taakse ja tulta munille. Näin itse olen toiminut digitaalisissa santalaatikkoleikeissäni.
Ja tässä manööverissä sivuperäsiin on aivan keskeisessä roolissa.
Mutta tämä siis wanhan-ajan hitailla koneilla.
Ehkä joku joka on oikeasti ollut tilanteessa kertoo kohta miten oikeasti kannattaa toimia.
Ei ollut ihan lentosääntöjen rajoissa, mutta rikos lienee vanhentunut.
Yksi jännittävin nykyisistä jutuista on pienoiskamerat ja VR-lasit joilla pääset itse pienoiskoneen ohjaamoon.
Toinen mikä taas sotalentosimulaattoreissa korostuu, on strategia. Eli pääsee lentämisen lisäksi myös suunnitelmaan strategiaa ja suorittamaan esimerkiksi erilaisia tehtäviä. Lentämään koneita niiden alkuperäisessä roolissa. Eli korostuu koneen käyttö, ei pelkästään lentämiseen vaan historiallisessa tarkoituksessa.
Itsekin lennän mielellään pommittajaa, jättäen nuo nopeammat liikkeet nuoremmille huimapäille. En vaan pärjää niille kun ne takoo niitä joka päivä.
Meilläkin lentäjä-ässä on tuo juniori, jolle olen luvannut maksaa kurssit ja lupakirjat jahka saa ikää. Ja jos ilmailuharastus jatkuu samalla intohimolla. Minun osakseni jäänee tässäkin lähinnä takapenkillä oksentaminen.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Mike Tyson sanoi että, kaikilla on strategia (suunnitelma), kunnes tulee nyrkkiä naamaan.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑25 Helmi 2024, 09:34 Toinen mikä taas sotalentosimulaattoreissa korostuu, on strategia. Eli pääsee lentämisen lisäksi myös suunnitelmaan strategiaa ja suorittamaan esimerkiksi erilaisia tehtäviä. Lentämään koneita niiden alkuperäisessä roolissa. Eli korostuu koneen käyttö, ei pelkästään lentämiseen vaan historiallisessa tarkoituksessa.
Pelit on pelejä, vaikka pelin nimessä olisi sana simulator.
Vaikka olisit voittajaluokkaa prätkäsimun kisoissa, eikä sinulla olisi kokemusta moottoripyörällä ajamisesta, en antaisi Kawaani ajettavaksesi ratakilpailuun.
Ihan jo sinun parastasi, tai ainoaasi, ajatellen.
Sama pätisi lentokoneeseen jos sellaisen omistaisin.
Tuota "historiallisessa tarkoituksessa" en ymmärtänyt?
Tunnetko olevasi historiallisessa tehtävässä leikki-lentäessäsi virtuaalisella sotalinnulla?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Virtuaalikone on erinomainen oikean korvike.Susa kirjoitti: ↑25 Helmi 2024, 11:09Mike Tyson sanoi että, kaikilla on strategia (suunnitelma), kunnes tulee nyrkkiä naamaan.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑25 Helmi 2024, 09:34 Toinen mikä taas sotalentosimulaattoreissa korostuu, on strategia. Eli pääsee lentämisen lisäksi myös suunnitelmaan strategiaa ja suorittamaan esimerkiksi erilaisia tehtäviä. Lentämään koneita niiden alkuperäisessä roolissa. Eli korostuu koneen käyttö, ei pelkästään lentämiseen vaan historiallisessa tarkoituksessa.
Pelit on pelejä, vaikka pelin nimessä olisi sana simulator.
Vaikka olisit voittajaluokkaa prätkäsimun kisoissa, eikä sinulla olisi kokemusta moottoripyörällä ajamisesta, en antaisi Kawaani ajettavaksesi ratakilpailuun.
Ihan jo sinun parastasi, tai ainoaasi, ajatellen.
Sama pätisi lentokoneeseen jos sellaisen omistaisin.
Tuota "historiallisessa tarkoituksessa" en ymmärtänyt?
Tunnetko olevasi historiallisessa tehtävässä leikki-lentäessäsi virtuaalisella sotalinnulla?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Virtuaalikone toimii vain näkö- ja kuuloaistin tasolla. Siitä puuttuu kaikki luonnolliset ja luonnottomat elementit.
Nyrkkeilysimulaattorissakaan ei tule nyrkkiä naamaan ja mene iskuista aivot juntturaan, eikä maksakaan lakkaa toimimasta.
Lentopelissä ei huonot olosuhteet ole häiritsemässä. Saa istua kodin turvassa hyvällä istuimella virvokejuoma käden ulottuvilla.
Ei väsy kädet ja jalat ohjaamisesta, jaksaa taistella vaikka maailman tappiin jos ei nukkumatti tule.
Sama prätkäsimussa, voi ajaa tunti tolkulla, mutta oikealla ajaessa jo 15 minuuttia on pitkä ja väsyttävä rupeama harrastajalle.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Niin mutta säilyy nyrkit tallella kun treenaat 20 vuotta...ja on sitten nyrkit kun tulee tosi paikka.Susa kirjoitti: ↑25 Helmi 2024, 11:31Virtuaalikone toimii vain näkö- ja kuuloaistin tasolla. Siitä puuttuu kaikki luonnolliset ja luonnottomat elementit.
Nyrkkeilysimulaattorissakaan ei tule nyrkkiä naamaan ja mene iskuista aivot juntturaan, eikä maksakaan lakkaa toimimasta.
Lentopelissä ei huonot olosuhteet ole häiritsemässä. Saa istua kodin turvassa hyvällä istuimella virvokejuoma käden ulottuvilla.
Ei väsy kädet ja jalat ohjaamisesta, jaksaa taistella vaikka maailman tappiin jos ei nukkumatti tule.
Sama prätkäsimussa, voi ajaa tunti tolkulla, mutta oikealla ajaessa jo 15 minuuttia on pitkä ja väsyttävä rupeama harrastajalle.
Tämän M2n kuski oli treennanut simulla.
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Entinen hävittäjälentäjä Pierre Henri "ATE" Chuet, demonstroi miten sivuperäsintä käytetään dog-fight -tilantessa F-18 hävittäjällä. Simulaattorin avulla.
Kyseessä siis DCS -simulaattori, jota itsekin harrastelen.
Huippu suosittu YouTube-ukko, ja tekee pääasiassa valmennusluentoja nykyään.
Tältä kaverilta on tullut myös kirjallisuutta, jossa vetelee yhtäläisyysmerkkiä ammattilentäjien maailmasta yrityselämään.
https://www.dassault-aviation.com/en/pa ... e-cockpit/
Kyseessä siis DCS -simulaattori, jota itsekin harrastelen.
Huippu suosittu YouTube-ukko, ja tekee pääasiassa valmennusluentoja nykyään.
Tältä kaverilta on tullut myös kirjallisuutta, jossa vetelee yhtäläisyysmerkkiä ammattilentäjien maailmasta yrityselämään.
https://www.dassault-aviation.com/en/pa ... e-cockpit/
Lord knows I'm a Voodoo Child
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Olisikohan paha rasti rakentaa ultrakevyt aurinkoenergialla toimivan lennokkin prototyyppi.
Tekisi tavallaan passiivisella periaateella eli ei mitää akkuja, vaan propelli pyörii aina kun aurinko paistaa. Saisi akutkin pois massasta.
Ainoastaan ohjausjärjestelmä toimisi akuilla.
Tekisi tavallaan passiivisella periaateella eli ei mitää akkuja, vaan propelli pyörii aina kun aurinko paistaa. Saisi akutkin pois massasta.
Ainoastaan ohjausjärjestelmä toimisi akuilla.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Vaatii varmaan opettelua...onhan niistä videoita.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑27 Helmi 2024, 09:40 Olisikohan paha rasti rakentaa ultrakevyt aurinkoenergialla toimivan lennokkin prototyyppi.
Tekisi tavallaan passiivisella periaateella eli ei mitää akkuja, vaan propelli pyörii aina kun aurinko paistaa. Saisi akutkin pois massasta.
Ainoastaan ohjausjärjestelmä toimisi akuilla.
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Sellainen olis hieno joka pystyisi keräämään auringon tuottaman lämmön talteen ja muodostamaan sen avulla painetta pieneen paineastiaan.
Ja kun painetta olisi riittävästi sillä vois tuottaa puhallusta. Ei tarvittaisi propellia, eikä liikkuvia osia.
Toisaalta propelli saattaa olla taloudellisempi hitaissa nopeuksissa ja painekammiojärjestely toisi taas lisää massaa. Mutta olisiko se akkuja kevyempi?
Ja kun painetta olisi riittävästi sillä vois tuottaa puhallusta. Ei tarvittaisi propellia, eikä liikkuvia osia.
Toisaalta propelli saattaa olla taloudellisempi hitaissa nopeuksissa ja painekammiojärjestely toisi taas lisää massaa. Mutta olisiko se akkuja kevyempi?
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Eräänlainen Solar-Zeppelin.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑27 Helmi 2024, 09:50 Sellainen olis hieno joka pystyisi keräämään auringon tuottaman lämmön talteen ja muodostamaan sen avulla painetta pieneen paineastiaan.
https://www.hitzelnet.de/shops/gshop/ge ... pelin.html
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Hämmentäviä lekoja.
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Jatketaan vielä koneen kääntämisestä ja kallistamisesta.
Jos ymmärsin oikein Tim McKayn videon, tämä Gordon Whitehead:in rakentama 1:3, Avro 504-jättimalli, kykeni kääntymään ns. väärään suuntaan. Keveytensä, matalan tehon ja isojen siivekkeiden takia. Siivekkeitä oli siis neljät.
Eli mitä tapahtui oli, että kun piti kallistaa jyrkästi vasemmalle, oikean puoleiset siivekkeet aiheuttivatkin niin paljon vastavoimaa, että kone pyörähtikin oikean kautta ympäri.
Tässä manööverissä sivuperäsin pidettiin siis neutraaliasennossa.
Mahtaisiko onnistua oikealla koneella jos 1:3 malli kykenee tähän. Jos vaikka hiukan avittaa sivuperäsimellä ja heittää perää väärään suuntaan.
https://www.largemodelassociation.com/f ... avro-504k/
Jos ymmärsin oikein Tim McKayn videon, tämä Gordon Whitehead:in rakentama 1:3, Avro 504-jättimalli, kykeni kääntymään ns. väärään suuntaan. Keveytensä, matalan tehon ja isojen siivekkeiden takia. Siivekkeitä oli siis neljät.
Eli mitä tapahtui oli, että kun piti kallistaa jyrkästi vasemmalle, oikean puoleiset siivekkeet aiheuttivatkin niin paljon vastavoimaa, että kone pyörähtikin oikean kautta ympäri.
Tässä manööverissä sivuperäsin pidettiin siis neutraaliasennossa.
Mahtaisiko onnistua oikealla koneella jos 1:3 malli kykenee tähän. Jos vaikka hiukan avittaa sivuperäsimellä ja heittää perää väärään suuntaan.
https://www.largemodelassociation.com/f ... avro-504k/
Lord knows I'm a Voodoo Child