Mutta näytäppä muovirakenne joka on kestänyt edes 30 vuotta.
ANEW antaa vain 10 vuoden takuun omansa siiville.
Mulla on paljonkin yli 30 vuotta vanhoja muovista valmistettuja värkkejä. Kellastuminen joskus vaivaa, mutta siitäkin pääsee eroon vetyperoksidilla ja UV valolla.
No voin tehdä 3 samanlaista vanerikoteloa...ja kuormittaa niitä...yhden päällystän lasikuidulla toisen hiilarilla ja kolmannen vain maalaan.
Mikä niistä kestänee suurinta kuormaa ?
Jätä ne ulos sään armoille kymmeneksi vuodeksi ja testaa sitten se kuormankestävyys.
Protoa varten riittää yksi talvi ulkona.
Protoa varten ei tarvita hiilikuitua koska tuotantomalliakaan ei tehdä hiilikuidusta.
Voidaan hyvinkin tarvita koska teräksien tekeminen tarvii aivan omat työkalut...hiilarimattoa on helppo levittää puupinnoille.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 22 Touko 2023, 09:19
Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja
Molli kirjoitti: ↑21 Touko 2023, 22:12
..muun etsimisen ohessa Finnafiissa tuli vastaan erittäin keveiden lentskareiden kuvia, joita ilmailukoilu Jämijärvellä on käyttänyt,
Kuvassa niinkuin näkyy 1 hv:n kopukka voimalla liitoon? Kuinkahan terävä lähtö hepolla on pitänyt olla alamäkeen jotta alkaa Granau-9 liitämään?
Tuulispää kirjoitti: ↑21 Touko 2023, 09:30
Tutantomalli tehdään teräksestä...joka kestää 100-200 vuotta ilman huoltoa.
Eikös se proto pitäisi myös tehdä teräksestä niin näkisi oikeasti miten se toimii ja tuottaa sähköä.
Niin, tuon proton siipien tekeminen samoista materiaaleista, kuin mitä lopullinen mylly, olisi siinäkin suhteessa tärkeää, että kun Homerin myllyn siiven kohtauskulman itsesäätö perustuu saranoidun siiven keskipakovoiman ja siiven nosteen keskinäiseen suhteeseen.
Nyt, jos lopullinen siipi on raskasta terästä, niin keskipakovoima on suhteellisesti suurempi siiven nosteeseen verrattuna, eikä homma toimi samalla tavalla, kuin mitä sillä puusiipisellä protolla. Toki noiden voimien keskinäistä suhdetta voi jossain määrin säädellä siiven ja saranointilaakerin välillä olevan tangon pituudella..
Toisaalta taitaa olla samantekevää, mitä Tuulispää puuhaa. Henkilökohtaisesti en usko hänen touhuista tulevan mitään kaupallista tuotetta. 10 vuotta on jo pakerrettu, eikä homma ole kovinkaan paljon edistynyt, jos nyt suuria puheita ja kerskumista ei lasketa mukaan..
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 22 Touko 2023, 10:16
Kirjoittaja Kivikasvo
Niin, jäi sanomatta se, että Tuulispään myllyn "keksintö" on esitelty esimerkiksi: https://www.intechopen.com/chapters/16250 kappaleessa 4.1 jo paljon aikaisemmin, kuin Tuulispää ehti "keksiä" sen.
Tuulispää kirjoitti: ↑21 Touko 2023, 09:30
Tutantomalli tehdään teräksestä...joka kestää 100-200 vuotta ilman huoltoa.
Eikös se proto pitäisi myös tehdä teräksestä niin näkisi oikeasti miten se toimii ja tuottaa sähköä.
Niin, tuon proton siipien tekeminen samoista materiaaleista, kuin mitä lopullinen mylly, olisi siinäkin suhteessa tärkeää, että kun Homerin myllyn siiven kohtauskulman itsesäätö perustuu saranoidun siiven keskipakovoiman ja siiven nosteen keskinäiseen suhteeseen.
Nyt, jos lopullinen siipi on raskasta terästä, niin keskipakovoima on suhteellisesti suurempi siiven nosteeseen verrattuna, eikä homma toimi samalla tavalla, kuin mitä sillä puusiipisellä protolla. Toki noiden voimien keskinäistä suhdetta voi jossain määrin säädellä siiven ja saranointilaakerin välillä olevan tangon pituudella..
Toisaalta taitaa olla samantekevää, mitä Tuulispää puuhaa. Henkilökohtaisesti en usko hänen touhuista tulevan mitään kaupallista tuotetta. 10 vuotta on jo pakerrettu, eikä homma ole kovinkaan paljon edistynyt, jos nyt suuria puheita ja kerskumista ei lasketa mukaan..
Aineen raskaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Teräksien paksuudet ovat tyypillisesti murto-osia kuitujen paksuudesta.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 22 Touko 2023, 10:29
Kirjoittaja Tuulispää
Kivikasvo kirjoitti: ↑22 Touko 2023, 10:16
Niin, jäi sanomatta se, että Tuulispään myllyn "keksintö" on esitelty esimerkiksi: https://www.intechopen.com/chapters/16250 kappaleessa 4.1 jo paljon aikaisemmin, kuin Tuulispää ehti "keksiä" sen.
Tällä ei ole mitään tekemistä mun innovaation kanssa...turha Moskovan trollin irvistellä asiasta vuodesta toiseen.
Voidaan hyvinkin tarvita koska teräksien tekeminen tarvii aivan omat työkalut...hiilarimattoa on helppo levittää puupinnoille.
Mutta on täysin hukkaan heitettyä rahaa ja työtä, jos on tarkoitus vain testata laitteen toimivuus.
Miksi olisi ?
Miksi hifistellä hiilikuidulla kun testien jälkeen romutat laitteen vai meinaatko tehdä siitä pihaan monumentin.
Ei vaan testien tekemiseksi sen pitää kestää silmittömän kovaa rasitusta.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 22 Touko 2023, 10:54
Kirjoittaja Neutroni
Tuulispää kirjoitti: ↑22 Touko 2023, 10:51
Ei vaan testien tekemiseksi sen pitää kestää silmittömän kovaa rasitusta.
Sinä et pysty tekemään autotallissasi silmittömän vahvaa hiilikuitua. Se vaatii uunit ja tyhjiöpuristimet ja ymmärryksen siitä mitä on tekemässä. Nuo harrastelijahiilikuidut on tarkoitettu lähinnä näyttämään hyviltä ja olemaan hienoa hiilikuitua.
Kivikasvo kirjoitti: ↑22 Touko 2023, 10:16
Niin, jäi sanomatta se, että Tuulispään myllyn "keksintö" on esitelty esimerkiksi: https://www.intechopen.com/chapters/16250 kappaleessa 4.1 jo paljon aikaisemmin, kuin Tuulispää ehti "keksiä" sen.
Tällä ei ole mitään tekemistä mun innovaation kanssa...turha Moskovan trollin irvistellä asiasta vuodesta toiseen.
Espacenetistä saa hyvin nämä asiat varmistettua.
Minä taidan tietää "keksinnöstäsi" enemmän, kuin sinä itse! Ainakin näyttää Tuulispäätä v-tuttavan hirmuisesti, kun vastauksesi tulee asiatonta ja perätöntä haukkumista. Voisin lyödä kanssasi vetoa siitä, valmistuuko myllysi koskaan ja saatko sille patenttia tai edes markkinoitua sitä kaupalliseen käyttöön. Mutta vedonlyönti tyhjätaskun kanssa on vain ajan haaskausta..