Sivu 46/92

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 24 Touko 2023, 21:34
Kirjoittaja Tuulispää
Tesla Truck ei ole oikein ottanut vauhtia vielä.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 24 Touko 2023, 22:18
Kirjoittaja Neutroni
Tuulispää kirjoitti: 24 Touko 2023, 21:34 Tesla Truck ei ole oikein ottanut vauhtia vielä.
Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 08:03
Kirjoittaja Tuulispää
Neutroni kirjoitti: 24 Touko 2023, 22:18
Tuulispää kirjoitti: 24 Touko 2023, 21:34 Tesla Truck ei ole oikein ottanut vauhtia vielä.
Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.

Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 10:49
Kirjoittaja Kivikasvo
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 08:03
Neutroni kirjoitti: 24 Touko 2023, 22:18
Tuulispää kirjoitti: 24 Touko 2023, 21:34 Tesla Truck ei ole oikein ottanut vauhtia vielä.
Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.

Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun. :?

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 11:05
Kirjoittaja Tuulispää
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 10:49
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 08:03
Neutroni kirjoitti: 24 Touko 2023, 22:18
Tuulispää kirjoitti: 24 Touko 2023, 21:34 Tesla Truck ei ole oikein ottanut vauhtia vielä.
Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.

Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun. :?
No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 11:19
Kirjoittaja Stalker
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:05
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 10:49
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 08:03
Neutroni kirjoitti: 24 Touko 2023, 22:18

Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.

Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun. :?
No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.
Tuollahan pääsee jo Guinnesin ennätysten kirjaan, tämän hetken maailman vahvin mies jää kauas, kauas taakse.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 11:24
Kirjoittaja Tuulispää
Stalker kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:19
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:05
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 10:49
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 08:03

Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.

Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun. :?
No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.
Tuollahan pääsee jo Guinnesin ennätysten kirjaan, tämän hetken maailman vahvin mies jää kauas, kauas taakse.
Niin siihen meni noin tunti hikea ja perk*leitä että sai muottipaketin aina puristuksiin erittäin suuria kiintoavaimia käyttämällä.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 11:30
Kirjoittaja Kivikasvo
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:05
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 10:49
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 08:03
Neutroni kirjoitti: 24 Touko 2023, 22:18

Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.

Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun. :?
No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.
Onko tuossa nyt virhe? Puristuspainehan yleensä ilmoitetaan pinta-alaa kohti. Mitä ne kuutiometrit tuossa tekee?

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 11:31
Kirjoittaja Tuulispää
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:30
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:05
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 10:49
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 08:03

Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.

Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun. :?
No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.
Onko tuossa nyt virhe? Puristuspainehan yleensä ilmoitetaan pinta-alaa kohti. Mitä ne kuutiometrit tuossa tekee?

Puristamisella saavutetaan puulle aivan uusi tiheys.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 11:43
Kirjoittaja Kivikasvo
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:31
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:30
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:05
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 10:49
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun. :?
No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.
Onko tuossa nyt virhe? Puristuspainehan yleensä ilmoitetaan pinta-alaa kohti. Mitä ne kuutiometrit tuossa tekee?

Puristamisella saavutetaan puulle aivan uusi tiheys.
Niin saavutetaan, mutta paine ilmoitetaan pinta-alaa kohti. Jos puu tiivistyy, niin kiristysruuveja pitää kiristää, jotta tuo pintapaine pysyy aiotussa.

Sen nyt ymmärrän, jos puun tiheys muuttuu puristuksen aikana, joka voidaan ilmoittaa kg/m3

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 11:48
Kirjoittaja Tuulispää
Hienoa...kaikkea ei menetetty.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 15:20
Kirjoittaja Kivikasvo
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:05
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 10:49
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 08:03
Neutroni kirjoitti: 24 Touko 2023, 22:18

Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.

Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun. :?
No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.
Eli litra sinun puukomposiittia painaa 1,4 kg. Ettei vain osaselitys tuolle tiheydelle liene, että laitoit puukerroksien väliin paljon epoksia. Mitähän lie ollut käyttämäsi epoksin tai liiman ominaispaino? Epoksi lienee kuitenkin vettä painavampaa.. Kuiva puu on melko kevyttä, ainakin balsa.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 15:46
Kirjoittaja Tonttu
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 15:20
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:05
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 10:49
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 08:03

Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.

Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun. :?
No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.
Eli litra sinun puukomposiittia painaa 1,4 kg. Ettei vain osaselitys tuolle tiheydelle liene, että laitoit puukerroksien väliin paljon epoksia. Mitähän lie ollut käyttämäsi epoksin tai liiman ominaispaino? Epoksi lienee kuitenkin vettä painavampaa.. Kuiva puu on melko kevyttä, ainakin balsa.
Tuoreessa puussa on vettä n. 50-60 prosenttia. Eli kuivaan puuhun menee ainetta puolet tilavuudesta jos se sinne paineella työnnetään. Eli tehdään esim. painekyllästettyä puuta. Puu on aika huokoinen materiaali. Kun kuivan koivuhalon päähän laittaa saippuavettä ja puhaltaa toisesta päästä niin saippuavesi kuplii. Väitetään, että iso koivu voi imeä jopa 1000 litraa vettä vuorokaudessa. Siellä rungossa käy siis melkoinen virtaus, joten kovin tiheä ei puuaines voi olla.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 15:49
Kirjoittaja Tonttu
Ja sen verran vielä, että jos mekaanisesti puristetaan puu tiheämmäksi ja samalla rikotaan puun kuiturakenne niin ei se välttämättä lujemmaksi tule vaikka Tuulispää niin väittää.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Lähetetty: 25 Touko 2023, 16:59
Kirjoittaja Tuulispää
Tonttu kirjoitti: 25 Touko 2023, 15:46
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 15:20
Tuulispää kirjoitti: 25 Touko 2023, 11:05
Kivikasvo kirjoitti: 25 Touko 2023, 10:49
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun. :?
No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.
Eli litra sinun puukomposiittia painaa 1,4 kg. Ettei vain osaselitys tuolle tiheydelle liene, että laitoit puukerroksien väliin paljon epoksia. Mitähän lie ollut käyttämäsi epoksin tai liiman ominaispaino? Epoksi lienee kuitenkin vettä painavampaa.. Kuiva puu on melko kevyttä, ainakin balsa.
Tuoreessa puussa on vettä n. 50-60 prosenttia. Eli kuivaan puuhun menee ainetta puolet tilavuudesta jos se sinne paineella työnnetään. Eli tehdään esim. painekyllästettyä puuta. Puu on aika huokoinen materiaali. Kun kuivan koivuhalon päähän laittaa saippuavettä ja puhaltaa toisesta päästä niin saippuavesi kuplii. Väitetään, että iso koivu voi imeä jopa 1000 litraa vettä vuorokaudessa. Siellä rungossa käy siis melkoinen virtaus, joten kovin tiheä ei puuaines voi olla.
Viilut puristetaan samaan suuntaan...jolloin massiivisessa paineessa ( kuin 10-12 km syyvyydessa tai jos 747 olisi nokallaan puristimen päällä )...ne asettuvat hyvin tiiviiksi ja sieltä juoksutetaan kaikki ligniini ja vesi pois.....epoksi korvaa osan nesteestä...sitä kuumennetaan 80 asteeseeen siis prässiä puristamisen aikana.

Paine on niin kova että 5 cm paksut karkaistut teräslevyt käyttyäytyvät puristamisen aikana kuin juustosiivut konsanaan.