Sivu 47/92
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 25 Touko 2023, 15:49
Kirjoittaja Tonttu
Ja sen verran vielä, että jos mekaanisesti puristetaan puu tiheämmäksi ja samalla rikotaan puun kuiturakenne niin ei se välttämättä lujemmaksi tule vaikka Tuulispää niin väittää.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 25 Touko 2023, 16:59
Kirjoittaja Tuulispää
Viilut puristetaan samaan suuntaan...jolloin massiivisessa paineessa ( kuin 10-12 km syyvyydessa tai jos 747 olisi nokallaan puristimen päällä )...ne asettuvat hyvin tiiviiksi ja sieltä juoksutetaan kaikki ligniini ja vesi pois.....epoksi korvaa osan nesteestä...sitä kuumennetaan 80 asteeseeen siis prässiä puristamisen aikana.
Paine on niin kova että 5 cm paksut karkaistut teräslevyt käyttyäytyvät puristamisen aikana kuin juustosiivut konsanaan.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 25 Touko 2023, 17:57
Kirjoittaja Tonttu
Miksi se ligniini poistetaan? Sehän juuri pitää sen puuaineksen koossa. Puu koostuu 20–30-prosenttisesti ligniinistä, joka on luonnollinen ja voimakas sideaine. Se sitoo selluloosan ja hemiselluloosan toisiinsa ja antaa puulle sen jäykkyyden ja lahonkeston.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 25 Touko 2023, 19:20
Kirjoittaja Tuulispää
Sitä on vaikea olla ulostamatta puristuksessa...se on jauhetta kuivana....kyllä se varmaan hyvin pikkuvälit täyttää...ei kai siitä poistu kun 40-50%.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 25 Touko 2023, 20:13
Kirjoittaja Tonttu
Eli oikeasti et tiedä mitä teet. Se mainostamasi puukomposiitti on epoksilla liimattua vaneria, jonka lujuus todennäköisesti on heikompi kovan puristuksen jälkeen.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 25 Touko 2023, 20:33
Kirjoittaja Tonttu
Jos tosiaan onnistuisit jollain konstilla se ligniinin poistamaan puusta niin sen jälkeen sillä puulla ei ole minkäänlaista lujuutta. Sellunkeitossa se ligniini liukenee mustalipeään, sieltä se otetaan talteen ja kuivataan jolloin se on tosiaan jauhetta. Ligniini voisi soveltua tulevaisuudessa hiilikuidun raaka-aineeksi esimerkiksi autojen rungoissa, aurinkopaneeleissa ja tuulivoimaloiden roottorien lavoissa.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 26 Touko 2023, 08:03
Kirjoittaja Tuulispää
Niin...sekä kiinan kiinalaiset ja amerikan kiinalaiset agentit seurasivat tarkasti tekemisiäni yritystakomolla ja saivat aikaan marylandin yliopistossa terästä lujempaa puukomposiittia...poistamatta lainkaan ligniiniä. Eli kyllä sä jäljillä olet kovasti.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 26 Touko 2023, 08:04
Kirjoittaja Tuulispää
Ikävää, että et tiedä mitä on vaneri. Onko AO alle 70 ?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 26 Touko 2023, 08:08
Kirjoittaja Neutroni
Tietenkin tiedämme. Se on puuviiluista liimattua levyä. Se, että puristuksessa käytetään ylen määrin painetta ja kyllästetään vaneri epoksilla ei muuta sitä mitenkään oleellisesti, paitsi tietenkin kalliimmaksi.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 26 Touko 2023, 08:22
Kirjoittaja Tuulispää
Sun AO on alle 60 ilmeisesti...koettappa miettiä asiaa vielä kerran.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 26 Touko 2023, 09:24
Kirjoittaja Tonttu
Puukomposiittikeksintösikin on siis varastettu.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 26 Touko 2023, 10:25
Kirjoittaja Tuulispää
No sehän selvää....että kun Nokian ex-duunareille järjestetään ilmaista koulutusta se vetää kaiken karvaista porukkaa mukaan.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 26 Touko 2023, 10:59
Kirjoittaja Kivikasvo
Tuulispäältähän on "varastettu" kaikki keksinnöt!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 26 Touko 2023, 11:13
Kirjoittaja Tuulispää
Paitsi tätä VAWT innovaatiota.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähetetty: 26 Touko 2023, 11:15
Kirjoittaja Tuulispää
Ratkaisin myös kuinka lentokoneella voidaan laskeutua isolla aoa:lla jos kaksoiskannuspyörät koneessa. Erittäin haastava rakentaa.