Läpivirtausongelma

ID10T
Reactions:

Läpivirtausongelma

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Olen tekemässä siirrettävälle ilmastointilaitteelle läpivientiä tuuletusikkunaan pleksilevystä. Koska ikkunassa ei ole hyttysverkkoa, eikä siihen sellaista kovin helposti saakaan, olen porannut putken kiinnityskohtaan reikiä. Nyt minua arveluttaa tarvittavien reikien määrä. Laitteen maksimi imu-/puhallusteho on 230 m3 tunnissa (tai 7000 BTU/h) ja putken läpimitta 150 mm. Kuinka suuri osuus reikien suunnilleen tulisi kattaa tuosta aukosta, jotta hommassa olisi mitään järkeä?
Lyde19
Reactions:

Re: Läpivirtausongelma

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

155mm reikä ja tällainen ulkopuolelle.
Liitteet
IMG_2238.png
ID10T
Reactions:

Lyde19 kirjoitti: 05 Touko 2025, 16:25 155mm reikä ja tällainen ulkopuolelle.
Tuossa voisi olla ideaa.
Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Kannattaa melkein ottaa kuumapuolen jäähdytysilmakin ulkoa toisella putkella jos panostaan ryhtyy, muuten se puhaltaa kokoajan asunnosta ilmaa ulos jolloin alipaine repii kuumaa ulkoilmaa takaisin asuntoon.

Jäähdytysteho paranee aikalailla, tyyliin 2x. Ite jäähdytin 100m2 asunnon yhdellä siirrettävällä koneella tollasen modauksen jälkeen.
Be stronger than your excuses
Lyde19
Reactions:

Jäähdytysilma tietysti talon varjopuolelta jos mahdollista.
Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Löyty vielä vanhat kuvatkin. :) Noissa on yleensä jäähdytysilmanotto koneen kyljessä muoviritilän läpi. Ite rakensin muovisen säilytyslaatikon kannesta imukotelon, siihen halpa bilteman 160mm muovimutka sikafleksillä kiinni ja vähän tiivistenauhaa, ja 160mm haitari iv-putki ulos. Pysyi helposti tiiviisti paikallaan alipaineella koneen käydessä ja pätkällä jesaria muina aikoina.

Sitä ilmaa mitä kone jäähdyttää ei pidä tietty ottaa ulkoa vaan kierrättää huoneilmaa koneen läpi, sen otto on yleensä etuseinässä puhalluksen alapuolella.
20180724_200055.jpg
20180724_195333.jpg
Be stronger than your excuses
Lyde19
Reactions:

Jossain malleissa on tuon ritilän takana liitäntä 160mm putkelle. Kannattaa vilkaista.
Ertsu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Mulla on kanssa tuollainen siirrettävä ilmastointilaite ja mää vedän poistoletkun saunan lauteelle. Saunan katosta otan irti sen poistoilmaventtiilin ja oven alustan peitän styroksin palalla. Suihkuhuoneen ja olkkarin välisessä ovessa mulla on suihkuverho karmin sisäpuolella.
ID10T
Reactions:

KultaKikkare kirjoitti: 05 Touko 2025, 19:14 Löyty vielä vanhat kuvatkin. :) Noissa on yleensä jäähdytysilmanotto koneen kyljessä muoviritilän läpi. Ite rakensin muovisen säilytyslaatikon kannesta imukotelon, siihen halpa bilteman 160mm muovimutka sikafleksillä kiinni ja vähän tiivistenauhaa, ja 160mm haitari iv-putki ulos. Pysyi helposti tiiviisti paikallaan alipaineella koneen käydessä ja pätkällä jesaria muina aikoina.

Sitä ilmaa mitä kone jäähdyttää ei pidä tietty ottaa ulkoa vaan kierrättää huoneilmaa koneen läpi, sen otto on yleensä etuseinässä puhalluksen alapuolella.

20180724_200055.jpg

20180724_195333.jpg
Omassa laitteessa ilmaa otetaan sivuilta ja takaa, eli niiden putkittaminen erikseen olisi jo vähän konstikkaampaa.
Lyde19
Reactions:

Toinen on ilmeisesti sisäilman otto joka jäähdytetään kylmäkennostolla ja puhalletaan takaisin sisäilmaan.. Toinen on lämminkennoston ilmanotto joka puhalletaan lämpimään kennonstoon ja sitten lämminneenä ulosmenoputkeen.
JMe1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Jos minä saisin päättää, kaikissa lattialla seisovissa siirrettävissä ilmastointilaitteissa olisi tällainen ominaisuus:

Ulkoisesti ne näyttävät samanlaisilta mitä ne ovat nyt. Kuitenkin, kun takaseinän avaa, sieltä paljastuu liitännät neljälle putkelle sekä "ota nämä käyttöön" kahva.

Kahvan aktivointi siirtää kaiken ilmakierron noihin liitäntöihin. Mitä tällä ominaisuudella voi tehdä ? Laitteen voi siirtää varjopuolen parvekkeelle ja liittää jäähdytyskierto tuuletusikkunaan. Ohjaus toimii kaukosäätimellä ikkunan läpi eli se voidaan tehdä sisältä huoneistosta.

Edut :
- huoneistoon ei tule alipainetta
- jäähdytysteho tuplaantuu ilmoitetusta
- pääosa melusta jää parvekkeelle

Ai niin, tarvitaan vielä etäliitäntä termostaatille.
apetteri
Reactions:

Viesti Kirjoittaja apetteri »

mä tein joskus noita läpivientejä uretaanilevystä, mihin reikä ja ulosvientikanava siihen. Tuollainen säleikkö kyllä voi rajoittaa virtausta liikaa, eikä sitä ulosvientiin tarvitse muutenkaan.
ulosviennin lisäksi uretaanista sisääntulo talouden varjopuolelle, ja siihen säleikkö, niin pysyy jyttyset loitolla.
apetteri
Reactions:

30mm. uretaanilevy on tiivis ja helppo painaa paikalleen kun leikkaa sen reunan vinoksi, ja muotoiluun käy joku ohjuri ja mattoveitsi.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

apetteri kirjoitti: 06 Touko 2025, 16:33 mä tein joskus noita läpivientejä uretaanilevystä
Taloyhtiössämme on näkynyt pari styroksista tehtyä viritelmää tuuletusikkunaan. Ei sieltä kauneimmasta päästä.
Meillä taitaa olla enemmän kiinteästi asennettuja ilmastointilaitteita kuin noita siirrettäviä. Itselläni on ollut kaksi kesää ja olen ollut laitteeseen tyytyväinen.
apetteri
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 06 Touko 2025, 16:39
apetteri kirjoitti: 06 Touko 2025, 16:33 mä tein joskus noita läpivientejä uretaanilevystä
Taloyhtiössämme on näkynyt pari styroksista tehtyä viritelmää tuuletusikkunaan. Ei sieltä kauneimmasta päästä.
Meillä taitaa olla enemmän kiinteästi asennettuja ilmastointilaitteita kuin noita siirrettäviä. Itselläni on ollut kaksi kesää ja olen ollut laitteeseen tyytyväinen.
Joo eihän ne ole, mutta voihan niitä modaa maaleilla ja kalvoilla. Onneksi tosiaan kiinteät yleistyy.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin